Brand

Jak se stát dobrým fotografem

vfotky_nasa38b.jpgHezké fotky nevznikají jen tak mávnutím kouzelného proutku. Je potřeba určitá dávka zkušeností i talentu. Prostě, nejde to ze dne na den, ale na druhou stranu - zase tak těžké to také není.

Nechci vám v tomto článku slibovat zázračnou formuli na úspěch, protože taková neexistuje. Spíš bych chtěl poskytnout vodítko, jak se postupně dopracovat k opravdu dobrým fotkám. A to aniž byste museli fotit několik hodin denně a na drahou foto výbavu si brát hypotéku...

Přiznám se, že jsem osobně zcela alergický na reklamy a upoutávky na zázračné postupy, které z vás během pár dnů udělají skvělého fotografa a za měsíc se budete topit v penězích. Tak to prostě nefunguje a ať jste si na internetu přečetli leccos, nevěřte tomu. I proto vám v tomto článku nechci slibovat zázračný návod na to, jak najednou vykouzlit úžasné fotky, kterými ohromíte půlku facebooku. Je potřeba projít určitým procesem, kdy se sami učíme a získáváme zkušenosti. Tento proces může být delšího, ale i kratšího trvání. A právě cílem tohoto článku je nabídnout určité vodítko k tomu, abyste nemuseli tápat v temnotách a věděli, jakou cestu zvolit k opravdu hezkým fotkám.

1. Naučte se ovládat tři hlavní nastavení: čas, clona, citlivost ISO

Bez toho to opravdu nepůjde. Fotit na automatiku samozřejmě lze, ale podobu výsledných fotek nebudete mít pod kontrolou. Proto je potřeba si natrénovat ovládání tří hlavních stavebních kamenů fotografování:

  • expoziční čas: ovlivňuje, jak dlouho se bude exponovat fotka.
  • clonové číslo: ovlivňuje kolik světla objektiv propustí a také ovlivňuje hloubku ostrosti.
  • citlivost ISO: ovlivňuje "citlivost" snímače na světlo a také míru šumu na fotce.

Všechny tři parametry lze v praxi kreativně používat, ačkoliv to na první pohled nemusí být zřejmé. Krátkým časem expozice zmrazíte pohyb (např. 1/1000 sekundy zmrazí i běžícího člověka), naopak delším časem na fotce zdůrazníte pohyb (např. 1/10 sekundy).

vpriorita_zaverky_kratka_expozice.jpgvpriorita_zaverky_dlouha_expozice.jpgVlevo: 1/50 sec., f/11, ISO 500 (obvyklé nastavení). Vpravo: 2.5 sec., f/22, ISO 100 (záměrně dlouhá expozice pro rozmazání pohybujících se vln).

 

Clonové číslo je, řekl bych, nejvíc kreativním nástrojem fotografie, protože ovlivňuje hloubku ostrosti. O té se dozvíte více v tomto článku.

No a citlivost ISO navazuje na filmové materiály, kdy ovlivňuje pomyslnou citlivost snímače na světlo.

Jak tyto parametry nastavovat? Pokud jste spíše v začátcích, natrénujte si režimy Priorita clony a režim Priorita času. Poté můžete přistoupit k trénování používání manuálního režimu M. Ale nemusíte používat jen "emko" (manuální režim M), aby z vás byl profesionální fotograf. Například režim priority clony je běžně používaný i mezi "profíky".

Domácí úkol: Doma i venku si nastavte režim Priorita clony a zkoušejte si při focení měnit clonová čísla a sledujte výsledky. Také si při focení něčeho pohyblivého (stačí jedoucí auta) ozkoušejte měnit časy expozice v režimu Priorita času. Popřemýšlejte, jak a kde jinde byste mohli nově získané znalosti uplatnit. Nebojte se experimentovat.

Až se vaše role otočí a pánem přestane být fotoaparát a jeho místo zaujmete vy, můžete se začít plně soustředit na to opravdu důležité. A to na světlo.

