Brand

Krajinářská fotografie - fotit do rawu ANO či NE?

0..jpgFocení do rawu je v dnešní době pro někoho naprosto samozřejmá věc. Najdou se však i tací, kteří se rawu zuby, nehty brání. V čem spočívají výhody a nevýhody focení do rawu? Kdo raw využije a kdo naopak ne? Co jsou mýty a co fakta? Pojďme se podívat na problematiku focení do rawu v oblasti nejen krajinářské fotografie, trochu podrobněji.

Na svých workshopech pravidelně zjišťuji, že velká část fotografické veřejnosti si stále není jistá tím, co raw je, jaké výhody focení do rawu nabízí a jak tedy raw využít.

Odhadem bych řekl, že na každém workshopu mám průměrně 2 účastníky, kteří přijdou s tím, že fotí do JPEG, další 2-3 si nejsou jistí a tak fotí do JPEG a rawu současně a až ten zbytek jsou čistě "raw -fotografové".

Ani komenty pod některými z mých dřívějších článků, ve kterých čtenáři uvádí, že "fotí krajinu do JPEG " nepřispívají k přesvědčení, že v tom mají návštěvníci fotorádce zcela jasno. Pojďme se tedy na ten datový soubor označovaný jako raw společně podívat.

CO ŽE JE TO TEN RAW?

V prvé řadě je třeba uvést, že raw je datový soubor a ne obrazový formát. Obsahuje v sobě sice náhledový obraz (ten který vidíte při otevření rawu na monitoru počítače nebo displeji fotoaparátu), ale pro následné převedení datového souboru do obrazového formátu (TIFF, JPEG, atd.) je třeba počítače.

Pzn. existují i fotoaparáty umožňující konverzi z rawu, ale provádět konverzi a následnou editaci ve fotoaparátu je podle mého názoru nesmysl, viz tento článek.

Raw soubor obsahuje hrubá data toho, co senzor viděl. Kdybych na to šel "vědecky", řekl bych, že raw data nejsou ukotvena k žádnému barevnému prostoru, v datech není vyvážena bílá a ani definován bílý bod nebo gama křivka.

Pojďme se na to ale podívat trochu praktičtěji a představme si raw jako negativ z dob analogových fotoaparátů, který je třeba "vyvolat". Jen s tím rozdílem, že místo temné komory k vyvolání použijeme počítač.

RAW JE JAKO KLOBOUK KRÁLÍKŮ Z KLOBOUKU

Někteří začátečníci se mylně domnívají, že když například v Lightroomu upravují "raw fotografii", takže pak bude upravená. Jeden účastník mého workshopu mi dokonce tvrdil, že si zálohuje ještě ty neupravené "raw fotografie", aby se mu nepomíchaly s těmi upravenými.

Tady je třeba opět zdůraznit, že "raw fotografie" není fotografie, ale datový soubor, ze kterého fotografie (JPEG nebo TIFF) teprve vznikne exportem. Stejně tak jak je kámen kamenem a proto nemůže létat, je raw soubor raw souborem a tudíž ho nemůžete editovat a uložit jako zeditovaného.

To co vidíte na obrazovce v Lightroomu je v podstatě jen obraz fotografie, kterému postprocessingovými úpravami propůjčujete určité vlastnosti (expozici, konstrast, barvu, atd.). Teprve až tento obraz vyexportujete do JPEG nebo TIFFu, se z něj stává fotografie obsahující všechny úpravy, realizované na jejím obrazu.

1.jpg

 

Kdo tomu ještě ani tak nerozumí, ať si vzpomene na večerníček "Bob a Bobek - králíci z klobouku". Ten klobouk, to je raw soubor ("raw fotografie") a z něj mohou vyskakovat desítky, stovky Bobů a Bobků (JPEG a TIFF fotografií) pokaždé upravených jinak. Klobouk (raw soubor) jako takový ale měnit nelze :o)

JPEG NEBO RAW?

Jaký je tedy rozdíl mezi focením do JPEG a focením do rawu?  Tuhle otázku jsem položil účastníkům letního workshopu ve Vysokých Tatrách a odpověď jednoho z nich mi vyrazila dech: "Když fotíš do JPEG, tak v momentě kdy zmáčkneš spoušť, fotografii znehodnotíš!" Možná to zní dost radikálně, ale nemohu než souhlasit.

