Brand
Blog

Krajinkář přechodových filtrů zbavený

Krajinkář přechodových filtrů zbavený

Během svých toulek krajinou jsem narazil na velké množstvý fotografů, kteří stále ještě používají přechodové filtry. A protože v začátcích jsem se i já zaobíral myšlenkou že si je pořídím, rozhodl jsem se sepsat tento článek.

Předně bych ale rád zmínil, že pokud patříte mezi ty, jenž přechodvé filtry vlastní a s oblibou je používáte, nebojte se. Nechci vám rozmlouvat jejich používání, sám vím že největší službu udělá ta metoda, která člověka baví. Pokud dáváte přednost mít snímek hotový už při uložení na kartu a počítač je pro vás nutné zlo, tak používejte filtry dál. Duležitá je výsledná fotka.

Nyní ale již k vlastnímu příkladu jak nahradit neutrální přechodový filtr v editoru. Výhody takového postupu jsou zřejmé. Potřebujete jen stativ a fotoaparát umožňující expoziční bracketing. Nemusíte se tedy obávat degradace optických kvalit objektivu, nemusíte se bát odlesků a ani nemusíte kupovat drahé špičkové filtry. Stačí jen objektiv co již máte.
 Nejjednodušší řešení je ztmavit oblohu přechodem v raw konventroru (LR, PS). Toto řešení ale nemusí vždy stačit, obvzláště pokud je dynamický rozsah scény větší a v obloze máte přepal, případně vytahujete tmavou krajinu a s ní i šum. Z druhého soudku pak patří ruční skládání snímků, připadně ne vždy přesné HDR programy. Tyto postupy dávají nejlepší výsledek, ale jsou časově mnohem náročnější a ne vždy efektivní. Střední cestou je využití nástroje přechod. Postup píši pro Adobe Photoshop, ale věřím že půjde aplikovat i v GIMPu.  Potřebovat tedy budeme dva expoziční snímky.

 light.jpg

Světlý snímek pro krajinu

dark.jpg 

A tmavý snímek pro nebe

Všimněte si, že v tmavém snímku jsou hluboké podpaly, ve světlém zas nekompromisní přepaly. Samostatně ani jeden není slušny, byť tmavý by se samozřejmě dal zesvětlit. Oba snímky načteme do vrstev.  Já dal jako první světlý, jako druhý pak tmavý snímek. Na první vrstvu nyní zapneme masku vrstvy. V paletě nástrojů vlevo si zvolíme nástroj přechod (G) Tento nástroj je standardně skryt za plechovkou, je tedy zapotřebí ho vyvolat podržením myši z rozbalovací nabídky.

 prechod.jpg

Princip přechodu je jednoduchý. Kliknete a táhnete. Přechod by měl být kolmý na horizont, k čemuž nám při jeho tažení poslouží přidržet klávesu shift. Kde začnete, začíná i přechod, jeho délka pak určuje tvrdost. Čím je přechod delší, tím je pozvolnější a obráceně. Občas je to trošku alchymije nastavit přechod správně, ale pár pokusů a určitě se to povede.

 prechod_aplikace.jpg

Nyní již snímek s aplikovaným přechodem. Jak je vidět z histogramu, získali jsem krásně vybalancovaný snímek. Přitom jsme nic složitě nevymaskovávali, jen jsme jednoduše prolnuli dva snímky.  Pro tento typ snímků je to ideální postup, neboť nám nikde nic neční nad horizont. Pokud by tomu tak bylo, museli bychom buď složitě vymaskovávat, nebo se smířit se ztmavením části snímku zasahujícího nad obzor. To samé by nás ale čekalo pokud bychom použili klasický přechodový filtr.

Na snímku se mi ale ještě nezdálo příliš světlé popředí, přeci jen fotilo se ještě před východem a těmto snímkům sluší více tmavší pojetí.

kryti.jpg

Snížil jsem tedy krytí světlé vrstvy na 75% a tím jsem ztmavil pouze světlou část snímku, aniž bych ovlivnil jas oblohy.

Nyní zbývají jen dílčí úpravy, jako odšum, doostření a vyretušování kondenzačních stop letadla a je hotovo.

