Brand

Jak na rozostřené pozadí polopatě

Jak docílit pěkně rozostřeného pozadí a zvýraznit tím motiv, který fotíme? To je otázka, která trápí mnoho začínajících fotografů. Proto si v dnešním článku ukážeme, jak dosáhnout takového pěkně rozostřeného pozadí. Ukážeme si, jaká foto výbava je k tomu ideální a jak v praxi postupovat. To vše včetně názorných ukázek z praxe.

Rozostřené pozadí se často velmi hodí při fotografování portrétů, reportáže, společenských akcí, sportu, ale i různých detailů a podobně. Obvykle se naopak nepoužívá při focení krajiny, architektury či interiérů.

Jak tedy docílit rozostřeného pozadí? Je to vcelku snadné a celé to závisí čistě jen na nastavení objektivu. Rozostřené pozadí se nedá vyrobit nějakým režimem fotoaparátu nebo nastavením citlivosti ISO. Vše je závislé jen a pouze na objektivu a naší vzdálenosti od foceného objektu. Takže teď už k samotným praktickým radám.

1. Použijte nízké clonové číslo

Rozostřené pozadí na fotografii v praxi v podstatě odpovídá focení při malé hloubce ostrosti. Hloubka ostrosti je pojem, který říká, co vše je na fotografii ostré a co už nikoliv. No a pokud je hloubka ostrosti malá, je i popředí a pozadí rozostřené. A efektu rozostřeného pozadí (i popředí), tedy malé hloubky ostrosti, dosáhnete tehdy, když použijete co nejnižší clonové číslo. Nebudete tudíž fotit na clonu f/8 nebo f/11, ale naopak na clonu f/2.8, f/2 nebo i nižší (např. f/1.8). Čím nižší toto clonové číslo bude, tím bude pozadí více rozostřené (protože bude nižší hloubka ostrosti).

priorita_clony_mala_hloubka_ostrosti.jpgpriorita_clony_velka_hloubka_ostrosti.jpg

Tip: Clonové číslo nejlépe nastavíte v režimu Priorita clony. To je poloautomatický režim, ve kterém nastavíte clonové číslo a fotoaparát za vás zbytek dopočítá. Více o prioritě clony naleznete v tomto článku.

Bohužel ale každý objektiv má své omezení v podobě nejnižšího nastavitelného clonového čísla. Pokud je objektiv např. Sigma 17-70mm f2.8-4 DC MACRO OS HSM C, tak to znamená, že nejnižší nastavitelné clonové číslo je f/2.8. A takové clonové číslo už vcelku umožní rozostřit pozadí. Výrazně lépe jsou na tom ale pevné objektivy (bez zoomu), které jsou obvykle velmi světelné = umožňují nastavit nízké clonové číslo. Např. Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G umožňuje nastavit velmi nízké clonové číslo f/1.8, a proto bude pozadí při použití tohoto objektivu mnohem více rozostřené.

Pro efekt rozostřeného pozadí tudíž používejte ideálně co nejvíce světelné objektivy (pokud je můžete měnit) a nastavujte nejnižší clonová čísla.

2. Použijte větší ohniskovou vzdálenost

V praxi platí, že více rozostřeného pozadí dosáhnete, pokud použijete větší ohniskovou vzdálenost objektivu = laicky řečeno větší zoom. To znamená, že je pro více rozostřené pozadí lepší fotit spíše s větším přiblížením, než širokoúhle. Čím širší záběr objektivu, tím je hloubka ostrosti větší a pozadí méně rozostřené. A naopak - čím větší přiblížení objektivu použijete, tím bude hloubka ostrosti menší a pozadí bude více rozostřené.

Pokud budete mít standardní zoomový objektiv např. 18-55mm f/3.5-5.6, bude ideální použít největší ohnisko, tedy 55m. A je zcela jedno, jestli je to objektiv Canon, Nikon, Sony nebo jiný. To nemá na hloubku ostrosti (tedy míru rozostření pozadí) pražádný vliv. Můžete namítnout, že když použijete 55mm ohnisko, tak se světelnost objektivu zhorší na f/5.6, což je samozřejmě pravda (a podle první rady je lepší použít nižší clonové číslo). Jenže ono to větší přiblížení objektivu "přebije" zvýšené clonové číslo, takže i tak bude pozadí více rozostřené.

Poznámka: U zoomových objektivů se obvykle při zoomování zhoršuje světelnost, takže se snižuje míra rozostření pozadí. Jenže v praxi platí to, že větší zoom má na míru rozostření pozadí větší vliv. Takže větší zoom obvykle přebije vyšší clonové číslo. Schválně si to můžete vyzkoušet - postavte si před sebe židli na vzdálenost 1m a vyfoťte ji nejprve na 18mm ohnisko a poté na 55mm ohnisko. Uvidíte, že v druhém případě bude pozadí více rozostřené.

