Brand

Recenze Fuji X-Pro1

Fuji X-Pro1 je v současné době nejdražší foťák s APSC snímačem na trhu! Uvědomil jsem si to až při sepisování závěru této recenze. Možná je to ale dobře, protože bych měl jinak tendenci porovnávat to nejlepší ze zrcadlovek s tímto luxusním mirrorless foťákem.

Znamená ale vysoká cena automaticky lepší foťák? Více se dočtete dále v článku.

X-Pro1 je vlajková loď Fuji mezi přístroji s možností výměny objektivů. Foťák byl uveden na trh už v lednu 2012. Poté následovalo vydání několika levnějších variant. Z nich jsme nedávno testovali Fuji X-E1 ( http://www.fotoradce.cz/recenze-fotoaparatu-fujifilm-x-e1-a-objektivu-fujinon-xf-18-55mm-f2-8-4-r-lm-ois-fujinon-xf-18mm-f2-r ) a začátkem ledna také levnější Fuji X-M1 ( http://www.fotoradce.cz/recenze-fuji-x-m1 ). Všechny zmíněné foťáky mají celou řadu podobných vlastností. V recenzi se dočtete v čem se liší a zda se premiové tělo X-Pro1 vůběc vyplatí.

V závěru recenze také přikládáme zdánlivě šílené porovnání X-Pro1 s vynikajícím zoomem Fujinon 18-55mm oproti full frame Canonu 5d mark II za použití božské Sigmy ART 35mm f1,4.

Všechny fotky v recenzi byly pořízeny zoomem Fujinon 18- 55mm f2,8- 4, který jsme více testovali s  Fuji X-E1. V závěru článku je odkaz ke stažení jpeg v plném rozlišení.

img_5321_001.jpg

Hlavní přednosti Fuji X-Pro1

- výborný 16 MPX APSC snímač bez Bayerovy masky

- kvalitní hořčíkové tělo

- hybridní optický hledáček

- ovládání

Největší nedostatky

- špatné ostření při nízkém osvětelní

- nízká výdrž baterie (při focení přes EVF)

Zpracování

Provedení hořčíkového těla je velmi precizní - o úroveň lepší než u X-E1. Vrstvička kovového pláště je velmi tenká - díky tomu je foťák lehký (450g) a zároveň odolný, ale celkově působí "dutě" (stejně jako v případě X-E1).

img_5311.jpg

Dominantou přední strany je velký průhledový hybridní hledáček, který je prostě parádní! Více se k němu vrátim dále v recenzi.

Zbytek přední strany je potažen tvrdou koženkou a přepínačem mezi optickým a elektronickým hledáčkem.

Foťák postrádá výraznější grip, což ale příliš nevadí, protože objektivy s bajonetem X jsou lehké (většinou jsou kovové a především opticky výborné).

dscf0081.jpg

Na vrchní straně se nacházejí dva otočné voliče, což je charakteristické i pro všechny ostatní bezzrcadlovky od Fuji. Pokud přecházíte ze zrcadlovky na mirrorless Fuji a zároveň jste v ruce nedrželi dálkoměr, budete v ovládání chvilku tápat. Narozdíl od zrcadlovek totiž X-Pro1 nemá žádný volič pro prioritu clony, času nebo plný manuál (případně automatiku). Např. pro změnu z plné automatiky na prioritu času stačí přepnout otočný volič na vrchní straně na určitou rychlost závěrky. Celkově je ale ovládání velmi intuitivní a je podobné jako u pravých dálkoměrných foťáků (např. Leica).

zaznamceleobrazovky19.1.2014173758.jpg

zaznamceleobrazovky19.1.2014173745.jpg

Umístěni všech ostatních ovládacích prvků je prakticky totožné s X-E1. Nejvíce se mi líbilo tlačítko pro tzv. "Q menu", kde je v jednu chvíli na LCD veškeré nastavení foťáku s možností rychlé změny.

dscf0197.jpg

dscf0203.jpg

LCD

Hlavní rozdíl mezi X-E1 a X-Pro1 je kromě optického hledáčku také jemnější a větší LCD.

