Brand

Krajinářská fotografie: Jak "nevyrobit" foto-batoh do hor

Před několika lety jsem publikoval článek "Jak „vyrobit“ foto-batoh do hor". Nápad funguje za předpokladu, že vám foto-komora, vyndaná z foto-batohu, sedne do samostatné komory outdorového batohu. Ne ze všech foto-batohů lze ale foto-komora vyndat a ne vždy sedne do vybraného outdoorového batohu. Proto si v článku představíme jiné praktické řešení, které v horách používám především při krátkých jednodenních fotografických výstupech.

Waiting for sunrise.jpg

Klasické foto-batohy

Skutečnost, že se klasické foto-batohy do hor prostě nehodí, jsem již popsal v dřívějším článku. Špatně vyřešené těžiště, nedostatečně odvětraná záda, nevhodně umístěný nebo nefunkční bederní pás jsou časté nešvary klasických foto-batohů.

whistlerbp450.jpgVýrobcům to snad ani nelze mít za zlé, jelikož tyto batohy jsou určené především pro přenos foto-techniky ve městech, případně pro focení v dosahu automobilu.

Někteří výrobci do svého portfolia sice zařadili "outdoorové foto-batohy", ale cena je často příliš vysoká (6-11 tisíc) a svými vlastnostmi se, ve většině případů, stejně nedokážou vyrovnat špičkovým batohům specializovaných firem, které svými kousky zásobují horolezce a outdoorové nadšence již po desítky let.

Chci "být ultralight"

Člověk nemládne, klouby se v horách opotřebovávají a tak se s narůstajícím věkem snažím váhu foto-techniky a outdoorového vybavení radikálně redukovat. Z hliníku jsem přešel na karbon, z cibulového modelu oblečení na ultra-lehké peří a goretex, místo panoramatické a kulové hlavy jsem začal nosit hlavu, která funguje jako panoramatická a kulová zároveň (viz tento článek) a v neposlední řadě se snažím redukovat i váhu samotného batohu.

Ano, všechno to stojí peníze. Ale pokud ušetřím 1/2 kg na stativu, téměř 2 kg na panoramatické hlavě, 3 kg na oblečení a 1 kg na batohu, jsem najednou o 7 kg lehčí. Lézt pak v zimním Skotsku na vrchol hory u Etive Mor s 20 nebo 13 kg na zádech? To už je sakra znát!

WELCOME IN ELGOL.jpg

Vaude Rupal 35+

Hodně z nás proto investuje do péřového oblečení, karbonových stativů a lehčího příslušenství. Ne každý si ale uvědomí, že na samotném batohu lze váhově značně ušetřit. Pokud se na zimní výstup vydáte například s outdoorovým foto-batohem Lowepro Whistler 450 AW, ponesete 3,31 kg aniž byste do batohu cokoliv dali.

VAUDE RUPAL.jpg

Pokud ale zvolíte ultra-lehký outdoorový batoh, jakým je například Vaude Rupal 35+, dostanete se na váhu pouhých 1,16 kg, při zachování téměř identického objemu / velikosti batohu. Sakra to je přes 2 kg rozdíl oproti zmíněnému foto-batohu a cca o 1/2 kg rozdíl oproti ostatním outdoorovým batohům ve stejné kategorii.

F-Stop Pro ICU Small5.jpg

F-STOP ICU

To je sice pěkné, ale jak do ultra-lehkého Vaude Rupal 35+ umístit bezpečně foto-techniku? Žádná věda. Stačí vybral jednu z F-STOP ICUs (Internal Camera Units). Foto-technika je tak skvěle chráněna v jakési vypolstrované buňce, kterou lze z klasického outdoorového batohu kdykoliv snadno vytáhnout.

Jak to funguje v praxi?

Kombinaci batohu Vaude Rupal 35+ a foto-komory ICU Small Shallow jsem otestoval během 2 workshopů v Dolomitech, 2 foto-expedicích ve Skotsku a osvědčila se na jedničku. Jaké jsou postřehy po testování této sestavy?