Na níže uedených ukázkách je zřejmé, že se zvyšujícím se ohniskem se snižuje i hloubka ostrosti:

img_9198.jpg

img_9197.jpg

img_9195.jpg

Takže v praxi platí, že např. 85mm f/1.8 objektiv rozostří pozadí znatelně více, než 50mm f/1.8 objektiv. Ten první má větší ohniskovou vzdálenost. A zase 50mm f/1.8 objektiv rozostří pozadí více, než 24mm f/1.8.

3. Foťte na menší vzdálenosti

Pokud chcete dosáhnout pěkně rozostřeného pozadí, musíte mít hlavní objekt zájmu (např. člověka) relativně blízko sebe. Nesmí od vás stát dvacet metrů, to už je z hlediska fotoaparátu téměř nekonečno. Samozřejmě velmi záleží na objektivu a požadované kompozici, ale obvykle je ideální fotit na vzdálenost řádově metrů.

Tip: Možná jste si již v praxi všimli, že při focení detailů (makro) je pozadí opravdu hodně moc rozostřené. Zde vidíte praktický důkaz toho, že čím blíže ostříme, tím je pozadí více rozostřené, protože hloubka ostrosti je velmi malá.

Počítejte s tím, že pokud fotíte rodinu u hradu a vše potřebujete dostat do jednoho snímku, bude pozadí zcela ostré (kombinace širokoúhlého záběru s větší vzdáleností od fotoaparátu). Ovšem pokud fotíte jen portrét (hlava a ramena), máte dobře zaděláno na pěkně rozostřené pozadí.

4. Foťte se vzdáleným pozadím

Čím vzdálenější bude pozadí za foceným hlavním objektem (např. člověkem), tím víc bude rozostřené. A naopak - čím bližší pozadí bude, tím bude ostřejší. Například pokud budete fotit portrét člověka, za kterým bude živý plot ze stromů, budou tyto stromy docela ostré. Pokud ovšem bude za foceným člověkem volné prostranství (louka, výhled do krajiny, les v dálce), bude pozadí mnohem více rozostřené. Proto pokud toužíte po efektu rozostřeného pozadí, najděte si takový úhel pohledu, ve kterém bude pozadí co nejvíc vzdálené od foceného objektu.

5. Použijte raději zrcadlovku nebo systémový fotoaparát

Efekt rozostřeného pozadí se mnohem snáze dosáhne, pokud fotíte se zrcadlovkou nebo fotoaparátem s výměnnými objektivy, než obyčejným kompaktem. Důvod je prostý - běžné kompakty mají malé snímače, zatímco zrcadlovky a fotoaparáty s výměnnými objektivy mívají snímač znatelně větší. A větší snímač má dost zásadní vliv na to, jak se pozadí rozostří. Není to ani tak kvůli samotné velikosti snímače, jako díky ohnisku objektivu, které při použití většího snímače může být také větší. A to už jsme si v třetím tipu uvedli, že větší ohnisko = víc rozostřené pozadí.

Takže s obyčejným kompaktem může být někdy těžké dosáhnout rozostřeného pozadí. Se zrcadlovkou nebo systémovým kompaktem to bude znatelně snazší. Níže je uvedeno porovnání Full-Frame fotoaparátu a fotoaparátu s APS-C snímačem (ten má menší rozměry a proto je pozadí méně rozostřené).

sam_0094.jpg

img_9199.jpg


Pokud ještě fotoaparát hledáte, můžete se podívat na výběr zrcadlovek v obchodě expert.cz external_link_xxl.jpg , kde najdete i širokou nabídku příslušenství external_link_xxl.jpg .

Shrnutí

Nejvíce rozostřeného pozadí dosáhnete tehdy, když budete fotit:

  • S nízkým clonovým číslem, např. f/2.
  • Na větší ohniskovou vzdálenost (zoom) např. 50mm.
  • Na kratší vzdálenost, tj. ostříte např. na vzdálenost 2m.
  • Se vzdáleným pozadím.

Samozřejmě v praxi není vždy možné dosáhnout ideálních podmínek. Je tu omezení světelnosti objektivu, prostředí ve kterém se fotí, také je potřeba vzít v úvahu požadovanou kompozici (nelze fotit za každou cenu na vzdálenost 1m). Takže výše uvedené rady berte jako doporučení pro dosažení rozostřeného pozadí. Rozhodně to nejsou pevně daná pravidla, která se musí vždy dodržet. A jestli jste dočetli až sem, tak teď vezměte do ruky fotoaparát a běžte si to v praxi ozkoušet. Praxe je totiž nejlepší školou fotografování.

