Brand

Panasonic Lumix GM5: recenze

Lumix GM5 se nám do redakce dostal náhodou. Při čekání na model LX100, monstrum se 4K videem, jsme se rozhodli otestovat paradoxně jeho největšího konkurenta. A tak vám dnes přinášíme recenzi zajímavého Panasonicu GM5.

img_8863.jpg

p9050108.jpg

První dojmy

Co vás jako první praští do oči při rozbalení krabice s GM5 je velikost těla. Lépe řečeno malost. Nečekal jsem, že foťák bude tak kompaktní (98.5 x 59.5 x 36.1mm a váha 210g). Svými rozměry nepřesáhne maličký Sony RX100.

Tělo je navíc prakticky celé z hořčíku a vše dokonale lícuje, nikde nic nevrže a ani nepůsobí lacině a odflákle. Uvnitř kovového šasi se ukrývá klasický M4/3 snímač, který svou plochou odpovídá ¼ plnoformátového snímače.

Koukal jsem jak blázen, že se výrobci podařilo přidat i klasické sáňky na blesk a elektronický hledáček.

lumix_gm5_chassis_750.jpg

Konstrukčně si GM5 zaslouží velikou pochvalu, i když některé ovládací prvky jsou až příliš tuhé a hůře se s nimi manipuluje. Dále si rozebereme jednotlivé vlastnosti nového Lumixu.

Elektronický hledáček: nic moc

Po přiložení oka k hledáčku se aktivuje se znatelnou prodlevou 1,166 milionu pixelů (přibližné rozlišení je 800 x 500 pixelů RGB). Jemnost hledáčku je překvapivě dostačující a oceňuji výrobce, že vůbec nějaký EVF do těla přidal. Tím však výčet kladů končí. Nikdy v životě jsem neviděl tak malý hledáček u dražšího foťáku. Byl jsem zvyklý na gigantický EVF z Fuji X-T1, Sony A7, A6000 nebo i starého Fuji X100. Některé z uvedených foťáků jsou navíc levnější než GM5. Na velikost hledáčku vždy záleží a pro manuální ostření to platí dvojnásob. Pokud budete používat jen automatické ostření a EVF bude sloužit jen jako náhled fotografované scény, bude bohatě stačit.

p9050077.jpg

LCD displej

LCD má téměř jeden milion pixelů, takže jeho rozlišení je mírně nižší než elektronického hledáčku. Překvapilo mě, že poměr stran je 16:9 místo 4:3, což by bylo vzhledem k rozměrům snímače logické. Fotografové nebudou nadšeni, protože u živého náhledu na LCD se při focení zobrazují černé okraje a tak je využita výrazně menší část displeje (přibližně 75% plochy). Poměr stran LCD jsem naopak ocenil při natáčení videa, kdy natáčená scéna zabíra celou jeho plochu.

gm5_back.jpg

LCD je dotykový, ale nelze vyklopit. Díky větším ikonám v menu GM5 se dobře ovládá ukazováčkem a hlavní výhodu vidím v rychlém výběru ostřících bodů dotykem.

Nekompromisní ostření

Automatické ostření u je u Panasonicu GM5 bleskové. Výrobce udává, že foťák dokáže zaostřit za 0,06s. Těžko říct, co je na tom pravdy. Každopádně při namáčknutí spouště nedochází k žádnému přeostřování a dá se říci, že nelze zaznamenat žádnou prodlevu ostření. Reálně dokáže Panasonic GM5 zaostřit na běžícího přivolaného psa. Protijedoucí auto jsem nezkoušel ;).

Snímač a kvalita fotek

Snímač odpovídá 1/4 velikost full frame a jedná se o CMOS s rozlišením 16 MPix. Ve všech ohledech se jedná o průměr, který nenadchne, ale výrazně v ničem nepokulhává. Obecně lze říci, že dynamický rozsah je horší než u snímačů od Sony. Dokonce je i horší než u Sony RX100, který má palcový snímač. Pro krajináře tedy Pansonic GM5 příliš nelze doporučit, ale na druhou stranu není dynamický rozsah výrazně horší než u většiny Canonů (Canony jsou však obecně v dynamickém rozsahu tragické).

