Brand

Recenze: FujiFilm X-Pro 2

Fujifilm X-PRO2

Dlouhá doba čekání na nový snímač X-Trans od Fuji je u konce. Nový X-Pro2 nabízí 24Mpx senzor X-trans CMOS III APS-C, přepracovaný hybridní hledáček, nejrychlejší ostření ze všech současných Fuji X a celou řadu dalších vylepšení. Měli jsme možnost používat FujiFilm X-Pro2 celý týden a na základě našich dojmů vám přinášíme dnešní článek.

RAW + JPEG soubory ke stažení v plném rozlišení http://ulozto.cz/xVP2dscu/archiv-zip (1,2GB)
Pro zobrazení plného rozlišení stačí fotky otevřít v novém okně prohlížeče.

IMG_5230.jpg

Specifikace

  • 24Mpx X-trans CMOS III APS-C
  • XVGA hybridní hledáček
  • maximální rychlost mechanické závěrky 1/8000 (1/32000s pro elektronickou závěrku)
  • 273 ostřících bodů
  • simulace filmu ACROS monochrom
  • hořčíkové tělo
  • duální slot na paměťové karty
  • Wi-Fi
  • cena: 48 990,- za samotné tělo (březen 2016)

 IMG_5241.jpg

Zpracování

X-Pro2 vs. X-Pro1 vs. X-T1

Rozměry X-Pro2 a X-Pro1 jsou prakticky totožné. Novinka je dokonce ještě mírně větší a těžší (453g vs. 495g), ale o zásadní rozdíl se nejedná (X-T1 váží stejně jako X-Pro1). Subjektivně bych řekl, že X-T1 má lepší grip, i když kvalita zpracování a pogumování se ani zdaleka neblíží úrovni X-Pro2.

Tělo je kompletně hořčíkové (ze čtyř samostatných dílů) ve srovnání s hliníkem, který byl použit u staršího modelu. Novinka je dále utěsněná proti vodě. Díky tomu tvoří společně s novým Fujinonem 35mm f2 WR ideální kombinaci pro focení za nepříznivých podmínek.

DSCF9008.JPG

Bohužel jsem měl možnost testovat X-Pro2 jen se setovým 18-55mm f2,8-4, který je sice velmi povedený, ale zapůjčený kus měl chybné vycentrování optické soustavy. Z toho důvodu jsou všechny ukázkové snímky v levé části fotky výrazně méně ostré.

X-Pro2 působí svým zpracováním jako luxusní foťák a cena je díky tomu více odůvodnitelná (48 990,- za samotné tělo (březen 2016)), i když se prakticky jedná o nejdražší foťák s APS-C snímačem v současné době na trhu. Podobnou cenovku měl při uvedení na trh i X-Pro1. Po několika letech od uvedení však částka klesla na méně něž třetinu.

DSCF9018.JPG

Horní strana X-Pro1 a X-Pro2 se prakticky neliší. Výraznější změnou je "pouze“ otočný volič pro nastavení citlivosti ISO, který je spojen s ovladačem pro změnu rychlosti závěrky. Zatím jsem se nikdy nesetkal s podobným řešením propojení dvou ovládacích prvků. Pro změnu ISO stačí vytáhnout kovový prstenec na horní straně foťáku a pootočit s ním na kýženou hodnotu. Jedná se o velmi elegantní řešení, které nemá obdoby.

IMG_5240.jpg

Jedinou nevýhodou je, že při větších změnách ISO (např. z hodnoty 200 na 1600) je ovládání poněkud krkolomné. Fotograf si tak musí přehmátnout a volič otočit nadvakrát.

IMG_5234.jpg

Jen pro zajímavost bych ještě zmínil, že volič je složen z více než třiceti samostatných součástí, což dokládá vysokou úroveň zpracování X-Pro2!

Ostatní krátké postřehy ohledně zpracování 

Spodní strana foťáku je nově tvořena jen jedním dílem hořčíku. X-Pro1 byl spojen ze dvou hliníkových dílů. Závit pro stativ se dále přesunul přesně na úroveň roviny snímače a díky tomu je přístup k baterii i při umístění na stativ. DSCF9003.JPG

Jako další změnu je ještě nutné zmínit slot na dvě paměťové karty. Druhou kartu je možné používat jako záložní a lze nastavit ukládání kopie z první karty. Jedná se o velmi vítanou funkci, kterou ocení především svatební fotografové, protože SD karty nepatří zrovna mezi nejodolnější.

