Brand

7 rad jak fotit lidi za poledního slunce

Ne vždy je možné fotit lidi, tedy portréty, reportáže a momentky za ideálního světla. Často je nutné takové fotky dělat v poledne, kdy je nejhorší světlo a podle toho to pak i dopadá. Ovšem v dnešním článku vám přinášíme návod, jak i za ostrého poledního světla vykouzlit pěkné fotky lidí. To vše včetně názorných ukázek a triků, které vám jen tak někdo neporadí.

013_ostre_svetlo.jpg

Často kolem sebe vídávám lidi s fotoaparátem, kteří fotí různé momentky a portréty během dne a často přímo kolem poledne. Tedy v takovém čase, který je nejméně vhodný na tento typ fotek. Někdy to prostě ani jinak nejde - výlet nelze naplánovat tak, abyste mohli na vrcholu hory fotit své děti v sedm večer. Nebo jste na nějaké společenské akci, která má daný časový program (například třeba fotíte na setkání s kamarády nebo rovnou svatbu). Jinak řečeno, ne vždy si můžeme vybírat ideální světlo k focení lidí. V dnešním návodu bych se s vámi proto chtěl podělit o tipy a triky, které vám pomohou i za nejhoršího letního poledne vykouzlit vcelku dost pěkné fotky.

V čem je problém

Problém focení lidí (ale i čehokoliv jiného) za letního poledne je v příliš ostrém světle. V létě je slunce přes den velmi vysoko na obloze a pokud je slunečno (slunečný svit nestíní oblačnost), je toto sluneční světlo velmi tvrdé. Vytváří se velmi kontrastní stíny pod očima, nosem i bradou a naopak čelo, nos i tváře jsou velmi světlé. No prostě to nevypadá vůbec dobře a lidem to na fotkách ani moc nelichotí (zvýrazňují se vrásky i další vady pleti). A pokud se k tomu ještě přidají vysoké teploty, tak se na fotkách budou lidé často dokonce i lesknout.

Stručně tedy řečeno platí, že za jasného slunečního dne v létě je tento problém zhruba mezi 10. dopolední a 16. hodinou odpolední. V tu dobu svítí světlo příliš shora na to, aby se daly bez dalších znalostí a zkušeností pořídit kloudné fotky. Problémem je tedy příliš ostré sluneční světlo. My si nyní ukážeme, jak tento problém v praxi řešit a pořídit mnohem lepší fotky, než budou mít ostatní.

Jak ostré světlo řešit

Příliš ostré polední světlo lze řešit mnoha způsoby a postupy. Níže jsou uvedeny praktické rady jedna za druhou:

1. Foťte ve stínu

Pokud je to jen trochu možné, vezměte si fotografovanou osobu (více osob) do stínu a vyfoťte je tam. Výsledek bude nesrovnatelně lepší, než když je budete fotit přímo pod ostrým slunečním světlem. Šikovné stíny poskytují vzrostlé stromy, přístřešky, párty stany (ideálně bílé) a všechny další plochy, které vrhají větší stín. Samozřejmě čím více lidí fotíte, tím větší stín potřebujete.

Zároveň se snažte fotit tak, aby za focenou osobou byl také stín nebo alespoň polostín - určitě ne jasně nasvícený trávník, bílá zeď a podobně. Ideální je, pokud není pozadí také nasvícené ostrým sluncem, ale je naopak ve stínu.

2. Foťte ve stínu s odrazkou

fotime_portret3.jpgJestli máte možnost použít odraznou desku, zkombinujte focení ve stínu s použitím odrazné desky. Výsledek bude ještě lepší, protože si obličeje nádherně prosvítíte. O použití odrazné desky vyšly dva články: Praktické tipy pro focení portrétu: používáme odraznou desku a pak pokračování: Praktické tipy pro focení portrétu (3): odrazná deska v praxi.

Pozor na použití stříbrné odrazné desky, která umí výrazně oslnit focenou osobu. Buďto jí poraďte, ať se dívá lehce jinam (ne přímo do odrazné desky) nebo použijte bílou plochu odrazné desky. Ta nebude tak oslňovat, ale její efekt může být na větší vzdálenost slabý.