Při focení do JPEG má foťák tendenci k přepalům. Pokud ovšem vezmeme v potaz velikost foťáku, GM5 má výborný poměr rozměry / obrazová kvalita.

dsc06532.jpg

Úroveň šumu je přesně taková, jakou lze od M4/3 snímače čekat. To znamená, že se řadí velikostně někam mezi APS-C a palcové snímače např u Nikonu 1. Při focení do JPEG je nastavena velmi agresivní redukce šumu, která vede k vodovkovému podání detailů při 100% prohlížení snímků. Nechápu, proč si obecně výrobci foťáků více nepohrají s JPEGem. Když si kupuji malý foťák, nechci často upravovat každou fotku zvlášť v Lightroomu z RAWu. Právě u kompaktů a levnějších systémových komapktů má JPEG veliký význam a pro rekreačního fotografa se foťák kvůli takové „maličkosti“ často stává nepoužitelným.

Panasonic by si mohl vzít příklad od Olympusu. Ten totiž používá stejné M4/3 snímače a výsledná kvalita fotek je lepší. Při porovnání s palcovým snímačem u Sony RX100 III je úroveň šumu prakticky totožná při ISO 6400.

p9050094.jpg

Pokud ovšem budete fotit na nižší ISO (do 1600) a nebudete tisknout snímky o velikosti A4 a větší, často žádné vyhlazování detailů nepoznáte.

Akumulátor: horší průměr

Na plně nabitou baterii se mi podařilo nafotit jen necelých 200 snímků. Těžko však říci, jaký vliv mělo chladné počasí na výdrž akumulátoru.

Objektivy

dsc06537.jpg

Panasonic 12-32mm f/3,5-5,6

Foťák je vždy o objektivech. U M4/3 systému je na výběr z velmi široké škály skel. Ve standardním balení je přiložen objektiv s rozsahem ohniska 12-32mm. Stejný pancake zoom se dodával společně s předchůdcem testovaného GM5, tedy GM1. Po přepočtu rozsahu zoomu na plnoformátový snímač je rozsah objektivu velmi univerzální – 24 až 64mm (crop faktor je u M4/3 snímače 2x). Jeho světelnost není nijak oslnivých f3,5-5,6. Proto nelze počítat s extra nízkou hloubkou ostrosti, což ani nikdo od seťáku nečeká.

Optika je složena z 8 členů v 7 skupinách. Z toho jsou 3 asférické. Autofokus má krokový motor, ale na manuální ostření jednoduše zapomeňte, protože ostřící prsetenec chybí.

dsc06525.jpg

U dodavaného objektivu se mi líbilo především jeho kompaktní provedení (něco málo přes 2cm v zasunutém stavu), kvalitní zpracování, možnost ostřit již od 20cm a především mě nadchla jeho optická kvalita. Nechápu, jak se Panasonicu podařilo nacpat do titěrného těla tak povedenou optiku.

Ostrost mírně klesá v extrémních rozích, ale středová část fotky je bezchybná. Kontrast a barevné podání jsou velmi příjemné. Žádná aberace (ani v RAW) se v protisvětle nekoná.

Objektiv jednoznačně doporučuju zakoupit v setu s foťákem, protože samostatně je předražený.

dsc06529.jpg

Překvapilo mě však, že velmi těsně sedí na těle foťáku. Nikdy jsem se nesetkal s tak těsným závitem pro objektivy. Nelze to považovat za zápor, ba naopak objektiv s tělem působí jako jeden kus. Na druhou stranu se dá očekávat rychlejší opotřebení závitu objektivu při častém měnění skel.

Za největší zápor považuji absenci prstence pro manuální ostření, ale to už bych od setového objektivu požadoval moc.

 

Panasonic 35-100mm ff/4,0-5,6

GM5 byl představen společně se zoomem 35-100mm f/4,0-5,6.