6..jpg

Pojďme se podívat na zjednodušený popis toho, co se ve fotoaparátu při focení do JPEG děje:

1) tisknu spoušť a fotoaparát zachycuje fotografovanou scénu

2) data získaná ze snímače jsou přednastaveným algoritmem upravena

- je upraveno vyvážení bílé,

- je upraven kontrast,

- jsou upraveny barvy (odstín a saturace),

- fotografii je dodána ostrost,

- atd.

3) upravený výsledek je uložen do ztrátového (zmenšeného) formátu JPEG.

 

Fotím-li ale do rawu, fotoaparát uloží informace získané ze snímače do datového souboru (rawu) a až v počítači se rozhoduje o tom, jakým způsobem má být fotografie vyvolána. Je tedy na fotografovi, aby rozhodl o nastavení vyvážení bílé, upravil kontrast, barvy a nakonec fotografii doostřil podle toho, jak to která fotografie vyžaduje.

JAKÉ MÁ POUŽITÍ RAWU VÝHODY?

4..jpg

 

1. Výrazně větší možnosti úprav při konverzi raw-JPEG (nebo raw-jiný formát)

Můžete výrazně manipulovat s expozicí, upravovat vyvážení bíle (což je v případě JPEG formátu vyloučeno), můžete lépe upravit kontrast, barvy, ostrost, atd. To vše nejen zdokonaluje finální výstup, ale také umožňuje eliminaci chyb, ke kterým během focení mohlo dojít.

2. Vyšší obrazová kvalita finálních fotografií

Individuální, vhodně aplikované úpravy raw souborů v počítači nejsou tak destruktivní ve srovnání s úpravami, ke kterým dochází pomocí přednastavených algoritmů ve fotoaparátu. V rámci maximalizace obrazové kvality také doporučuji kouknout na tento článek.

3. Možnost vyvolání stovek JPEG nebo TIFF fotografií z jedné "raw fotografie"

Z originální "raw fotografie" můžete vyexportovat nekonečné množství fotografií, přičemž každá může být upravena jinak. Je to jako s králíky z klobouku. Kolik králíků z klobouku vyskáče, jaké budou barvy, tvaru a velikosti závisí jen na fotografovi.

4. Efektivnější workflow a využití času při editaci fotografií

Ačkoliv se vyvolávání z rawu zdá jako práce navíc, dnešní software jakým je například Lightroom umožňuje dávkové zpracovávání fotografií a hromadný export. Máte-li tedy podobný typ fotografií (focených za sebou, při neměnných podmínkách), stačí upravit jednu fotografii a úpravu pak rozkopírovat na desítky dalších. Exportovat z rawu do JPEG nebo TIFFu pak můžete třeba stovky fotografií naráz.

5. Možnost vrátit se k originální "raw fotografii" a vyvolat ji lépe

V průběhu Vašeho vývoje v oblasti fotografie se budou výrazně zlepšovat i Vaše editační schopnosti. Budete se tak moci po letech vrátit ke starým fotografiím a jako byste je vyfotili včera, je vyvoláte znovu a mnohem lépe. Rozvíjí se i software pro editaci fotografií, což opět přispívá ke kvalitnějšímu vyvolání fotografií z rawu než tomu bylo v době, kdy byla fotografie pořízena.

 

7..jpg

JAKÉ MÁ POUŽITÍ RAWU NEVÝHODY?

1. Výrazně větší objem dat

Raw datový soubor je mnohem větší než JPEG fotografie. Argumentem dřívějších let pro použití JPEG namísto rawu tedy bylo šetření místem. V době vysokokapacitních harddisků, externích disků a paměťových karet, však tento argument zcela pozbyl na významnosti. Na poslední foto-expedici jsem si vezl tři 16GB SD karty a ačkoliv jsem fotil pouze do rawu, naplnil jsem sotva jednu (přivezl cca 500 rawů).

2. Složitý postprocessing

Ano, fotografie je potřeba z rawu vyvolat v počítači. To se může zdát zprvu složité, ale ve skutečnosti může být práce s raw soubory jednodušší než s JPEG díky dávkovému zpracování fotografií a hromadnému exportu (což popisuje tento článek).

