Brand

Je lepší investovat do foto techniky nebo do svých dovedností?

V dnešním článku se dočtete, zda je lepší investovat do fotografické techniky a spoléhat na svůj talent nebo zda je vhodnější volbou získat nějaké nové znalosti a dovednosti. Ať už formou samostudia nebo návštěvou foto kurzu. Dočtete se také, jaké to je být účastníkem týdenního kurzu a jak dokáže pár dnů změnit váš pohled na focení.

I když jsem dříve žádný workshop neabsolvoval, z nějakého důvodu ve mně panovala určitá představa zbytečnosti vzdělávacích foto kurzů. Člověk má tak nějak představu, že vše podstatné už umí a zná, a tak je investice do nového krásného fotoaparátu "logickým" a navíc velmi lákavým krokem. Ono je přeci mnohem snazší utratit balík peněz, než se něco nového muset učit...

V dnešním článku se dozvíte, jak se můj pohled na věc změnil. Také bych chtěl odpovědět na otázku, zda je lepší investovat do techniky a spoléhat na svůj talent nebo zda je vhodnější volbou získat nějaké znalosti na foto kurzu. Dočtete se také, jak celý kurz, kterého jsem se zúčastnil, probíhal, co bylo jeho obsahem a jak dokáže pár dnů diametrálně změnit pohled na focení.

Fotografický kurz nebo nová foto technika?

Často se na mě obracejí čtenáři Fotorádce s dotazem, “Fotí lépe Canon, Nikon, Sony nebo Fuji”? Jednoduše téměř každý foťák je dost dobrý na to, aby s ním fotograf udělal pěknou fotku.

Fáze 1

Nemá příliš význam zaměřovat se neustále na techniku. Ostřejší objektiv vám k lepší fotce příliš nepomůže. Několik let jsem procházel fází neustálého střídání objektivů a porovnávání čísel u snímačů na DxOMark. Na druhou stranu se tomu nevyhnu při psaní recenzí na Fotorádce. Novým foťákům sice nelze upřít fakt, že díky nízké úrovni šumu a širokému dynamickému rozsahu můžete zachránit celou řadu dříve nepoužitelných fotek. S výbornými snímači od Sony, které používá také Nikon, lze jednoduše projasnit podexponovanou fotku.

Zde ale narážíme na problém, že špatně exponovaná fotka není vadou foťáku, ale fotografa. Kdyby vše záleželo na drahém foťáku, nefotil by Stanislav Petera ale i jiní známí fotografové na běžně dostupné základní fotoaparát, jako např. Canon 550D :)

Fáze 2

Když zjistíte, že focení není o velikosti a kvalitě snímače ani o ostřejší optice, nakoupíte hromadu světel. Světlo je mnohem důležitější než již zmíněné faktory. Do fáze nákupu světel se nedostane celá řada “fotografů” a bohužel zabřednou s představou, že Sigma 50mm ART jim sama vytvoří povedenější fotku než plastový Canon 50mm f1,8. Když ovšem procitnete a nakoupíte drahé beauty dishe a studiové blesky, ale nevíte, jak s nimi správně pracovat a cpete na komínek softbox, je něco špatně. Bohužel to opět nedojde celé řadě lidí a nejčastěji nasadí externí blesk na zrcadlovku a bleskají přímo do obličeje. Výsledkem je tak maximálně mastné nebo vypálené čelo.

Fáze 3

Poslední fází jsou znalosti focení, postprodukce a práce s lidmi (pokud nejste krajinář nebo produktový fotograf). Čím dříve si uvědomíte tento pomyslný žebříček důležitých hodnot, tím rychleji dosáhnete lepších snímků. Proto doporučuji všem začínajícím i pokročilejším fotografům investovat do vzdělání. Je jedno, v jaké formě. Ideálně si kupte nějakou levnější zrcadlovku, systémový kompakt nebo nějaký foťák, který umožňuje ukládat do RAWu. Ušetřené peníze rozložte mezi světla, výukové kurzy, knihy o focení a případně software na postprodukci.

I ve fotografování totiž platí, že řetěz je tak silný, jako jeho nejslabší článek. A tím je (ano, je potřeba si to narovinu přiznat), nejčastěji právě člověk, jeho um, dovednosti, znalosti a zkušenosti. Z toho důvodu bych všem nadšeným i pokročilým fotografům doporučil nezanedbávat "sám sebe" a investovat nějaké ty koruny i do vlastních dovedností. Ty se vám totiž už nikdy neztratí, zatímco nové krásné tělo brzy zastará...