2. Respektujte světlo a foťte jen za zajímavých světelných podmínek

Nejdůležitější na focení není mít výbavu za půl milionu. Ta je téměř k ničemu, když budeme fotit při nudném světle. Světlo je totiž ve fotografii opravdu patří mezi nejdůležitější parametry, které ovlivňují výsledné fotky. To zní sice krásně, ale jak na to v praxi?

Opět neexistuje jednoznačný recept na úžasné světlo. Nicméně všeobecně platí, že:

  • Na portrét, krajinu, faunu i floru architekturu a snad i sport platí, že ranní a večerní světlo bývá nejvíc zajímavé (to platí zejména pokud je slunečný den).
  • Makro a akty se obvykle dosvěcuje umělým světlem, které je umístěné mimo fotoaparát (ne interním bleskem!).

V podstatě neznám fotografické téma, kterému by nejvíce slušelo polední světlo. Stejně tak, jako i v jiném kontextu, tak i ve fotografii platí, že co je vzácné, vzbuzuje zájem a lidi zaujme. A denní světlo, při kterém běžně fungujeme, prostě vzácné není. Oproti tomu světlo při úsvitu nebo západu slunce / soumraku není zcela všední, a proto na fotkách většinou vypadá velmi dobře. Ideální je situace, kdy není zcela zatažená obloha a buď je slunečno nebo mezi mraky prosvítají sluneční paprsky.

svetlo3.jpgBez atraktivního světla by vůbec nemělo smysl výše uvedenou fotku zkoušet dělat.

 

Domácí úkol: Překonejte lenost a vydejte se za zajímavým světlem. Nefoťte všechno jen odpoledne cestou z práce, kdy je světlo totálně nezajímavé. Místo toho si večer udělejte chvilku a zkuste si kolem západu slunce udělat foto výlet. Ať už za portrétem, krajinou či architekturou. Nebo si ráno přivstaňte a protáhněte si tělo svižnější chůzí a udělejte si pár fotek města, které se probouzí z noci. Všechny ty nádherné fotky, které vídáte na internetu, nejsou foceny jen tak hala bala. Často jim předchází pečlivé časové plánování a sledování meteorologických předpovědí. Takže sledujte časy západů a východů slunce i předpověď počasí. Podle toho si naplánujte foto výlet nebo samotné focení.

Pokud byste s přirozeným světlem nebyli spokojeni nebo za prostě za přirozeného světla nelze fotit, bude potřeba si zajímavé světlo "vyrobit". To se dělá externími zdroji světla, nejčastěji záblesky. Často postačí třeba jen jeden obyčejný dálkově odpálený externí blesk umístěný mimo fotoaparát.  K tomu je ale potřeba zvládnout ovládání externího blesku a focení s ním. Více o focení s externím bleskem v tomto seriálu.

svetlo1.jpgsvetlo2.jpg

Snímek vpravo vypadá zajímavěji jen kvůli světlu. Prstýnek ve vodě byl totiž nasvícen externím bleskem. Bez něj by fotka dopadla ne tak dobře (vlevo).

3. Foťte jen zajímavé věci

Pokud už umíte ovládat svůj fotoaparát a už víte, kdy zhruba nastává zajímavé světlo, je ještě potřeba se naučit odfiltrovat nezajímavé objekty k focení. Prostě a jednoduše, foťte jen to zajímavé. To platí o všech fotografických žánrech - od krajiny přes portrét až po sport. Vyhnete se tak tisícům odpadových snímků ve svém foto archivu.

Nejde o to fotit jen krásné lidi, nově zrekonstruované budovy nebo turisticky profláknuté výhledy z rozhledny. V nevšedním světle může být zajímavé leccos. A tady bohužel nelze jednoznačně říci, co je a není zajímavé pro focení. Platí ovšem to, že míru "zajímavosti" značně ovlivňuje výše uvedené světlo.

