Recenze: Fujifilm X-T2
A je to tu !! Recenze nejlepšího foťáku roku 2016.
A je to tu Recenze nejlepšího foťáku roku 2016. FujiFilm X-T2 je foťák, který se konečně vyrovná středním zrcadlovkám. Liší se však natolik, že jej nelze přímo porovnat. Proto X-T2 přímou konkurenci pro DSLR nepředstavuje, ani se o to nepokouší a "dělá si věci po tak trochu po svém". Jak se osvědčil v praxi? To se dozvíte v této recenzi.
Opakovaně jste možná slyšeli, že konečně na trh přišel systémový kompakt, který dokáže konkurovat zrcadlovkám. Nemám sebemenší pochyb o tom, že mirrorless časem nahradí zrcadlovky. V současné době ale takové ambice nemají a celá řada fotografů používá souběžně zrcadlovku na profesionálnější využití a nějaký systémový kompakt na cestování.
FujiFilm X-T2 je foťák, který se konečně vyrovná středním zrcadlovkám. Liší se však natolik, že jej nelze přímo porovnat s DSLR. Proto X-T2 přímou konkurenci pro zrcadlovky nepředstavuje, ani se o to nepokouší a "dělá si věci po tak trochu po svém".
Specifikace:
24MP X-Trans CMOS III
325 ostřících bodů (z toho 169 s fázovou detekcí)
nejlepší hledáček na trhu (prosinec 2016), technologie OLED (60 fps nebo 100 fps při použití externího gripu)
video v rozlišení 4K (30 fps), maximální doba natáčení 10 min (nebo 30 min při použití externího gripu)
barevný profil F-Log
Dva sloty na SD kartu (podporuje UHS-II)
USB 3.0
Cena za samotné tělo: 45900,- (prosinec 2016).
Cena testované sestavy: 103960,- (včetně gripu (8990,-), 23mm f2 (13490,-), 35mm f2 (10890,-), 90mm f2 (24690,-))
Fujifilm XT2 vs XT1
Oba dva foťáky jsou vyrobeny z hořčíkové slitiny a jsou utěsněny proti dešti.
XT2 je nepatrně větší než starší model a ergonomicky lépe tvarovaný. Grip doznal zvětšení a novinka se drží nejlépe ze všech Fuji X. Dále přibyl slot na dvě SD karty (dokonce i v UHS-II verzi!), který umožňuje ukládat data souběžně na obě dvě karty.
OLED panel má stále 2,36 milionu bodů (1024×768 RGB pixelů), je větší než u full frame zrcadlovek. Jedná se o jeden z nejlepších hledáčků na trhu. Obnovovací frekvence hledáčku je 60 fps a při použití externího gripu 100 fps.
Displej nově umožňuje vyklopení do boku o 45 stupňů, díky kterému lze fotit od země na výšku. Další využití vyklopení jsem nenašel.
APS-C X-Trans III
Uvnitř těla je umístěn nestabilizovaný snímač APS-C X-Trans III s rozlišením 24 megapixelů a rozměry 24x16mm (přibližně odpovídá polovině plochy full frame). Totožný snímač jsem měl možnost vyzkoušet před několika měsíci u Fuji X-Pro2. Oba dva snímače jsou naprosto totožné a výstup je také bez rozdílů. Proto se odkazuji na předchozí recenzi X-Pro2 (je zde ke stažení přes 1gb RAW+JPEG dat), kde je kvalita fotek podrobněji rozepsána.
Ostření
Ostření u XT2 je hybridní, což znamená, že fotka je zaostřena na základě kombinace kontrastní a fázové detekce. Fázové ostřící body jsou nahloučeny v prostřední části snímače a pokrývají téměř polovinu celé jeho plochy. Pomalejší kontrastní body jsou umístěny až do samotných krajů snímače a celkově více než 300 ostřících oblastí pokrývá prakticky celý snímač.
