Brand

Krajinářská fotografie – 10 RAD PRO FOCENÍ V HORÁCH

Jak se do hor vybavit, abyste focení zvládli bez úhony? Za ty roky, co se pohybuji v horách v rámci fotografických výprav a workshopů jsem se toho dost naučil. Byla to cesta zdlouhavých pokusů, omylů a často zajímavých příběhů. V tomto článku se Vám nasbírané zkušenosti pokusím předat v „jednom velkém balení“ několika pravidel.

dolomiti.jpg

Pravidlo č.1: OD TURISTŮ SI RADIT NENECHTE

Každý z Vás určitě má nějakého kamaráda horala (nebo rádoby horala). Když se mu zmíníte, že se chcete vydat fotit do hor, hned vás zasype radami, jakou výbavu si na to pořídit. Rady typu: „tu péřovku si neber / v tom se upečeš / ta bunda je zbytečně těžká / já to chodím všechno na lehko“ mohou být velmi špatně cílené.

Ačkoliv dotyčný může mít rozsáhlé zkušenosti s horami a potřebným vybavením, problém spočívá v tom, že se na věc dívá pouze ze svého pohledu. Tedy z pohledu turisty, případně horolezce. Jeho pobyt v horách je spojen s neustálým pohybem ať už na stezkách nebo na stěnách.

Pobyt fotografa se v horách ale skládá z přesunu na lokalitu a pak zdlouhavého stání a čekání na světlo. Čekání na světlo se většinou odehrává na vyvýšeninách, často i na samotných vrcholcích hor. Tam je fotograf vystaven extrémním větrným podmínkám. Díky exponované pozici a větru se může teplota pocitově snížit i o 15 stupňů. Vydržet stát v těchto podmínkách bez pohybu třeba 2 hodiny, vyžaduje vybavení naprosto odlišné od toho, které stačí v dolině se pohybujícímu turistovi.

Pravidlo č.2: CIBULE NEFUNGUJE

Když jsem s focením hor začínal, vydával jsem se do kopců s několika vrstvami oblečení. Kvůli stání na vrcholcích jsem si říkal „raději více než méně“. A tak se stávalo, že jsem občas vyrážel do kopců jako Ježíšek. Zima mi sice nebyla, to je pravda, nicméně všechny ty vrstvy něco vážily.

kjerag.jpg„Cibulový“ model jsem navíc nevyužil, jelikož cestou nahoru jsem musel mít všechno oblečení (vzhledem k zahřívání organismu) v batohu, zatímco na lokalitě jsem pak nasazoval všechny vrstvy.

Zlom nastal, když jsem si do hor vzal poprvé několik „kousků“ od Sira Josepha (také „Rakoncaje“ neboli „Rákosníka“). Uvědomil jsem si, že abych se při výstupech nepotil, musím do kopců šlapat opravdu na lehko. K tomu mi v létě stačí tričko s krátkým rukávem, v zimě přes něj přehazuji jen rolák s dlouhým rukávem, případně větru odolnou bundu.

Na vrcholcích pak nasazuji extrémně teplé péřové oblečení od Sira. Nahoru tedy lezu jako otužilec zatímco na místě se pak oblékám do peří, jako bych se právě chystal zdolat K2. Peří téměř nic neváží, navíc je fantasticky stlačitelné.

Třeba zimní péřovou bundu Kjerak celou sbalíte do kapuce. Když ji pak vyhodíte do vzduchu a opět chytnete, první co Vás u toho napadne je „vzduch“. Přitom neskutečně hřeje a tak Vás proti zimně ochrání lépe než 4 fleesové bundy natáhnuté v systému „cibule“ na sebe.

Pravidlo č.3: NOHY MUSÍ BÝT V TEPLE

Už jako malému klukovi mi to říkal můj dědeček, když mě bral v zimě na divočáky. Nohy musí být v teple. Když Vám promrznou, tak končíte. Investice do kvalitní pevné a nepromokavé obuvi je tedy základem. Bohužel u bot se opět projevuje problém, uvedený v pravidle č. 2. (při výstupech je v nich horko, při stání na vrcholcích zima). Buďto:kamase.jpg

a) používáte zateplené boty / nosíte více vrstev ponožek

-        v tom případě se Vám nohy při výstupu pěkně zapotí a nahoře je v nich díky vlhkosti zima

-        vlhkost v botách přispívá ke vzniku odřenin a puchýřů

 

b) boty zateplené nemáte / ponožky nosíte pouze jedny

-        to je ideální na chůzi, ale na vrcholcích v nich může být opět zima

Já tuto kombinaci podmínek řeším tak, že obuv volím pouze nezateplenou a ponožky nosím pouze jedny (vždy z merína). Díky tomu se noha při výstupech nepotí a je-li potřeba, na vrcholcích přes boty nasazuji tzv. výškové kamaše (Sir Joseph, Pamir). Nevěřili byste, kolik tepla tato izolační vrstva vytvoří.

