Brand

Krajinářská fotografie - Jak na TISK PRAKTICKY (1.díl)

2.jpgInvestovali jste desetitisíce do fototechniky, strávili hodiny nad články o focení, dny a týdny na workshopech, expedicích, foto-výpravách a teď byste si ty své nejlepší úlovky rádi vytiskli a pověsili na zeď? Tisk může být třešničkou na dortu, která Vašim fotografiím dodá ten správný šmrnc anebo může celou předchozí práci zhatit. Pojďme se tedy společně podívat, jak z tisku dostat co nejvíce.

Tisk je stejně tak jako fotografie samostatná věda. Předpokladem špičkového tisku je nejen dostatečné technické zázemí, ale i hromada tiskařských znalostí a zkušeností. Ty jako fotograf určitě nemáte. Co s tím tedy uděláte? Přihlásíte se na přednášky správy barev? Nakoupíte hromady knih a po večerech se budete zabývat barevnými modely, gamuty, kalibracemi a tiskařskými materiály?

Myslím, že k dostatečně kvalitnímu tisku vede i mnohem snadnější cesta. S tou se Vás pokusím v rámci série článků „NA TISK PRAKTICKY“ seznámit.

Předpokládejme tedy, že se nebudeme bavit o fotografiích typu "cvak z dovolené", které budete tisknout do rodinného alba ve formátu A5 a počtu několika desítek /stovek kusů. Takovéto fotografie si můžete klidně vytisknout v jakémkoliv fotolabu a na výsledku moc nesejde.

Pojďme se raději podívat na fotografie, které jsou Vaší chloubou a na jejichž tisku Vám opravdu záleží. Na fotografie, které budou po mnoho let ozdobou Vašeho bytu či dárkem pro Vaše blízké. Na fotografie, u kterých Vám samotný pohled na ně dodá trošičku energie do každého dalšího dne. Pojďme se bavit o velkoformátových fotografiích!

 

VÝBĚR TISKÁRNY

3.jpgJak už jsem v úvodu článku nastínil. Opravdu kvalitní tisk si vyžaduje nejen dostatečné technické zázemí, ale především odborníky. Proto nákup domácí tiskárny v Tescu asi nebude tím nejrozumnějším řešením.

Kvalitní tiskárny typu Canon image PROGRAF iPF8300 nebo Epson Pro Stylus 9900 stojí od 100 do 200 tisíc. Připočtu-li tiskařský materiál, nutnost samostatné tiskařské místnosti a ostatního nádobíčka, dostáváme se do nereálné situace.

Proto nejrozumnější volbou bude svěřit tisk do rukou odborníků. Znamená to tedy vybrat si tiskařské studio, které se na tisk velkoformátových fotografií specializuje. Jak však poznáme to správné?

Ideální tiskařské studio by mělo splňovat několik podmínek:

1) tisk by měl probíhat na kvalitních tiskárnách (například na těch výše uvedených)

2) tiskárna by měla mít k dispozici dostatek tiskařských materiálů (dostatečný výběr z kvalitních papírů / plátna, ať už skladem nebo na objednání)

3) personál tiskárny by měl mít patřičné znalosti a dostatečné zkušenosti (tiskárna může například pořádat přednášky na téma správy barev, apod.)

4.jpgPravidelnou otázkou, kterou dostávám na všech svých workshopech je "Kde tiskneš?". Přiznám se, že jsem trochu váhal se zveřejněním / nezveřejněním této informace. Nakonec jsem si ale řekl, že když je účelem článku kompletně poradit "jak na tisk", tak i nějaký ten tip na tiskařské studio nesmí chybět :o)

Tiskáren v Praze jsem vyzkoušel několik. Někde měly opravdu profesionální přístup, ale tomu také odpovídající vysoké ceny (např. www.obrazkarna.cz), jinde měli mnohem nižší ceny, ale jak znalosti, tak technické zázemí chybělo (raději nebudu uvádět). Já potřeboval nejvyšší možnou kvalitu tisku, na kvalitní materiály a za rozumnou cenu. Tak jsem skončil u www.photobest.cz.

