Brand

Recenze: Fujifilm XC 50-230 mm f/4.5-6.7 OIS II

Předmětem dnešní recenze je teleobjektiv pro systém Fuji X. Máme pro vás jak zkušenosti z praxe, tak ukázkové snímky. Jak dopadl objektiv v redakčním testu? Stojí za to si jej pořídit?

Zpracování, autofokus.

Objektiv jsme k testování dostali v setu s CSC přístrojem X-A2. S tímto kompaktem objektiv tvoří celkem kompaktní celek (ve srovnání se zrcadlovkou), ale ergonomie není úplně ideální, kombinace malého těla bez gripu a dlouhého objektivu chce pevnou ruku. Hmotnost objektivu je 375 g.

IMGP0970.jpg
IMGP0971.jpg
IMGP0974.jpg
IMGP0975.jpg
IMGP0976.jpg

Bajonet je plastový. Nasazování na tělo je bez problémů, díly na sebe lícují přesně. Zoomový kroužek má gumový povrch.

Objektiv nemá krom zoomového a ostříciho kroužku žádné ovládací prvky ani přepínače. AF/MF a stabilizace se ovládají v menu fotoaparátu.

Chod zoomového kroužku je krásně hladký a kroužek při otáčení klade přiměřený odpor. Ideální pro točení videa.

Ostřicí kroužek má rovněž hladký chod. Při otáčení ucítíte velice jemné „polohy“ ostřicího motorku. Vazba je elektronická, kroužek nemá žádné dorazy. To vám může trochu zkomplikovat ostření na „nekonečno“ v noci. Shift focus neboli doostření po zaostření autofokusem nebyl u modelu X-A2 podporován.

Objektiv je vybaven tichým ostřicím motorem, takže při točení videa nebudete slyšet žádné pazvuky.

Rychlost ostření byla spíše pomalejší, ale to může být dáno rychlostí těla X-A2, které není vybaveno fázovými detektory na čipu a ostří jen pomocí detekce kontrastu, což je metoda dost pomalá.

S objektivem jsem dostal přední krytku o průměru 58 mm, zadní krytku a sluneční clonu, která se nasazuje na bajonet v přední části. Při nasazené krytce objektivu je manipulace se sluneční clonou obtížnější, krytka mírně zasahuje do prostoru bajonetu. Doporučuji proto krytku objektivu nejdřív sundat.

Stabilizace je optická, její účinky jsem nezkoumal.

Dílenské zpracování považuji za velice dobré. Nezpozoroval jsem žádné výrazné vůle, žádné hrkání, žádné špatně lícující prvky.

Pozor na ergonomii. Objektiv není zrovna nejmenší a nejlehčí. Při focení na delších ohniskových vzdálenostech to bude chtít buď stativ, nebo opravdu pevnou ruku. Jelikož testované tělo X-A2 nemělo žádný výrazný grip, focení s teleobjektivem pro mě nebylo moc komfortní a měl jsem pocit, že se mi pořád klepou ruce a že nemůžu mít pořádně ostré snímky.

Průběh světelnosti, ostřicí vzdálenosti, makro schopnosti.


svet50230.PNG

Světelnost je spíše podprůměrná – máme před sebou teleobjektiv s rozsahem světelnosti 4,5-6,7. Jiná základní „telátka“ mají většinou světelnost v rozsahu 4-5,6, ale na druhé straně jsou rozměrově větší. Teleobjektiv od Fuji není žádná velká a těžká roura od kamen, což se nutně projevilo na horší světelnosti. Zaujalo mě, že při zoomování světelnost narůstá průběžně po desetinách EV, nikoliv skokově, jak je zvykem u jiných fotoaparátů.

ostrvzd50230.PNG

Ostřicí vzdálenosti jsou průměrné, na nějaké velké makro to není. Nejlepších výsledků dosáhnete na nejdelší ohniskové vzdálenosti, kde i přes horší světelnost získáte motiv slušně oddělený od pozadí, nicméně samozřejmě musíte mít hodně světla, abyste dosáhli krátkých expozičních časů – alespoň 1/200 s. V galerii testovacích snímků se můžete podívat na detaily, které jsem tímto objektivem nafotil. Pokud se chcete věnovat fotografování drobných detailů, kytiček a broučků, pořiďte makro objektiv – telemakro opravdu není nejlepší – na větší celky to stačí, ale moc blízko vás objektiv nepustí.

Obrazová kvalita, zoom. Galerie testovacích snímků.

Ostrost objektivu je v rámci třídy základních skel slušná. Výsledky ale dost kazilo tělo X-A2 agresivním odšumováním, které rozpatlávalo detaily kresby. V galerii testovacích snímků vám nabídnu neupravené JPEGy přímo z těla a na konci kapitoly pak odkaz na stažení několika RAWů, které o ostrosti kresby poví daleko víc.

Clona má 7 lamel. Bokeh objektivu je celkem solidní. Pozadí sice nerozmaže tak dobře jako pevný objektiv se stejnou clonou, ale na zoomový objektiv jde o dobrý výsledek.

Barevnou vadu jsem nezaznamenal, přestože jsem se snažil dostat do záběru různé kontrastní hrany v protisvětle. V JPEGu ji přístroj určitě odstraňuje, ale ani v RAWu jsem si chromatické vady nevšiml.