Tím se však dostáváme k problému, jaké workshopy zvolit.

Moje zkušenosti s týdenním foto kurzem

Předem musím zmínit fakt, že jsem vždy byl vůči všemožným fotokurzům velmi skeptický. Panují mezi nimi totiž značné rozdíly a nikdy se mi nechtělo riskovat, že narazím na nějakého podivína, který mi rád odlehčí peněženku, ale zároveň nepředá žádné nové znalosti.

Přeci jen je mnohem jednodušší zalistovat na webu a naházet do košíku ostré a světelné objektivy s naivní vidinou zlomově kvalitnějších fotek.

V březnu jsem měl možnost jako objektivní "pozorovatel - účastník" vyzkoušet si na vlastní kůži kurz Módní a reklamní fotografie od Lightgarden academy. Byl jsem vcelku natěšený, protože módní fotka pro mě byla velkou neznámou. Celým kurzem nás prováděl Stanislav Petera, jeden z nejlepších reklamních fotografů u nás.

(Stanislav Petera je módní a reklamní fotograf, který má velmi specifický styl využívající postprodukce ve vysoké míře, což mu umožňuje zasazovat svá díla do magické atmosféry. Pracoval na reklamních zakázkách pro T-Mobile, Gambrinus, Wrigley atd. Zakladatel Light Garden academy.)

philippine_final.jpg

klara_final.jpg

jezero_final.jpgUkázky práce Stanislava Petery


Průběh kurzu

Kurzu se odehrával v ateliéru CASH ONLY (v Praze), kde bylo k dispozici více než pět studiových blesků a několik softboxů. Na semináři se sešlo patnáct lidí, dokonce i ze Slovenska. Překvapilo mě, že je o kurz tak značný zájem. Ještě větší překvapení pro mě bylo zjištění, že mezi účastníky byly markantní rozdíly v oblasti znalostí. Záhy jsme ale všichni zjistili, že vlastně nevíme vůbec nic :)

Pan Petera nás přivítal a po krátkém úvodu následovalo představení všech účastníků. Líbil se mi osobní přístup lektora, který se každý den zajímal o to, zda nám náplň kurzu vyhovuje a s každým řešil případné individuální problémy.

Ke kurzu dostal každý z náš sedmnáct výukových DVD, které jsme už dříve recenzovali na Fotorádci. Celý kurz byl členěn na několik základních kapitol, mezi které patřilo: světlo, práce s modely, produkce, postprodukce a reklamní trh.

img_9174.jpg

img_9175.jpg

img_9176.jpg

Hned v úvodu jsme probrali základní typy svícení. Zajímavá byla především část, jaké světlo použít pro různé typy lidí. Jak odlišně nasvítit portrét muže, ženy nebo např. sportovce či modelky. Kdy použít tvrdé a kdy naopak měkké světlo.

Byl jsem mile překvapen, že velkou část kurzu zabírala praxe. Vždy nás lektor uvedl do problematiky, kterou jsme hned přenesli do praxe. Často však měl určitou konkrétní představu nasvícení, kterou nedokázal dostatečně vysvětlit. Proto bych více ocenil, aby nám daný úkol byl nejprve prakticky předveden. Zároveň se obsah kurzu svícení příliš nelišil od DVD, což je škoda.

img_8956.jpg

Od svícení portrétů jsme se přesunuli na celou postavu. Naučili jsme se pracovat s protisvětlem, beauty dishem, softboxem a komínkem. Svícení pokračovalo i další dva dny. Pracovali jsme s modelkou a probrali jsme, jak správně napózovat různé typy lidí.

V průběhu této části jsem si uvědomil, že řeč těla je jedním z nejdůležitějších aspektů pro výsledný dojem z fotky.

Nejužitečnější byla část produkce a reklamní trh, která zahrnovala, jak zdarma sehnat vše, co je potřeba pro větší focení, jak si vybudovat portfolio a jak se odlišit od konkurence. Bylo to také jediná část, která není nijak dostupná na DVD.

untitledsession0687.jpg untitledsession0787.jpg

Část postprodukce pro mě byla nejvíce kontroverzní. Pan Petera má v oblibě z výborně nasvícené fotky vytvořit digitální malbu. Nebojí se několikadenní postprodukce ve Photoshopu. Fotky mají ve výsledku filmovou až pohádkovou atmosféru. Každému se takto epický styl fotek nemusí líbit. Přetváření méně výrazné reality v dokonalost také nejsou mým šálkem čaje. Nicméně každý má svůj styl a někomu to bude naopak zcela vyhovovat.