3. Nutnost specializovaného software pro export z rawu

Spolu s fotoaparátem jste od výrobce dostali na CD software, který vyvolávání fotografií z rawu umožňuje (u Canonu to je např. DPP - Digital Photo Professional). Takže ten správný software už doma máte. Pokud byste k vyvolávání z rawu chtěli použít sofistikovanější nástroj, doporučuji sáhnout po produktech Adobe, jakými jsou Lightroom nebo novější verze Photoshopu.

4. Zpomalení sekvenčního snímání

Při focení sportu nebo divoké přírody (wildlife) může focení do rawu způsobit rychlejší zaplnění bufferu a tím pádem zpomalení snímání. Je pak na fotografovi, aby se rozhodl, zda je přednější rychlejší frekvence snímání nebo obrazová kvalita a možnost postprocessingu.

PRO KOHO JE JPEG A PRO KOHO RAW?

8..jpgFormát JPEG je tedy ideální volbou pro ty z Vás, kteří chtějí zmáčknutím spouště dostat finální produkt - fotografii, kterou nebudou muset dále editovat v počítači. V takovém případě je volba JPEG formátu ideální.

V určitých případech může být použití JPEG formátu ospravedlněno nutností rychlé sekvence snímání, akutním nedostatek místa na kartě, či zakázkou, kterou je nutno odevzdat hned po focení bez možností editace. Máte-li ale v plánu fotografie upravovat v počítači, měli byste se naučit fotit do rawu.

Tím jsem i odpověděl na otázku pro koho je JPEG a pro koho raw. Opomenu-li několik specifických situací, tak JPEG formát je ideální volbou pro celou laickou veřejnost, jak se říká "na cvakání" a raw je pro nás fotografy (ať už profesionály či amatéry).

Někdo možná namítne, že raw kvůli nutnosti postprocessingu v počítači není ideální volnou pro začátečníky. Já ale tvrdím opak: "Raw je tou ideální volbou pro začátečníky!". Začátečníci se totiž při focení dopouští mnohem více chyb než zkušení fotografové. Tyto chyby (špatná expozice, nevhodná volba vyvážení bílé, atd.) pak lze při vyvolávání z rawu eliminovat, zatímco při focení do JPEG už s nimi nic nenaděláte.

RAW A JÁ

Asi jako každý fotograf jsem si prošel svým vývojem. Od dítěte až do dospělosti jsem fotil na kinofilm, pak přišla éra digitální fotografie a já cvakal a užíval si JPEG formátu, co to šlo. Když jsem ale začal brát fotografii vážněji, přešel jsem na raw a u toho i zůstalo.

Dnes do rawu fotím naprosto všechno, ať už jde o krajinky, podmořský svět nebo jen dokumentační fotografie jakéhokoliv charakteru. JPEG nepoužiju jak je rok dlouhý. Věřím totiž, že fotograf by měl být tím, kdo individuálně, každé fotografii, přiřkne finální podobu a ne výrobce a jim univerzálně nastavený algoritmus.

2.jpg

 

Václav

Václav Krpelík je fotograf, který se zaměřuje především na fotografování krajiny a to jak té na souši, tak té pod vodou. Jako jeden z mála fotografů na světě, se s těžkou foto-technikou vydává do mořských hlubin výhradně bez přístroje. Mnohaleté zkušenosti s fotografováním hor, pobřeží, mořského světa a dalších žánrů pak předává účastníkům svých workshopů a expedic pořádaných v zahraničí.

Více o něm a o jeho tvorbě naleznete na jeho webu www.vaclavkrpelik.com.

Diskuse

František Zemek ASČF

7.3.2013 11:14

povětšinou

povětšinou frajeření diletantů o tom jak jsou dokonalí a RAW pro ně prostě není .... voni a jejich mašina to dovede nastavit nejlíp - že ano RAW /u mne orw/ - převod do tiffu 57Mb úprava - posléze do JPG a vychází mi to aj 14Mb z 10Mb snímače - toť argument č.1 a ostatní už není třeba .......