Má velikost tři palce a rozlišení 1,2 milionu pixelů. Podle specifikací se jedná o jeden z nejkvalitnějších displejů na trhu. Zajímavé na něm je, že je to tzv. RGBW (WhiteMagic) LCD. Oproti klasickému LCD má RGBW ještě samotné bílé pixely bez barevného filtru. Nedochází tak ke skládání bílé barvy z kombinace červené, modré a zelené. Osobně mě ale displej X-Pro1 příliš nenadchl. Je sice perfekně jemný a vhodný pro manuální ostření, ale není jednotně podsvícený po celé své ploše a především je barevně nepřesný. Hlavně červená na LCD vypadá spíše oranžově. Elektronický hledáček je proto pro kontrolu fotek vhodnější (i když má hrubší rastr, barvy podává přesně). Se stejným problémem jsem se setkal i u Fuji X100 a X-E1. Chyba pravděpodobně bude ve špatné kalibraci.

dscf0370.jpg dscf0226.jpg

Hybridní optický hledáček

Hledáček je úplně stejný jako v X100. X-Pro1 má navíc několik optických členů, které se automaticky zasunují při použití určitých ohnisek. Např. při použití pevné 35mm f1,4 dojde k optické úpravě hledáčku. V případě použití zoomu se pouze vytváří výřez elektronickým rámečkem. Je to naprosto vymakaný mechanismus. V případě namontování různých manuálních neoficiálních objektivů na X-Pro1 se v menu dá nastavit konkrétní ohnisko.

img_5318.jpg

Kvalita optiky hledáčku je bezchybná. Vše je výrazně ostřejší než při pohledu přes hledáček zrcadlovky, protože nedochází k promítání přes matnici. Pro představu je to jako dívat se přes brýle, kde se navíc zobrazují různé informace přes elektronický panel (něco jako Google Glass :)). V menu foťáku se dá nastavit, co všechno se má v hledáčku zobrazit (např. vodováha, histogram, kvalita fotek, simulace filmu, clona, čas, ISO, kompenzace expozice, odhad vzdálenosti zaostření a jeho rozmezí!).

Po přepnutí do elektronického hledáčku přes páčku umístěnou na přední straně přístroje se zobrazí aktuální náhled fotky. I když má EVF přes milion pixelů a nepatří k tomu nejlepšímu na trhu (NEX má lepší), je i tak dost dobrý. Občas jen dochází k poklesu fps a obraz je trhavější. Každopádně celkově je kombinace obou hledáčků úžasná.

EVF X-Pro1 je paradoxně lepší než X-E1, i když má nižší rozlišní. Je to dáno tím, že X-Pro1 má častější obnovovací frekvenci a obraz vypadá plynuleji . Nepozoroval jsem zároveň žádný rozdíl mezi organickým OLED hledáčkem X-E1 a klasickým LCD hledáčkem X-Pro1. Celkově je rozdíl mezi oběma minimální.

dscf0093.jpg

dscf0102.jpg

Vraťmě se ale zpět k samotnému optickému hledáčku (OVF). Při nastavení úspory energie v menu se přes něj dá pořídit i přes tisíc fotek na jedno nabití (přes LCD jsem nafotil jen něco málo přes 300!). Pro manuální ostření je sice absolutně nepoužitelný, ale to nic nekazí na pocitu, když vyfotíte přes OVF fotku a tím se hned aktivuje EVF a fotka se zobrazí v hledáčku! Není potřeba prohlížet fotky na LCD a oddalovat oko od optiky hledáčku!

Je ale potřeba počítat s tim, že hledáček má paralaxní chybu, protože jeho optika je v jiné rovině než objektiv. Např. v případě focení portrétů je OVF dost nepřesný a elektronický rámeček je jen orientační. Přesnost pokrytí elektronického rámečku v OVF je menší než 90% plochy výsledné fotky.

dscf0134.jpg

dscf0110.jpg

Nemá cenu chodit kolem horké kaše. Tělo X-Pro1 je téměř perfektní. Je to absolutně něco jiného než klasická zrcadlovka nebo mirrorless jiných značek. Ovládání je diametrálně odlišné, ale zároveň intuitivní a chytré zároveň. Jelikož jsem si ale chtěl X-Pro1 koupit sám na cestování a jako "osobní foťák" (před několika měsící), zajímal jsem se i o další maličkosti, které by mě mohly v průběhu používání naštvat. Pro vážnější zájemce je přikládám jako takové drobné výhrady.

- Závit pro stativ je moc blízko u dvířek na baterku a SD kartu. Pro krajináře to může být problém, protože pro výměnu karty je potřeba vždy sundat foťák ze stativu nebo přímo odšroubovat destičku pro uchycení na stativ.

- Kovové úchyty samotného foťáku pro popruh jsou z málo odolného materiálu, který se do několika měsíců značně poničí o kovové kroužky popruhu (stejně jako u Fuji X100)! Vřele proto doporučuju popruhy s "Gun-shot" funkcí (připojení popruhu přes závit na stativ), i když se tak nevyhnete obtížnější manipulaci s baterií a kartou.