Snímek vpravo pak ukazuje použití metody focení ve stínu (borovice na pozadí), napozicování slunce do zad focené osoby a vysvícení odraznou deskou.

 

3. Foťte tak, aby lidem svítilo do zad

Ne vždy je možné si vybírat místo k focení nebo lidi někam dokonce přesouvat. A nebo prostě široko daleko žádný vhodný stín není. V takovém případě se snažte fotit lidi z takového směru, aby jim svítilo slunce do zátylku, tedy do zad. Díky tomu budou mít obličej alespoň lehce ve stínu a nevytvoří se na něm příliš ostré přechody světla a stínu. Traduje se fáma, že proti slunci se nefotí, ale to již dnes nemá žádné opodstatnění.

Níže je uvedený nákres typové situace, kdy je focená osoba ve stínu stromu a odrazná deska vysvítí stíny.

fotime_portret_4.jpg

Zásadním trikem je naměřit si expozici na obličeji focené osoby a počítat s tím, že pozadí bude přepálené (zejména obloha). S tím je potřeba se smířit a počítat s tím.

Na naměření expozice na obličeji focené osoby se hodí bodové měření expozice (Spot Metering). Zjištěné hodnoty si zapamatujte a přeneste je do manuálního režimu M. Při focení v protisvětle je M režim nutností, protože automatika by se zalekla příliš světlého pozadí a focená osoba by pak byla příliš tmavá. Více o tomto tématu se můžete dočíst v článku o fotografování portrétů (v odstavci o protisvětle).

fotime_portret.jpgVždy je lepší, pokud ostré světlo svítí foceným lidem do zad než přímo do obličeje.

Pokud k této metodě ještě přidáte odraznou desku, máte zaděláno na dost pěkné fotky i v naprosto zoufalých podmínkách.

4. Noste bílé oblečení

Ne vždy je možné fotit lidi s odraznou deskou (zejména při reportáži). V tu chvíli si můžete "posvítit" svým vlastním oblečením :)  Může to znít jako hloupost, ale i obyčejné bílé tričko nebo košile dovede dost dobře fungovat jako odrazná deska. Pokud slunce svítí naplno, tak jeho svit lze odrážet téměř čímkoliv a světlé oblečení do této kategorie rozhodně spadá.

Rozhodně nedoporučuji nosit výrazně barevné oblečení na focení (červená, zelená, ...), protože riskujete, že pokud budete fotit z menší vzdálenosti, bude se barva vašeho oblečení přenášet i na focené lidi. No a naopak pokud fotíte ze vzdálenosti třeba jen dvou metrů a svítí na vás, tak může bílé tričko dost dobře nahradit použití odrazné desky. Nevěříte? Schválně si to vyzkoušejte ;)

5. Dívejte se kolem sebe a hledejte...

... jakoukoliv plochu, která by mohla odrážet světlo. Někdy to může být bílá fasáda domu, jindy zase výloha nebo prostě boční stěna párty stanu. Tedy vše, co může alespoň trochu odrážet světlo, může fungovat jako odrazná deska. Takže pokud fotíte a můžete si vybrat úhel pohledu a přitom je za vámi přímo nasvícená bílá zeď, pak je nejlepší volbou mít tuto zeď za zády nebo bokem, tedy nefotit proti zdi, ale naopak.

Osobně se mi vcelku dobře osvědčilo i vyzrálé obilí, které díky své světlé barvě a hustotě také dobře odráží sluneční světlo. Ještě lépe takto fungují bílé oblázky nebo světlý písek na pláži. Ono totiž pokud slunko svítí shora, tak velmi dobře dovede zjemnit fotku i povrch na zemi, který světlo odrazí zpět nahoru a tím vytvořené stíny projasní. Typickým příkladem je i světlá prašná cesta z kamínků nebo samozřejmě i sníh.