ELGOL.jpg

Váha

S foto-komorou batoh Vaude Rupal 35+ váží dohromady necelých 1,5 kg, což je v dané velikosti a nosnosti téměř bezkonkurenční.

12678_750.jpgOdolnost

Od ultralightu většinou očekáváme, že moc nevydrží. Němci jsou opatrní a tak doporučují zatížení do 12kg. Nicméně bytelnost batohu je vzhledem k váze výborná a tak snese i mnohem více. ICU vše dodatečně chrání, takže o foto-techniku nemusíte mít žádný strach.

Praktičnost

Tady někdo asi poukáže na fakt, že batoh nemá separátní otvor pro přístup k foto-technice. Vadí mi to? Ne. Nejsem totiž pejskař, ani výletník, ale fotograf hor. To znamená, že za chůze necvakám. Mám v hlavě nějakou vizi, nápad, projekt a za ním lezu na určitou horu, na jejímž vrcholku se pak přiobleču, vyndám z batohu ICU, rozložím foto-techniku a fotím. Díky ICU mám vždy vše pohromadě a po vytažení z batohu při ruce.

Univerzálnost

Kromě kompresního zapínání (vhodné pro postranní nošení stativu) má batoh velmi praktický držák pro horolezeckou helmu, další úchyty pro dva cepíny, hůlky, lano. Je také uzpůsoben pro nošení hydratačního systému, nošení lyží a nezapomnělo se ani na panel se znaky pro horskou službu / nouzové situace a v popruhu schovanou píšťalku. Tedy z batohu stačí vyndat ICU a můžete se vydat s rodinou na lyže, či s kamarády na lezeckou výpravu.

Voděodolnost

ICU SHALOW VARIATIONS.JPGBatoh je sám o sobě voděodolný a tak již není dodáván s pláštěnkou. Během testování jsem několikrát zmoknul a batoh nikdy nepromokl. Nicméně pokud byste cestovali do velmi deštivých oblastí, asi by stálo za zvážení přikoupit pláštěnku.

Velikost ICU

Možná vás to překvapí, ale mě bohatě stačí ICU small shalow (tedy druhá nejmenší varianta). Vleze se do ní bohatě můj Canon 7D MarkII, Tokina 11-16, Canon 17-55, blesk nebo kulová hlava, dálkové odpalování a utěrky na Lee filtry. Nikdy do hor neberu více než 2 objektivy, jelikož předem přesně vím co jdu fotografovat a jaké na to potřebuji ohnisko.

GOOD MORNING SCOTLAND.jpg

Koupit nebo ne?

Pokud fotíte v rámci výletů stylem "cvakám za chůze", tak se vám tato kombinace neosvědčí. Vy potřebujete mít foto-techniku neustále po ruce, což vám nabídne foto-batoh se separátním přístupem k fotoaparátu. Fotografy s neomezeným rozpočtem, možná nadchne komplexní řešení firmy F-STOP, které nabízí zabudování ICU do různě velkých outdoorových batohů. Tady ale zaplatíte přibližně dvojnásobek a některé outdoorové "vychytávky" vám můžou chybět.

Pokud se chystáte na týdenní pochod, možná vás spíše zaujme řešení prezentované v předchozím článku. Jestliže však máte v repertoáru jednodenní fotografické výstupy (z horské chaty, hotelu, stanu) nebo dokonce plánujete s fotoaparátem lézt, bude pro vás tato kombinace určitě zajímavým řešením. Tak jako tak přeji dobré světlo a menší váhu na zádech :o)

Flooded valley.jpg

Štítky:

Václav

Václav Krpelík je fotograf, který se zaměřuje především na fotografování krajiny a to jak té na souši, tak té pod vodou. Jako jeden z mála fotografů na světě, se s těžkou foto-technikou vydává do mořských hlubin výhradně bez přístroje. Mnohaleté zkušenosti s fotografováním hor, pobřeží, mořského světa a dalších žánrů pak předává účastníkům svých workshopů a expedic pořádaných v zahraničí.

