Rampepurda | 11.01.2010, 18:41
rubrika: Fotil(a) jsem
| osobní rubrika: soutěže
počet hlasů: 9 | počet komentářů: 9 | přečteno: 1891x
INTERIÉR
...má jeden potíž, obvykle je tam málo místa, takže když odpálíte blesk...světlo se rozprskne po celé místnosti, zvesela se odráží od stěn a od stropu a ještě ktomu rádo mění barvu podle barev stěn, ale to nejhorší je, že s největší pravděpodobností osvětlí i pozadí fotografované scény. Možná to někdy nevadí, ale tady jsem potřeboval, aby blesk osvětloval jen a pouze hlavní objekt a nikoli ovlivňoval světlost pozadí.
Obchodní centrum je pro tento účel ideální, jsou tam přijatelné klimatické podmínky a prosklenou střechou proniká přirozené světlo, mísící se, se všelijakými zářivkovými a bodovými zdroji světla uvnitř celého komplexu...a to všechno dopadá na pozadí vaší fotografované scény a je v tak velikém prostoru, že ho svým bleskem neovlivníte. Takže vlastně máme z hlediska světelných podmínek takový malý "exteriér" ve velkém interiéru
Najdete vhodné místo uvnitř nákupního centra, rozložíte stativ s odraznou deskou vedle modelky, blesk natočíte na odrazku to aby jsme se vyhnuli přímému osvitu zepředu...fotoaparát nastavíte na manuál ISO 100, F3, 1/125s, blesk na TTL bez vyvažovacího záblesku, a vycvaknete si první fotku. Už, už se chystáte nastavit vyší clonu a sledovat jak bude tmavnout pozadí a přitom modelka bude osvětlena pořád stejně (viz. Tomášův článek) ...když vtom vám zaťuká na rameno slušně oblečený pán v uniformě a slušně se vás zeptá jestli máte povolení fotografovat? No a protože nemáte, tak si zase pěkně zbalíte fidlátka a šupky domů...
DOMA
...bylo třeba rozdělit scénu do dvou místností, v první byla umístěna modelka a v druhé místnosti (v průhledu skrze otevřené dveře) jsem roztáhl na zadní stěně závěs, na jehož vzoru je patrné jak se mění HO v závislosti na zvolené cloně a zároveň jak se pozadí oproti modelce ztmavuje. Obě místnosti jsou odděleny zdí a spojují je dveře, které jsou otevřeny. Takže odpálení blesku v první místnosti s natočením hlavy blesku do stropu a mírně doleva, zaručí ovlivnění světlosti pouze v první místnosti (modelky) protože se odrazí od zdi za modelkou zpět. Úzkým průzorem, který poskytují otevřené dveře pronikne jen opravdu zanedbatelné minimum zábleskového osvětlení a tedy proto máme osvětlení pozadí zajištěno "jen" světlem přirozeným, přicházejícím z okna místnosti... POZNÁMKA: dole jsou načrtnuty oba zvolené prostory pro fotografování...
FOTOAPARÁT: Manual, čas 1/80s, ISO 100, (F3 snímek vlevo, F8 snímek vpravo)
BLESK: TTL, (bez aktivované funkce "optimálního vyvážení objektu i pozadí")
FOTOAPARÁT: AP
BLESK: TTL
Je vidět, že při nastavení fotoaparátu do AP (priorita clony) a blesku do režimu TTL se opravdu automatika snaží prodloužit čas závěrky kuli správné expozici a nezvyšuje výkon blesku a zastavila se na spodní hranici synchronizačního času závěrky s bleskem, proto v druhém snímku napravo jsem zvýšil clonu na F8 a dovolil synchronizaci s kratšími časy závěrky než je 1/60s. Automatika opět volila prodloužení času a to na 1/6s což se projevilo nejen na expozici, ale i na rozmazání snímku to už opravdu nešlo fotografovat z ruky na tak dlouhý časy.
FOTOAPARÁT: Manual
BLESK: Manual
Tak tady je to vcelku jednoduché, zkrátka co si nastavíte "to máte" ,ale článek je především o cloně, tedy clonovým číslem v tomto nastavení, ovlivňujete expozici hlavního objektu i pozadí stejnoměrně...