6. A pokud není jiné řešení, tak...

už potom zbývá jen jeden poslední trik. Pokud je to možné, řekněte lidem, ať si zavřou oči a podívají se směrem na oblohu (na slunce). Díky tomu nebudou mít v obličejí žádné ostré stíny a přitom jim sluneční svit nevypálí oči. Mohou třeba předstírat, jak si užívají letního počasí :)  Viz ukázka níže:

fotime_portret2.jpg

7. Jak ostré světlo ještě víc zjemnit? Editací

Foťte do RAWu. Ne proto, že by fotka v RAWu obsahovala již automaticky snížený kontrast pro fotky pořízené za poledního světla. Ale spíš proto, že s RAWem se dají při editaci dělat doslova psí kusy, včetně stahování přepalů, projasňování stínů a podobně. To samozřejmě lze i v případě JPEGu, ale RAW vám nabídne mnohem méně destruktivní úpravy s mnohem lepším výsledkem. Už jsem o focení do RAWu zde publikoval více článků, takže to zde nebudu více rozepisovat, prostě foťte do RAWu.

Při samotné editaci poté projasněte stíny a stáhněte světla. Výsledek bude ještě lepší, pokud to nebudete přehánět s kontrastem. Ale s citem, aby nevznikla nepěkná pseudo HDR fotografie.

8. Použijte externí blesk

Tato osmá rada je velmi diskutabilní, a proto jsem ji do standardního výčtu ani nezahrnul. Jde totiž o metodu, kdy ostré stíny projasňujeme světlem blesku. Osobně jsem tuto metodu  mnohonásobně zkoušel, ale nikdy jsem nebyl s výsledkem spokojený. I když byl výkon blesku minimální, vždy to vypadalo nepřirozeně. Ale možná je to jen profesionální deformace... ať si to každý vyzkouší sám a tuto metodu používá nebo nepoužívá podle míry spokojenosti s výsledkem. Pokud to budete chtít zkusit, nastavte si režim blesku na TTL a kompenzujte jeho výkon do mínusu. Pozor na hranici vysokorychlostní synchronizace - ideální je nastavit nízkou citlivost ISO 100 nebo 50 a počítat s tím, že bude potřeba trochu přiclonit. Nebo funkci vysokorychlostní synchronizace aktivovat.

Shrnutí

Cílem tohoto článku je poskytnout návod jak fotit lidi v situacích, kdy si nemůžeme moc vybírat podmínky k focení. Samozřejmě ideální je fotit například kolem západu slunce s výhledem do krajiny a podobně. Jenže to prostě není často vůbec ani myslitelné a my musíme být rádi za to, co je. A právě pro tyto případy slouží výše uvedený návod. Je to vlastně takový manuál, jak z nic moc podmínek vyždímat co nejlepší výsledky. A osobně jsem přesvědčený o tom, že pokud se vám podaří aplikovat alespoň nějakou z výše uvedených rad, bude to na vašich fotkách znát.

Máte své vlastní postřehy z praxe, zkušenosti nebo i dotazy? Pište do komentářů níže, budu se snažit na vše obratem reagovat.

Štítky: portrét, fotografujeme

Diskuse

Martin

12.6.2014 07:30

díky, tyhle rady se mi budou brzo hodit :) jdu si je zapsat za ouška.

blueberry

12.6.2014 07:54

Díky, tak tohle je opravdu dobrá rada nad zlato :-)

Tomáš

12.6.2014 07:57

Není vůbec zač ;)

tinkao

12.6.2014 10:42

Nechybí ve výčtu externí blesk na projasnění stínů? Když se fotí svatba reportážně, tak pobíhat s odraznou deskou se nedá...

Tomáš

12.6.2014 10:58

Ano i ne. Projasnění stínů pomocí blesku jsem několikrát zkoušel v různých podmínkách a nikdy jsem nebyl s výsledkem spokojený, vždy to vypadalo nepřirozeně. Více se mi osvědčilo při konverzi RAWu stáhnout světla a projasnit stíny. Ale samozřejmě si to každý může vyzkoušet sám. Ještě to do článu připíšu.