Pravidlo č.4: NEUTRÁCEJTE ZBYTEČNĚ

Na workshopech se od spousty z Vás dozvídám, že na outdoorové vybavení, které používám, prostě nemáte. Není však potřeba utrácet desetitisíce, když existují posezónní výprodeje. Slevy 20-50% jsou v některých měsících zcela běžné a tak si stačí počkat.

Co je na tom, že kupujete zimní péřovou bundu v květnu, když místo 6 tisíc zaplatíte jen 3,5? Bunda si ve skříni sice chvilku poleží, ale za pár měsíců jako když ji najdete. Veškeré mé vybavení bylo nakoupeno v podobných akcích, díky čemuž jsem ušetřil desetitisíce.

Ačkoliv nakupuji v akcích, kupuji vždy to nejlepší. Levné vybavení má totiž tu výhodu, že vydrží až „do smrti“…do Vaší smrti :o)

Pravidlo č.5: DEJTE NA RADY ZKUŠENÝCH

apron.jpgVezme-li Vás na focení do hor někdo, kdo to tam už zná, tak poslouchejte, co Vám říká. Když jsem v roce 2013 organizoval workshop v Dolomitech, třikrát jsem všech účastníkům napsal, ať si vezmou zimní bundy, rukavice a co nejteplejší oblečení. Můžete to opakovat do kola a do kola, ale stejně to nepomůže. Kdo by si bral zimní bundu, když je v červenci venku 30°C, že?

Zatímco v dolině to bylo na plavky, ve třech tisících byla slušná hromada sněhu a teploty kolem nuly. Na vrcholcích, ze kterých jsme fotili, byla teplota díky větru pocitově hluboce pod nulou. Účastníci tehdy rychle volali domů manželkám, ať k těm, co teprve z ČR vyjíždí, přibalí zimní oblečení :o)

Pravidlo č.6: BEZ PITÍ A JÍDLA ANI RÁNU

Najezenému člověku je tepleji. Proto mějte vždy nějakou tu rezervní tyčinku a dostatek tekutin. Na jednom z workshopů jsme potkali turistu, který vykazoval příznaky tzv. hypoglykemie. Několik hodin nejedl, byl utahaný, podchlazený, zmatený, nevěděl ani kam jde. Kdyby se do takového stavu dostal v zimních měsících, kdy je v horách lidí minimum, mohlo se mu to stát osudným.

Hypoglykémie je nízká hladina krevního cukru. Vede k poruchám činnosti mozku, který je na přívodu cukru krví závislý. K příznakům patří slabost, hlad, třes, studený pot, zmatenost a s ní neschopnost racionálního uvažování. Ne každý však ví, že k hypoglykemii může dojít právě při vytrvalostních aktivitách (mezi které několikahodinové pochody v obtížných horských podmínkách patří).

Pravidlo č.7: BUĎTE PŘIPRAVENI PŘENOCOVAT

Jděte nalehko, ale s takovým vybavením, se kterým byste zvládli v případě nouze přečkat noc. Neznamená to, že sebou musíte tahat karimatku a spacák, ale oblečení, které sebou nesete, by mělo zaručit, že v případě nouzové situace (vymknutý kotník / zlomená noha / pomoc jinému člověku v nouzi) dokážete v kopcích přečkat noc.

Počasí se v horách může změnit z hodiny na hodinu a horská služba velmi často kvůli silnému větru nedokáže použít vrtulník (záchranné akce se tak mohou protáhnout i na několik desítek hodin). Schopnost vydržet do příchodu horské služby, může znamenat rozdíl mezi životem a smrtí.

Pravidlo č.8: OPRAŠTE STARÝ TELEFON

Také používáte nejnovější iPhone telefon? V horách Vám bude, jak se říká, „na dvě věci“.

a)      BATERKA - Baterka chytrých telefonů typu iPhone při běžném používání vydrží ani ne 12 hodin. V horách se tato doba vlivem působení nízkých teplot zkracuje na 2-6 hodin. K čemu je Vám super chytrý telefon se kterým si kvůli vybité baterii horskou službu nezavoláte?

 

tatry2.jpgb)     ANTÉNA - Chytré telefony musí vypadat „cool“. Tzn. žádné velké, do prostoru trčící antény, které by majiteli takového přístroje kazily image. Díky tomu si za hromadu tisíc koupíte telefon, se kterým se v horách většinou nikam nedovoláte.

Pokud Vám tedy někde v šuplíku leží stařičký telefon s velkou anténou, miniaturním displejem, tlačítkovou klávesnicí, co vydrží týden bez nabití, stačí ho oprášit a máte dokonalý komunikační prostředek do hor.

Já za tímto účelem pořídil levný outdoorový Samsung Xcover2, který byl jediným telefonem, kterým jsme se dokázali na dovolat v Tatrách ztracenému fotografovi.

