Brand

Nejoblíbenější (nejen kompoziční) chyby ve fotografii

Máme po vánocích, spousta vás, milí čtenáři, dostala pod stromeček nový fotoaparát, ať už úplně první nebo „jenom“ lepší. A asi by nebylo na škodu zamyslet se nad pár základními prohřešky, aby vaše fotografie nebyly lepší jen po stránce technické, ale i po stránce kompoziční. V poslední době v komentovaných galeriích čtu spousty nadšených komentářů „skvělá kompo“… a co dělá kompozici opravdu skvělou? Přemýšlení nad detaily.
K těmto poznatkům jsem se propracoval hromadou pokusů a omylů. A jelikož žádný učený z nebe nespadl, rád se o moje omyly podělím. Úvodní snímek ukazuje některé z chyb, o kterých tento článek pojednává.
12438722_10207241352705754_1947469780_o.jpg
Najdete, co všechno je tu kompozičně špatně?

Pozor; netvrdím, že mnou zmíněné nectnosti jsou za všech okolností chybami. Pravidla jsou přece od toho, aby se porušovala. Záměrné porušení pravidel může vést k velice zajímavé fotografii, ale autor by měl vědět, proč tak postupoval.

1)      Středovka

Oblíbená chyba začátečníků. Vidím krásný západ slunce, kam strčím sluníčko? No přece doprostřed fotky, tam mu to bude slušet.  Vidím kytičku na louce. Kam s ní? Doprostřed. Z legrace tom občas říkám „babicovská kompozice“. Nevíte kam s motivem? Dejte ho doprostřed.
Netvrdím, že středová kompozice je špatná a že jde za všech okolností o chybu. Kdy tedy středovku ano a kdy ne? Je scéna nějakým způsobem symetrická?
Zrcadlení, kulatý objekt? Nějaká symetrická architektura? S klidem použijte středovou kompozici a nebude to vadit. Středová kompozice je ale statická a tak trochu uspávající.


Středová kompozice se zrcadlením.

Vidíte někde na horizontu kapličku a k ní vedoucí rovnou cestu? Klidně použijte středovou kompozici – scéna tím získá na výrazu, kaplička v ní bude tvořit symbol spočinutí a uklidnění.
V krajinářské fotografii se většinou horizont na střed nedává a komponuje se podle pravidla tří plánů. Záleží, jak scéna vypadá; pokud je zajímavá obloha, klidně jí věnujte dvě třetiny snímku. Pokud je zajímavá krajina, tak zase dvě třetiny věnujte krajině.
Máte ve scéně něco, co se někam „dívá“? Květ, zvíře? Nechte mu víc prostoru ve směru pohledu, opět nepoužívejte středovou kompozici. Ohledně správného používání třetin byla napsána spousta mouder, to už nechám na vašem samostudiu.

2)      Příliš těsná kompozice

Je to „natěsno“, oblíbená výhrada zkušenějších. Nechávejte motivu prostor, ve kterém může „dýchat“. Je jasné, že pokud máte zajímavý motiv, chcete mu ve snímku nechat co nejvíc prostoru, aby vynikly detaily. Fotograf může ve víru zaujetí motiv nacpat moc na kraj a to nepůsobí dobře. Více je někdy méně, takže svým fotografiím nechávejte dostatek místa, aby motivy vynikly; čas od času se stane, že snímek po příliš velkém ořezu ztratí prostor a najednou je vlastně plochý. Kolik místa necháte, to je samozřejmě věc subjektivní. 

Na tomto snímku mi přijde trochu natěsno levá strana. Ještě to není kritické, ale už mě to mírně tahá.

3)      Dotyky s okrajem a uříznuté fragmenty

Dotyk motivu s okrajem se obecně považuje za chybu. Pokud motivu nenecháte dostatek místa, potom se do této situace můžete lehce dostat. A pokud to přeženete ještě víc, okraj snímku vám uřízne kus z motivu. Nejoblíbenější jsou ufiknuté koruny stromů, chybějící kousíčky hlav nebo uřezané prsty, lokty a nohy na portrétech a ouška domácích mazlíčků… pokud nevíte, proč tyto fragmenty řežete, potom je zkuste neřezat.

4)      Zapomenuté kousky „něčeho“ po okrajích snímku

Ve fotografii velkých celků, polodetailů i detailů se setkáte velice často s něčím, co vám v rohu nebo na kraji zavazí a strhává na sebe pozornost – kousek koruny stromu, stéblo trávy, kus člověka… pokud máte možnost, změňte si mírně kompozici, udělejte krůček jinam, ukliďte si scénu. Ušetříte si retušování nebo ořez. Někdy to samozřejmě nejde, potom přichází na řadu editor a klonovací razítko.

Tady se mi nechtělo retušovat lístky na hraně snímku, ale strhávají na sebe pozornost, přestože konvička je dost dominantní. Jenže člověk má tendence podvědomě zkoumat okraje snímku a proto by se fotograf měl fragmentů vyvarovat.