Jde o malé tiskařské studio obsluhované jedním člověkem, který je přítomen jen pro vyhotovení zakázky, ale disponuje vším potřebným (Canon image PROGRAF iPF8300, monitor Eizo CG221, kvalitní papír a plátno předních výrobců, ale hlavně tisku rozumí).

 

PŘÍPRAVA FOTOGRAFIE

Takže předpokládejme, že to "svoje" tiskařské studio jste si už našli, teď zbývá fotografie pro tisk upravit. V rámci těchto úprav se budete muset zaobírat rozlišením, expozicí, barvami a finálním doostřením fotografie. Nakonec se také budete muset rozhodnout pro určitý tiskařský materiál a způsob rámování / zavěšení. Začneme ale pěkně popořadě.

Rozlišení

10.jpg"Má moje fotografie dostatečné rozlišení pro takhle velký tisk"? To je asi nejčastější otázka těch co tisknou na velký formát poprvé. Odpověď není úplně jednoznačná. Záleží totiž na velikosti vytištěné fotografie a s ní spojené pozorovací vzdálenosti (to je vzdálenost z jaké se na fotografii bude divák koukat).

Obecně platí, že čím větší fotografie, tím větší pozorovací vzdálenost. Pro fotografie malých formátů se doporučuje rozlišení 250 - 300 ppi u opravdu velkých fotografií (formát A1 a více) bych řekl, že stačí i 150 ppi. Dvoumetrovou fotografii totiž nebude nikdo zkoumat z 20 cm a hledat na ni jednotlivé pixely.

Co že je to ppi (pixels per inch) rozlišení? Hustota pixelů (ppi) je veličina vyjadřující počet pixelů zobrazených na jednom palci. Více na: http://digiarena.e15.cz/chcete-umet-tisknout-fotky-ochocte-si-rozliseni#utm_medium=selfpromo&utm_source=digiarena&utm_campaign=copylink Zjednodušeně řečeno, hodnota ppi tiskárně říká, jak malé mají být pixely na papíře.

9.jpgČím větší rozlišení (více pixelů na jednom palci), tím budou jednotlivé pixely menší a na fotografii nebudou vidět.

Když bude rozlišení v ppi naopak nízké, pixelů bude na jednom palci málo a tak budou muset být velké. Proto pak hrozí, že budou na vytištěné fotografii vidět. Více na: http://digiarena.e15.cz/chcete-umet-tisknout-fotky-ochocte-si-rozliseni#utm_medium=selfpromo&utm_source=digiarena&utm_campaign=copylink

Můžeme také říct, že: "Rozlišení ppi nám ukazuje, kolik pixelů tiskárna spotřebuje na tisk jednoho palce (2,54 cm) fotografie".

Poznámka: Pozor, nezaměňujte ppi (pixels per inch) s dpi (dots per inch). Pixely se při tisku většinou skládají z dalších sub-pixelů (bodů). Dle toho, jak malé body (dpi) dokáže tiskárna vytisknout, je výsledný tisk fotografie kvalitní.

8.jpgProto je důležité na jaké tiskárně tisknete. Čím větší je totiž rozlišení dpi tiskárny, tím vyšší je kvalita tisku. Teoretický příklad: fotografie má rozlišení 300 ppi a tiskárna dá na každý pixel 4 další sub-pixely (body). Rozlišení tisku = 4 x 300 ppi = 1200 dpi. Více na: http://digiarena.e15.cz/chcete-umet-tisknout-fotky-ochocte-si-rozliseni#utm_medium=selfpromo&utm_source=digiarena&utm_campaign=copylink Více na: http://digiarena.e15.cz/chcete-umet-tisknout-fotky-ochocte-si-rozliseni#utm_medium=selfpromo&utm_source=digiarena&utm_campaign=copylink

Více na: http://digiarena.e15.cz/chcete-umet-tisknout-fotky-ochocte-si-rozliseni#utm_medium=selfpromo&utm_source=digiarena&utm_campaign=copylink

Ale vraťme se k velikosti. Pro výpočet finální velikosti tisku existují vzorce nebo tabulky, ale proč na to jít složitě? Stačí, když v Photoshopu (nebo obdobném programu) v horním panelu vyberete z nabídky "Image" - "Image size" a kliknutím na "Resample Image"zrušíte možnost zmenšování / zvětšování fotografie (Photoshop tak bude pracovat jen s těmi pixely (rozměry), které fotografie opravdu má).