Pravidlo č.8: NIKDY NEVYRÁŽEJTE SAMI

Zlaté pravidlo, které jsem už milionkrát porušil. Když jsem sám, dokážu se lépe soustředit na focení a užívat si odpočinek od civilizace. Bohužel toto aplikuji i při focení v moři, takže až uslyšíte, že ten trouba mezi Vámi už není, budete alespoň vědět proč :o)

Pravidlo č.9: DEJTE VĚDĚT, KAM JDETE A KDY SE VRÁTÍTE

Další rada mého dědy. Ať už šel jako lesník tam anebo tam, vždycky dal doma vědět, kde bude a kdy se vrátí. Dříve mobily neexistovaly a tak tato informace byla jediným vodítkem mezi dotyčnou osobou a těmi, co by se ho v případě problému vydali hledat.

Ačkoliv žijeme v době mobilních telefonů, ne vždy se lze na jejich funkčnost spolehnout. Proto dejte na chatě vědět, kam máte dnes namířeno, napište to smskou domů a v případě překonávání obtížného úseku klidně i zavolejte manželce „lezu tam a tam, ozvu se ti za hodinu“.

Pravidlo č.10: JEDINÝ NEBEZPEČNÝ TVOR JSTE VY

Panika zabíjí! Situací, kde se stal díky panice člověk nebezpečný sám sobě, jsem sice zažil nejvíce při potápění, ale nevyhnul jsem se tomu ani na horách.

tatry1.jpgNa workshopu v roce 2014 se k nám při focení Belianských Tater přidali dva cizí fotografové. Ačkoliv byl červen, nad Kopským sedlem byla tenkrát zima pořádná. Já měl na sobě péřovou bundu a i tak to bylo s teplotním komfortem na hraně.

Když jsem se dal s fotografy do řeči, všiml jsem si, že jeden z nich má na sobě pouze červenou větrovku a namísto teplých kalhot džíny s módně rozřezanými otvory v oblasti kolen a stehen. Jako by nešel do hor, ale na diskotéku.

S přicházející tmou byl už tak zmrzlý, že na nás jen mávl a utíkal do doliny. Když jsme však do doliny sešli, nikde nebyl a telefon nebral. Trasu již šel několikrát, tak jsme nevěřili, že by se mohl ztratit a předpokládali, že mu byla pořádná zima a proto běžel dál na chatu. Přesvědčili jsme se o tom, za pár minut, kdy jsme několik stovek metrů v kleči před námi uviděli postavu v červené větrovce, která odpověděla na naše mávání.

Po příchodu na chatu nás však chatař upozornil, že dotyčný fotograf mu před chvílí volal, že zazmatkoval a ztratil se. Šel opačným směrem na Polsko. Jak se to ale mohlo stát? Proboha! I ten, kdo byl na lokalitě poprvé, věděl, že vpravo je chata a Slovensko, zatímco na opačné straně je Polsko. Jak někdo, kdo už navíc lokalitu znal, mohl udělat takovou chybu a jít na Polsko?

Na první pohled nevysvětlitelný omyl. Když se na to ale podíváme blíže, dotyčný byl velmi podchlazený, k tomu mu pravděpodobně chyběl v krvi i cukr, mozek přestával racionálně uvažovat a tak když oči viděly na polské straně v dolině světla, nohy si to namířily přímo k nim.

 

Ukázka hlavních prvků mého současného oblečení do hor:

Nepromokavá bunda: Millet K Pro GTX Jacket

Lehká péřová bunda: Sir Joseph Apron

Teplá péřová bunda: Sir Joseph Kjerag

Kalhoty léto: Millet (starší model)

Kalhoty ostatní období: Millet (starší model)

Boty: Scarpa Kinesis

tatry.jpg

Co říct závěrem?

Základem všeho je být správně vybavený a vždy zachovat chladnou hlavu. Pokud se do hor vydáte s dostatečnou, kvalitní výbavou, na kterou se můžete v případě problému spolehnout, budete si i více věřit a je tak větší pravděpodobnost, že v případě krizové situace budete jednat v klidu a racionálně.

 

Štítky: krajina, fotografujeme

Václav

Václav Krpelík je fotograf, který se zaměřuje především na fotografování krajiny a to jak té na souši, tak té pod vodou. Jako jeden z mála fotografů na světě, se s těžkou foto-technikou vydává do mořských hlubin výhradně bez přístroje. Mnohaleté zkušenosti s fotografováním hor, pobřeží, mořského světa a dalších žánrů pak předává účastníkům svých workshopů a expedic pořádaných v zahraničí.

Více o něm a o jeho tvorbě naleznete na jeho webu www.vaclavkrpelik.com.

