Stanislav Souček | 11.04.2010, 06:24
rubrika: Fotil(a) jsem
| osobní rubrika: Jak to vidím ...
počet hlasů: 35 | počet komentářů: 16 | přečteno: 1696x
Hodnotit fotografie je vcelku nesnadný úkol. Už jen proto, že nelze mluvit o sebemenší objektivitě. Kvalitu fotografie nelze měřit na centimetry, na sekundy, na body či góly, jako ve sportu. Vždy se do hodnocení promítne osobní vkus a pohled komentujícího.
Co se dá na fotografii hodnotit:
1) technická kvalita.
2) kompozice
3) něco, co bychom mohli nazvat „umělecký dojem“
Možná by se zdálo, že hodnotit technickou kvalitu fotografií je jednoduchá záležitost. Každý přece poznáme špatně zaostřenou, nebo příliš tmavou (či světlou) fotografii, nebo že šum je příliš silný. Jsou to parametry, které lze (ovšem často jen zdánlivě) exaktně posoudit. Kdy je fotka špatně zaostřená nebo příliš tmavá (světlá)? Protože já to tak vidím? Protože mě se to tak zdá? (A teď se nezmiňuji o rozdílně nastavených monitorech, které mohou silně ovlivnit posouzení technické kvality) Už při posuzování technické kvality ztrácíme pevnou půdu pod nohama. Stačí, když autor prohlásí, že „to tak chtěl“ a vyhlásí odlišný pohled na TK za umělecký záměr.
Ještě problematičtější je hodnotit kompozici. Je fakt, že některá pravidla se vyplatí dodržovat. Přiblížení prvků k okrajům obrazu, či k sobě navzájem a jejich doteky, bude téměř vždy působit rušivě. Naopak jiná, například pravidlo třetinové kompozice, nebo zlatého řezu versus „středovka“, bude (měla by být) hodnocena podle motivu.
Hodnotit „umělecký dojem“ je nejpocitovější záležitost. Záleží na náladě, na osobní filosofii, na vzdělání (myslím druh vzdělání, ne jeho „výšku“), na výchově, na vztahu k umění, na „citlivosti“ na povaze, a na spoustě dalších věcí. O tomhle pohledu se tady nechci rozepisovat.
Samotné téma pravidel a pouček by vydalo na slušnou knihu. Držet se pravidel a pouček (vždyť jsou stanoveny na empirických základech a jako takové mají svou váhu, platnost a užitečnost), nebo se poučky ignorovat (kdo mi může nařizovat, abych se jimi řídil?)? Existují zastánci těchto pravidel, stejně jako jejich odpůrci. Ovšem, kdo má pravdu? Podle mého názoru oba tábory. Nebo, chcete-li, ani jeden. Podle mě je pravda někde mezi. Podle mě, dodržením všech pouček a pravidel lze vytvořit kvalitní fotografii, ovšem málokdy výjimečnou. Naproti tomu, záměrným, uváženým a promyšleným „porušením pravidel“ lze vytvořit fotografii excelentní. Anebo také fotografii totálně „zabít“. Volba je, samozřejmě jen a jen na autorovi.
Vezměme si za příklad tuto fotografii:
Svoji fotku jsem použil, ne snad z nějaké ješitnosti (i když, který chlap není ješitný, že dámy?), nebo sebestřednosti, ale raději budu poukazovat na chyby svoje a svých fotek.
Nuže, bylo mi vytýkáno, že ten kámen (byl to kus betonu) vlevo dole ruší a že bych měl udělat ořez, který by kámen odstranil. Může tak být. Tedy, jako autor (ač to já nemám ve zvyku) bych řekl, že jsem to tak chtěl, že to byl záměr. Pokud bych to pod fotografii napsal, tak by se mi možná dostalo odpovědi: „Pokud to byl záměr, tak to je něco jiného, to už mlčím“. Ale to je přesně to, co bych (jako kritik a hodnotitel) říci neměl. Proč? Pokud mi tam ten kámen vadí, tak mi tam bude vadit stále, i kdyby to autor stokrát vyhlásil za umělecký záměr. Fotka se tímto prohlášením nijak nezmění a kámen bude rušit dál. Takže kde je pravda?