Vše ale začne být ještě zajímavější po otevření složky menu s možností nastavení ostření. Propracované algoritmy umožňují zvolit rychlost a prioritu ostření na základě foceného objektu. To znamená, že XT2 bude ostřit odlišně na projíždějící auto nebo při focení letícího ptáka s nepředvídatelnou trajektorií letu. Za krátkou dobu testování se mi nepodařilo vyzkoušet pořádně všechna nastavení, ale XT2 je jednoznačně nejrychleji ostřící mirrorless na trhu. Tato vlastnost posouvá XT2 na úroveň konkurenceschopnosti se středně pokročilými až profesionálními zrcadlovkami.
Při použití externího gripu a zapnutí “boost mode” se ostření ještě zrychlí, ale rapidně klesne výdrž baterie. Při sekvenčním snímání navíc XT2 dokáže v sérii nafotit přibližně 30 RAW.
Ukázka rychlosti ostření: https://vimeo.com/194212671 (pouze středový bod a porovnání s Canonem 6D)
Fuji a barvy
Každá recenze foťáku Fuji musí povinně obsahovat zmínku o tom, jak krásné barvy má výsledný jpeg. Jistě notoricky znáte titulní stranu National Geographicu z června roku 1985. Je na ní takzvaná „Afghan Girl“ a byla vyfocena Stevem McCurrym na úžasný film Kodakchrome.
Fuji do svých nových foťáků zahrnulo podobnou emulaci filmu, tzv. Classic Chrome. Barevné podání této emulace je naprosto dechberoucí a těžko popsatelné. Barvy jsou výrazně desaturované, neutrální, měkoučké, pleť nemá oranžový nádech a celkově působí fotky analogově a „epicky“. Je však potřeba si uvědomit, že barevné podání ani v nejmenším neodpovídá skutečnosti.
Další triumf si firma Fuji připravila v podobě černobílé emulace „Acros“. Opět se velmi komplikovaně popisuje výsledný vzhled fotek, ale jednoduše lze říci, že snímky mají určitý „říz“ a příjemný kontrast.
Je však potřeba si uvědomit, že barvy z Fuji nemusí sednout každému.
Osobně si ale myslím, že většina fotografů bude stále preferovat barevné podání z Canonu a Nikonu. Novější Canony jsou dobře známy za syté podání červené a teplejší (líbivější) odstíny kůže. Nikony naopak produkují neutrální barvy za většiny světelných podmínek.
Fuji představuje určitou odlišnost, kterou ocení fanoušci klasických filmů.
Stále platí, že Fuji produkuje jeden z nejhezčích JPEGů. Výsledné fotky jsou nepřeostřené, mají úplnou absenci barevného digitálního šumu a barvy jsou často decentní. Je zároveň úžasné, že Fuji dokázalo u JPEGu svých foťáků vytvořit určitý charakteristický vzhled, který je jen těžko zaměnitelný s něčím jiným.
Při focení do RAW bych ještě rád zmínil, že Lightroom nabízí výběr z emulací filmů Classic Chrome, Pro Negative, Acros atd. Proto není potřeba řešit nastavení JPEGu a rozmýšlet se, jestli zrovna vyfotit danou scénu černobíle do Acrosu nebo barevně např. do Astia.
Z úrovně detailů v RAW jsem byl občas poněkud rozpačitý (což lze vidět na několika fotkách v recenzi). Každopádně podpora Adobe je mnohem lepší, než tomu bylo dříve u prvních X-Trans snímačů.
XT2 a video
XT2 nabízí překvapivě vymakaný režim videa. Několik let byla firma Fuji terčem všemožných posměšků a narážek na nevalnou kvalitu videa. V té době firma Sony chrlila na trh stabilizované full frame snímače a S-LOG barevné profily pro široké možnosti gradace videa. Problém byl především v tom, že ani jeden z předchozích Fuji X foťáků neměl tak pokročilý snímač, aby mohl alespoň držet dech s konkurencí.
