Josef polášek | 31.08.2010, 20:56
rubrika: Fotil(a) jsem
| osobní rubrika: nezařazené
počet hlasů: 14 | počet komentářů: 15 | přečteno: 2595x
Možností jak vylepšit původní snímek je celá řada. Od různým pluginů až přes určité postupy, které
mají simulovat určitý efekt. Volba různých postupů je už individuální záležitost každého fotografa.
Mě osobně se líbí lehký cross a infra filtr.
A teď k tomu proč píši tento článek, kolikrát mám problém, který efekt použít.
Někdy mi výběr správného efektu trvá déle než úprava samotné fotografie.
Každý efekt má svoje pro a proti.
Chtěl bych znát Váš názor, jaký efekt na jakou situaci použít nebo jestli jsou nějaká nepsaná
pravidla, kdy nějaký efekt použít a kdy zase ne.
Pro zajímavost jsem zde nahrál několik fotografií s použitím různých efektů.
Ta první fotografie je původní bez úprav.
předem všem děkuji za vaše komentáře. :o)
Vkládat komentáře mohou pouze registrovaní uživatelé. Přihlaste se nebo se zaregistrujte.
Stanislav Souček | 08.09.2010, 16:35
Abych uvedl svůj názor na správnou míru. Já osobně nepoužívám všelijaké filtry, efekty či pluginy. Ale nemám nic proti tomu, používá-li je někdo jiný. "De gustibus non est disputandum". Jen nesouhlasím, že stačí fotku cvaknout "a já už s tím něco v počítači udělám". Podle metody previzualizace(jsem rád, že ji rspitt zmínil) bych měl v okamžiku stisku spouště vědět, jaký postproces použiju. Bude-li stačit pouhé doostření, vyladění barev atd., nebo budu mít v úmyslu prohnat fotku tím či oním konkrétním filtrem. Pokud nemám pravdu, tak není třeba hledat vhodný výřez, komponovat či hledat (nebo na něj čekat) vhodné světlo. Na co, v PC z toho můžu přece udělat zajímavou fotografii. Jinak by mi to připomnělo malíře, který se rozhodl namalovat realistický portrét. Když se realistický portrét nepovedl, udělám z toho čtverce, obdélníky a kruhy a budu to vydávat za kubistickou krajinu. A pokud se ani tehdy nezadaří, lze to totálně rozmatlat a bude abstraktní akt.
Já si také dovolím souhlasit se Standou Součkem
rspitt | 07.09.2010, 23:14
Fotograf - a to i ten reportážní - by ještě PŘED stiskem spouště měl mít určitou přestavu jak bude fotografie vypadat. Tato představa může být klidně rámcová, ale určitě už bude znát styl kompozice, kontrast, barevnost a další drobnosti, nad kterými by fotograf v podstatě vůbec neměl přemýšlet. Fotografii by měl ovlivnit především před expozicí, a to těmi prostředky které má k dispozici. Dobrá fotografie v žádném případě nepotřebuje nějaké efekty a pluginy, právě naopak. Dobrá fotografie je dobrá už v momentě svého vzniku, postprocesem pak už jen lehce doupravíme barvy, kontrast případně odretušujeme nějakou přebývající větev. Je neuvěřitelně důležité si uvědomit, že fotografický přístroj je pouze nástrojem k převedení fotografovy previzualizace do formy, která se dá předložit divákovi-konzumentovi díla. Pokud vycvakám 20 fotek na nějaký motiv a pak v počítači hledám jaký filtr či plug-in použít - v takovém případě nelze mluvit o fotografii ale pouze o demonstrování úrovně ovládámí photoshopu. Výsledky pak jsou velmi podobné výtvorům paní Evy Pilarové. Co se týče debaty o "hraní si s fotografiemi" a "objevování nových souvislostí" atd. - tohle si mohu dovolit pouze v případě že JSEM fotografem tedy umím "nahotovo" vyfotit produkt, portrét, krajinu tak, že JE to fotografie. Pak mohu posouvat své hranice vnímání, i když podle mého skromného názoru - když TO tam není při expozici a já o tom nevím, nemá smysl TO pak hledat. To už se pak nebude jednat o tvorbu ale jistou formu záchrany daného smínku.
JA SI DOVOLIM SOUHLASIT SE STANDOU SOUCKEM !
Droll | 07.09.2010, 22:44
Ano ma pravdu ale zaroven ma pravdu spousta z vas co napisi ze vse je vec nahody a rychlosti. Zalezi vzdy co fotime.Pokud fotime kyticku vzdy nad ni mame cas premyslet (alespon do doby nez odkvete)a budeme se snazit aby prvotni fotografie byla co nejlepsi a nemuseli jsme moc upravovat. Podobne je to s krajinkou,slimackem atd.atd Ale pokud fotim treba modelku uz to zacne pokulhavat protoze mam kompo ale navic musim zachytit vyraz ktery se meni nehlede na pohybove fotky treba deti kde cvakate jako divy a modlite se aby alespon neco vyslo. O reportazni fotografii ani radeji nepisu tam proste musite neco dodat a kazdemu je jedno kde to fotograf vezme. Nad nejakym kompem nebo vyrazem muzete premyslet az kdyz mate nasekano par fotek k tematu a pak si muzete teprve zacit hrat s tim aby to melo i jiny rozmer nez ten puvodni.
Josef polášek | 07.09.2010, 20:46
taky si dovolím nesouhlasit s panem Sučkem, já fotím a řídím se city a momentální situací, prostě kouzlo nechtěného...