Domácí úkol: Dívejte se kolem sebe a zkoušejte hledat zajímavé pohledy, detaily, výjevy... Samozřejmě není cílem stát se psychopatem a všechno vždycky měřit okem fotografa. Stačí jen se dívat kolem sebe a občas si jen tak pro zábavu představit, jak by to asi vypadalo na fotce. Velmi dobře mohou vypadat různé barevné kombinace, kontrast světel a stínů, obsahový kontrast (třeba dva různé světy na jedné fotce),... Nedávno v našem blogu na toto téma vyšel velmi pěkný článek.

motiv.jpg

Někdy stačí málo a fotka může vybočit z řady (zde to byly dočasné svatební boty).

4. Vzdělávejte a inspirujte se

Vzděláváním nemám na mysli jen čtení knih, ale i sledování fotek ostatních fotografů a sbírání vlastních zkušeností. K tomu všemu samozřejmě potřebujete velkou dávku inspirace, kterou můžete najít např. na serveru 500px.com ale i ve zdejší fotogalerii.

Hlavně se nesnažte u všech fotek řešit jen Photoshop a použitou techniku. Místo toho se zajímejte o světlo a podmínky, za kterých fotka vznikla. Jestli byla nasvícena přirozeným nebo umělým světlem, z jakého asi směru světlo přicházelo. Až pak řešte použitý objektiv a další podružnosti, jako je právě způsoby úpravy fotky.

Často se mě lidé ptají, jak jsem upravil tu či onu fotku. Málokdy si ale nechají vysvětlit, že to není žádnou speciální úpravou, ale světlem, které v tu dobu v místě focení bylo.

Domácí úkol: Sledujte různé fotografy a vyberte si některé za svůj vzor. Sledujte jejich práci a vývoj. Nebojte se hledat inspiraci i v zahraničí a klidně časem své oblíbené fotografy obměňte (to určitě neuškodí). Zároveň ale dodám, že ostatní fotografové mají být inspirací a ne šablonou, kterou se budete snažit zcela kopírovat.

5. Použijte techniku, která vás nebude omezovat

Zde dělá drtivá většina lidí zcela zásadní chybu. Nakoupí super výbavu za velké peníze a očekává krásné fotky. Jenže ono to bohužel tak nefunguje. Ke krásným fotkám vede cesta méně pohodlná (než nákup foto výbavy), ale mnohem levnější :)  A to cesta učení se a sbírání zkušenosti (vše viz výše).

Cílem je, abyste použili takovou foto techniku, která vás nebude omezovat. Takže pokud jste teprve v začátcích a trénujete expoziční režimy, vůbec nemá smysl utrácet hromadu peněz za pevné objektivy a profi zrcadlovky. Expoziční režimy se můžete naučit i na normálním kompaktu za pár tisíc. Až budete mít pocit, že fotka, kterou jste udělali, je skvělá, ale víc rozostřené pozadí by ji prospělo nebo že je tam např. moc šumu, začněte uvažovat o novém fotoaparátu / objektivu.

Často lidé také chybují, že při výběru upřednostňují tělo a objektiv vybírají až pak (bohužel obvykle zbudou peníze jen na obyčejný setový). Více o této tématice se dozvíte v článku o tom, že objektiv je důležitější než tělo zrcadlovky.

Domácí úkol: Odolejte nutkání nákupu té krásné nové zrcadlovky a místo toho si raději kupte nějakou zajímavou knihu o focení. Až když budete mít pocit, že vás opravdu velmi moc současná technika omezuje, vybírejte novou a lepší.

1.jpg

Čím myslíte, že byla vyfocena výše uvedená fotka? Super drahým full-frame tělem a profi objektivem v hodnotě pár desítek tisíc? Nikoliv. Foceno na cenově dostupný set Canon 550D + Tokina 11-16mm f/2.8.

O tomto tématu již kolega psal velmi zajímavý článek.