 

Štítky: objektiv, fotografujeme

Diskuse

Mako

23.6.2014 11:38

srozumitelně a pěkně popsané

Jiří Brablc

23.6.2014 19:14

ohnisková vzdálenost

Dobrý den, chtěl bych požádat o upřesnění bodu č.2 - závislost hloubky ostrosti na ohniskové vzdálenosti. Pokud budeme hovořit např. o portrétu (např. v rozsahu ramen a hlavy) tak s ohniskem 50mm budu fotit např. ze vzdálenosti 1m. Pokud použiji vámi uváděné vyšší ohnisko např. 100mm, pro stejný výřez (ramena - hlava) musím fotit ze vzdálenosti 2m. Pokud použiji shodné clonové číslo např. 2,8 , bude hloubka ostrosti naprosto stejná. Sice jsem zvýšil ohniskovou vzdálenost, což má skutečně kladný vliv na zkrácení hloubky ostrosti, musel jsem ale také zvýšit vzdálenost od fotografovaného objektu což hloubku ostrosti naopak zvyšuje. V konečném důsledku se tyto dvě změny eliminují. Pokud tedy řeším daný záběr a chci mít co nejmenší hloubku ostrosti, tak rozhodujícím pro výběr objektivu není délka ohniska, ale nejnižší možné clonové číslo daného objektivu (světelnost). I se širokoúhlým objektivem o světelnosti 2,8 dosáhnu u obdobného výřezu stejné hloubky ostrosti. Vzdálenost k objektu bude ale velmi malá. Jsou mé úvahy správné? Děkuji.

Tomáš

23.6.2014 20:44

Dobrý den, Vaše úvahy jsou vcelku správné. Neplatí to ovšem v praxi 100%, zejména u širokoúhlých objektivů jsou rozdíly znatelné. U 100mm a víc ohniskových objektivů je to v podstatě skoro stejné, ale u širších rozdíly jsou. Ono se to i těžko porovnává kvůli odlišnému zornému úhlu a tudíž i odlišnému obsahu fotky. Takže abych to shrnul - ano, do jisté míry to platí, ale spíš u teleobjektivů. Např u 24 a 35mm ohnisek je rozdíl vizuálně dobře viditelný.

Pavel Fér

24.6.2014 21:33

ohnisková vzdálenost

úvaha J. Brabice je logická, ale dle http://www.dofmaster.com/equations.html je hyperfokální vzdálenost, na které závisí hloubka ostrosti ůměrná druhé mocnině ohniskové vzdálenosti. Proto větší vzdálenost eliminuje větší ohniskovou vzdálenost jen částečně. Proto také maji foťáky s malým čipem a tedy malou ohniskovou vzdáleností velkou hloubku ostrosti.

Martin

25.6.2014 15:59

Ono na HO maji přímý vliv dvě věci. Tou první je zaostrena vzdálenost, druhou pak reálná velikost clonového otvoru (neplést se clonovym číslem) Tedy čím větší díra, tím menší HO. Průměr otvoru je pak poměr ohniska a clonového čísla. Tedy například pro klasickou 50tku s 1,8 je D=50/1,8 tedy 27,7mm. Už ale 85mm s 2,8 poskytne větší otvor a tedy i přes menší světelnost, získáme menší HO. Tento vzorec znáte všichni z označení skel v podobě např. f/2,8

Jiří Brablc

29.6.2014 09:17

Jiří Brablc

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Jak fotit, když venku mrzne

V návodu k fotoaparátu se dočtete, že je možno fotoaparát používat do teploty 0°C. Ale v mrazu se přesto běžně fotí. Kde je tedy…

1.1.2022

JaroslavJay

Fujifilm CLASSIC Neg. na starších foťácích Fuji

Pokud fotíte do RAF a používáte pro úpravu Capture One, zde je poměrně snadný trik jak využít nejnovější filmové simulace i na…

5.1.2021

Michal Kroupa

Krajinářská fotografie - rok 2020

Máme za sebou trošku zvláštní rok, tak se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících…

3.1.2021

Michal Balada

Dvojí polarizační filtr aneb využití efektů

Určitě každý známe označení CPL tedy cirkulární polarizační filtr. Každý, kdo tento filtr zná ví také jaký efekt vytváří.…

14.11.2020

Lukáš

Měření expozice: kdy a proč chybuje? Jak na ideální expozici?

Ve fotoaparátu vestavěné měření expozice je velmi užitečné, avšak ne 100% spolehlivé. V jakých případech je potřeba expozimetr…

2.5.2020

Tomáš

Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019

Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.

16.9.2019

Michal Balada