XT2 ale všem vytřela zrak možností 4K videa (4x vyšší rozlišení než full HD) při datovém toku 100Mbps a 1,17x ořezu, které je svou kvalitou jen nepatrně horší než u Sony A6300 a A6500. Úžasné je, že XT2 používá pro 4K video téměř 90% plochy 24MPX snímače a informaci následně zmenšuje na přibližně 8MPX videozáznam. Tím nedochází k výraznému moaré a výsledné video je krásně čisté a prakticky bezchybné.
XT2 dále nabízí micro HDMI s možností nekomprimovaného signálu ve 4K (natáčení na externí zařízení jako Atomos Ninja jsem neměl možnost vyzkoušet :) ). Samozřejmostí je natáčení bezchybného full HD rozlišení při 60 a 24fps.
krátká ukázka 4k videa (točeno z ruky): https://vimeo.com/193580993
Foťák nabízí navíc plochý barevný profil s nízkým kontrastem a vysokým dynamickým rozsahem "F-LOG". Výbornou zprávou je, že lze natáčet za použití už zmíněných emulací filmů Acros a Classic Chrome.
Aby toho nebylo málo, ze strany foťáku je 3,5mm jack pro externí mikrofon a poskytuje naprosto bezprecedentní rychlost a plynulost ostření.
Jednoduše Fuji XT2 natáčí lépe než nový Canon 5D IV. Výsledný crop faktor pro 4K video je pro oba dva foťáky téměř totožný.
XT2 jen mírně zaostává za Sony A6300 a A6500 ve vyšší míře šumu. Rozdíl je ale zanedbatelný. U Fuji zároveň odpadá nutnost gradace obrazu jako u foťáků od Sony, protože bezchybné 4K video s emulací Classic Chrome je prostě sen.
Objektivy:
XT2 jsem měl možnost testovat s Fujinonem 90mm f2, novým 23mm f2 a 35mm f2. Pojďme se podrobněji podívat na každý z nich.
Fujinon XF 23mm f2
23mm f2 je nejnovější objektiv od Fuji. Vyznačuje se podobnou velikostí jako 35mm f2 a je stejně tak utěsněný proti dešti a prachu. Jelikož fotím na Fuji X100T, který má stejné ohnisko a světelnost, mohl jsem oba dva objektivy porovnat.
Nový XF 23mm f2 má znatelně lepší mikrokontrast a je odolnější v protisvětle, kdy nevytváří znatelný flare. 23mm u Fuji X100T je v okrajových oblastech fotek výrazně měkčí na f2, kdy je ostrost XF 23mm excelentní. Fuji X100T ale nelze upřít určitou míru charakteru. Výstup z XF 23mm f2 působí na můj vkus poněkud sterilně, hrubě a chladně v porovnání s X100T. To však nic nemění na faktu, že nový XF 23mm f2 je po technické stránce téměř dokonalý objektiv. Ze trojice zapůjčených objektivů jsem si 23mm f2 oblíbil nejméně.
Fujinon XF 35mm f2
Fujinon 35mm f2 se vyznačuje úchvatnou kombinací jemného a lehce charakterního bokehu, mikrokontrastu, barevného podání a ostrosti. Opticky je naprosto odlišný od staršího a legendárního XF 35mm f1,4.
Řekl bych, že XF 35mm f2 je ještě povedenější, ale má výrazné soudkovité zkreslení (automaticky lze korigovat v JPEGu).
Fujinon 90mm f2 .... nemám slov. “Pan portrétní objektiv” a nejlepší objektiv na systém Fuji.
Nic ale není uplně dokonalé a zamrzí pouhých 7 lamel clony a ještě větší velikost než u podobných objektivů pro full frame (Canon 85mm f1,8 a Nikkor 85mm f1,8). Ale vem to čert - 90mm f2 je opticky bomba.
