Recenze Sigma 50mm f/1.4 ART
Sigma 50mm f/1.4 DG HSM ART je ostře sledovaný objektiv. Byl oznámen začátkem letošního roku a od té doby přitahuje pozornost fotografů po celém světě. My vám dnes jako první v ČR přinášíme jeho opravdovou recenzi, a to včetně ukázkových fotek ke stažení. Je Sigma 50mm f/1.4 ART tak dobrá, jak se očekávalo? Čtěte dále.
Objektiv Sigma 50mm f/1.4 DG HSM ART byl od svého oficiálního předsvatební začátkem roku 2014 doslova časovanou bombou. Po internetu se začaly šířit všemožné diskuze a spekulace, jestli bude tak dobrý, jako současná Sigma 35mm f/1.4 DG HSM ART. Dokonce došlo i na porovnání s padesátkou z dílen Carl Zeiss. Co je na tom všem pravdy a hlavně - jaký je vlastně objektiv Sigma 50/1.4 ART v praxi se dozvíte v této recenzi.
Objektiv jsme v redakci měli zapůjčený na dva týdny od společnosti HAMA, která mimochodem již distribuuje objektivy Sigma i na Slovensku. Za dva týdny jsem s testovanou Sigmou osobně nafotil několik svateb i portrétních focení. Takže tato recenze je založena na opravdu reálných zkušenostech z praxe...
Sigma 50mm f/1.4 ART: hlavní vlastnosti
- HSM tiché a rychlé ostření (s možností manuálně přeostřit i při autofokusu).
- Bajonet pro Canon, Nikon, Sigma a Sony.
- Clona f/1.4 až f/16.
- Clona se skládá z 9 lamel.
- Minimální zaostřovací vzdálenost 40cm, poměr zvětšení max. 0.18.
- Délka 10cm (bez krytek), hmotnost 810g (bez krytek).
- Průměr závitu na filtry 77mm, přední člen se neotáčí.
- Bajonet je kovový.
- 4 roky záruka.
Sigma 50mm f/1.4 ART: materiály a ovládání
Sigma 50mm f/1.4 DG HSM ART je svým materiálovým zpracováním zcela identická s objektivem Sigma 35mm f/1.4 DG HSM ART. Jinak řečeno, materiálové zpracování je vynikající. Objektiv působní luxusním dojmem a připomíná spíše objektivy Zeiss než dřívější Sigmy. Bajonet je samozřejmě kovový, sluneční clona (v balení) se nasazuje klasicky.
Testovaný objektiv se ovládá velmi dobře, ostřící kroužek je příjemně široký a má plynulý chod. Autofokus je rychlý a spolehlivý, lze jej při focení kdykoliv ovlivnit právě ostřícím kroužkem. Přední člen objektivu se samozřejmě neotáčí.
Z hlediska ovládání a materiálového zpracování je Sigma 50/1.4 ART zcela srovnatelná například s Canonem 50/1.2L, který je ale paradoxně znatelně lehčí i menší.
Pokud bych na objektivu něco měl vylepšit, tak bych přidal utěsnění proti vlhkosti na obrubu bajonetu.
Sigma 50mm f/1.4 ART: Obrazová kvalita
Ostrost a přenos kontrastu (Canon EOS 5D II)
Níže uvedené jsou 100% výřezy z testovacích fotografií, pořízených na Canon EOS 5D II. Jak lze z těchto výřezů vidět, Sigma 50mm f/1.4 DG HSM ART produkuje skvěle ostrý obraz už na plně otevřenou clonu f/1.4. Samozřejmě je zde dost znatelná vinětace (viz níže). Výsledky testování ostrosti jsou perfektní - jedná se o jeden z nejlepších objektivů ve své kategorii. Ne nadarmo jej v zahraničních recenzích srovnávají s objektivem Zeiss Distagon 50mm f1.4 Otus.
Vinětace (Canon 5D II)
Z hlediska vinětace, tzn. ztmavení v rohových částech fotografie, se Sigma 50mm f/1.4 ART chová specificky. Při zaostření na krátké vzdálenosti vinětuje znatelně méně, než při zaostření na nekonečno (a to u všech clonových čísel). Chová se tudíž zcela stejně, jako nedávno testovaná Sigma 35/1.4 ART.
Při plně otevřené cloně testovaná Sigma vinětuje vcelku dost (jak už to bývá u světelných objektivů zvykem). Po zaclonění na f/2 se situace s vinětací výrazně lepší a clonové číslo f/2.8 vinětaci zcela odstraní. Vinětaci nepovažuji za problém, a to ze dvou důvodů. Moderní fotoaparáty ji umí samy potlačit, stejně tak jako editory fotografií.
Protisvětlo
Osobně velmi rád fotím v protisvětle, a tak jsem testovanou Sigmu 50mm f/1.4 DG HSM ART podrobil mnoha testům. Nakonec ale musím uznat, že si v protisvětle vede skvěle. Neztrácí na kontrastu a ostrosti ani při focení do přímého slunce. Žádný ošklivý závoj nebo ztráta barev se nekoná. Reflexy sice občas vzniknou, ale nevypadají rušivě, jako např. u zoomových objektivů.