Jak se to mělo s tím kamenem ve skutečnosti, je problém právě v rozdílném nastavení monitorů. Já mám na svém monitoru nastavený takový jas (kvůli labu, který mi dělá fotky), který nechává ten kámen v hlubokém stínu, takže je problém ho tam vůbec objevit.
Nejdůležitější problém hodnocení fotografií bych viděl právě v přístupu ke kritice.
Kritiky mohou být různé. A tím nemyslím dělení jen na „ kladné a záporné“.
Hodnocení může být jak analytické tak emotivní.
Analytické hodnoceni bude posuzovat technickou kvalitu, kompozici, světlo, softwarové úpravy a podobně. Tento způsob hodnocení bych až tak nezatracoval, protože může přinést začátečníkovi cenné poznatky a rady pro další práci.
Naproti tomu emotivní hodnocení lépe zhodnotí výtvarnou hodnotu fotografie, ale málo napoví autorovi „v čem je problém“. Kladné emotivní hodnocení je ovšem motorem pro další práci. Emotivní hodnocení, jak název napovídá, je založeno na pocitech a jako takové může být zavádějící. Samozřejmě, jak pozitivní tak negativní.
Na další obsáhlou knihu by vydalo téma „proč hodnotím, tak jak hodnotím“ Snad to zkusím rozebrat v některém dalším článku, napíšu-li ještě nějaký.
Spíš mi příjde důležitější, jak ke kritice a hodnocení přistupovat.
Mám tři možnosti:
1) urazím se a začnu protestovat, protože fotka je přesně taková, jakou jsem jí chtěl mít. (Sám za sebe se musím přiznat, pokud je můj záměr vyhodnocen většinou hodnotitelů jako chyba, tak zahanbeně mlčím. Raději snesu poukázání na chybu z opomenutí, než chybný záměr)
2) vyzkouším radu (doslova, nebo si změnu aspoň představím) Pokud doporučované rady neposunou fotku k mému záměru, jednoduše mávnu rukou. Jen já, totiž vím, jak má moje fotografie vypadat. Jak má působit na diváka. Případnou radu beru jako tip na zlepšení.
3) bezmyšlenkovitě poslechnu rady, protože mi je dal fotografický „guru“ serveru. Nad tímhle bodem možná mnozí mávnete rukou, protože vás se to samozřejmě netýká. Ale skýtá to velké nebezpečí pro začátečníky. „Protože pan obdivovaný XY řekl, že to mám převést do černobílé, tak to tak udělám“. To je podle mě chyba, pokud mě k tomu kroku nepřivedl přístup z bodu 2.
Shrnutí je , aspoň podle mě, „jednoduché“ .
Já, jako autor mám právo udělat takovou fotku, jakou chci.(pokud tím neporušuji platné zákony, samozřejmě) Ale jako autor jsem také zodpovědný za její výslednou podobu. Jejím zveřejněním se vědomě vydávám všanc kritice ve všech možných podobách a nemohu nikoho nutit, aby se mu líbily fotky, které se líbí mně. Pokud je autor přesvědčený, že fotografie je dobrá, bez ohledu na nesouhlasné komenty, měl by si tenhle názor podržet. Kdo může rozhodnout, že se autor vrhá do slepé uličky? Naproti tomu autor, pustí-li se po neprošlapané cestě, musí počítat s nesouhlasnými názory (a také je umět přijmout). Nikdo není oprávněn (krom autora samotného) rozhodovat, je-li ta cesta správná či nesprávná. Ovšem, autor musí počítat na cestě s překážkami ve formě negativních komentů a hodnocení.
Tolik moje malé (spíš větší) zamyšlení nad hodnocením fotografií. Článek nemá ambice (ani jsem to neměl v úmyslu) na úplnost a vyčerpávající pohled na tuhle zapeklitou problematiku.