APS-C Fuji X-T2 + 90mm f2 vs full frame Canon 6D + 100mm Zeiss f2: prakticky totožná velikost
Klady X-T2:
- Kvalita fotek, videa a zpracování hořčíkového těla.
- Rychlost ostření na úrovni zrcadlovek.
- Objektivy!!!
- Ovládání, ergonomie a hledáček.
- Vše je téměř dokonalé...
Zápory:
- Cena 45900,- za samotné tělo může připadat většině jako šílená. Je to přece „jen“ APSC. Je potřeba si ale uvědomit, že investice do systémového kompaktu nevyhnutelně musí zahrnovat i objektivy. Pokud si uvědomíte, že dalších 50 tisíc vložíte do objektivů, přestane vás trápit, jestli tělo stojí o nějakou tu tisícovku více. Na druhou stranu konkurenční Sony A6300 je o nezanedbatelných 10 tisíc levnější. Sony ale nenabízí tak propracovaný arsenál objektivů. Samotné objektivy Fujinon jsou důvodem, proč si koupit systém Fuji. Počítejte však s tím, že značně provětráte svou peněženku. Fuji má totiž tolik povedených objektivů, že by si je člověk snad nejradši koupil všechny.
- Mezi další zápor patří občasné zamrzání. V průběhu testování se mi dvakrát stalo, že foťák kompletně zamrzl. Pomohlo jen vyndání baterie a opětovné zapnutí. Podobný problém jsem jednou pozoroval i u X-Pro2. Jedná se podle mě o nedoladěný firmware a nepochybuji o tom, že Fuji vše brzy opraví.
- Dále mi vadilo, že při každém zapnutí foťáku, sundání krytky a přiložení oka k hledáčku trvá XT2 nekonečných pět vteřin, než se adaptuje na okolní světlo. Do té doby můžete jen zoufale pozorovat přeexponovaný obraz v EVF. Jedná se podle mě o poměrně zásadní problém, pokud máte tendenci nasazovat krytku po každém vypnutí foťáku. Problém částečně řeší neustále nasazený ochranný filtr nebo sluneční clona.
- Již tradičně jsem nebyl nadšený z úrovně detailů při vyvolání RAW v Lightroomu. Možná to ale bude tím, že dělám stejnou úpravu jako u Bayerovy masky (X-Trans potřebuje jiný přístup).
- Pokud bych hodně rýpal, vadily mi chaotické popisky složitějších nastavení v menu XT2. Některé položky v menu jsou složeny i ze čtyřech zkratek.
Konkurence:
Fujifilm X-T1
Pokud oželíte bleskovou rychlost ostření, 4K video a vymakaný snímač, doporučuju starší X-T1, který lze momentálně sehnat za sympatickou cenu.
Fujifilm X-Pro2
Oba dva fotí stejně, ale X-T2 je rychlejší a ergonomicky vyvedenější. Osobně je mi ale X-Pro2 sympatičtější, i když dobře vím, že X-T2 je celkově lepší foťák. X-Pro2 má “duši”.
Sony A6500
Novinka od Sony se stabilizovaným snímačem s Bayerovou maskou má lepší specifikace, ale Fuji vždy převálcuje Sony v nabídce objektivů (i přes výborné Zeissy).
Sony A7(R)II
Sony A7R II je stroj jiné (cenové) kategorie. Otázkou je, zda si vybrat full frame s nejoslnivějšími specifikacemi na trhu nebo zda sáhnout po relativně drahém APSC, které působí mnohem více jako opravdový foťák…
Fuji X-T2 vs vše ostatní
Je jasné, že se X-T2 nemůže rovnat celé řadě foťáků. Myslím si ale, že se o to ani Fuji nesnaží. X-T2 si na nic nehraje.