Náchylnost na odlesky jsem nezaznamenal. Zkoušel jsem různé focení v protisvětle, bez negativních výsledků, malé odlesky se dají snadno schovat rekompozicí nebo retuší. V tomto směru jsem rovněž spokojený.

 DSCF0508.JPG DSCF0515.JPG
Dvakrát bokeh na rozehřátí. Na zoomový objektiv to není úplně marné, hlavně ta druhá ujde.


DSCF0824.JPG DSCF0856.JPG

DSCF0832.JPG DSCF0833.JPG
Dvě úrovně zoomu v letní krajině. Všiměte si dost velké neostrosti, něco je způsobeno chvěním letního rozpáleného vzduchu, za něco může tělo.
DSCF0858.JPG DSCF0859.JPG 

DSCF0860.JPG DSCF0864.JPG
Pár obrázků leknínů na různých úrovních zoomu. Tady je kresba celkem sušná.

DSCF0873.JPG DSCF0877.JPG
Asi nejlepší detaily, které jsem z objektivu vytřískal, blíž mě už objektiv nepustil. Bokeh je slušný, kresba taky. Ale na pořádné makro to není. 

DSCF0880.JPG 

DSCF0883.JPG DSCF0886.JPG

DSCF0893.JPG DSCF0894.JPG 

DSCF0895.JPG DSCF0896.JPG
Zas pár krajinek na posouzení kresby objektivu, rozpatlání obrazu odšumováním a různé úrovně zoomu. Přijde mi, že obraz je odšumováním dost postižen. V RAWech je víc detailů.

DSCF0900.JPG DSCF0904.JPG

DSCF0905.JPG DSCF0913.JPG

RAWy najdete opět na MEGA

Závěr

Krátce jsme si představili teleobjektiv Fujifilm Fujinon XC 50-230 mm f/4.5-6.7 OIS II. Podívejme se v bodech na klady a zápory:

Klady:
+ ohniskový rozsah začínající na 50 mm – v setu s objektivem 16-50 budete mít pokrytá všechna ohniska od 16 až do 230 mm
+ tichý autofokus
+ dílenské zpracování
+ příjemný chod ovládacích kroužků
+ na levný teleobjektiv má dobrou kresbu, viz rawy.

Zápory:
- nemá quick shift
- nemá přepínání AF/MF
- elektronická vazba ostření neumožní zaostřit na nekonečno a na objektivu nemáte k dispozici stupnici zaostření.

Ohlídejte si:
* obrazovou kvalitu s tělem X-A2
* netuším, jak rychle tento objektiv ostří s jiným tělem
* makro schopnosti
* ergonomii – objektiv je těžký a pro optimální výsledky je dobré použít stativ

Objektiv se mi líbil. Obrazová kvalita (v RAWu) mi přišla slušná, ovládání dobré, dílenské zpracování také, hmotnost rovněž. Inženýři si dali záležet a svět spatřil povedený teleobjektiv.

 

Diskuse

Stanislav Lepič

11.3.2016 14:11

Je to fajn zoomový seťák. Zejména pokud někdo bere Fujifilm na normální focení, tak si vystačí se dvěma stabilizovanými zoomy a v akci vyjde třeba na polovinu. Teď ho vidím za 8 tisíc, když jsem kupoval bezzrcadlovku, tak stál cca 12 tisíc a v akci mě vyšel na cca 4 tisíce. Za takovou cenu je to prostě parádní sklo - na teleobjektiv příjemně malý i lehký (v porovnání s tím co mám) a hlavně se slušnou stabilizací. Použité na Aukru jsou běžně kolem 4 tisíc, za tu cenu takřka povinnost. ; )

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Recenze a testy

Všechny články kategorie

Recenze objektivu Sigma 20mm f/1.4 ART

Delší dobu jsem měl možnost fotit se zajímavým širokoúhlým objektivem Sigma 20mm f/1.4 ART. A tak vám dnes přináším výsledky…

19.4.2016

Tomáš

Recenze: Pentax-DA HD 16-85mm f/3,5-5,6 ED DC WR

V tomto článku se podíváme na zoomový objektiv z produkce Pentaxu a jeho srovnání s konkurenční Sigmou 17-70 Contemporary.

11.4.2016

Martin

Recenze filtru VFFOTO ND 1000x Golden Edition

Občas pro vás v redakci testujeme fotografické filtry. Tentokrát jsme otestovali opravdu velmi silný ND filtr (šedý neutrální),…

1.4.2016

Tomáš

Recenze: Fujifilm XC 50-230 mm f/4.5-6.7 OIS II

Předmětem dnešní recenze je teleobjektiv pro systém Fuji X. Máme pro vás jak zkušenosti z praxe, tak ukázkové snímky. Jak dopadl…

11.3.2016

Martin

První zkušenosti se Sigmou 20mm f/1.4 ART

V redakci máme na testování pevný světelný objektiv Sigma 20mm f/1.4 ART, a tak vám dnes přinášíme první dojmy i pár ukázkových…

10.3.2016

Tomáš

Recenze: FujiFilm X-Pro 2

Dlouhá doba čekání na nový snímač X-Trans od Fuji je u konce. Nový X-Pro2 nabízí 24Mpx senzor X-trans CMOS III APS-C,…

29.2.2016

Michal Kroupa