Phoenixcqcq

13.6.2014 09:48

SUPER

Ahoj Tome, super článek, díky, perfektně se hodí na zítřek. Budu fotit první svatbu a venku budeme fotit bohužel právě okolo poledne. Proto jsem minulý týden zkoušel fotit v poledne podle videa, které pridávám do komentáře. S výsledkem jsem byl celkem mile překvapen. Jedná se právě o focení se sluncem v zádech fotografované osoby. Když je tmavé pozadí, vypadá to opravdu dobře. https://www.youtube.com/watch?v=3A17wFD_0So Zkoušel jsem i odraznou desku a to oslňení stříbrnou nebo zlatou je opravdu problém :) S bílou to jde, ale má efekt jen z blízka. S bleskem mám podobnou zkušenost, výsledek se mi nikdy moc nelíbil a venku je někdy problém záblesk odrazit. Tony

Tomáš

13.6.2014 21:06

Super, jsem moc rád, že to padlo na úrodnou půdu :)

tinkao

14.6.2014 17:31

Díky za objasnění. Právě že ten externí blesk chápu trochu jako nutné zlo. Nemáte tedy zkušenost s nějakým softboxem na ext. blesk, aby světlo bylo měkčí? Výkon blesku kompenzuji do mínusu a používám vysokorychlostní synchronizaci, ale odrážet se v té rychlosti pravda nedá, takže napřímo.

Tomáš

15.6.2014 15:48

Ano, jako nutné zlo jej lze použít, ale osobně jej vnímám jako poslední možnost, když už jsem zoufalý a nic jiného nevypadá lépe :) Ale jinak externí blesk rád používám, jsem naopak jeho příznivcem. Mobilní softboxy, které se přidělávají přímo na blesk, jsou většinou zcela k ničemu. Pořád je to moc malá plocha na to, aby světlo bylo měkké při focení na běžnou vzdálenost 1 a víc metrů. Na nějaké alá makro je to použitelné, ale když budete fotit ze vzdálenosti 2m, tak ta malá ploška stejně bude moc malá na to, aby světlo dostatečně změkčila. Takže to osobně vůbec nepoužívám a považuju to osobně jen na způsob jak z fotografů vytáhnout peníze za něco, co pak stejně lepší v šuplíku :)

Jiriczek

16.6.2014 10:33

Nový vzhled webu

Trochu mimo téma, ale chci se zeptat jak to vypadá s novým vzhledem fotorádce? Dle informace z fóra měl být v průběhu jara.. díky Jirka

Tomáš

16.6.2014 10:48

Už máme hotový design pro téměř všechny stránky, takže na tom pracujeme, ale ještě to chvíli potrvá a protáhne se nám to spíš na podzim.

Donny

24.6.2014 14:40

Spot Metering

Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, proč si pamatovat expozici a přejít do manualu při použití Spot Meteringu? Není to právě o tom, že když ho mám nastaven, pak už mě okolí nemusí trápit tj. je to jak potřebuji (nastaveno na obličej)? Děkuji

Tomáš

24.6.2014 15:24

Pokud používáte bodové měření expozice, tak se lze jakž takže na automatiku spolehnout a manuální režim není nutnotí. Nicméně i tvář může být dost odlišně nasvícena v jejích různých částech a stále do hry vstupuje automatika = výsledek není 100% zaručen.

PeterBol

2.7.2014 10:42

Ahoj, clanok sa mi paci, je super. Rad by som prispel jednym linkom, kde je video presne na tuto temu, len tam riesi ostre slneko pocas celeeeho dna. http://www.photovia.sk/svadba/12-hodin-zivota-fotografa

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Jak fotit, když venku mrzne

V návodu k fotoaparátu se dočtete, že je možno fotoaparát používat do teploty 0°C. Ale v mrazu se přesto běžně fotí. Kde je tedy…

1.1.2022

JaroslavJay

Fujifilm CLASSIC Neg. na starších foťácích Fuji

Pokud fotíte do RAF a používáte pro úpravu Capture One, zde je poměrně snadný trik jak využít nejnovější filmové simulace i na…

5.1.2021

Michal Kroupa

Krajinářská fotografie - rok 2020

Máme za sebou trošku zvláštní rok, tak se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících…

3.1.2021

Michal Balada

Dvojí polarizační filtr aneb využití efektů

Určitě každý známe označení CPL tedy cirkulární polarizační filtr. Každý, kdo tento filtr zná ví také jaký efekt vytváří.…

14.11.2020

Lukáš

Měření expozice: kdy a proč chybuje? Jak na ideální expozici?

Ve fotoaparátu vestavěné měření expozice je velmi užitečné, avšak ne 100% spolehlivé. V jakých případech je potřeba expozimetr…

2.5.2020

Tomáš

Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019

Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.

16.9.2019

Michal Balada