Barevná vada
Barevná vada se u Sigmy 50mm f/1.4 ART vyskytuje, ale pouze u nízkých clonových čísel a při velmi kontrastním přechodu stín / prudké protisvětlo. Takže barevnou vadu naleznete jen na fotkách, kdy budete fotit na f/1.4 něco velmi kontrastního a budete pátrat v okrajových částech snímků. V ostatních případech (clonová čísla f/2 a vyšší, středová část,...) se barevné vady vůbec bát nemusíte.
f/1.4
Sigma 50mm f/1.4 DG HSM ART: ukázkové snímky
Zde si můžete prohlédnout a stáhnout ukázkové fotografie pořízené fotoaparátem Canon EOS 5D II a testovaným objektivem Sigma 50mm f/1.4 DG HSM ART. Níže je pak uvedeno konečné zhodnocení testovaného objektivu.
Sigma 50mm f/1.4 DG HSM ART: celkové hodnocení
Objektiv Sigma 50mm f/1.4 ART mě osobně zaujal už při jeho oficiálním představení (koho ne, že?). A díky dobré spolupráci s firmou HAMA, která objektivy Sigma v ČR distribuuje, jsem měl možnost tuto novou padesátku v praxi vyzkoušet velmi brzy - ještě dřív, než se vůbec dostala do prodeje. A díky tomu také mohu nyní vznést finální verdikt.
Pokud nakupujete na Slovensku, tak se k nám do redakce dostala zpráva, že HAMA distribuuje objektivy Sigma již i na Slovensku, takže tuto pevnou padesátku budete moci mít snad ve stejnou dobu, jako v ČR, již se čtyřletou zárukou. Nyní ale zpět k celkovému hodnocení.
Sigma 50mm f/1.4 ART je perfektní objektiv. Osobně vlastním Sigmu 35/1.4 ART, a tak jsem byl ještě víc zvědavý na tuto novou padesátku. Míval jsem od Canonu EF 50/1.4 USM, který jsem nedávno prodal s myšlenkou, že jej nahradí právě tato Sigma. A po realizovaném testování o tom vůbec nepochybuji. Sigma 50/1.4 ART poskytuje vynikající obrazovou kvalitu, krásně měkký bokeh, spolehlivě a rychle ostří, materiálové zpracování je perfektní a cenovka vzhledem ke kvalitám velmi dobrá. Pokud ještě navíc zvážím záruk 4 roky, tak asi není co řešit. Je to ideální objektiv na portréty, svatby, reportáž, rodinné foto a všude tam, kde se využije vysoká kvalita obrazu v kombinaci s výbornou světelností (malá hloubka ostrosti, možnost rozostřit pozadí).
Ovšem nic není dokonalé - pro někoho může být Sigma 50/1.4 ART velká a těžká. Hmotnost 0.8kg a délka 10cm bez sluneční clony naznačuje, že to není žádné ořezávátko. Například Canon 50/1.4 USM a Nikon 50/1.8G jsou objektivy na délku poloviční a hmotnostně zhruba třetinové. Paradoxně i Canon 50/1.2L je znatelně lehčí i kratší. Nicméně alespoň je vidět, že na nás u Sigmy nešetřili a použili pořádný kus kovu a skla. Někomu může hmotnost a velikost přidělat vrásky na čele, jiný zase ocení pořádný kus materiálu, za který si zaplatil. Mně osobně hmotnost ani rozměry nevadí.
Takže celkové hodnocení je následující: Pokud hledáte malý lehký pevný objektiv na cesty, poohlédněte se raději po nějakém "palačinkovém" objektivu. Chcete-li ale pevnou padesátku, která patří mezi to nejlepší na trhu, berte stoprocentně Sigmu 50mm f/1.4 ART. Za cenu dvaceti tisíc korun získáte objektiv, kterému mohou ostatní jen těžko konkurovat.
Diskuse
13.5.2014 09:46
AF problémy?
Díky ze super recenzi – chtěl jsem se zeptat, zda jste se setkal u Canonu s problémem AF. Je to hodně probírané téma a asi jediná viditelná slabiny objektivů Sigma. Četl jsem, že na Canon 5DII je to v pohodě, na Canonu 5DIII už je to problém, není zajištěna kompatibilita s budoucími modely atd. Nevím, které z těchto informací produkuje Canon a co jsou reálné problémy…..Co se týče obrazové kvality – je tedy 50 víceméně stejná jako 35? Díky!
13.5.2014 09:51
AF problémy už nejsou
Problémy s Autofokusem jsem na nové ART řadě objektivů už nikdy neměl. V minulosti s tím bývaly trable, ale u ART objektivů už jsem to nezažil (mám 5D II). Takže ani s touto padesátkou jsem problém s autofokusem žádný neměl, ostřil opravdu spolehlivě. Paradoxně jsem chtěl udělat srovnání s Canonem 50/1.2L (který jsem si půjčil od kolegy) a až doma jsem zjistil, že z elkové padesátky od Canonu byly skoro všechny fotky proostřené! :O Takže to srovnání nakonec bohužel nedopadlo, protože ze Sigmy byly fotky v pořádku, ale z Canonu ne. Tahle padesátka mi osobně přijde stejná, jako 35ka ART od Sigmy, nicméně dle DXO laboratorních výsledků (v recenzi je link) je prý ještě lepší než 35ka.