6. Naučte se upravovat své fotky

Málokterá fotka vypadá skvěle bez dalších úprav. Někdy stačí jen pohrát si s křivkami nebo úrovněmi, jindy je potřeba zase poopravit vyvážené bílé. V každém případě toto doporučuji provádět při konverzi RAWů. Jinak řečeno, foťte do RAWu a uvidíte, že při úpravu RAWu se vám otevře nový svět. Už jsem o tom psal samostatný článek a Vašek Krpelík také z pohledu krajináře.

Při úpravách se nebojte experimentovat a zkoušet vlastní úpravy. Není zrovna ideální spoléhat se slepě na cizí akce a presety (viz tento článek). Ideální je si z nich vzít to nejlepší a naučit se úpravy vlastní.

Ono se to samozřejmě snadno píše, ale jinak v praxi dělá. Proto mám tato doporučení:

  • Prozkoumejte a naučte se používat nastavení v první záložce RAW konvertoru (ať už Camera RAW nebo Lightroom). Tam naleznete ty nejčastěji používané nastavení.
  • Kromě toho používejte i křivky, a časem i v jednotlivých barevných kanálech (R, G, B).
  • Pokud je potřeba, můžete zkusit nastavovat jednotlivé barevné odstíny (sytost, odstín, světlost).

Domácí úkol: Snažte se své fotky fotit tak, aby byly co nejlepší už ve fotoaparátu. Úprava v editoru pak už bude pouhou třešničkou na dortu, která z vaší fotky udělá perfektní dílo. Zakažte si přemýšlet ve stylu "nějak to vyfotím a pak to doženu v photoshopu". Takhle to opravdu nejde.

7. Vystavujte své fotky a...

... zde se přiznám, že váhám, jak pokračovat. Nejraději bych dodal: "... a sbírejte konstruktivní kritiku". Jenže ono je to občas těžké, protože občas vám fotku kdekdo bezhlavě strhá jen tak pro zábavu. Takže ano, určitě své fotky vystavujte na internetu a sledujte co na to říkají ostatní. Ale neberte to jako to nejdůležitější na světě. Vystavit je můžete například v naší fotogalerii ale samozřejmě podobných je na internetu více. Nicméně stále mám pocit, že v té naší převládá velmi přátelská a příjemná atmosféra, což je v dnešní době vzácné.

A ještě bych rád k tomuto tématu dodal, že bez propagace a marketingu to také nejde. Chcete-li své fotografie a zkušenosti třeba i zpeněžit, je potřeba věnovat dost velkou část úsilí propagaci. Můžete být nejlepším fotografem na světě, ale nikdo se o vás nedozví, když se nebudete propagovat. A naopak - pokud zvládnete oblafnout lidi, tak jim namluvíte, že vaše amatérské fotky patří do "fine art" a proto si za své služby účtujete tolik peněz :)

Domácí úkol: Pochlubte se svými fotkami třeba v naší fotogalerii. Určitě vás to neukousne a třeba získáte zajímavou zpětnou vazbu nebo i nové kontakty na ostatní fotografy.

8. Foťte

A nakonec....hlavně prosím foťte. Pouhým čtením knih a vybíráním nového objektivu se ještě nikdo dobrým fotografem nestal. Totéž platí o všemožných internetových diskuzích, ve kterých je každý druhý největším odborníkem. A na závěr ještě příklad z praxe...

wtd_photo.jpg

Shrnutí a závěr

Při psaní tohoto článku jsem zcela vycházel z vlastních zkušeností, kdy jako naprostý amatér jsem si koupil svůj první digitální fotoaparát a začal s ním fotit. Postupně jsem se jako samouk něčemu naučil, založil tehdy Fotorádce a dnes fotím svatby. Samozřejmě každý máme zkušenosti odlišné a k dobrým fotkám určitě vede mnohem více cest, než jsem já výše popsal. Ale tak nějak věřím, že tento článek nebude zbytečný a mnohým nadšeným fotografům pomůže si ujasnit, co je ve fotografii důležité a co udělat pro lepší fotky.