Maryla | 07.09.2010, 10:57
taky bych si dovolila nesouhlasit se Standou Součkem, asi to hodně záleži na tom co člověk fotí. A jak dlouho fotí, někdo kdo fotil profesionálně (nebo skoro profesionálně) na film je asi zvyklý k tomu přistupovat s rozvahou i teď kdy není až takové omezení počtem pokusů, které člověk může "nacvakat". Ale taky nesouhlasím s tvrzením "mám nádhernou fotku a nevím co teď s ní?" , pokud je fotka nádherná, tak nepotřebuje velke úpravy, bez ohledu na to jestli vznikla vícemeně náhodou nebo promyšleně.
Lukáš Konvička | 06.09.2010, 16:59
ahoj všem. Dovolím si nesouhlasit s názorem pana Součka. Způsobů jakým přistupovat k fotografii je mnoho a přesné promyšlení výsledku do detailu je pouze jedním z nich. Tvrzením, že by měl fotograf od počátku vědět, jaká bude finální podoba výsledné fotografie, v podstatě popírá např. dokumentární způsob fotografování. Někteří fotografové nemají přesně promyšlený výsledek (nejenom v dokumentu), mají třeba jen nekonkrétní představu a nechávají se unést daným okamžikem. Hraním si v průběhu fotografování a poté při následných úpravách můžete navíc objevit a vytvořit něco za hranicemi vlastní fantazie, kterou byste se omezil v případě dokonale promyšleného snímku. Vážím si názoru pana Součka a rozumím mu, jen se nemohu ztotožnit s tvrzením, že jen dokonale promyšlená fotka je tou jedinou správnou cestou jak fotografovat. Lukáš
pajawrz | 03.09.2010, 08:45
Tak o filtrech jsem vlastně nic neříkal. Jediné, co na fotkách upravuji, je barevnost. A to jsou spíš jen jemné úpravy. Občas někde něco dorozmáznu nebo oříznu. Vždycky ale sahnu do úrovní a doostřím. Tomu jsem se snad ještě nevyhnul. A ať mi nikdo netvrdí, že 99 % fotografů nedoostřuje fotky. Filtry používám tak maximálně při pokusu o nějaký fashion portrét. A to mi stejně nejde:) Ale určitě je lepší, mít to vše promyšlené už dopředu!
Denda | 02.09.2010, 22:17
ta bez filtrů jen nejlepší. Ono vůbec je nejlepší už fotit tak, abych nemusel žádný filtr použít. Proč bych měl sedět hodiny u PC a přemýšlet a zkoušet, který filtr mi nejlíp fotografii zpitvoří, když to jde udělat ve zlomku vteřiny a bez zbytečných serepetiček. Špatně vyfocená fotka je špatně vyfocená fotka, tady žádný soft nepomůže.
Stanislav Souček | 02.09.2010, 16:01
Uvedu příklad: Zaujme mě rostlina. První mě samozřejmě napadne si ji vyfotit. Ale teď. Teď zapřemýšlím, co mě na té rostlině zaujalo. Je to barva květu, její tvar, nebo hra stínů a světla? Řekněme, že mě zaujala právě hra světla a stínů. Já si v tom případě snažím představit už v rámu na zdi. Proč? Protože už před expozicí potřebuju vědět, jestli se víc hodí čb, nebo barevná, jestli pozadí tmavé, světlé či jiné. Řekněme, že jsem se rozhodl pro variantu na tmavém pozadí. V tom případě se budu snažit to pozadí tam nějak dostat. (Proti lesu, tmavý papír, tmavá bunda apod) Expozici musím samozřejmě taky volit podle toho, jak má výsledná fotka(v tomto případě na papíře a v rámu na stěně) vypadat. Cvaknout rostlinu a až doma rozmýšlet, jakým filtrem to prohnat, abych získal zajímavou fotku, to podle mě není o tvorbě. Tedy nic proti dolaďování detailů. Ale čím přesněji si dokážu vybavit finální podobu fotografie, tím snadněji docílím žádaného výsledku. Když to na začátku nevím, dobrá fotka vznikne jen náhodou, nikoli jako výsledek vědomé tvorby.
pajawrz
Josef polášek | 02.09.2010, 00:45
Taky nemám kolikrát jasnou představu předem jenom obrysy. No nevím jak to pan Souček myslel, třeba to rozvine... Jinak dělám to úplně stejně, taky doladuji detaily...
Aha
pajawrz | 02.09.2010, 00:20
Takže když občas lehce dolaďuju barvy, aniž bych měl přesnou představu předem. A čekám jak se to postupně zabarví, než se mi to začne líbit. Tak to je špatně?
"Stane se to občas každému z nás. Máme nádherný snímek, chceme ho vylepšit, ale nevíme jak..."
Stanislav Souček | 01.09.2010, 20:13
Tak to je naprostý nesmysl. Fotograf by měl už od začátku vědět, jaká bude finální podoba fotografie. Každý by měl být schopen, představit si definitivní podobu obrázku a tomu přizpůsobit expozici, kompo, osvětlení atd. Nějaké hledání vhodného postprocesu se hodí jen k záchraně nepovedeného snímku.
Bobr
Bobr | 01.09.2010, 08:53
Z mého pohledu 1.Originál 2.Snímek č.7. Ty další některé efekty na mě působí nepřirozeně,což je asi záměr jdoucí až do abstrakce.
Úprava fotografií
Bzuk | 01.09.2010, 07:18
Mě se nejvíce líbí různé barvící metody jako cross-processing, lomo nebo polaroid efekt a selektivní barva v Adobe Photoshop. Z ostatních metod určitě HDR a tilt-shift. Poslední dobou si vystačím s pouhým dolaďováním parametrů z RAW a fotka vždycky vypadá skvěle.

Web: http://www.invekto.estranky.cz
Osobní rubriky:
Najdete nás na Facebook
Buďte v obraze díky RSS kanálu Fotorádce.cz