Vkládat komentáře mohou pouze registrovaní uživatelé. Přihlaste se nebo se zaregistrujte.
Rampepurda | 14.04.2010, 22:13
Stando pěkně ti to uvažuje :-)
turby | 14.04.2010, 20:25
Ale tem skutecne nadanym se to podari vetsinou drive, tech ale mezi nami zas tak moc nebude, takze pile je nase jedina cesta :-)
Stanislav Souček | 14.04.2010, 20:05
A přece něco: Nikoho nepřesvědčím o své snaze o nový, neotřelý pohled jedinou, nebo několika fotografiemi. Nikoho nepřesvědčím hned, ani za týden. Opravdu to vyžaduje čas a vytrvalost. jen tak dám na jevo, že mi o "něco" jde. Že to není jen krátkodobý úlet
Stanislav Souček | 14.04.2010, 19:59
K tomu nemám co dodat...
turby | 14.04.2010, 19:49
To bezpochyby, jen malokomu se povede najit svou neotrelou cestu a navic se i prosadit. Obvykle to prvni a i to druhe trva i desitky let. A tak se kazdy z nas snazi prolomit oblibeny stredni proud a doufa alespon v pochvalu od par jemu podobnych. Ale i to je dobre, alespon se snazime :-)
Stanislav Souček | 14.04.2010, 19:18
turby - Rozhodně máš pravdu. Jen autor rozhodne, jakou cestou se dát. Čím víc jde "mimo proud", tím těžší cesta to bude. Ano, na to má právo. Ale taky nese zodpovědnost, bude-li ta cesta slepá. Z toho už nemůže nikoho vinit. A už vůbec se nelze urážet nad nepřijetí veřejností, odsuzující kritikou atd. Každý má právo dělat to, co uzná za vhodné, ale musí počítat s tu větším, tu menším odporem. Koneckonců, objevení nového pohledu a nového přístupu by bylo příliš laciné...
turby | 14.04.2010, 19:06
Pri hodnoceni davem maji nejvetsi sanci mainstreamova dilka. To je proste obecny fakt a clovek ktery z toho i sebemene vybocuje nema prakticky sanci dostat se k vysokemu hodnoceni. A je uz jedno ze ho jeden zdrbne za spatnou TK i kdyz se jedna o zjevny zamer a druhy ho posmesne napadne ze je to priserna zpatlanina. Zrovna pred par dny si jeden nejmenovany fotograf jdouci si svou velmi neotrelou cestou dost postezoval a ani se mu nedevim. Provokuje siroke davy na nejmenovanem foto webu az tak, ze ho mnozi i pomerne nevybirave napadaji. Ja ale myslim, ze takovy autor se ma ze spatneho hodnoceni davu v podstate radovat. Nebot alespon vi, ze neupada do zabehanych klise. :-)
MartyFoxx | 13.04.2010, 15:44
Velice pěkný článek. Jen bych krátce dodal můj názor při hodnocení fotografie. Jedna z prvních věcí, kterou by každý dle mého názoru měl uvážit je "typ" fotografie, kterou chci hodnotit. Praxe: Zákonitě musím přeci klást jiné požadavky na fotografii reportážní a fotografii uměleckou. Pokud bych šel například na výstavu fotografií krajiny tak se můžu zaměřit jednak na náladu fotografie a jednak na TK. Pokud bych šel na czech press foto a viděl "momentku" např. umírajícího člověka tak nebudu předně hodnotit TK a kompozici ale její dokumentární hodnotu dané situace. Co se týká vyloženě umělecké a třeba ještě abstraktní fotky tak si myslím, že jediný soud, který mohu vynést je, že se mi fotografie libí nebo ne (mě jako jednotlivci), hodnotit u takových věcí TK, ořez atd. mi často přijde tedy nepatřičné (samozřejmě případ od případu). Myslím si, že české fotoweby dokáží začínající fotografy velmi často popostrčit dále, ale také často "ublíží". Nezřídka se stává, když do nějaké galerie natáhnete fotografii, že ji spoustu lidi nepochopí (nepocohpí váš záměr) přesto mají potřebu hodnotit v každém případě a někdy velmi nízkou známkou podkopou sebevědomí amatéra :) Aneb jak to dělám já. Nejdříve se pokusím pochopit fotografii s přihlédnutím záměru autora, poté pokud se mi fotka libí tak ohodnotím a připojím komentář, někdy s malým tipem. Pokud se mi fotografie vyloženě nelíbí tak o ní polemizuji, případně přidám názor jak to podle mě udělat lépe ale zásadně se nesnažím shodit autora nízkou známkou...