Diskuse

Martin

20.1.2015 07:28

hezky shrnuté, opakování je matka moudrosti :). dělání blbostí ve stavu únavy je dost nebezpečná věc. já jsem si loni při bajčení v Jeseníkách z naprosto nepochopitelných důvodů pořezal prst o brzdový kotouč... prostě mi to v tu chvíli nemyslelo. opravdu není dobrý nápad kamkoliv vyrážet sám, dva lidi mají lepší možnost hlídat se navzájem.

bamboosman

20.1.2015 13:30

Perfektní článek, díky za něj!

Josef Plaček

20.1.2015 16:00

Mno...

Josef Plaček

20.1.2015 17:00

Mno...

Nejdřív to vezmu bodově: 1) částečně blbost, ano nenechte si radit od turistů, většinou vědí prd... ale nechte si poradit klidně od aktivních alpinistů horalů a pokud je takový člověk i prodejce a vy mu řeknete co budete dělat kde a za jakých podmínek, dopomůže vám k dobré výbavě, zajímejte se o to co chcete koupit. 2)Tvoje blbost Vašku, nepochopils jak by to“ mělo“ vypadat, funkční vrstva, tepelná vrstva, nepropro (neprofuk-nepromok) vrstva, šlus. Žádné 4 fleece mikiny bundy atd...já sice na jednu funkční nosím za chladna ještě jednu polofunkční ale to je na dýl a mám k tomu jiné důvody... Nahoru du taky v triku , fleece případně neprofuk nasazuju až když musím. 3) není co vytknout, zvlášť v zimě to je hodně užitečné, jaro až podzim skoro nepotřebné (za určitých podmínek) 4) Ano až na poslední větu, tedy pokud koupíte v H**y, Ha****lu, Roc*P***tu a osvědčené značky ne něco z firmy z Horní-Dolní, tak je skoro jedno, jestli za to dáte 5 nebo 50 tisíc, vyžší cena se mnohdy odvíjí už jen od lepší zbalitelnosti, a nižší váhy, člověk se už v tom pak musí vyznat kapánek a vědět po čem sáhnout a proč. 5) ANO! Ale tam se tak nějak počítá, že máš na workshopu lidi, co hory viděli jen na obrázku 6) To se mi naštěstí ještě nestalo, ale taky sebou tahám dost vody, zjišťuju si polohu pramenů, a taky sebou tahám tatranky a různé podpůrné jídla, sušené ovoce, oříšky, nějakou tu pevnou složku jako rohlík a slaninku třeba, snídaně před výletem je také plná cukrů, hold na hory s nechodí hubnout! Takže ne že si vezmete jednu mrkev na celý den! 7) v kvalitním oblečení takřka no problem, ale bez znalostí big problem, u nás na našich horách v podstatě zanedbatelné, spíš bych to zkrátil na buďte připraveni! 8) jojo, GPS v mobilu je super, ale výdrž je výdrž, telefon mám standardně v offline režimu, ať nežere baterku když ztratí signál, i když je starší. A blbý…. Vlastně mi chybí jen GPS a případně jízdní řády v mobilu jinak nic. 8) To si nechám vytesat na náhrobek, dělám to taky 9) Vyrýt na kladivo a vtloukat do hlavy!Tohle je pro mě totálně základní věc! 10) Amen. K těm hadrům, doporučuju používat funkční spodní vrstvu, krom odvodu potu zabraňuje pohybu vzduchu v malé vrstvě kolem kůže a tím vám udělá takový tepelný komfort, že to nepoberete (člověk do půl těla nahý by vydržel v pohodě i v mínus 40 kdyby se nehýbal vzduch). Moje výbava je: -Funkční kalhoty a triko Direct Alpine CMF nějaký coolmax matroš (Vašek by asi koupil X-Bionic, já nejraději taky, ale tohle stačí) -Triko Alpinepro Kastor zepředu bavlna, záda a pod pažemi zase nějaký rychlo schnoucí vodu odváděcí materiál, s batohem k nezaplacení, super hybrid, nevím jestli to někdo ještě dělá -Fleece Direct alpine Horn – na ramenou a předloktí má ochrannou vrstvu proti prodření, k nezaplacení -Kalhoty softshell Hannah Enduro, protože mi jako jediné po 50 různých kalhotách sedly -GTX bunda Millet Cosmix GTX -Na nohy převlečné zátěrovky jako nepromok a neprofuk, stačí zatím. -Hanwag Alaska navoskované, v minusových teplotách v nich klidně stojím v potoce…a jo potí se mi v nich noha, ale kůže je kůže ale nepotí se zas tak moc Podotýkám, že je to už starší výbava, dnes by byla už asi o dost lehčí a ještě funkčnější, ale celoročně to stačí, Tatry ani Dolomity v zimě to ještě neokusilo, ale nikdy jsem netrpěl. Jo a pořiďte si kvalitní čepku a rukavice, neprofuk nejlépe, jednou pochopíte proč (tak jo, zkuste 2 hodiny ve studeném větru přidržovat stativ aby s fotoaparátem neuletěl a čekat až se vyhoupne slunko které už přece mělo svítit, ono vlastně svítí, ale vám stíní kopec). Tahejte sebou lékárničku, prášky od bolesti, desinfekce, anhistamika, proti průjmu, náplasti, paralen, obvazy, stahovák, šití (normální jehla a nit, kdyby se vám roztrhly kalhoty, ale i ránu to zašije). A to vždy! Ano mám v oblečení a výbavě na hory utopené asi i víc než ve fotoaparátu, a ještě by se v tom dalo utopit, ale tak nějak jsme se k tomu dopracoval, vychodil a zase vím co mi vyhovuje a co bych změnil a kde to má +/- limity. To je také důležité vědět, každý matroš má své pro a proti (peří třeba je lehké, hřeje ale nemá rádo vlhkost), své limity stejně jako člověk, jen ten si je umí posunovat, oblečení ne. Zjišťujte si , učte se zkoušejte. První oblečení vám bude dlouho sloužit, ale věřte, že nebude poslední… Každý jsme jiný. Vašku to sou proboha snad Dčkové boty ne? Pokud jo tak to musí mít podrážku jak šutr už… Nebo to sou normální B/C ?