Náčrt použitých interiérů pro fotografování.
Doma...
No přiznám se, že už mě nic nenapadá, ale pokud bude mít někdo jakýkoliv dotaz nebo připomínku, rád odpovím:-)
PS: Poděkování Tomovi za takovou príma soutěž
" Soutěžím v seriálu o fotografování s bleskem: Clona jako expoziční nástroj (5). "
Vkládat komentáře mohou pouze registrovaní uživatelé. Přihlaste se nebo se zaregistrujte.
Rampepurda | 12.01.2010, 14:16
Aha tak takhle to funguje...no tak to sem trošku zklamanej, páč já fakt čekal nějakou pecku jakože třeba něco jako "Auto Bracketing" ale stim že měnit expozici bude síla záblesku a snímky nebudou ukládány jednotlivě, ale do nějaké mezipaměti a pak teprv po nějakém tom "auto HDR" uložen jen jeden optimalizovaný snímek :-D díky kucí za objasnění záhady BL.
tom.4th | 12.01.2010, 09:58
Tak ono tady asi taky jde o zjednodušení a takové to focení bez větší rozvahy. Vždyť už jen to maticové měření je jakási automatika.
Tomáš Dolejší | 12.01.2010, 09:52
Tak samozřejmě může to pomoci, ale stejně tak poslouží např. priorita clony, se kterou si naměřim expozici na přirozené světlo. Ale mohlo by to pomoct v situaci, kdy i pozadí je nasvícený bleskem, typicky člověk u zdi, to pak asi jo.
tom.4th | 12.01.2010, 09:40
Zas tak špatné to není. Funguje to, když foťák měří maticově. Blesk odpálí předblesky, foťák je vyhodnotí, pošle údaje blesku a následuje samotná expozice taková, aby byly vyvážené světla v popředí a v pozadí. A to všechno během pár milisekund.
Tomáš Dolejší | 12.01.2010, 09:34
Jasně, takže to není o blesku, ale o úpravě expozičních údajů. Protože jinak, tj. bez úpravy expozičních údajů, se těžko docílí lépe exponovaného pozadí... Takže zase jen taková funkce nefunkce :)
BL
tom.4th | 12.01.2010, 09:32
Blesk ani foťák nic neskládá, foťák se prostě "snaží", aby popředí a pozadí snímku byla více méně odpovídající si expoziční zóna. Jmenuje se to Balanced Fill Flash - vyvážený výplňový záblesk.
Tomáš Dolejší | 12.01.2010, 09:21
To mi přijde trochu komplikovaný, aby skládal dvě fotky jako hdr což? :) Hlavně když je to funkce blesku... no uvidíš, až to zkusíš. Dost by mě to zajímalo.
Rampepurda | 12.01.2010, 07:43
Díky Tome, no přiznám se, že jsem to eště nikdy nezkoušel, SB900 nato používá symbol "BL" takže při použití této funkce, se zobrazí BL hned za TTL a v manuálu přímo píšou: "vyvažovaný doplňkový záblesk automaticky upravuje zábleskový výstup pro dosažení optimálně vyvážené expozice hlavního objektu a pozadí snímku." Zatímco u standardního TTL se preferuje správná expozice hlavního objektu bez ohledu na jas pozadí snímku...ale nezkoušel jsem to, takže mám zato, že blejskne dvakrát, jednou na expozici hlavního objektu a podruhý na expozici pozadí a pak to nějak mazaně poskládá dohromady do jedné expozice...no nechápu, ale brzo to vyzkoušim ať mám jasno :-)
Pěkné
Tomáš Dolejší | 11.01.2010, 22:09
Jo, moc příjemný článek, splnil veškerá očekávání. Rampíku, prosímtě, vysvětli mi, co je to ten "doplňkový záblesk pro vyrovnání pozadí"? A jaký to má vliv na fotky?
Najdete nás na Facebook
Buďte v obraze díky RSS kanálu Fotorádce.cz