DSCF5249.JPG

  • Zapnutí foťáku trvá přibližně půl vteřiny a je jen nepatrně rychlejší než u X-Pro1 po nahrání aktuálního firmware.
  • Další zásadní změnou je nový LCD panel na zadní straně s vyšším rozlišením (1,6Mpx vs. 1,23Mpx u staršího modelu). Nepozoroval jsem výrazný rozdíl v kvalitě zobrazení.
  • Menu je nově kompletně přepracované a liší se tak od všech ostatních foťáků od Fuji. Animace jsou velmi plynulé a uspořádání jednotlivých položek je ještě logičtější než dříve.
  • Veškeré ovládací prvky byly přesunuty na pravou stranu. Díky tomu lze X-Pro2 ovládat i jednou rukou. V levé horní části je umístěn přepracovaný hybridní hledáček. Nově byl použit ovládací prvek pro dioptrickou korekci. U staršího X-Pro1 bylo potřeba našroubovat na zadní stranu hledáčku čočku s dioptrickou úpravou (přibližně za 300,-).

IMG_5227.jpg

Hledáček


Hledáček X-Pro2 představuje jednu velkou samostatnou kapitolu.

EVF

Rozlišení elektronického hledáčku (EVF) se proti předchůdci zdvojnásobilo na dnes již standardních 2,4 Mpx. Při pohledu do EVF jsem byl nadšen plynulostí obrazu. Podle výrobce je obnovovací frekvence EVF 85 snímků za vteřinu, což je úžasné a dokonce ještě plynulejší než v případě X-T1.

DSCF9054.JPG

Bohužel je hledáček poněkud menší, než je dnes běžné a navíc využívá starší technologii TFT LCD (v současné době je častější OLED, která nabízí lepší kontrast).

EVF X-Pro2 je nepatrně menší (zvětšení 0,59x) než v případě čtyři roky starého X-Pro1 (0,6x) a znatelně menší než u X-T1 (0,77x). Nevidím v tom zásadní problém, jelikož pro mnohé fotografy je hledáček X-T1 až příliš veliký a pokud někdo navíc používá brýle, musí stejně přepínat zobrazení u X-T1 na méně rozměrné, aby byl schopen vidět celou fotografovanou scénu.

DSCF5243.JPG

OVF

Hlavní předností X-Pro2 tak zůstává optický hledáček (OVF). Ten je velmi podobný s Fuji X100T. Navíc zobrazuje v pravém dolním rohu malý elektronický překryv s výřezem fotografované scény. Díky tomu může fotograf sledovat zaostření na vybraný ostřící bod.

Páčka pro přepínání mezi EVF a OVF navíc zahrnuje samostatné tlačítko, které po stisku zobrazí v OVF různé ohniskové vzdálenosti.

Poslední vychytávkou je podržení páčky pro přepnutí mezi OVF a EVF, díky čemuž dojde k zařazení další optické čočky do soustavy hledáčku a obraz se tak přiblíží nebo oddálí (to samé umí i X-Pro1).

IMG_5226.jpg

Celkově jsem byl z hledáčku nadšen, i když je nutno počítat s tím, že při použití OVF a většího zoomu bude pravý dolní roh zakrývat objektiv. Navíc je potřeba počítat s paralaxní chybou, protože hledáček je v jiné rovině než snímač.

recece.jpg

Hlavní využití optického hledáčku vidím ve focení na kompaktní a pevné objektivy.

Při focení street jsem používal téměř výhradně OVF. Naopak při focení portrétů jsem často přepínal do EVF. Oba dva hledáčky mají své využití a je úžasné mít možnost volby mezi nimi v jediném foťáku.

IMG_5228.jpg

Kvalita fotek


Nejdříve jsem předpokládal, že se uvnitř FujiFilmu X-Pro2 ukrývá přepracovaný snímač ze Sony A6000 (s nahrazením Bayerovy masky za X-Trans). Podle všeho je však senzor u X-Pro2 kompletně nový a je vyroben firmou Sony. Pojďme se tedy podívat, jaké fotky dokáže vyprodukovat.