Josef Plaček

20.1.2015 17:14

Jinak samozřejmě super článek.

Zuzana

20.1.2015 17:47

:)

pěkný článek!

Václav

20.1.2015 18:55

Re pipe + ostatní

Re pipe: Koukám, že jsi do komentu napsal "vlastní článek" :o) Příště to můžeš vzít za mě. V bodech 3-10 se koukám shodneme. Co se bodu 1 týče, moje zkušenost je taková, že bohužel i horolezci / prodejci často doporučují pro fotografy nevhodnou výbavu, právě proto, že si nikdy sami nezkusili vylézt na špici hory a ve větru tam 2 hodiny bez pohybu stát ...čekat na světlo. K bodu 2 řeknu jen to, co už jsem psal výše. Funkční vrstvu samozřejmě mám a i tak to nestačí.. ale řekněme, že je to tak jak jsi psal "moje blbost, za ty roky jsem ještě nepochopil, jak by to mělo vypadat" ..prostě tomu nerozumím, souhlas :o) K botám.. jsou to opravdu B/C. Re: ostatní: díky za komentáře :o)

Josef Plaček

20.1.2015 21:29

Vašku tak jsem to nemyslel, ten bod 2 :-D, bylo to vztaženo na 4 fleece mikiny a systém cibule a s tím spojenou zátěž (čili systém vemu si 3 trika, 4 mikiny, bundu a bude mi fajn), samo že místo 1 fleece mít jako izolaci péřovku musí být zas někde jinde, váhou a sbalitelností, teda hlavně sbalitelností. Doufám, že tím menším nedorozuměním mezi námi nevzniklo zbytečné napětí, psaný projev je napytel, ztrácí 80% celého zdělení oproti ústnímu :-D. K té délce, nějak se poslední dobou nevejdu do pár vět no :-D ale články za tebe přebírat nechci, to raději budu mlčet :-D Ale opravdu jediná věc co mě zrazuje jsou nekvalitní rukavice... snad se letos dokopu koupit nějaké lepší. A pokud mě někdy uvidíš v nějakém peří, nejspíš v mém otitulovaném jmenovci, tak ti mile rád řeknu Vašku, měls pravdu, tady (Dolomity, Tatry v zimě, cokoli nad 2000mnm) už ani mnou používaná kombinace vybavení nestačila, tohle je úplně někde jinde, lepší, děkuji. Případně, když jsem se po dosloužení výbavy rozhodoval co dál, řek jsem si že to prubnu a nelituju, máš u mě pivo, nebo Ionťák, podle preferencí :-D Jak sem říkal, každý se ke své kombinaci dooblíkáme časem, někdy nikdy, někdy koupíme další skříň, bo to už nebude kaj dávat, třeba občas si říkám, že bych uvítal doma i lehké ferratové botky( La Sportiva Boulder X), ty Hanwagy sou jak tank ale občas to nedávají. Tak snad sme v cajku :-D

Josef Plaček

20.1.2015 21:31

Mimochodem po Josephových péřových papučkách do spacáku koukám už druhým rokem, nějak mě zebou nohy i s dvojma ponoškama...obyč, moiry nemám...