Na veškeré dotazy rád zodpovím, konstruktivní kritiku vítám a těším se na vaše postřehy a komentáře k tomuto "velkému tématu" v komentářích níže.

 

Štítky: fotografujeme

Diskuse

9michal9

5.2.2014 19:28

Vyborny clanok

Vdaka za velmi poucny clanok, aj motivujuci :) Ja som ten typ cloveka, co nevydrzi, vsetko nakupi, a potom sa uci s tym pracovat :D Viem, ze by to malo byt opacne, a su niektore veci , ktore by som uz teraz spravil inak, (napr. by som kupil horsie telo a lepsie objetivy) ale tak techniku uz mam nakupenu, takze o to väcsia radost s fotenia, a pripadne neuspechy aspon viem, ze su mojou vinou a nie vinou fototechniky :)

Tomáš

5.2.2014 19:31

Díky moc za potěšující komentář. No takhle to má většina lidí, takže není potřeba z toho mít nějak černé svědomí ;) Myslim, že základem úspěchu je právě připustit si, že technika je v tom nevině a můžou za to ruce - to je dost zásadní krok k úspěchu a zlepšování se (si myslim).

9michal9

5.2.2014 21:52

Tak, pripustit si to uz pripustim, ale na zaciatku to tak nebolo :) teraz , kedze mam uz FF fotak, je mi jasne ze ked uz spravim zlu fotku, tak to asi nebude technikou :-D a objektivy pomalicky dokupujem len keby to nebolo take drahe :) teraz mi uz doslo konecne , ze kazda sranda nieco stoji :) a tie peniaze co som dal za telo, som kludne mohol mat ovela lepsie objektivy ako mam teraz, nevadi, som spokojny aj s tym co mam, teraz sa zamerat na to podstatne a to je fotenie :)

WWWeaseL FOTO

6.2.2014 10:46

Dekuji za pekny clanek. Souhlasim s tim, ze dobra technika automaticky neznamena, ze vznikne i dobra fotka. Z vlastni zkusenosti muzu rict, ze ocekavani po koupi noveho pristroje bylo velke a prvotni vysledky velkym zklamanim a rozcarovanim. Takze jsem nastoupila cestu zkoumani, studia (stovek stran manualu), mnoha pokusu a omylu. Dostavilo se jiste zlepseni, ale hlavne poznani, ze to chce trpelivost a cas. Myslim, ze diky pili se lze dopracovat k technicky dokonale fotografii a dalsi cesta pak uz je o talentu (o kterem pisete v uvodu), ktera muze fotografii dat neco navic, cim se bude lisit od tech ostatnich a nebude to jen "hezka fotografie". K "6. Naučte se upravovat své fotky" bych jeste doplnila, ze je k tomu zapotrebi dobry a dostatacne velky monitor a vykonejsi pocitac, pokud jde o praci s RAW soubory.

WWWeaseL FOTO

6.2.2014 10:57

dotaz

Zajimalo by me, zda je pro zacatecnika jednodussi fotit krajinu, veci a rostliny, delat makrofotografie apod., nez fotit osoby - akce, portrety, momentky.

Tomáš

6.2.2014 11:00

Osobně si myslím, že pro začátečníka je jednodušší fotit třeba onu krajinu nebo makro - a to z toho důvodu, že nikam neuteče a tak je na to spousta času. To se např. o focení lidí říct nedá. U krajiny v podstatě stačí najít hezk pohled a nafotit jej za příjemnéhé světla (např. podvečer). U focení lidí je potřeba aby focení lidé byli uvolnění, dobře nasvícení a ještě aby k tomu hrálo pozadí.

ryger

6.2.2014 12:18

Domnívám se, že začátečník potřebuje především motivaci a tou je obdiv okolí. Krajinu mu nikdo obdivovat nebude. Nejlépe je fotit rodinu reportážně, aby je to neobtěžovalo. Následně rodina bude obdivovat fotky i kdyby byly foceny mobilem. Až si patřičně zvedne sebevědomí tak nejlepší fotky dá na fotoserver, tam mu je rozcupují a možná i poradí. Tento cyklus bude opakovat tak dlouho, až pochopí, že pro focení obdiv nepotřebuje, že ho to již chytlo a fotí sobě pro radost. Potom přichází čas na hodiny čekání na světlo u krajiny a tisíce pokusů u ostatních druhů fotografie.