Objektiv je tak miniaturní (5 cm), že se nám tomu ani nechtělo věřit při vybalení z krabice. Je opravdu velmi příjemná změna nosit v kapse zoom s ekvivalentem rozsahu 70-200mm a prakticky o něm nevědět. Kompaktní rozměry jsou dány vysouvací konstrukcí těla objektivu. Po otočení zoomovacího prstence dojde k prodloužení těla o několik cm.

p9050110.jpg

Ostření je vzhledem k rozsahu ohniska neskutečně rychlé. Patří k nejrychleji ostřícím objektivům s tak širokým zoomem. Přeostření ze 70mm na 200mm trvá přibližně 0,5s. Minimální zaostřovací vzdálenost je 90cm, takže s focením macra nelze počítat.

Při focení na 200mm se dá trochu pohrát i s hloubkou ostrosti. Podání nezaostřených částí fotky je velmi jemné. Bokeh má plné a krémové podání s velmi nepatrnou hrubostí. Zoom je také vybaven optickou stabilizací, díky které se mi podařilo udržet i 1/50s na nejdelší ohnisko. Při natáčení videa také funguje velmi přirozeně bez znatelného trhání obrazu. Vinětace ani aberace nejsou prakticky patrné při focení do JPEG. Ostrost klesá směrem od středů v celém rozsahu zoomu, ale i tak je dostatečně dobrá bez přiclonění. Naopak mě velmi nemile překvapilo focení v protisvětle, kdy se na fotkách objevují výrazné fialové a zelené odlesky.

Kvalita provedení odpovídá ceně (do 10 tisíc korun). Vadilo mi snad jen mírné viklání předního členu a nepoužitelnost v protisvětle. Jinak se zoom opravdu povedl.

Panasonic 14mm f2,5

Poslední z testované trojice objektivů byl pancake (nebo se mi zdá, že jsou všechny M4/3 skla tak trochu pancake?) Panasonic 14mm f2,5.

p9050106.jpg p9050008.jpg

Jedná se o širší, univerzální objektiv s dobrou světelností. Když ovšem objektiv váží stejně jako Tatranky, automaticky pojmete podezření, že se jedná o nějakou hračku. 14mm f2,5 je však výjimkou.

img_8862.jpg

Optika je složena ze 6 členů v 5 skupinách, z nich jsou 3 asférické. Ostření je možné už od 18 cm. Optika podává velmi ostré výsledky s mírným poklesem v extréních rozích, kde se zároveň projevuje aberace. Překvapila mě znatelná soudkovitost, ale u 14mm objektivu se to dá čekat.

Podle mě se jedná o výborné a kompaktní sklo – rozhodně jsem si s ním užil nejvíce srandy v průběhu testování.

p9050029.jpg

Kvalita videa – bomba

Jsem zvyklý na kvalitu videa ze Sony A7, z Canonu nebo z NEXů. Všechny uvedené foťáky mají horší úroveň detailů (kromě Canonu 5D III). GM5 je všechny drtí ostrostí videa.

Panasonic GH4 natáčí o poznání lépe, každopádně při porovnání výstupu z oblíbeného Sony NEX 5N proti GM5 jasně vítězí Panasonic. GM5 umožňuje natáčet ve full HD 60fps do formátu AVCHD nebo MP4. Nepozoroval jsem žádnou výraznou kompresi nebo trhání obrazu. Celkově je kvalita obrazu výborná, i když absence jacku pro mikrofon předurčuje GM5 k nepoužitelnosti pro vážněji zamýšlenému natáčení.

NEX 5T + SEL1650

GM5 + 12-32mm

Nemile mě také překvapilo, že i při použití rychlé karty (SDHC class 10) trvá několik vteřin, než se video uloží. Po dobu ukládání se s foťákem nedá vůběc fotit, protože nereaguje na žádné nastavení.

Blesk

Podle specifikací by měl být v setu dodáván maličký externí blesk. Nám se do redakce bohužel nedostal. Jen bych rád zmínil omezení v podobě synchronizace 1/50s.