Václav

20.1.2015 22:27

re: pipie

:o) Zase tak dlouhý komentář.. než to celé přečtu tak zapomenu co jsem chtěl napsat :o) Každopádně "vše v cajku". Pointou bodu 2 právě bylo, aby lidi netahali xx vrstev, vzali termoprádlo, nahoru lezli nalehko a až nahoře se balili do peří / případně něčeho vodě / větru odolného (dle období a potřeby). Tam kde já fotím většinou termoprádlo prostě nestačí (viz třeba ta úvodní fotka - čtyři z nás tam jsou v zimních péřovkách a to byl srpen... což teprve pak v zimě). Ahoj

Josef Plaček

21.1.2015 07:24

Jop, tak to jsme mysleli stejně, jen sme se (čti sem tě) nepochopili na 100%. Jinak na paměť pry pomaha Ginkgo... :-D

objednejfoto.cz

21.1.2015 07:29

Dobrý článek

Díky

zdenda77

21.1.2015 07:40

A co powerbank? Neřešil by problém s dobíjením telefonu na tůrách?

Josef Plaček

21.1.2015 08:30

Vidíš, na powerbank jsem zapoměl, a to jsem ho chtěl zmínit, kolega má teď jeden co je i se svítilnou, nic neváží, stojí 4 stovky a telefon to nabije...ale to taky můžeš nosit solární nabíječku že... ale furt to už jsou další krámy navíc, obzvlášť v zimě si myslím, že ta powerbanka bude taky v háji, bo se jí vlivem nízké teploty sníží kapacita.

Petr Louženský

21.1.2015 08:44

10 x 11

Navrhuju článek přejmenovat, těch rad je totiž 11, máš tam dvě osmičky :-). Jinak fajn čtení.

Martin

21.1.2015 08:47

powerbanky

obávám se, že solární nabíječka toho moc nenabije, ta možná v zimě udrží baterky v dobré kondici. optimální řešení je IMHO powerbanka na klasické lionky 18650 a zásobit se hromadou článků. člověk si může lehce ověřit, co do ní dá a nehrozí riziko nákupu nějaké banky osazené šmejdskými akumulátory. investice do dobrých článků typu Panasonic NCR 18650B je sice vyšší, ale spolehlivost je adekvátně vysoká. nebo to lze vzít z druhé strany, kutilové a hračičkáři si můžou nakoupit použité baterky z notebooků a z těch za pár korun vydolovat jednotlivé články. je to sázka do loterie, co v té baterce bude, nicméně se dá často narazit na zlato ve formě pár opravdu dobrých zachovalých lionek. já osobně bych se těm klasickým powerbankám s bruálními kapacitami vyhnul a šel cestou 18650, s tím mám nejlepší zkušenosti; na dlouhých cyklo cestách tím udržuju v kondici Garmina Edge i smártfouna a zatím bez problémů. a dobré nabíječky na 18650, třebas Nitecore i4 taky nestojí majland. jo a články 18650 mají ještě jednu výhodu, nejsou velké, takže není problém nosit je v teple pod bundou různě po kapsách, kde by klasická plochá powerbanka už zavazela.

Phoenixcqcq

21.1.2015 09:36

Telefony

Powerbanky jsou super, to je fakt. Jinak osobně nemám problém s tím vzít s sebou chytrý telefon. Není nutné mít neustále zapnuty veškeré chytré funkce, GPS, internet, wifi a já nevím co všechno. Navíc pokud jej moc nepožívám a mám jej zastrčen v batohu, tak baterie vydrží úplně v pohodě. A ono i ten internet se třeba v nouzi může hodit (pokud je signál)...

Martin

21.1.2015 16:09

oblečení

Já bych hlavně rozlišoval mezi našimi opicimi kopečky a vysokohorskými štíty. Vaskův pohled beru pohledem někoho kdo má své zkušenosti právě s těmi vyššími vrcholky. Ne že by u nás nebyl problém se dostat do extrému, ale přeci jen nejsou naše hory tak nepředvídatelné. Nebo je to tím, že je lépe známe. Já osobně chodil ven v teplakach, přes ně silnější bavlněný kalhoty, triko s dlouhým, mikinu, svetr, bundu, tenký a silný ponožky. Byla to odzkoušená sestava z dob kdy jsem se pohyboval mezi zeleznicnimi vagony i v těch největších mrazech,přičemž ten pohyb bylo spíše postávání. Krátkodobě (vyjít, vyfotit, jít domů) nebyl problém ani v -15 u nás v Čechách (lužické hory, ČŠ) Letos jsem presedlal na funkční prádlo, kvalitnější nepromokavou (ale obyč lyžařskou) a softshell kalhoty hannah, boty teplejší se zateplením od 3m, celý se to aktuálně nechá pořídit kolem 5tis a troufnu si tvrdit že máte slušnou výbavu do běžných zimních podmínek, na K2 bych s tím nešel, Krkonoše bez problemů. Ještě k botám - problém většiny bot je že prochládají odspodu, většinou jsou kvalitně zateplené z boku, ale podrazka je vrstva gumy, mezipodesev (většinou pěna) a stélka, sem tam je k vidění hliník. Pomáhá vzít sebou nějakou podložku na kterou si stoupnete a odizoluje vás od sněhu, rovněž se pak dá použít pod zadek pokud fotite od zemně bez výklopného displeje. Ruce - nemám rád rukvice. Většinou mi je v nich vedro, ale letos mě vyškolil vítr a to už napodzim. Byl jsem na vyhlídce, venku kolem deseti, žádný extrém. Nahore ale foukalo jak kráva a co hůř, přímo proti mě. Ruce jsem měl po chvíli zmrzlý a dostavil se ten stav o kterém píše Vašek. Prostě nedokazete dělat nic jineho než se zbalit a mazat se schovat. Co teda mohu doporučit jsou rukavice na běžky. Perfektně větru odolné, ale zároveň s citem pro ovládání přístroje. Bunda - peří mám také v merku, kvalitní perovky dělá i již zmíněný hannah, za 3500 jsou tuším i na začátku sezony, přičemž materiál je z 90% prachové peří, levnější perovky maj jiný poměr a rychlejc sesedaj. Nechci ale porovnavat se sirem, neboť osobně tuhle značku neznám.