Více o něm a o jeho tvorbě naleznete na jeho webu www.vaclavkrpelik.com.

Diskuse

Martin K.

15.3.2018 17:54

Fajn článek,

přijde mi až neuvěřitelné, jak obtížné je sehnat kvalitní batoh, pokud chci jak fotokomoru, tak i prostor na ostatní věci.Zádový "systém " (pokud to lze vůbec systémem nazvat), který mají některé fotobatohy je opravdu kolikrát až k smíchu. Pokud by firmy jak Osprey nebo Deuter "předělaly" některý ze svých modelů jako trekingové fotobatohy, myslím, že by to byl úspěch.

Nicméně - z toho co jsem viděl naživo mi přijde jako dobrá volba Manfrotto Off Road 30l - máš zkušenost s tím nějakou? záda u něho vypadají dost slušně, dolní fotokomora s přístupem z boku, oddělený prostor pro osobní věci.. 

Marek

16.3.2018 12:56

Mně u těch fotobatohů děsí to umístění fototechniky vespod. Když mi podjedou nohy a plácnu sebou na zadek nebo na záda, tak technika dostane direct hit. Takže nosím kvalitní outdoorový batoh a nahoře v něm fotobrašnu, kterou lze vyndat a nést na rameni, pokud chci rychle fotit. Přijde mi to praktičtější, než ICU. Sice těžiště není hezky dole, ale přijde mi to lepší, než si rozkřápat celou techniku. Jo a stativ nosím připoutaný dole pod batohem místo karimatky (snad nějaký pád přežije...).

Václav

16.3.2018 13:34

Martine je to bohužel jak píšeš... většina foto-batohů má zádový "systém", ale když dva dělají totéž není to vždy totéž a tak se to nejlepším horolezeckým / outdoorovým batohům nemůže rovnat. To "předělání" na foto-batoh jsem už urgoval u Vaude (jejichž batohy považuji za špičku), ale zatím nevyslyšeno. Pořád je ta fotografická komunita (myšleno fotografy co do hor nosí velké zrcadlovky, objektivy, stativy) relativně malá oproti zbytku, který si vystačí s kompaktem v kapse. Ten Manfrotto Off Road 30l neznám, ale na mě je 30l už opravdu málo. V zimě se mi tam musí vejít alespoň stlačené péřové kalhoty Kjerag a péřovka Kjerag od rákosníka. To kdybych zkusil natlačit do té 30tky tak už se tam nevejde foto-technika ani nic jiného. Marku s tím umístěním foto-techniky vespod bych to neviděl tak černě. Také jsem z toho měl strach a po pár pádech se foto-technice nic nestalo. Nicméně dávám ti za pravdu, že bezpečnější je to mít někde ve středu nebo nahoře. K tomu ICU.... ICU bude vždy lehčí a skladnější, než jakýkoliv foto-batoh strčený do dalšího outdoorového batohu. Záleží na stylu focení, ale jelikož nefotím za chůze, přijde mi ideální na lokalitě ICU vyndat, položit vedle stativu a brát si z ICU cokoliv zrovna potřebuji. Toto samozřejmě nebude vyhovovat lidem co občas fotí "za chůze". Stativ připoutaný v horách na spodku stativu neschvaluji. Za cca 10 let focení v horách jsem viděl už hromadu o kámen ulomených / prasklých stativových hlav (vždy po pádu stativu na kámen) nebo ulomených / prasklých nohou. Teď praskla stativová hlava účastníkovi lednové foto-expedice ve Skotsku a o pár týdnů později se ulomila stativová noha účastnici na únorové foto-expedici ve Skotsku. V obou případech jsme museli improvizovaně opravovat, jelikož na ostrově Skye nové "nádobíčko" nekoupíš. Pokud nejsi schopný opravit, máš kvůli tomu zničenou foto-expedici za pár desítek tisíc. Takže doporučuji na stativy dávat velký pozor a na foto-expedicích raději netestovat jejich výdrž :o)