20160203_055153_HDR.jpg

Kvalita fotek se těžko posuzuje na foťáku, který má špatně vycentrovaný objektiv. Vady jsem si všiml až po několika dnech testování, kdy jsem nahrál fotky do počítače. Na případnou výměnu za jiný objektiv by nebyl už čas. I přes nepříjemný problém se alespoň částečně pokusím popsat kvalitu JPEGu a RAWu.


JPEG


Z ukázkových fotek je vidět, že barevné podání je naprosto ukázkové. Barvy nejsou příliš saturované. Velmi povedená je podle mého názoru emulace filmu Classic Chrome a nově také Acros.

20160207_171224_HDR.jpg

Z ukázek emulace Acros je patrné, že křivka tonality je posunuta do určitého esíčka, kdy jsou potlačeny detaily ve stínech a naopak lehce zvýrazněné světlé části.

DSCF9041.JPG

ACROS

Výsledné fotky v jpegu nejsou přeostřené, postrádají barevný šum (mají spíše monochromatický šum, který připomíná jemné zrno). Od vyšších hodnot ISO dochází k "patlání" detailů.

Pokud bych se focením neživil, jpeg by pro mě byl jedinou volbou v případě X-Pro2 (při rozumném nastavení citlivosti ISO).

Desktop5.jpg

100% výřez - jpeg bez redukce šumu

Otázkou však zůstává, kolik neprofesionálních fotografů si koupí samotné tělo s APS-C snímačem za necelých padesát tisíc korun. Další otázkou je, kolik z těchto profesionálnějších fotografů používá jiné nástroje na vyvolání RAWu než od Adobe (ty stále fungují hůře než např. s programem PhotoNinja)...

DSCF9002.JPG


RAW


RAW soubory mají v průměru 50mb a nabízejí širší možnosti postprodukce než soubory ze staršího 16Mpx snímače, kterým jsou osazeny téměř všechny ostatní těla Fuji X. Úroveň šumu je na výborné úrovni, ale je vyšší než u staršího snímače, což lze vzhledem k rozlišení očekávat. Už od ISO 800 je u RAW fotek patrné jemné zrno, které však nepůsobí rušivě. Ba naopak – jemný monochromatický šum dodává fotkám krásný vzhled.

DSCF5236-2.jpg

export RAWu bez úprav z Lightroomu (záměrně podexponováno) - ISO 8000

DSCF5236.jpg

Upravený RAW v Lightroomu (bez redukce šumu a bez úprav barev)

V porovnání s 24MPX full frame snímače u RX1 lze říci, že oba dva foťáky šumí srovnatelně na ISO 1600 s nepatrnou převahou plnoformátového snímače.

Úroveň šumu na ISO 3200 je srovnatelná s ISO 2000 u X-T1 při 100% zvětšení. Lze ale předpokládat, že při zmenšení RAWu z 24Mpx na 16 a přímém porovnání by oba dva foťáky produkovaly prakticky totožné fotky. Nespornou výhodou X-Pro2 je úžasná míra detailů.

DSCF5250.JPG

Ostření


Snímač X-Pro2 zahrnuje 273 ostřících bodů. Z nich je 169 s fázovou detekcí. X-T1 má pro srovnání "jen“ 15 bodů s fázovou detekcí a 77 celkově. X-Pro1 nabízí 49 ostřících oblastí s detekcí kontrastu.

DSCF5241.JPG

Nejdříve jsem byl tak nepředstavitelným počtem ostřících bodů poněkud zaskočen. Obával jsem se, že změna výběru jednotlivých bodů bude trvat věčnost, jelikož X-Pro2 nemá dotykový LCD a je nutné se proklikávat mezi body fázové detekce. Naštěstí je umožněno seskupit několik bodů do určité oblasti, přiblížit a vybrat konkrétní bod.

Zároveň má X-Pro2 nově také joystick (pokud se nepletu, žádný jiný systémový kompakt podobný ovládací prvek nemá), díky kterému je výběr bodů rychlý. Rozhodně bych se však nezlobit za dotykový LCD, který mnozí fotografové odmítají a mají představu, že podobná funkce patří jen do chytrých telefonů. Pro rychlý výběr ostřících bodů však neznám žádné lepší řešení. 

DSCF5242.JPG

Rychlost ostření je poněkud subjektivní záležitostí. Jelikož jsem zvyklý na prehistorický ostřící systém s 11 body u Canonu 6D, novinka od Fuji mi připadala velmi svižná. Ostření je pravděpodobně mírně rychlejší než u X-T1, ale neměl jsem možnost udělat přímé srovnání.