- Opačné umístění přepínače pro hybridní hledáček oproti X100. Při focení je vždy nutné sundat ukazováček ze spouště, přepnout na EVF pro případnou kontrolu expozice a přesné zarámování fotky, a potom teprve fotit. Jde to samozřejmě i prostředníčkem, ale mezi páčkou pro hledáček a objektivem je tak málo místa, že bych musel mít snad poloviční prsty.

- Šroubovací sklo na zadní straně hledáčku pro korekci dioptrií lze snadno ztratit při zavěšení na krku. Pokud nechcete při focení používat brýle a máte více dioptrií, je potřeba dokoupit zvlášť (poměrně draze) korekční sklo. Na druhou stranu je tak hledáček prachutěsný a nemůže se stát, že by časem nachytal nějaké nečistoty.

- Baterie se dá zasunout i v opačné pozici. Určitě bych uvítal, aby měla baterka nějakou drážku nebo nepravidelný tvar.

Většina výše zmíněných drobností byla vyřešena u X-E1.

 

dscf0084.jpg dscf0035.jpg

Snímač a obrazová kvalita

Princip X-Trans snímače jsem více rozepisoval v předchozí recenzi na X-E1. Je to celkem geniální řešení, jak se vyhnout nutnosti použití Anti-Aliasing filtru a vzniku moaré. Valná většina digitálů dnes používá klasickou Bayerovu masku. Po celé ploše snímače se neustále opakuje vzor čtverce o velikost 2x2 pixely. X-Trans má také opakující se vzor, ale je větší (3x3 pixely) a rozmístění jednotlivých barevných filtrů je více náhodné. Díky tomu není potřeba mazat jemné detaily low pass filtrem.

I když má X-Pro1 16 MPX, úroveň detailů je srovnatelná přibližně s 20 MPX snímačem s Bayerovou maskou!

dscf0048.jpg

X-Trans vyrábí jen Fuji, a proto je podpora zpracování RAWu v běžně rozšířených programech trochu omezenější. RAW z X-Trans snímače se dobře upravuje např. v Silkypix, který je ale podle mě hrozný :). Na druhou stranu je možné přímo ve foťáku vyvolat RAW do jpeg za použití emulací klasických filmů od Fuji (Provia, Velvia, Astia). Navíc lze nastavit tonalitu světel a stínů a úroveň dynamického rozsahu! Tím snímač dostává neuvěřitelný dynamický rozsah.

dscf0044.jpg

Výsledná kvalita fotek je na chlup stejná s X-E1 (v recenzi X-E1 jsou přiloženy snímky v plném rozlišení na různá nastavení ISO), který používá stejný snímač. Nemá tak význam se znovu opakovat. Doporučuju pročíst recenzi na X-E1.

Jednoduše shrnuto: Pořízené fotky jsou úžasné! Barevné podání, vyvážení bílé a šum je na takové úrovni, že ostatní APSC foťáky nemají přiliš šanci při přímém porovnání. Hravě porazí Canon 7D a všechny ostatní Rebely. Kvalita fotek je ještě lepší než u Nikonu D7000 a všech NEXů.

Vadí mi snad jen vyšší redukce šumu od ISO 3200, kterou nelze vypnout.

dscf0053.jpg

dscf0019.jpg

Ostatní rozdíly mezi X-Pro1 a X-E1

- kvalita videa je u obou stejná (špatná). X-E1 nabízí navíc možnost připojení externího mikrofonu.

- X-E1 má nastavitelnou dioptrickou korekci hledáčku.

- X-E1 má vyšší rozlišení EVF a navíc byla použita technologie OLED.

- X-E1 má nižší výdrž baterie, pokud s X-Pro1 fotíte přes optický hledáček.

Fuji a firmware

U všech foťáků Fuji má výrobce nevídanou snahu dále rozšiřovat a opravovat různé funkce prostřednictvím častého vydávání firmware. Jedny z posledních verzí např. přinášejí "peaking funkci" pro manuální ostření jako je tomu např. u Sony NEX. Na druhou stranu je až nepochopitelné, jak vůbec mohl být Fuji X-Pro1 před dvěma roky uvolněn na trh. Pamatuju si, jak jsem ho zkoušel u FotoŠkoda hned po vydání a ostření byla prostě tragédie. Za ty dva roky odvedla firma Fuji dost velký kus práce a z nepoužitelného a drahého foťáku se stal úžasný stroj s nepřekonatelnou obrazovou kvalitou a vymakaným ovládáním.