Vojta Brázda

7.3.2013 12:17

Jakmile jsem jednou okusil fotit do rawu nikdy nemůžu fotit jinak :) Tedy RAW + 2MPx jpg V dnešní době nechápu, jak můžou "profíci" fotit do jpg :(

RMI

8.3.2013 12:37

Obrazovy format

Jenom bych polemizoval s tim, ze JPG je obrazovy format a RAW neni. Ono skutecny obrazovy format je vlastne filmovy negativ nebo diapozitiv - prectete ho i za 100 let a bez technickych prostredku. Rozdil v RAW a JPG je spise ve standardu - zatimco JPG je standardni datova struktura, definovana normou, a obsahujici pro kazdy pixel kompletni hotovy udaj, jak vypada a existuje jednotny navod, jak tuto strukturu prevest do obrazu, pro RAW je to odlisne. Take obsahuje kompletni obrazova data, ale (obecne) se lisi podle vyrobce a typu fotaku nejen strukturou, ale i "navodem" na to, jak tato data prevest do zobrazitelne podoby. Norma ale samozrejme neexistuje a proto bez konvertoru vidime pouze nahled (takovy maly jpg uvnitr). Ale je to take obrazovy soubor v tom smyslu, ze obraz obsahuje. Prirovnal bych to k rozdilu mezi soubory txt a doc. Oba jsou "textove" v sirsim slova smyslu, ale zatimco txt bude vypadat vsude stejne, zkuste si zobrazit doc ne ve Wordu, ale v notepadu...

RMI

8.3.2013 12:44

Re Zemek

Take fotim jen do RAW, ale neznamena to, ze je hned diletant a frajer ten, kdo pouziva JPG - to je snad kazdeho vec. Proc by profik nemohl fotit do JPG? Nebo je to tak, ze amater foti do JPG a profici do RAW? No to snad ne...

Michal Šofer

8.3.2013 19:50

...

Není tomu tak dávno co jsem četl infa od jednoho novináře, který prakticky z 90% fotil do JPEGu, u starších mašin jako 1D a 1D2 zcela běžná praxe v oblasti novinářské...ono když má daný člověk do večera dodat X velký soubor dat, ze kterého se bude vybírat, nemá ani jinou možnost...

Václav

9.3.2013 11:51

RE: Michal & RMI

RE: Michal - no pokud fotografie už dál neupravuje a potřebuje zmáčknutím spouště dostat hotový produkt, tak je to pochopitelné (viz to co píšu v článku). RE: RMI - polemizování jestli raw je / není obrazový formát se nezúčastním. Učebnicová teorie říká, že není. Chápu tvůj pohled,ale nešťoural bych do toho... čtenářům to nic nepřinese.

RMI

10.3.2013 06:43

Re Obrazovy format

Samozrejme je to hloupost, ale kdyz uz jste to v clanku nekolikrat zduraznil :-)) Ale to, ze nekdo nekde cosi pojmenuje jeste neznamena, ze to musi byt spravne. Ja se na to divam z pohledu elektronika & programatora... Ale jedna poznamka k veci - Adobe se pokusil o jednotny RAW format, ale narazil u vyrobcu. Proc asi?

Václav

10.3.2013 08:38

Re: RMI

O té snaze Adobe o jednotný raw formát a odporu výrobců vím. Popravdě netuším, proč to nechtějí výrobci standardizovat - respektive jaký komerční důvod za tím je... pár důvodů mě napadá, ale nemám to nikde ověřené, tak to nebudu prezentovat :)

Basti

10.3.2013 10:58

Dovolil bych si dodat, že RAW už dávno není surový a neupravený produkt. Jednak je většina RAWů komprimovaná, někdy i ztrátově. Většina výrobců také RAW už ve foťáku odšumuje, ale málokdy to jde zakázat (třeba u Olympusu ano, u CaNikonu zapomeňte...). Neustálé změny formátů RAW jsou křišťálově jasné - jde o peníze. Musíte neustále pořizovat nový SW, například i sviňáci od Adobe mají Camera RAW jako modul, ale zkuste otevřít RAW z nové zrcadlovky v CS3 - ani náhodou! Protože není zpětná kompatibilita, přitom nahrát nový modul ACR do starého Photoshopu určitě není problém, ale proč bychom to dělali, když můžeme zákazníka donutit koupit celý nový PS, že?

Václav

10.3.2013 11:54

Re: Basti

:o) ..tak ono základní pravidlo tržního mechanismu "Trhni co můžeš" se dnes nevyhnulo ani SW. S tím asi nic nenaděláme.