Jaromír

19.3.2018 17:52

Bezva článek přesně zaměřený, co mne v současné době trápí. Děkuji za něj. Já to nakonec také řeším přes Manfrotto Off Road 30l. Musím říct, že se do něj opravdu hodně, ale zimní výbava už moc ne. Proto jsem zkoušel něco podobného jak je tady popsané, koupil jsem ještě větší 55l horolezecký batoh Simond v Decathlonu (hlavně kvůli váze a dokonalému přístupu i dospod batohu bez nutnosti jej vyskládat) a dal do něj vnitřní kapsu z Manfrotta. Na zádech seděl dokonale. Potud vše ok. Ale zásadní problém nastal s umístěním a uchycením stativu. Ten na tyto batohy kloudně prostě připnout nelze. A pokud se stativ (Manfrotto 190xprob3) při chůzi houpe nebo plandá, tak mne to totálně zlobilo. Díky absenci bočních kapes byl problém i s nádobou na vodu(v zimně termoska na čaj). Dávat stativ dovnitř znamená pak jej pak pokaždé pořádně osušit a očistit a hlavně vše vytáhnout a pak ostatní věci vyskládat kolem něj. A tak jsem se vrátil k Manfrotto Off Road 30l, který má navíc jednu výhodu, že mne zatím prošel všude  do letadla jako příruční zavazadlo, i když je to vždy hra na nervy. Péřovou bundu nosím kompresním obalu přinutou na batohu a zimní kalhoty na sobě, ale na nohy se tak nepřehřívám.

Navíc za chvíli bude po zimně a já mohu na další sezonu hledat dál vhodný větší outdoor batoh...třeba to bude právě ten, co doporučuje Václav.

Martin K.

20.3.2018 21:56

@Jaromíre, ano, jak zmiňuješ rozměry do letadla - je to jeden z důvodů, proč o něm uvažuji - rozměr (resp. výška) je 55 cm - tedy přesně dle požadavků leteckých společností. Co je ale podstatnější, že mi připadá, že se se nejvíce výbavou a technickými fičurami podobá klasickým outoorovým batohům..

A ano, se stativem bývá problém - přijde mi, že to je celkově vzato vždy ten největší problém.z mých zkušeností se dá dobře připnout na větší batoh (např. Osprey Kestrel 48) za předpokladu, že je naplněný... jinak je to tak jak to píšeš. 

Každý má jiné potřeby, jak píše Václav.. nicméně pro mě se zatím zdá jako nevhodnější řešení v podobě Manfrotta Off  Road pro jednodenní výlety a na vícedenní cesty vyndat vnitřní kapsu (vlastně téměř to samé jako zmiňované ICU) a dát jí do velkého batohu.. 

 

@Václave, klasické fotobatohy jsi tedy úplně už zavrhnul a vystačíš jen s výše uvedeným řešením, které přehazuješ do různě velkých batohů? Nebojuješ taky s umístěním stativu?

Václav

21.3.2018 23:26

Pánové s umístěním stativu vůbec nebojuji. Každý outdoorový batoh, který je dělaný na nošení lyží (horolezecké batohy / skialp) zvládne nosit po stranách stativ. Jinak Martine už jsem popravdě sklouzl k tomuto řešení (kombinuji většinou ICU + různé Vaude batohy). Přijde mi to ve finále nejpraktičtější... ICU vytáhnu z jednoho batohu, hodím ho do dalšího a jsem hned ready na výstup... vše mám pohromadě.