 

Jen pro zajímavost: porovnání Canonu 5D mark II + Sigma 35mm f1,4 ART vs. Fuji X-Pro1 + Fujinon 18-55mm f2,8-4 R OIS

(vlevo Fuji, vpravo Canon). Fotky jsou ke stažení v plném rozlišení na níže uvedeném odkazu. Oba foťáky byly nastaveny na f3,2, ISO 100, Fuji - emulace filmu Astia/ Canon - STD bez dalšího nastavení (byla nechtěně o jeden stupeň nastavena korekce AWB (magenta 1)) - proto jsou fotky tak chladné. Každopádně jsem chtěl spíše poukázat na rozdíly v kresbě. Objektiv Fujinon je opravdu kvalitní. Kresba je výborná. Sigma je lepší, ale rozdíl rozhodně není ani trochu propastný! Dokonce je vidět, že Fujinon má více detailů na posledním výřezu.

Cena obou objektivů je prakticky stejná. Snímač X-Trans má ale divné "vodovkové" podání detailů, což je dobře popsaný problém tohoto snímače.

dscf0006.jpg img_5154.jpg

100% výřezy z výše uvedených snímků:

zaznamceleobrazovky19.1.2014175043.jpg zaznamceleobrazovky19.1.2014175055.jpg

zaznamceleobrazovky7.1.2014151207.jpg zaznamceleobrazovky7.1.2014151154.jpg

zaznamceleobrazovky7.1.2014150608.jpg zaznamceleobrazovky7.1.2014150556.jpg

zaznamceleobrazovky7.1.2014150243.jpg zaznamceleobrazovky7.1.2014150227.jpg

 

Závěr

Fuji X-Pro1 je výborný foťák. Rozhodně ale není pro každého. Ocení ho předevšim pokročilí fotografové, kterým jde primárně o obrazovou kvalitu a jsou ochotni udělat nějaké kompromisy. Tím myslim především rychlost ostření za nižšího osvětlení. Vyplatí se jeho koupě oproti X-E1? Odpověď je podle mě jasná- rozhodně ne. Hybridní hledáček je sice úžasný, ale rozdíl ceny mezi oběma je přibližně 10 tisíc! To je nesmyslně hodně. Kvalita fotek z obou je stejná, tělo mají oba hořčíkové, LCD je jemnější u X-Pro1. Rozdíly jsou celkově minimální. Doporučuju spíše koupi X-E1 a k němu pevnou 35mm f1,4 místo samotného těla X-Pro1. Navíc brzy by mohl vyjít nástupce X-Pro1.

Celkově jsem si focení s X-Pro1 velmi užil. Po neustálém používání DSLR to byla velmi příjemná změna.

Další ukázkové snímky

Všechny uvedené fotky (a celá řada dalších) jsou ke stažení v plném rozlišení zde:

http://uloz.to/x5fNQzqP/recenze-fuji-x-pro1-fotoradce-cz-zip

dscf0308.jpg

dscf0119.jpg

dscf0103.jpg

 

Michal Kroupa

Michal Kroupa je milovník fototechniky, buněčný fyziolog, optimista a nejmladší z trojice členů KK FOTO www.facebook.com/fotokaka. Věnuje se převážně portrétní, svatební a glamour fotografii. Má slabost pro Leicu, Carl Zeiss, plnoformátové zrcadlovky, mirrorless fotoaparáty a světelné objektivy. Ve volném čase rád testuje vše, co slouží k zachycení okamžiku.

Diskuse

Nikdo zatím nenapsal žádný komentář. Buďte první!
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Recenze a testy

Všechny články kategorie

Recenze Fujifilm GFX 50s: postřehy z praxe

Fujifilm GFX 50s je digitální středoformát od Fujifilmu, který na trhu už nějaký ten pátek je. I přesto si ale zachovává výrazné…

8.9.2020

Tomáš

Fujifilm 35mm f/1.4 R - recenze

Téměř před rokem jsem od své milované rodiny dostal darem k dokončení doktorského studia snad nejklasičtější objektiv od…

11.1.2020

Michal Kroupa

Rode Stereo VideoMic X - recenze

Rode Stereo VideoMic X představuje pár kondenzorových mikrofonů v konfiguraci XY. Jedná se o profesionální řadu od australské…

4.1.2020

Michal Kroupa

Lucerna - nejlepší přítel fotografa hor

Chtěli jste večerní nebo dokonce noční fotografie hor oživit o lidský element, ale lidská postava nebyla v noční scenérii téměř…

13.5.2019

Václav

Recenze ND filtrů VFFOTO

Cestou na Faerské ostrovy jsem si do batohu sbalil několik šedých filtrů od VFFOTO. Konkrétně se jednalo o  ND64x Gold series,…

10.12.2018

Michal Kroupa

Recenze fotobatohu MANFROTTO Windsor

V následujícím krátkém článku vám shrnu dojmy z aktivního používání batohu na Faerských ostrovech.

25.8.2018

Michal Kroupa