Na druhou stranu reklamní fotografie bez výraznějších zásahů v počítači nemůže prakticky dnes existovat a ať se nám to líbí nebo ne, postprodukce je u komerčně zamýšlených fotek nezbytná. Takže jsem paradoxně vlastně rád, že jsme si tou zdlouhavou postprodukcí nakonec prošli.

fotka3_skupina2.jpg fotka1_skupina1.jpg

I když používám základní nástroje Photoshopu každý den pro úpravu produktových fotografií, naučil jsem se na kurzu, jak např. rychle retušovat portréty a vrátit následně strukturu pórů.

2014_04_01.jpg

Bohužel nedošlo na rozsáhlejší montáže za použití několika desítek fotek, jak bylo slibováno v programu semináře. I tak byla ale část úprav ve Photoshopu poměrně rozsáhlá a užitečná.

Poslední část tvořilo vyvolání RAWu v programu Capture ONE z důvodu očividné averze lektora vůči Lightroomu. Nikomu to však nevadilo, protože nástroje jsou v obou programech totožné.

 

Závěr

Cílem tohoto článku není do nebe vychválit kurz, na kterém jsem byl. Spíš bych chtěl mnoha fotografům pomoci "otevřít oči" a procitnout ze snu, ve kterém se nakupuje s touhou lepších fotek jeden fotoaparát za druhým. Samo to nepůjde a limitujícím faktorem je bohužel většinou právě osoba fotografa - a proto je potřeba na sebe nezapomínat a dopřát si občas nějakou tu dávku vzdělání. Uvidíte, že to posune vaše fotografie výrazně kupředu.

Celkově se mi týdenní kurz Lightgarden Academy opravdu líbil. Dá se říci, že mě ve focení posunul výrazně dále než např. koupě nového objektivu. Oceňuji výbornou organizaci, promyšlený program a navazující části, které ve výsledku krásně zapadají do sebe.

Jako případnou alternativu kurzu bych volil zakoupení výukových DVD, kde je svícení probráno do stejné hloubky jako na semináři a postprodukce je na DVD popsána do výrazně větších detailů. Vzhledem k ceně samotných DVD (přes 8000Kč) je však týdenní kurz za 14900Kč včetně zmíněných sedmnácti DVD dobrou volbou.

Absolvovali jste již nějaký foto kurz na vlastní kůži? Jaké s tím máte zkušenosti? Myslíte si, že koupě nového objektivu nebo foťáku dopomůže k lepším fotkám? Napište nám své komentáře do diskuze pod článkem.

Michal Kroupa

Michal Kroupa je milovník fototechniky, buněčný fyziolog, optimista a nejmladší z trojice členů KK FOTO www.facebook.com/fotokaka. Věnuje se převážně portrétní, svatební a glamour fotografii. Má slabost pro Leicu, Carl Zeiss, plnoformátové zrcadlovky, mirrorless fotoaparáty a světelné objektivy. Ve volném čase rád testuje vše, co slouží k zachycení okamžiku.

Diskuse

Martin

28.4.2015 10:48

u fotografie je nutné hlavně myslet a vědět, co dělám - nedávno to někde zopakoval Standa Souček. pokud člověk nemyslí hlavou u kompozice a výběru motivu, nepomůže mu sebedražší fotoaparát. a důležité je nejen fotit a fotit a fotit, aby si člověk zautomatizoval některé procesy, ale taky je nutné dívat se na cizí tvorbu a přemýšlet u ní - co tím chtěl autor říci, jaké má na snímku chyby, co se mi tam líbí a nelíbí; pěkně si to rozebrat, tím se dá naučit strašně moc. fotokurzy považuju za super věc v okamžiku, kdy má člověk pocit, že se někde zasekl a potřebuje popostrčit někam dál.

ryger

28.4.2015 11:00

kurz x kniha

Před kurzem dávám přednost knize, protože tempo si určuji sám, k zajímavým pasážím se mohu vracet a známé věci přeskočit. Čtu knihy od autorů, které nemám šanci potkat (natož se zúčastnit jejich kurzu). Cena knih je v porovnání s fototechnikou zanedbatelná, takže když se spletu při výběru a nenajdu v knize nic nového, tak ji mohu darovat, někomu, komu třeba pomůže. Možná to bude tím, že vím co chci fotit, jen se potřebuji zdokonalovat jak to dostat z hlavy na papír.