Tomáš

7.2.2014 20:57

Toto je čistě subjektivní otázka. Nemyslím, že by nikdo z okolí nevyjádřil obdiv nad hezkou krajinkou. To spíš naopak nad fotkou kde jsou oni prohlásí "to je strašný" (jak jsou Češi zvyklí sami sebe na fotkách komentovat). Což může začátečníka docela rozhodit.

ryger

8.2.2014 11:33

Krajinka

Jestli někdo obdivuje začátečníkovi krajinky ve srovnání s profesionálními pohlednicemi, tak je to jen zdvořilostní nebo má ten začátečník mimořádný talent a není nutno to řešit. Kdežto vnoučata (děti) se setkají s obdivem i kdyby byla stěží rozeznatelná. :-)) Za uznání považuji teprve když mi moje žena pochválí fotku mladé holky.

Tomáš

8.2.2014 18:59

Asi je to o osobních zkušenostech. Já začínal s krajinkama na kterých jsem se naučil základy až potom jsem začal fotit lidi - když už jsem uměl fotoaparát ovládat a věděl jsem co dělám.

pepaxxl

9.2.2014 11:31

Ahoj,jeden z hodně mála dobrých článků,líbí se mi. Často se opravdu nečte něco takového:-)) Často mi fotografové připadají,jako pejskaři,každý má zaručeně toho nejskvělejšího šampiona a běda každému,kdo to nesdílí:-)) Já fotím opravdu jen a jen pro svou radost a na rozdíl od mnoha,mne právě nejvíc baví ta atmosféra,kombinace oblečení a modelky,doplnků,dnes i hraní si s úpravou těch fotek. Nemám ty ambice profesionála a fotky nikomu neprodávám,beru to jenom jako příjemnou zábavu, Podle mne je to totiž stejně jen velice individuální pohled každého,co je pěkné a co mín. A já se na to dívám tak,že to jsou především moje představy o tom,co je krásné,zajímavé,vtipné a moje snaha o fotografické vyjádření,má fantazie,kterou se snažím těm svým fotkám vložit. Proto ani nečekám,že se každému líbit budou a nezačnu se proto na to dívat úplně cizíma očima,jenom proto,abych se zalíbil více lidem.

Tomáš

10.2.2014 16:28

Děkuju moc za pochvalu článku. Samozřejmě focení je asi primárně o tom, aby to člověka bavilo a měl z toho radost. Jakmile se z toho stane práce, může to člověka lecky otrávit (bohužel vím o čem mluvím). Určitě je fajn se na svět dívat vlastníma očima a mít svou vizi, byť se nemusí líbit všem. Na druhou stranu věřím že komunita ostatních fotografů dovede člověka posunout vpřed /dál / inspirovat dalším směrem / díky zpětné vazbě. Protože bez té by to asi nešlo.

Roman Löwinger

14.2.2014 06:44

Pěkný článek. Ještě bych snad dodal, že podobně jako hodně fotit, je potřeba se naučit hodně mazat. Někdy se prostě může stát, že z 200 fotek není žádná dobrá. A těch 200 je potřeba smazat a vyfotit jiné. A je to.