Martin
eyesforyou | 13.04.2010, 07:21
Pustil jsi se Stando do velmi obtížného úkolu a zvládl jsi ho dobře a dodal bych , že i velmi laskavě. Vezmi si třeba, kolik ctitelů a odpůrců má Saudek a jak vytrvale jde svou cestou. Vezmi Fr. Drtikola , kdy až se mu dostalo uznání a jak jsou dnes jeho fotografie ceněny. Dnes se velmi dá na TK. Je jistě důležitá, ale ne vždy úplně podstatná. Tvůj článek je pěkné a pučné zamyšlení.
Stanislav Souček | 12.04.2010, 18:36
romangr Máš pravdu, článek opravdu vzešel z diskuzního vlákna. I když je fakt, že je to téma staré jak fotoweby. O problému rozdílného nastavení monitorů jsem se zmínil, byť jen okrajově. Šlo mi spíš o komentování jako takové a přístup autora ke kritice.
Křupinka | 12.04.2010, 13:17
hezký článkek Stando... v tom závěru aneb shrnutí jsi to vystihl přesně. :-)
romangr | 12.04.2010, 10:18
Mám takový dojem, že tento článek vzešel z diskuzního vlákna, které jsem tam před několika dny založil :) Těší mě, že to dalo podmět k napsání článku. Pokud se pletu, omlouvám se. V článku zazněli různé situace a souhlasím s nimi. K tomu hodnocení fotografií si dovolím říct svoji poznámku. Ano, pokud hodnotíte fotografii na PC monitoru, jsou názory různé, protože každý uživatel má jinak nastavený monitor a co si budeme povídat na běžných monitorech nejnižší třídy jsou barvy tak mimo, že hlavní myšlenka tam může být zcela potlačena. (Znám to, když dělám webdesign a na svém monitoru tam udělám jemně šedou plochu pod textem, pro oddělení textu od pozadí, a klient mi pak píše, že by dal pod text tmavší plochu pro oddělení textu od pozadí a nebo abych ji víc ztmavil, protože ji tam buď nevidí vůbec a nebo málo. To je problém většiny monitorů, zvláště pak těch na notebooku. A proto nejkvalitnější hodnocení a posuzování by bylo přímo z vyvolané fotografie.
Miroslav Žiška | 11.04.2010, 23:26
Dobrý článek.Ze všech tří možností je nejlepší zlatá střední cesta,v tomto případě č.2 Pohledů na foto je tolik,kolik se nás na fotku podívá.A tolik je i různých názorů.Přeji všem,aby si měli především svůj názor.
Amatérka | 11.04.2010, 21:30
Pěkně jsi to sepsal a hlavně ten závěr - veřejněním se vědomě vydávám všanc kritice ve všech možných podobách a nemohu nikoho nutit, aby se mu líbily fotky, které se líbí mně... - to by se mělo tesat :)
Dana Langrová | 11.04.2010, 17:58
Pěkně si to Stando napsal...:) Pěkný článek....
tak to je
kacko | 11.04.2010, 08:57
výborný článek, zejména ty tři možnosti se ti povedli vystihnout přesně

Lokalita: Brno
Další info: st.soucek@seznam.cz
Osobní rubriky:
Osobní doporučení:
Najdete nás na Facebook
Buďte v obraze díky RSS kanálu Fotorádce.cz