Pak jen stačí do políčka "Width" zadat požadovanou šířku fotografie v centimetrech a Photoshop Vám sám dopočítá "Height" neboli výšku a v okénku "Resolution" ukáže rozlišení v ppi při jakém se bude fotografie tisknout.


U 18 Mpx fotoaparátu, jakým je pak například Canon 550D budou rozměry vycházet následovně:

Rozlišení pro tisk:                       300 ppi                        200 ppi                         150ppi

Rozlišení fotografie:      5 184 x 3 456 px           5 184 x 3 456 px           5 184 x 3 456 px

Velikost fotografie:       43,89 x 29,26 cm          65,84 x 43,89 cm          87,78 x 58,52 cm

 

11.jpgCo když ale budeme chtít vytisknout něco opravdu velkého (např. fotografii širokou 150 cm)?  V případě 18Mpx fotoaparátu se nám po zadání požadavku 150 cm do okénka "Width", v okénku "Resolution" ukáže pouhých 87 ppi. To je pro kvalitní tisk opravdu málo a tak jedinou možností je chybějící body vyrobit. Fotografii budeme proto interpolovat.

Interpolace obrazu je proces, který produkuje nové pixely na základě pixelů starých. Metod interpolace je několik, ale princip je většinou takový, že software načte hodnotu dvou (nebo více) bodů, z té spočítá průměr a na základě toho vytvoří bod další, který vloží mezi body původní. Tím rozlišení fotografie zásadně zvětší.

Řekněme tedy, že budeme chtít tisknout naši 150 cm širokou fotografii při rozlišení 150 ppi. Klikneme proto znovu na "Resample image", abychom povolili fotografii zvětšit, a také se ujistíme, že máme aktivní "Constrain Proportions" (zachovat proporce), aby se nám fotografie zvětšila souměrně.

Pak už stačí do políčka "Resolution" zadat 150 ppi a do políčka "Width" 150 cm. Photoshop nám sám dopočítá výšku fotografie a po kliknutí na "OK" vytvoří nové body (fotografii zvětší z 5 184 x 3 456 px na 8 858 x 5 906 px).

Bohužel nic není zadarmo a tak interpolace, stejně jako tisk při nižším rozlišení, jdou ruku v ruce se ztrátou obrazové kvality. Teď se tedy určitě někdo zeptá: "Co je tedy menší zlo? Mám raději interpolovat anebo tisknout při nižším rozlišení?"

Odpověď není jednoznačná, protože vždy záleží na pozorovací vzdálenosti a výsledku, kterého chcete dosáhnout. Pokud bych to měl ale zevšeobecnit a odpovědět jednou větou, řekl bych: "Pokud Vám vyjde rozlišení pro tisk 150 ppi a více, interpolace není potřeba, pokud je rozlišení pod 150 ppi, tak se alespoň na těch 150 ppi dostaňte interpolací."

Vzhledem k tomu, že se na velké fotografie budete dívat z větší vzdálenosti a lidské oko není dokonalé, je pravděpodobné, že ve většině případů nebude o chlup nižší kvalita vadit.

Pokud budete chtít být hodně precizní a obrazovou kvalitu narušit co nejméně, svěřte interpolaci k tomu specializovaným programům. Takovým může být například Alien Skin Blow Up, který je dostupný jako plug-in do Photoshopu. S jeho pomocí pak fotografie "nafouknete" do úctyhodných rozměrů a nikdo nepozná, že byly foceny fotoaparátem s nízkým rozlišením.

Takže pokud nevlastníte nejdražší stroj s ohromujícím rozlišením, nezoufejte. I s levnou mašinkou a těmi správnými softwarovými úpravami můžete docílit kvalitních velkoformátových fotografií, které budou chloubou Vašeho interiéru.

6.jpg

 

Když už víme, jak je to s potřebným rozlišením fotografií pro velkoformátový tisk a volbou vhodné tiskárny, můžeme se podívat na optimální doladění expozice, barev, výběr tiskařského materiálu a další proměnné, které nám kvalitu tisku zásadně ovlivní. Tomu se ale budeme podrobně věnovat až v dalším článku ze série "NA TISK PRAKTICKY".