5)      Je tam toho moc – princip KISS

KISS v tomto kontextu neznamená polibek ani název metalové kapely, jde o zkratku z Keep It Simple, Sir. Fotografie by se měla zaměřovat na konkrétní motiv, snažte se scénu maximálně zjednodušit. Jak mi říkal jeden z mých učitelů, co na fotce nemá co dělat, to z ní musí pryč. Částečně to souvisí i s bodem 4 a s rušivými fragmenty.
Líbí se vám krásně kvetoucí záhonek? Na fotografii z toho může být velice solidní chaos. Ideální je vybrat si dobře nasvícenou kytku někde na začátku, zaměřit se na ni, a ostatní kytky nechat mimo hloubku ostrosti, aby dělaly té naší „křoví“. Pokud zaberete celý záhon, divák nebude vědět, na co se dívat, a bude vám bezradně bloumat pohledem po ploše snímku.
Pozor si dávejte i na kolize objektů v rámci snímků a různé nezamýšlené zákryty.

V tomto případě je dotyk slunce a lampy záměrný, snímek se jmenuje Reklama na slunce. Pro rýpaly, záměrně jsem si stoupl tak, abych měl slunce těsně u lampy ;).

Do této kategorie se dají zařadit i různé stromy a dopravní značky lezoucí z hlavy lidem na portrétech. A samozřejmě taky fleky na senzoru a objektivu.

6)      Linie

Pozor na výrazné linie ve fotografii. Linie mají tu tendenci chytit divákův pohled. Na jedné straně je žádoucí, pokud linie upoutá pozornost a přivede ji k motivu, na druhé straně se lehce může stát, že výrazná linie diváka chytí a vyhodí ven ze snímku.

Na tomto snímku vede linie cesty diváka až ke stromu na horizontu

Linie by měly určovat i formát snímku – pokud na snímku bude hodně svislých linií, stálo by za úvahu zvolit formát na výšku; ideální třeba v lese.

A pozor, s liniemi souvisí i "padání" fotografií - hlídejte si naklánějící se horizonty nebo svislice, které nejsou svislé.

7)      Ostrost

Správné zaostření by mělo být samozřejmostí. Neostrá fotografie nepřitáhne tolik pozornosti jako fotografie zaostřená správně. U portrétů a zvířátek by se mělo ostřit na oko, u makra a detailů by měl být ostrý hlavní motiv nebo část nejblíž k divákovi.
Fotografie ale nemusí být ostrá vždy – pokud je na ní zajímavé světlo nebo krásný bokeh, ostrost není tak důležitá. A u abstrakcí je povoleno úplně všechno :).

Snímek se jmenuje "Sen o sněženkách" a sny málokdy bývají ostré a konkrétní :).

8) Co je vlastně motivem? 

Občas je potřeba říct si, co vlastně divákovi chcete ukázat. Nemusí to být jenom konkrétní věc - krajina, květ, strom nebo tvář. Někdy to může být i kontrast nebo krásné světlo. Důležité ale je, abyste sami věděli, co je na snímku motiv. Občas je to docela past, trochu abstraktnější snímky bývají přijímány hůře než snímky konkrétní.

Na tomto snímku je motivem tráva pozlacená prvními paprsky slunce.

Bonus: fotit přes hledáček nebo displej?

Pokud váš přístroj disponuje hledáčkem, naučte se ho používat. Hledáček je z hlediska kompozice úžasná věc; při pohledu do něj vás nebude rušit okolí a vy se můžete plně soustředit na scénu, kterou v něm vidíte. Schválně si zkuste fotit tu samou scénu přes displej, kdy uvidíte svoje ruce a kontrolky a tlačítka, a potom přes hledáček, který vás krásně odřízne od okolního světa. V něm s trochu cviku lépe uvidíte i nectnosti, které v tomto článku zmiňuji.

Doufám, že vám tento článeček pomůže ve vašem fotografickém růstu.

Štítky: kompozice, chyby, chyba, pravidla

Diskuse

Stanislav Lepič

26.12.2015 14:18

Díky za článek, Martine. Moje rada na závěr by zněla - nebojte se dělat "chyby". To, že si něco přečtete nebude mít smysl, dokud to nevyzkoušíte v praxi a sami se na základě takové zkušenosti nějak nerozhodnete. Některé věci nejspíš přijmete po pár pokusech, k jiným se budete propracovávat mnohem déle. Toť moje průběžná zkušenost.

Martin

26.12.2015 16:44

souhlasím, chybami se člověk učí :)

osobní zkušenost je nenahraditelná.

Matúš

9.1.2016 11:23

Bežne tieto chyby robím, ale aj s týmto článkom ich budem viac a viac eliminovať. Ďakujem za rady!

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Jak fotit, když venku mrzne

V návodu k fotoaparátu se dočtete, že je možno fotoaparát používat do teploty 0°C. Ale v mrazu se přesto běžně fotí. Kde je tedy…

1.1.2022

JaroslavJay

Fujifilm CLASSIC Neg. na starších foťácích Fuji

Pokud fotíte do RAF a používáte pro úpravu Capture One, zde je poměrně snadný trik jak využít nejnovější filmové simulace i na…

5.1.2021

Michal Kroupa

Krajinářská fotografie - rok 2020

Máme za sebou trošku zvláštní rok, tak se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících…

3.1.2021

Michal Balada

Dvojí polarizační filtr aneb využití efektů

Určitě každý známe označení CPL tedy cirkulární polarizační filtr. Každý, kdo tento filtr zná ví také jaký efekt vytváří.…

14.11.2020

Lukáš

Měření expozice: kdy a proč chybuje? Jak na ideální expozici?

Ve fotoaparátu vestavěné měření expozice je velmi užitečné, avšak ne 100% spolehlivé. V jakých případech je potřeba expozimetr…

2.5.2020

Tomáš

Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019

Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.

16.9.2019

Michal Balada