13.5.2014 13:15
taky mam sigmu 35 ART a pujde na reklamaci. kupoval jsem ji hned jak vysla (jeden z prvnich kusu ve fotoskoda). bohuzel jsem pred 14 dny zjisitl, ze pri ostreni na nekonecno je fotka vzdy proostrena (na canonu 5d II a 6d), ale pri foceni portretu ne! pouzival jsem ji celou dobu hlavne na foceni lidi a ke krajinam jsem se moc nedostal.. takze to pro me bylo celkem prekvapeni. bohuzel se neda nepresne ostreni korigovat ani nastavenim ve fotaku, protoze se jedna o komplexni chybu autofokusu (foceni neceho do ca 3-4m je uplne bez problemu..). Pri porovnani fotek porizenych s AF a s MF je to proste dost znat. asi nejsem sam, protoze s podobnym problemem je na google vic lidi http://www.dpreview.com/forums/thread/3502775 .. je to skoda, protoze opticky je sigma perfektni.. snad nebudou zadne problemy s reklamaci..
13.5.2014 13:38
Tak to mě mrzí Michale... a jiné světelné objektivy v pohodě? V minulosti jsem u některých objektivů měl podobnou zkušenost, ale zjistil jsem nakonec, že na vině byl nespolehlivý autofokus v těle 5D II. Tehdy jsem to víc zkoumal, mrkni sem: http://www.lensrentals.com/blog/2012/07/autofocus-reality-part-1-center-point-single-shot-accuracy Má to víc dílů. Takže otázkou je, zda-li tělo předává objektivu správné nebo špatné informace.
13.5.2014 19:57
srovnani s nikon 1,8
nikon 50 1,8 stoji 1/4 opravdu tam je takovy rozdil v kvalite?
13.5.2014 21:55
tomas: diky moc, mrku na to. prislo mi jenom zvlastni, ze na 5d II i 6d je stejna chyba.. MartyM: noo, nikon ma na f1,8 nizsi ostrost na stredu fotky nez sigma art v extremnich okrajich na 1,4.. navic u sigmy art na f1,4 je stred fotky ostrejsi nez u nikonu na f4.. takze nikon je ve srovnani se sigmou jako plastova cocka jednorazoveho Kodaku ve srovnani se Summiluxem.. ale neni se cemu divit- sigma silne konkuruje zeissu za 90 tisic.. konstrukcne ma snad 13 optickych clenu (jednou tolik nez vetsina 50mm objektivu) - z toho dva lepene triplety (konstrukcne dost narocna zalezitost).. ma perfektni kontrast atd.. proste opticky je to bezkonkurencni narez
14.5.2014 21:43
není náhodou možné kompenzovat FF a BF pro různé zaostřovací vzdálenosti pomocí SIGMA USB dock station? ( http://www.mall.cz/doplnky-foto/sigma-usb-dock-pro-nikon?gclid=CJD3s4KTrL4CFagEwwodMy0A4g )? Dle obrázků je možné nastavit kompenzace pro 4 intervaly viz. obrázky. To by mohlo řešit tento problém ne?
Další články z kategorie Recenze a testy
Všechny články kategorieRecenze Fujifilm GFX 50s: postřehy z praxe
Fujifilm GFX 50s je digitální středoformát od Fujifilmu, který na trhu už nějaký ten pátek je. I přesto si ale zachovává výrazné…
8.9.2020
Fujifilm 35mm f/1.4 R - recenze
Téměř před rokem jsem od své milované rodiny dostal darem k dokončení doktorského studia snad nejklasičtější objektiv od…
11.1.2020
Rode Stereo VideoMic X - recenze
Rode Stereo VideoMic X představuje pár kondenzorových mikrofonů v konfiguraci XY. Jedná se o profesionální řadu od australské…
4.1.2020
Lucerna - nejlepší přítel fotografa hor
Chtěli jste večerní nebo dokonce noční fotografie hor oživit o lidský element, ale lidská postava nebyla v noční scenérii téměř…
13.5.2019
Recenze ND filtrů VFFOTO
Cestou na Faerské ostrovy jsem si do batohu sbalil několik šedých filtrů od VFFOTO. Konkrétně se jednalo o ND64x Gold series,…
10.12.2018
Recenze fotobatohu MANFROTTO Windsor
V následujícím krátkém článku vám shrnu dojmy z aktivního používání batohu na Faerských ostrovech.
25.8.2018
Oblíbené články
Kategorie článků
Pište vlastní články
Vyznáte se ve fotografii? Máte ostatním co říci? Pomáhejte nám vytvářet zajímavý obsah Fotorádce.