20140717__dsc7071__dsc7126_pano.jpg

Štítky:

Diskuse

Phoenixcqcq

6.1.2015 10:26

Rozdílné metody

Takhle to přesně dělám, protože přechodové filtry nemám. Ale já bych filtry asi nebral jako uplnou alternativu. Je to trošku jiné. Obě metody mají své výhody a vlastnosti, které druhá metoda nezvládne. U přechoďáků je překážkou nerovný terén. U bracketingu zase pohyb. Co se týká postprocesingu, také nemusí být pravda, že pro toho kdo používá přechoďáky musí být počítač nutné zlo. A také není nutnost používat nejkvalitnější filtry, i přechoďáky se dají sehnat celkem levně, pro toho, kdo nemá moc financí a svou službu to určitě udělá. Sám zatím používám jen polarizační a UV (ochranné) filtry. Mám i ty za pár stovek i za 5000. Ano rozdíl v kvalitě tam je, ale rozhodně není takový jaký je v ceně. Asi si nikdo nekoupí filtr za 5000 na objektiv za 3000 :-) Suma sumárum, metod je víc a každá se hodí pro jiný scénář :-) Dokonce věřím tomu, že se to dá kombinovat pro ještě lepší výsledek ;-)

Martin

6.1.2015 15:03

S postproesingem to je myšlené tak, abych se nedotkl těch co filtry používají a používají je právě proto že je to tak narozdíl třeba od toho počítače baví. Chtěl jsem tak poukázat že tento způsob zpracování je jednou z mnoha cest, ne tou jedinou správnou. S filtry se to má tak, že dokud nevstoupí do hry světlo ať již boční, nebo proti, dávají i cokin filtry dobrý výsledek. V okamžiku kdy zasvítí do skla je to špatně a je problém. Sám jsem je měl v dlouhodobé zapujčce. Chtěl jsem je nahradit Hi-tech nebo 84.5 ale rozmyslel jsem se :-) Konkretně mé Nikonu 18-105 což je bazar sklo za 4ku, produkuje za obtížných světelných podmínek mnohem lepší výsledky jak při použití GND filtrů. Takže i pokud bych si nechtěl kazit toto "lacine " sklo, musel bych nakoupit filtry z dražší kategorie. A zeptam se, kolikrát jsi měl problém s pohybem při backetingu? Mě se to snad ještě nestalo a to k tomu ještě fotim panorama.

Phoenixcqcq

7.1.2015 15:46

Jasně, ale třeba já filtry používám rád a zároveň rád zpracuji na PC. Ano cest je mnoho a s tím nelze než souhlasit. Je jasné, že antireflexní a jiné vrstvy zvyšují cenu a pak záleží více na podmínkách, viz. jak říkáte problém se světlem. A s bracketingem jsem s pohybem opravdu několikrát problém měl. Příklad z focení jezera ve Skotsku, kde při silnějším větru dochází nejen k pohybu objektů, ale i rozdíl časů má znatelný vliv. Při vyšší cloně jsem se dostával do časů, kdy už třeba hladina nebyla ostrá ale mázlá. Jasně, dá se to posprocessingem redukovat, šlo to. Na druhou stranu s filtrem bych si zrovna v tomto případě nepomohl, kvůli odrazu světlé oblohy v hladině (nerovnost terénu). Tohle byl jen jeden příklad. Při foceni z ruky je to také problém, kdežto použití filtru je snadnější.

Martin

7.1.2015 22:41

Je pravda, že to mám aplikované na naše podmínky, skotsko neznám. Ta mořská hladina je zradna jen co je pravda.

Petr Šigut

15.1.2015 22:06

filtry

Mnoho dobrých fotek vzniká při velice silném protisvětle, tam se bez přechodových filtrů nelze obejít, pokud se bavíme o lehkém ztmavení oblohy tak tam lze úpravy v počítači použít.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Úpravy a tisk

Všechny články kategorie

Jak na tisk obrazů z vlastních fotek - 5 důležitých zásad

Obraz vyrobený z fotky je přitažlivou a stále populárnější formou zobrazování fotografií. I když je dnes většina uložena již…

7.4.2020

Redakce Fotorádce.cz

Zoner Photo studio X vs. Photoshop

Nový Zoner X se přibližuje Photoshopu (vrstvy, masky, způsob úprav). Proto jsem se rozhodl oba programy porovnat.

21.11.2017

Roman

Jak na hromadné úpravy v Photoshopu pomocí dávek

Photoshop bez akcí a dávek by byl asi jako raketoplán bez přídavných motorů. A právě v tomto článku mám pro vás spoustu…

21.11.2016

Tomáš

Jak neztratit hlavu při úpravách fotek

Pokud jste už někdy najednou upravovali větší množství fotek, tak víte, že je to vcelku ošemetná práce. Velmi snadno se vám…

3.6.2016

Tomáš

Editace fotografií - Čištění

Editace fotografií je pro mnoho amatérských fotografů noční můrou. Naučit se správně používat Photoshop, Lightroom nebo jiný…

28.3.2016

Václav

Google uvolnil sadu Nik Collection zdarma

Sada oblíbených nástrojů pro úpravy fotografií Google Nik Collection je od 24.3.2016 zdarma. V článku najdete i krátký návod, jak…

24.3.2016

Martin