Václav

21.1.2015 21:21

re: callgaro + Petr Louženský

re: callgaro: Ano je to tak... máš pravdu v tom, že ty naše kopečky za opravdové hory moc nepovažuji. Většinou fotím ve výškách mezi 1800 a 3000 metrů (Tatry, Dolomiti, Alpy) a tomu odpovídá i ta výbava. Zmrznout se dá ale v naprosté pohodě i v Jeseníkách, odkud pocházím :o) Re: Petr: Finta na čtenáře a nebo nepozornost autora? Kdo ví.. každopádně Petrovi to neušlo :o)

vverosta

22.1.2015 09:29

Škoda, že v článku

nejsou rady, jak fotit krajinu. :-(( Třeba příště! :-)

blueberry

22.1.2015 21:20

Vladimíre děkuji

za tento komentář. Už jsem si připadala dost méněcenná, když jsem očekávala na webu FOTORÁDCE rady o focení, inzerované navíc v nadpisu...

Tomáš

22.1.2015 21:54

Ano, není to článek přímo o fotografování, nicméně Vašek toho tu přímo konkrétně o focení publikoval již vcelku dost hodně, takže tenhle článek je spíš takovým zajímavým doplněním zase z jiného úhlu pohledu.

Stanislav Lepič

22.1.2015 22:02

Díky za článek, jaký je. A i za zajímavé komentáře (pipe, callgaro).

Martin

23.1.2015 09:54

článek je fajn shrnutí známých a důležitých faktů, o tom žádná... jenom ten nadpis je takový silně zavádějící :)

Václav

23.1.2015 11:52

Re: focení vs hory

Ano, mohl jsem do článku zahrnout i rady pro focení samotné, ale to by se délka článku minimálně zdvojnásobila a kdo by to pak četl :o) Faktem zůstává, že rady jsou určené pro focení v horách (viz nadpis). Fotograf hor, totiž musí focení v horských podmínkách v prvné řadě přežít, abych tam zvládnul pak i něco vyfotit (za předpokladu, že hory neplánujete fotit za jízdy z auta). David Noton kdysi napsal "Mountain photographer must be good mountaineer." ...a článek by k tomu měl trochu napomoci.

zdenda77

23.1.2015 12:20

Hodil by se i článek nebo i diskuze na téma jarní nebo podzimní focení - co se osvědčilo v sychravých podmínkách, jak píšeš pohyb fotografa je jiný než běžného turisty.. Asi vděčné téma by bylo boty a výdrž v mokrém prostředí (ranní rosa), ozkoušené kombinace materiálů, impregnací nebo vosků...

Standa

23.1.2015 17:39

Boty

Mě se osvědčily Hanwagy Alaska GTX, jsou celokožené a navoskované vydrží ve vodě hooodně moc, při focení potůčků nemusím dumat kam stoupnu a jak dlouho tam budu stát, do 15 cm hloubku neřeším. Velmi pohodlné boty, jelikož se šijí ručně (v Německu) je třeba vybírat z více kusů, sám jsem zkoušel asi 2-3 hodiny 6 různých kusů velikost 10 10,5 a 11.

Josef Plaček

23.1.2015 22:04

Re: focení vs hory + botky

Přesně něco takového si mi vzal z úst Vašku! Boty mi bylo doporučeno vzít o půl čísla větší, noha napuchne, sestupy tolik nebrzdíte prstama o botu atd. Kožené boty voskovat hned po koupi, jsou přesušené, kupte minimálně 2 vosky, boty je doslova vypijou, ideál je zatavovat teplem do mírně nahřáté boty (fénem to de luxusně, přítelkyně vás ale zabije)

Martin

24.1.2015 05:55

fénem? moc práce, trouba to jistí :)