Nemá příliš význam podrobněji rozepisovat ostřící systém. Důležité je, že X-Pro2 je nejrychlejší foťák od Fuji a hodí se i na focení sportu na profesionálnější úrovni.

Závěr


FujiFilm X-PRO2 představuje absolutní špičku na poli APS-C foťáků. Testování jsem si velmi užil i přes nepříjemné zjištění s vadnou optikou objektivu. Těžko se to popisuje, ale X-Pro2 nepůsobí jako běžný kus elektroniky. Jedná se o nástroj, který umožňuje kreativnější fotografování. X-Pro2 tak nějak láká k focení a díky optickému hledáčku je člověk více vtáhnut do okolního dění a do fotografované scény, jelikož se nedívá na okolní svět skrz elektronický hledáček.
Kombinace optického a elektronického hledáčku je jednoduše nedostižná. Kvalita fotek je ještě o stupeň výše než u všech ostatních Fuji X. Těžko však posoudit, zda optika většiny objektivů od Fuji dokáže plně využít potenciál nového snímače.

IMG_5242.jpg

X-Pro2 má jen zanedbatelné zápory.

  • I když je otočný volič pro změnu ISO ojedinělý a krásný, jeho ovládání působí poněkud krkolomně.
  • Dále jsem měl také dojem, že baterie vydrží znatelně déle u staršího X-Pro1.
  • Samotná velikost těla nemusí také vyhovovat každému.

DSCF3349.jpg

Poznámka pod čarou: jsem si vědom, že testovat takto pokročilý systémový kompakt se setovým zoomem je šílenost. Bohužel jsme ale v redakci neměli možnost zapůjčit kvalitnější objektiv; samotné tělo jsme měli zapůjčené pouze na týden.

DSCF9040.JPG

DSCF3345.jpg

DSCF3339.jpg

DSCF9049.JPG

DSCF9005.JPG

DSCF5217.JPG

IMG_5232.jpg

DSCF9037.JPG

DSCF9022.JPG

DSCF9051.JPG

DSCF9062.JPG

DSCF9039.JPG

Štítky:

Michal Kroupa

Michal Kroupa je milovník fototechniky, buněčný fyziolog, optimista a nejmladší z trojice členů KK FOTO www.facebook.com/fotokaka. Věnuje se převážně portrétní, svatební a glamour fotografii. Má slabost pro Leicu, Carl Zeiss, plnoformátové zrcadlovky, mirrorless fotoaparáty a světelné objektivy. Ve volném čase rád testuje vše, co slouží k zachycení okamžiku.

Diskuse

Nikdo zatím nenapsal žádný komentář. Buďte první!
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Recenze a testy

Všechny články kategorie

Recenze objektivu Sigma 20mm f/1.4 ART

Delší dobu jsem měl možnost fotit se zajímavým širokoúhlým objektivem Sigma 20mm f/1.4 ART. A tak vám dnes přináším výsledky…

19.4.2016

Tomáš

Recenze: Pentax-DA HD 16-85mm f/3,5-5,6 ED DC WR

V tomto článku se podíváme na zoomový objektiv z produkce Pentaxu a jeho srovnání s konkurenční Sigmou 17-70 Contemporary.

11.4.2016

Martin

Recenze filtru VFFOTO ND 1000x Golden Edition

Občas pro vás v redakci testujeme fotografické filtry. Tentokrát jsme otestovali opravdu velmi silný ND filtr (šedý neutrální),…

1.4.2016

Tomáš

Recenze: Fujifilm XC 50-230 mm f/4.5-6.7 OIS II

Předmětem dnešní recenze je teleobjektiv pro systém Fuji X. Máme pro vás jak zkušenosti z praxe, tak ukázkové snímky. Jak dopadl…

11.3.2016

Martin

První zkušenosti se Sigmou 20mm f/1.4 ART

V redakci máme na testování pevný světelný objektiv Sigma 20mm f/1.4 ART, a tak vám dnes přinášíme první dojmy i pár ukázkových…

10.3.2016

Tomáš

Recenze: FujiFilm X-Pro 2

Dlouhá doba čekání na nový snímač X-Trans od Fuji je u konce. Nový X-Pro2 nabízí 24Mpx senzor X-trans CMOS III APS-C,…

29.2.2016

Michal Kroupa