Ukázkové fotky

Níže si můžete stáhnout ukázkové fotky v plném rozlišení.

001.jpg006.jpg

002.jpg003.jpg

004.jpg005.jpg

007.jpg009.jpg

010.jpg012.jpg

013.jpg008.jpg

Závěr

Obecně se mi M4/3 systém zamlouvá. Objektivy jsou malé a světelné a kvalita fotek je pro běžné focení dostatečná. Z GM5 mám ale lehce rozpačité dojmy. Líbí se mi především kompaktnost těla a kvalita provedení. Dále mě nadchla rychlost ostření. Konečně se mi tak podařilo nafotit svého bleskově rychlého psa. Mezi další klad patří kvalita videa, která je jednoduše výborná a výsledné nahrávky jsou jednoznačně ostřejší než u Canonu, Nikonu nebo některých Sony.

Bohužel si nedokážu představit, že bych s GM5 jel např. na dovolenou, protože výdrž baterie je vyloženě špatná. Dále mě nenadchla kvalita elektronického hledáčku, která je vzhledem k ceně nepřijatelná. Nenáročný fotograf však bude spokojen.

Při focení do RAWu jsem byl také spokojen s kvalitou výsledných fotek. JPEG mě už tak nenadchl, protože postrádá ostrost, žehlí detaily a často se objevují přepaly.

Jako možnou alternativu k Panasonicu GM5 lze brát Sony A6000, který ostří ještě rychleji a poskytuje lepší kvalitu fotek za nižší cenu. Na druhou stranu je výběr objektivů u A6000 omezený a samotná skla jsou výrazně rozměrnější.

Celkově si myslím, že systém M4/3 nabízí lepší těla za srovnatelnou cenu. GM5 rozhodně nepatří mezi špatné foťáky. Jen je stále co zlepšovat.

--

Závěrem bych rád poděkoval firmě Panasonic za zapůjčení a velmi ochotné jednání.

Michal Kroupa

Michal Kroupa je milovník fototechniky, buněčný fyziolog, optimista a nejmladší z trojice členů KK FOTO www.facebook.com/fotokaka. Věnuje se převážně portrétní, svatební a glamour fotografii. Má slabost pro Leicu, Carl Zeiss, plnoformátové zrcadlovky, mirrorless fotoaparáty a světelné objektivy. Ve volném čase rád testuje vše, co slouží k zachycení okamžiku.

Diskuse

Pavel

12.3.2015 13:39

Odšumění jde snížit,

nezkusil jste? Jak bych viděl, že foťák odšumem moc patlá, to by bylo první, co bych hledal v menu...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Recenze a testy

Všechny články kategorie

Recenze Fujifilm GFX 50s: postřehy z praxe

Fujifilm GFX 50s je digitální středoformát od Fujifilmu, který na trhu už nějaký ten pátek je. I přesto si ale zachovává výrazné…

8.9.2020

Tomáš

Fujifilm 35mm f/1.4 R - recenze

Téměř před rokem jsem od své milované rodiny dostal darem k dokončení doktorského studia snad nejklasičtější objektiv od…

11.1.2020

Michal Kroupa

Rode Stereo VideoMic X - recenze

Rode Stereo VideoMic X představuje pár kondenzorových mikrofonů v konfiguraci XY. Jedná se o profesionální řadu od australské…

4.1.2020

Michal Kroupa

Lucerna - nejlepší přítel fotografa hor

Chtěli jste večerní nebo dokonce noční fotografie hor oživit o lidský element, ale lidská postava nebyla v noční scenérii téměř…

13.5.2019

Václav

Recenze ND filtrů VFFOTO

Cestou na Faerské ostrovy jsem si do batohu sbalil několik šedých filtrů od VFFOTO. Konkrétně se jednalo o  ND64x Gold series,…

10.12.2018

Michal Kroupa

Recenze fotobatohu MANFROTTO Windsor

V následujícím krátkém článku vám shrnu dojmy z aktivního používání batohu na Faerských ostrovech.

25.8.2018

Michal Kroupa