 

Václav

Václav Krpelík je fotograf, který se zaměřuje především na fotografování krajiny a to jak té na souši, tak té pod vodou. Jako jeden z mála fotografů na světě, se s těžkou foto-technikou vydává do mořských hlubin výhradně bez přístroje. Mnohaleté zkušenosti s fotografováním hor, pobřeží, mořského světa a dalších žánrů pak předává účastníkům svých workshopů a expedic pořádaných v zahraničí.

Více o něm a o jeho tvorbě naleznete na jeho webu www.vaclavkrpelik.com.

Diskuse

Peter Tomiš

21.3.2013 10:37

Si frajer Vašku! Teším sa na 2. diel Peter

Indigo

21.3.2013 11:40

Proč tisk v tiskařském studiu?

Pěkný článek, jen já osobně spíše tisknu doma a to na Canon Pixma PRO-10, což je poměrně hodně slušná tiskárna a vleze se do 20.000,-Kč. Samozřejmě tisk je jen do velikosti A3. Zajímaly by mě, jestli by byl poznat rozdíl v kvalitě v této velikosti při tisku na této tiskárně nebo ve studiovém tisku na zmíněných mašinkách při použití stejného papíru.

Petr Tomeš

21.3.2013 12:41

doplnění informací

Zdravím, v článku mi chybí něco o přesném zadání rozměrů fotografie pro tisk s ohledem na spad nebo na rámeček. To by měla být výchozí hodnota. Ideální je ppi nastavit stejné jako je rozlišení osvitové jednotky tiskárny. Rozlišení se tedy samo interpoluje. Další kritérium pro větší tisk je objektiv se kterým bylo foceno, pokud fotku ze zmíněného 18 mpix(crop) fotoaparátu ještě převzorkujete na vyšší rozlišení, tak i s použitím kvalitního objektivu vám celá sestava nedovolí moc kvalitní velkoformátovou fotografii. Myslím si že u menšího(crop) senzoru je dostatečné rozlišení 10-12 mpix, protože na dané ploše (24x15mm) nemají sebelepší objektivy převyšující rozlišovací schopnost. Myslím, že interpolovat rozlišení je dobré tak na 150% a to tedy jen u fotek s nižším výchozím rozlišením (crop: do 12mpix, FF do 21mpix)Zjednodušeně řečeno pokud chcete dělat velkoformátové fotogafie s cropovým aparátem, tak maximálně do 45x30cm, s FF aparátem do 60x40cm. Evetuelně při pozorování z větší vzdálenosti 60x40cm rsp. 90x60cm. Pak jsou důležité hodnoty doostření které je také důležité před tiskem, které se odvíjejí od ppi, od obsahu fotografie, od papíru.

MartinSpal

21.3.2013 12:57

Konečně...

První díl oceňuji, ale ještě více se těším na avizované "doladění expozice, barev...". Velice bych oceňil jednoduché návody na kalibraci a profily... Nejen to, že je kalibrační sonda dobrá, ale i to jak nastavit software (např. PS, Zoner, NX...) aby správně zobrazoval a jak exportovat. V začátcích mě hodně rozhodilo když jsem nainstaloval sondu a každý program tak jako tak mi zobrazoval jinak. Takže nějaké to "doučení a ujištění" bych klidně uvítal... :-) Držím palce do dalšího psaní (a samozřejmě fotografování)! :-)

Václav

21.3.2013 13:12

Re: Indigo + Petr

Indigo: tuhle tiskárnu neznám, tak nemohu soudit, ale každopádně fotografie pod A3 nepovažuji za velkoformátové. Tisknu pouze od A2 nahoru, tak proto to studio. Petr: Petře to snad ne... velkoformátové fotogafie s cropovým aparátem maximálně do 45x30cm, s FF aparátem do 60x40cm ??? S tím mohu pouze nesouhlasit. Viděl jsem řadu printů nafocených starým 10 Mpx aps-c fotoaparátem ve velikostech přes 100cm na delší straně a i tyto byly pro 99% divácké veřejnosti zcela koukatelné. Nezapoměňte, že 99% diváků jsou laici a fotografii nezkoumají pod lupou.