RMI

11.3.2013 10:16

NEF

Musim se tady zastat Nikonu - pred 5 lety jsem koupil Capture NX2 pro D700 a dodnes jsou vsechny upgrady zdarma (takze i pro posledni D4, D800 atd. je to bez dalsich investic). Jeste bych zminil vyhodu tohoto SW - veskere nastaveni pro "vyvolani" NEF se uklada (i ve vice variantach) primo do NEF souboru (a lze je kdykoli editovat, smazat,...). Vyhoda je i to, ze primo v NEF lze provadet mnoho editaci (retus, prechodove filtry, doosterni atd.), takze pu prevodu do jpg uz vetsinou neni treba nic delat. Co me zase ale moc nepotesilo je to, ze i k dost drahym fotakum to vyrobce automaticky nepribali (ani za nejaky symbolicky priplatek...).

JakubOles

11.3.2013 12:25

Zajímavé čtení

Dorbý den pane Krpelík, napsal jste hezký článek a jenom jsem si potvrdil informace, které jsem znal. Příjemné čtení :) Já osobně volím .raw formát, protože často mi pomohl v postprodukci. Ale nejsem si úplně jistý jednou věcí. Ořezevát při práci s .raw souborem (pro příklad v Camera Raw) a nebo až ve Photoshopu?

Petr Peterka

11.3.2013 13:21

Basti - nespletl ses? Zbytečným nevypnutelným patláním rawu i jpg je známý právě Olympus.. Canon přibaluje svůj software DPP i ke kompaktům a aktualizace jsou zdarma, stačí stáhnout/nahrát poslední verzi programu a otevřete i raw z nejnovější techniky. Jinak Vašku super článek :-)

Václav

11.3.2013 22:47

Re:

Díky za komentáře pánové :o) Pro Jakuba - jestliže se bavíme o klasickém ořezu, tak je úplně jedno kde ho člověk provede (jestli při editaci v rawu nebo až následne po exportu do tiffu, či jpeg). Jiné by to bylo s ostatními úpravami (viz můj starší článek "Maximalizujeme obrazovou kvalitu". Mimochodem proč fotky ořezávat? Nejlepší je fotit tak, aby pak žádné ořezy a s nimi spojená ztráta rozlišení nemusely nastat :o)

Libuše R.

22.5.2013 16:28

Dobrý den, článek se mi moc líbil a už ho čtu poněkolikáté:) Hledám odpověď na mou otázku.. Fotím do rawu, ale když fotografie "vyvolávám" do jpg změní se mi barvy. Snímky dostanou jakousi mírně nazelenalou barvu - fotky pak poztrácejí jiskru a živost :/ nejvíce je to zřetelné u fotek z ateliéru (na vlasech modelky) a pak fotky z hasičských závodů, které ač byly za slunečného počasí tak fotografie jsou mdlé a nevýrazné.. Vždy, když fotografie otřevřu v Camera Raw tak vypadají dobře, ale po uložení do jpg už ne.. Zkoušela jsem si pohrát s vyvážením bílé a fotografie porovnat, ale v jpg jsou stejné a špatné.. Nevíte čím by to mohlo být?

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Ovládněte kompenzaci výkonu blesku

V minulém článku jsem vysvětloval, jak v praxi správně používat kompenzaci expozice. Dnes na toto téma navážeme, a to kompenzací…

21.6.2016

Tomáš

Ovládněte kompenzaci expozice

Kompenzaci expozice považuji za jednu z nejdůležitějších funkcí všech fotoaparátů. Umožňuje nám korigovat (polo)automatické…

16.6.2016

Tomáš

Přechod Merkuru přes Slunce dnes odpoledne

Dnes odpoledne od 13:12 (letního času) dojde k velmi zajímavému úkazu. Planeta Merkur bude celé odpoledne přecházet přes sluneční…

9.5.2016

Tomáš

Krajinářská fotografie: Únor - duben 2016

Zima se opět příliš nepředvedla a ti z vás, kteří se už těšili alespoň na příjemné a teplé jarní dny jsou zřejmě dost zaskočení…

2.5.2016

Michal Balada

Expoziční režimy 101

Určitě se pořád najde spousta začínajících fotografů, nebo lidí, kteří fotí déle, ale hledají nejvhodnější způsob. A většina asi…

19.4.2016

Jiří

Proč nejsem "eco-friendly" fotograf

V dnešní době se fotograf potkává s mnoha novými pohledy na věc. Je správné vstupovat do chráněných oblastí, které chceme…

4.4.2016

Václav