freddy

19.2.2014 10:17

vše se vším souvisí

Se zájmem jsem si přečetl tento článek i různé navržené odkazy, z nichž mně zaujal zejména pohled p. Vaška Krpelíka na zpracování fotografie. Můžu jako vesměs ostatní čitatelé jen pokývat, že v článku je velmi reálně vyjádřeno jak to je a postihuje jednotlivé oblasti velmi výstižně. Palec nahoru ;-) Při čtení obdobných článků je většinou zvolen postup vyjadřovat se k jednotlivým problematikám posupně od jednodužší ke složitější. Chápu, že se někde musí začít a někde skončit, ale tato struktura může čtenáře - a zejména ty méně znalé problematiky - svádět k úsudku, že jak jsou členěny - tak je třeba chápat jejich důležitost. Tento fakt je o to víc zavádějící protože obdobných článků ( nebo i knih ) s podobným členěním a postupem je převážné množství. Mám proto " za zlé " autorům, že čtenáři nesdělí hned v začátku fakt, že jednotlivé statě mají v podstatě rovnocenný význam a bez jejich komplexního pochopení a uplatnění se dobrého výsledku stejně nedoberou. Z tohoto pohledu bych osobně upřednostnitnil stať 4. Vzdělávejte se ... a uvedl bych ji na začátku článku. Vždyť již čtení tohoto fakt dobře udělaného materiálu není nic jiného než právě vzdělání. Pokud však čtenář pojme takové sdělení stylem, že se naučí hlavně to, co je na začátku a kupříkladu práci s editorem a RAW nechá až "napotom" bude se s výsledky své práce a kvalitou potýkat velmi dlouho. Zajímavé je také to, že v obdobných tématických článcích se zmiňuje úprava fotek, včetně pro začátečníka složitých úprav ( práce v RAW a používání vrstev, nebo křivek ) ,ale aby jim někdo poradil a sdělil, že vše je třeba nakonec vždy připravit pro tisk a nebo pro zobrazení a tedy výsledný soubor správně připravit co do rozměrů zobrazení s úměrnou kvalitou....to se obvykle dává na vedlejší kolej. A přitom výslednou fotografii hodnotíme právě zrakem a na konkrétním podkladu a všechny kvalitní předešlé úpravy lze zcela degradovat nevhodným zobrazením, nebo tiskem. (mezi zásadní a nejčastější omyly patří pocit začátečníka, že pokud necháme snímek v co nejvyšším rozlišení a zobrazíme jej na obrazovce, nebo zadáme do tisku na jakýkoliv formát - že je to správně )Myslím, že by si toto téma zasloužilo větší pozornost. Touto poznámkou "na okraj" nijak nechci snižovat kvalitu a vhodnost tohoto příspěvku, ani vědomosti těch, kteří již vědí :-D s pozdravem a hlas "pro" posílá Freddy

Tomáš

23.3.2014 21:11

Díky moc za ohlasy k článku. Se vším souhlasím, bohužel člověk leckdy nemyslí na vše a jak v hlavě má hromadu myšlenek k článku samotnému, tak někdy i to podstatné se vypaří (to k těm prioritám co dát na začátek a co čtenáři hned narovinu sdělit).

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Jak fotit, když venku mrzne

V návodu k fotoaparátu se dočtete, že je možno fotoaparát používat do teploty 0°C. Ale v mrazu se přesto běžně fotí. Kde je tedy…

1.1.2022

JaroslavJay

Fujifilm CLASSIC Neg. na starších foťácích Fuji

Pokud fotíte do RAF a používáte pro úpravu Capture One, zde je poměrně snadný trik jak využít nejnovější filmové simulace i na…

5.1.2021

Michal Kroupa

Krajinářská fotografie - rok 2020

Máme za sebou trošku zvláštní rok, tak se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících…

3.1.2021

Michal Balada

Dvojí polarizační filtr aneb využití efektů

Určitě každý známe označení CPL tedy cirkulární polarizační filtr. Každý, kdo tento filtr zná ví také jaký efekt vytváří.…

14.11.2020

Lukáš

Měření expozice: kdy a proč chybuje? Jak na ideální expozici?

Ve fotoaparátu vestavěné měření expozice je velmi užitečné, avšak ne 100% spolehlivé. V jakých případech je potřeba expozimetr…

2.5.2020

Tomáš

Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019

Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.

16.9.2019

Michal Balada