Swoop

28.4.2015 21:02

Technika vs fotograf

"Kdyby vše záleželo na drahém foťáku, nefotil by Stanislav Petera ale i jiní známí fotografové na běžně dostupné základní fotoaparát, jako např. Canon 550D :)" No nic ve zlém, ale zrovna "fotografie" pana Petery jsou víc o grafických úpravách a postprocesu než o fotografování. A valná většina fotografů profíků Vám řekne, že pokud to s fotografií myslíte opravdu vážně, máte si koupit (třeba starší) fullframe..

Tomáš

28.4.2015 21:07

Osobně znám více fotografů, kteří fotí na tělo typu 550D. Full-frame neznamená automaticky nejlepší volbu. Třeba na sport nebo krajinu je to pro mnohé zbytečnost. Názor, že full-frame je pro vážně míněnou fotografii nutnost, nesdílím. Záleží vždy na tom, co kdo fotí.

Pavel

29.4.2015 08:28

Streetview

se dnes fotí (docela vážně) mobilem...

Martin

29.4.2015 09:19

[rýpanec] na streetview se používají speciální auta obouchaná kamerami ;) [/rýpanec]. fotografovat streetfoto mobilem je sice možné, ale kvůli pomalému ostření fotoaparátu v mobilu je to vhodné jenom pro statické scény sedících nebo stojících lidí. zaostřit pohybujícího se člověka mobilem je dost náročné, v tomhle má zrcadlovka nebo rychlý kompakt pořád navrch. když jsem dělal streetky pomalým Nikonem P7000, měl jsem extrémní množství odpadu kvůli nezaostření

fossil

29.4.2015 13:07

To Martin Bokuvka: Ono hodně záleží, jaký mobil se na focení použije.. zrovna včera mě jedna paní na konferenci co jsem fotil poprosila, jestli bych ji nevyfotil a vrazila mi do ruky iPhone 6. Byl jsem překvapen jak rychle zaostřil a jaka fotka z toho vylezla - v sále, kde bylo hooodně málo světla. Je jasný, že zrcadlovka, nebo lepší bezzrcadlo na tom bude lépe, ale třeba Honza Šibík dokazuje v podstatě denně, že s dnešními telefony jde udělat dobrá street fotka...

vverosta

29.4.2015 17:38

práce pana

Stanislava Petery jsou podle mně už za takovou čárou, u které se skví tabulka s nápisem KŸČ. Je mi jasné, že tuhle hranici má každý někde jinde, což je pochopitelné a správné!! :-) Mít pěkné fotky rozhodně nevyžaduje návštěvu nějakého (mnohdy pochybného) fotokurzu, daleko lepší je chodit se koukat na obrazy v galeriích a najít si dobrý fotoportál, kde si může člověk vycvičit oko, hlavu a hlavně duši!! :-) Souhlasím, pěkné fotky nezávisí na ceně a značkách použitého vybavení.

MartyM

30.4.2015 08:30

spis jina technika

já začal fotit před 2 roky, koupil jsem nikon 5100 tj. lowend, fotím krajiny, a zatím mě nijak neomezuje, až bude, tak postoupím, musím říct ale, že tělo je to nejlevnější z mé výbavy, ale to taky šlo postupně např. od levného stativu po drahý, pak oblečení, apod, a to nejdůležitější nebylo drahé - fotoexpediční kurz, ten měl posunul úplně jinam

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Recenze a testy

Všechny články kategorie

Recenze Fujifilm GFX 50s: postřehy z praxe

Fujifilm GFX 50s je digitální středoformát od Fujifilmu, který na trhu už nějaký ten pátek je. I přesto si ale zachovává výrazné…

8.9.2020

Tomáš

Fujifilm 35mm f/1.4 R - recenze

Téměř před rokem jsem od své milované rodiny dostal darem k dokončení doktorského studia snad nejklasičtější objektiv od…

11.1.2020

Michal Kroupa

Rode Stereo VideoMic X - recenze

Rode Stereo VideoMic X představuje pár kondenzorových mikrofonů v konfiguraci XY. Jedná se o profesionální řadu od australské…

4.1.2020

Michal Kroupa

Lucerna - nejlepší přítel fotografa hor

Chtěli jste večerní nebo dokonce noční fotografie hor oživit o lidský element, ale lidská postava nebyla v noční scenérii téměř…

13.5.2019

Václav

Recenze ND filtrů VFFOTO

Cestou na Faerské ostrovy jsem si do batohu sbalil několik šedých filtrů od VFFOTO. Konkrétně se jednalo o  ND64x Gold series,…

10.12.2018

Michal Kroupa

Recenze fotobatohu MANFROTTO Windsor

V následujícím krátkém článku vám shrnu dojmy z aktivního používání batohu na Faerských ostrovech.

25.8.2018

Michal Kroupa