Závěr:
FujiFilm XT2 patří mezi jeden z nejlepších foťáků, jaký jsem kdy měl možnost testovat. Další superlativy jsou zbytečné. Tečka.
Fujifilm X-T2 + XF 23mm F2 vs. Fujifilm X100S
Michal Kroupa
Michal Kroupa je milovník fototechniky, buněčný fyziolog, optimista a nejmladší z trojice členů KK FOTO www.facebook.com/fotokaka. Věnuje se převážně portrétní, svatební a glamour fotografii. Má slabost pro Leicu, Carl Zeiss, plnoformátové zrcadlovky, mirrorless fotoaparáty a světelné objektivy. Ve volném čase rád testuje vše, co slouží k zachycení okamžiku.
Diskuse
5.12.2016 11:26
Zdravím Michale, zajímavá a čtivá recenze a je z ní cítit "láska" ke značce, což je samozřejmě fajn.
Já od prázdnin, co jsem si pořídil X100s, jsem se také stal fanouškem Fuji. Esko mi vneslo nový "rozměr"
do fotografování. Je radost ho používat, líbí se mi výstup, hybridní hledáček je silně návykový a co je pro mě neméně důležité, vypadá jako fotoaparát. Nechci se dotknout vlastníků řady Sony 6000, ale ten jejich
dizajn mi připomíná tlustý mobil, na kterém je přilepený grip a objektiv. Tak se omlouvám, ale každému se
samozřejmě líbí něco jiného. Přeji hezký den :-).
6.12.2016 17:06
Taky jsem testoval a super! Už se těším, až si ho koupím pod vánoční stromeček :-))
8.12.2016 21:26
Zdravím,je vidět,že jste nadšený z této značky a recenze je taky pěkně napsaná.
Jenom se nemůžu zbavit dojmu,že fotografie postrádají ostrost a jsou jakoby ploché.Přijde mi to dost zásadní u foťáku za tolik peněz.
Přeji pěkný den.
10.12.2016 11:25
Dobrý den Pěkné fotky , pěkný potok , můžete napsat kde ho najdu Děkuji
11.12.2016 20:11
Moc pěkně a poctivě napsaná recenze. S chutí jsem si přečetla. Ano, je cítit láska k Fuji a díky jedné starší recenzi jsem přešla od Nikonu k Fuji. Nelituji. A souhlasím...X-Pro2 má “duši”. Tečka.
13.12.2016 07:25
Další články z kategorie Recenze a testy
Všechny články kategorieRecenze Fujifilm GFX 50s: postřehy z praxe
Fujifilm GFX 50s je digitální středoformát od Fujifilmu, který na trhu už nějaký ten pátek je. I přesto si ale zachovává výrazné…
8.9.2020
Fujifilm 35mm f/1.4 R - recenze
Téměř před rokem jsem od své milované rodiny dostal darem k dokončení doktorského studia snad nejklasičtější objektiv od…
11.1.2020
Rode Stereo VideoMic X - recenze
Rode Stereo VideoMic X představuje pár kondenzorových mikrofonů v konfiguraci XY. Jedná se o profesionální řadu od australské…
4.1.2020
Lucerna - nejlepší přítel fotografa hor
Chtěli jste večerní nebo dokonce noční fotografie hor oživit o lidský element, ale lidská postava nebyla v noční scenérii téměř…
13.5.2019
Recenze ND filtrů VFFOTO
Cestou na Faerské ostrovy jsem si do batohu sbalil několik šedých filtrů od VFFOTO. Konkrétně se jednalo o ND64x Gold series,…
10.12.2018
Recenze fotobatohu MANFROTTO Windsor
V následujícím krátkém článku vám shrnu dojmy z aktivního používání batohu na Faerských ostrovech.
25.8.2018
Oblíbené články
Kategorie článků
Pište vlastní články
Vyznáte se ve fotografii? Máte ostatním co říci? Pomáhejte nám vytvářet zajímavý obsah Fotorádce.