Aleš

24.3.2018 08:26

Zdravím,

já jem nikdy fotgrafický batoh neměl, vždy jsem si vystačil s těmi lezeckými,

jak také jinak když horolezu cool. Mám jich pět od 15 litrů, až po 65l. Takže beru

ten, který mi vyhovuje, dle toho co vše budu mít sebou. Jinak mám foťáky v běžném

polstrovaném futrálu, které dám do batohu. Jinak má Václav pravdu, na lezeckých či

skialpových batozích není problém s pevným upevněním stativů, jsou uzpůsobeny jak

pro nošení lyží, tak hůlek a cepínů. Ale každý má možnost si pořídit na nošení fototechniky,

to co mu bude nejvíce vyhovovat. Trh toho nabízí opravdu hodně k výběru...

 

Ten systém ICU je velmi vychytaný systém k transportu a ochraně fototechniky a v kombinaci

s vhodným batohem je to naprosto geniální laughing. Doposud jsem o ICU nevěděl, díky Václave...

Marek

26.3.2018 22:01

Vysvětlete mi prosím někdo, jaký je rozdíl mezi ICU a fotobrašnou (mě přijde, že fotobrašna má navíc ucho, případně popruh, což je praktičtější). Dík.

Aleš

27.3.2018 05:52

Fotobrašna se nosí samostatně, třeba přes rameno a ICU se vkláda do batohu.

Přece to z toho článku vyplývá a nebo jsi ho nečetl...?

V mém příspěvku výše píšu, že já používám fotobrašny, které nosím v batohu,

jako ICU, ale mohu je nosit samostatně, když to potřebuji, což ICU nějak neumožňuje...laughing

Josef Plaček

27.3.2018 13:13

Aleši, ICU lze nosit i samostatně, jen to nebude tak pohodlné.

Aleš

27.3.2018 17:54

Ano, je mi to jasné...cool

Václav

2.4.2018 23:41

Kluci rozdíl fotobrašna v batohu vs ICU v batohu: ICU bude vždy lehčí a mnohem skladnější.. vkluzne do batohu jak po másle, zatímco fotobrašna v batohu často způsobí, že už se tam nic jiného nevejde. Poměrem objem / váha / skladnost je ICU prostě jinde. Ale chápu, že pokud má někdo doma praktickou fotobrašnu, nechce se mu přikupovat něco takto speciálního :o)

Tony

4.4.2018 14:10

A co tak pistolove puzdro na fotak a puzdra na obj. a ulozit do batohu ja to tak robym a je to celkom dobre

Jiří

10.5.2018 16:51

Protože jsem preferoval vlastnosti pořádného batohu, koupil jsem si fotobatoh Clik Elite. Normálně se v Evropě neprodává. Materiál, provedení - na celodenní tůry i na lezení třeba via ferrat fantastický. Trošku horší přístup k technice vyvažuje zbytek. 

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Recenze a testy

Všechny články kategorie

Recenze Fujifilm GFX 50s: postřehy z praxe

Fujifilm GFX 50s je digitální středoformát od Fujifilmu, který na trhu už nějaký ten pátek je. I přesto si ale zachovává výrazné…

8.9.2020

Tomáš

Fujifilm 35mm f/1.4 R - recenze

Téměř před rokem jsem od své milované rodiny dostal darem k dokončení doktorského studia snad nejklasičtější objektiv od…

11.1.2020

Michal Kroupa

Rode Stereo VideoMic X - recenze

Rode Stereo VideoMic X představuje pár kondenzorových mikrofonů v konfiguraci XY. Jedná se o profesionální řadu od australské…

4.1.2020

Michal Kroupa

Lucerna - nejlepší přítel fotografa hor

Chtěli jste večerní nebo dokonce noční fotografie hor oživit o lidský element, ale lidská postava nebyla v noční scenérii téměř…

13.5.2019

Václav

Recenze ND filtrů VFFOTO

Cestou na Faerské ostrovy jsem si do batohu sbalil několik šedých filtrů od VFFOTO. Konkrétně se jednalo o  ND64x Gold series,…

10.12.2018

Michal Kroupa

Recenze fotobatohu MANFROTTO Windsor

V následujícím krátkém článku vám shrnu dojmy z aktivního používání batohu na Faerských ostrovech.

25.8.2018

Michal Kroupa