Petr Tomeš

21.3.2013 13:21

Foto přes 1m šířky

No dobrá, nemohu zcela soudit, protože jsem takové výtisky neviděl. Vycházím ze svých 45x30 zvětšenin. je pravda že pozorovací vzdálenost dělá své. Nicméně známej dělá pro 110x110cm výtisky docela složitá panoramata(6 plošně) i s 5 déčkem.

Václav

21.3.2013 13:32

Re: Petr

Petře panorama jsem dělal v Anglii 3m s aps-c a bylo to koukatelné i z blízka (délka byla 28 tis.px) a pokud se nepletu, nebyla ani nutná interpolace. Opravdu jsem viděl hromady fotek formátů větších než A0 (ať už v rámci soutěží Landscape Photographer of the Year, vlastního tisku klientům nebo u známých) a kvalita byla vždy vzhledem k pozorovací vzdálenosti více než dostatečná. Tohle by mě opravdu netrápilo. 99% laiků (tedy těch kdo pak na to kouká) drobné rozdíly mezi printy z různých fotoaparátů (aps-c, FF, středoformát) okem prostě nezaregistruje.

Petr Tomeš

21.3.2013 13:54

panorama

No dobře,já někdy zkusím z "pětky" udělat 90x60cm a uvidím. Je pravda že ten známej udává že z těch šesti políček udělá výtisk až 150x150cm. Dík za rekci.

Adam Mojžíšek

22.3.2013 13:00

Solvent

Parádní článek, ostatně jako všecky od tebe :)jen bych se podělil o moji zkušenost, Ze začátku jsem si tiskl fotorealistickym tiskem ale to bylo drahé, pak mi kamarád s tiskárny poradil ze všechny velké fotky tiskne Solventnim tiskem, tak jsem to vyzkoušel taky, tisknu to bílý monomér s matnou laminací nalepený na pvc desku a je to podstatně levnější, jen si je třeba v tiskárně vyžádat vzorky těchto tisků , pak si to podle toho nastavit v PS. Tisknu z máho 12mpx fotky i na 120 dpi , na danou velikost obrazu si to doostřím a je to plnohodnotný obraz, tímto nechci rozjed debatu že 150 dpi je minimum, jen mluvím z vlastní zkušenosti a vytiskl jsem takto spousty obrazů za nižší náklady

Václav

22.3.2013 17:22

Re: Adam

Adame díky za komentář :o) Je pravda, že 150 ppi je jen min. doporučení pro velké fotografie (A1 a více). Samozřejmě čím větší velikost, tím větší pozorovací vzdálenost a proto stačí nižší ppi rozlišení.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Efekt protisvětla s dálkově odpáleným bleskem

Pokud máte doma externí blesk, otevírají se vám nevídané možnosti k jeho kreativnímu použití. Nemusí to být jen klasické odražení…

16.8.2016

Tomáš

Používáme histogram při fotografování

Histogram je velmi užitečný pomocník pro každého fotografa - ať už je to profesionál nebo začátečník. V tomto článku si ukážeme,…

21.7.2016

Tomáš

Praktické tipy k hloubce ostrosti

Hloubka ostrosti je neuvěřitelně kreativní nástroj pro fotografy. Zároveň je ale zdrojem mnoha nejasností, dohadů a…

14.7.2016

Tomáš

Jak sbalit nejen foto-techniku na cestu letadlem

Doba dovolených klepe na dveře a mě se řada z vás ptá, jak letadlem převážím foto-techniku a ostatní vybavení, když letím fotit…

6.7.2016

Václav

Krajinářská fotografie: Květen – Červen 2016

Než se všichni rozjedete na prázdniny a dovolené, přicházím s tradičním výběrem krajinářských fotografií, které jste za uplynulé…

4.7.2016

Michal Balada

Cesta za zeleným světlem… aneb focení polární záře

Co je to polární záře, jak se fotí, kdy a kam za ní vyrazit, co nás může při focení potkat, to všechno a ještě něco dalšího se…

30.6.2016

Jan Šmíd