Václav

24.1.2015 10:29

Re: boty

Pánové tak s tím voskem úplně nesouhlasím... pokud máte boty bez goretexu, tak pak je to super řešení. Ale pokud jste koupili boty s goretexem, tak navoskováním z nich uděláte gumáky (bota nebude dýchat). Dnes se prodávají skoro všechny pohory s goretexem a proto se doporučuje první roky mazat krémem pouze na bázi vody (aby se zachovala prodyšnost) a teprve až po letech goretex přestane vlivem opotřebení fungovat, nasadit krém na bázi vosku (nejčastěji sno-seal). Nehledě na to, že když dáte boty do trouby nebo na roztopené topení, či do nich strčíte horký fén, tak máte po goretexu... Takže takhle za mě k botám :o) Jinak Hanvwagy Alaska GTX jsou super volba... až teda na ten vosk Stando :o)

Martin

24.1.2015 15:18

jasně, goráč se nevoskuje :) a se snosealem souhlasím... voskoval jsem s ním všechny pohory a super

Standa

24.1.2015 18:32

boty-ochrana

špatně jsem vyjádřil, použil jsem impregnace GRANGERS G-Max Paste Wax, obojí jsem kupoval najednou v Rock Pointu.

Josef Plaček

24.1.2015 19:57

Až na to, že goretex v botě ti odejde za rok, ne za roky, vlivem velké námahy, a taky fén nestrkáš dovnitř, nahříváš jen kůži, či za studena nanesený vosk, pokud je léto tak to dáš jen na sluníčko na hodinku nebo dvě, někdo nahřeje jen vosk než ho nanese... Tohle jsou léta praxe nejen moje ale lidí co ty boty mají 10 a více let a chodí v nich desetkrát víc než já.... A ano bota dýchat tolik nebude, ale to nikdy nedělala, goretex je mezi stélkou a kůží která má 3mm-4mm cca, neznám kožené boty co by udýchaly běžný den na horách a že jsem se v nich nachodil dosti, než jsem skončil u Alasek, to ti ostatně neudýchá ani bunda.... a jinak GRANGERS G-Wax (případně G-Max na jelenici) taktéž, nic jiného bych na boty nedal....ale aby jsme se tady zbytečně nepřeli o maličkostech, každý jsme jiný, každé boty jsou jiné, a každý se o ně staráme jinak, důležité je by sloužily jak mají... mimochodem pořiďte si na zimu nesmeky... je to báááájooooo

Josef Plaček

24.1.2015 19:59

Oprava, asi se tomu stélka neříká, prostě to vystlání vnitřku boty, aby mě nějaký obuvník nevzal kopytem....

Josef Plaček

24.1.2015 22:34

Jo a jak dáš gore boty na topení (pokud doma nemáš "Petry") tak gore nezničíš... ta mrcška snese víc než si myslíš....

galius

4.2.2015 23:04

sněžnice

Ahoj.když už tady řešíte vybavení do hor,můžete mi poradit ohledně sněžnic? Potřebuju sněžnice do Alp na ruznorodý terén(les,sjezdovka,prašan).Moje vahá i vybavou asi 100kilo. Článek je super,jako i ostatní články od Vaška.

Václav

6.2.2015 23:05

Re: sněžnice

Ahoj, mám TSL 438 ACCESS a spokojenost ..nekupoval bych nic čemu nejde zvýšit a snížit pata :o)

Josef Plaček

8.2.2015 22:59

Díky za tip, sněžnice budu kupovat za rok.. proč ta pata? stoupání a klesání?

Václav

9.2.2015 16:30

Re: pipe

Přesně tak... v horách se jde většinou do kopce nebo z kopce a tudíž je dost zásadní mít polohovatelnou patu...

Janka

5.7.2016 15:46

Díky za tipy, doporučuji taky tyhle: Rady pred cestou - fotenie na horách

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Jak fotit, když venku mrzne

V návodu k fotoaparátu se dočtete, že je možno fotoaparát používat do teploty 0°C. Ale v mrazu se přesto běžně fotí. Kde je tedy…

1.1.2022

JaroslavJay

Fujifilm CLASSIC Neg. na starších foťácích Fuji

Pokud fotíte do RAF a používáte pro úpravu Capture One, zde je poměrně snadný trik jak využít nejnovější filmové simulace i na…

5.1.2021

Michal Kroupa

Krajinářská fotografie - rok 2020

Máme za sebou trošku zvláštní rok, tak se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících…

3.1.2021

Michal Balada

Dvojí polarizační filtr aneb využití efektů

Určitě každý známe označení CPL tedy cirkulární polarizační filtr. Každý, kdo tento filtr zná ví také jaký efekt vytváří.…

14.11.2020

Lukáš

Měření expozice: kdy a proč chybuje? Jak na ideální expozici?

Ve fotoaparátu vestavěné měření expozice je velmi užitečné, avšak ne 100% spolehlivé. V jakých případech je potřeba expozimetr…

2.5.2020

Tomáš

Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019

Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.

16.9.2019

Michal Balada