Brand

Recenze Tamron 24-70/2,8 VC USD

img_9242.jpgV dnešní recenzi se s jistým časovým odstupem a tedy i klidnou hlavou podíváme na zoom objektiv z dílny firmy Tamron a to konkrétně na model Tamron 24-70/2,8 VC USD.

Ten je vhodný zejména pro fullframe fotoaparáty. Jeho rozsah, světelnost i výkon jej přímo předurčují pro tento druh snímačů, kde dokáže vykouzlit technicky opravdu kvalitní fotografie a za svou cenu snad i úsměv na tváři nejednoho uživatele.

 

Tamron 24-70/2,8 VC USD osobně považuji za nástupce dřívějšího SP AF 28–75mm f/2.8 XR Di LD Aspherical (IF) což byl rovněž objektiv pro full-frame zrcadlovky. Na rozdíl od velmi rychle oblíbeného menšího bratra Tamron 17-50/2,8 XR Di II, který byl pouze pro APSC čip. Ovšem doba i nároky fotografů jdou velmi rychle vpřed a proto máme možnost si i u Tamronu již nějaký rok užívat jak stabilizaci, tak rychlé ostření USD.

S objektivy Tamron různých ohnisek mám řekl bych celkem bohaté zkušenosti, takže ve výběru techniky k redakčnímu testu bylo jasno ihned.

img_9835.jpg

Hlavní vlastnosti

  • Kvalitní zpracování
  • Spolehlivě fungující VC (obrazová stabilizace) s dobrou účinností
  • Opravdu rychlé ostření díky USD (Ultrasonic Silent Drive)
  • 9 lamel clony
  • Závit pro filtr 82mm
  • Je to Tamron = opačně orientovaný výsuv objektiv pro nastavení ohniska
  • Proti Canonu 24-70/2,8L II má stabilizaci a stojí o 30 000Kč méně

Materiály a ovládání

První věc, která velmi příjemně překvapí, je zpracování. To (ruku na srdce) u Tamronu mírně pokulhávalo - velmi tvrdé plasty nebyly vždy dokonale slícované, kroužky zoomu a ohniska se častým užíváním deformovaly, odlepovaly apod. Tedy zpracování je nyní již na opravdu výborné úrovni v každém ohledu, byť do "L" kvality Canon skel tam ještě nějaké drobné rezervy jsou.

img_9243.jpgDruhá věc, která trošku překvapí, je velikost a hmotnost (825g). Nepochybujte o tom, že je to "macek". Sklíčko do kapsy to zrovna není. Nicméně proti Canonu 24-70/2,8L první generace uspoříte v brašně 125g, verze II ovšem váží už jen 803g.

Co za hmotností Tamronu stojí ? Nutnost pokrytí full-frame čipu, rozsah, světelnost... Průměr předního členu pro montáž filtru je 82mm. A to není málo. Jedná se tedy o pořádnou porci skla, protože přední člen je dotažen až téměř ke kraji. (Vzpomeňte na jiné objektivy, které mají průměr pro filtr sice 77mm, ale přední čočka zabírá tak 2/3 z tohoto průměru).

Osobně mi trochu dělá problém fakt, že Tamron využívá pro výsuv objektivu a tím změnu ohniska opačně orientovaný posuv - tedy aby jste dosáhli ohniska 70mm musíte otáčet kruhem zoomu doprava. Na druhou stranu proti dřívejší verzi 24-70/2,8L od Canonu je zasunutý objektiv na základním ohnisku 24mm, což je pro mě například mnohem lepší. Mít zasunutý objektiv a přitom mít hodnotu 70mm je podle mě dost nešikovné. Verze Canon 24-70/2,8L II již rovněž začíná v zasunutém stavu na krátkém ohnisku.

 

img_9830.jpgimg_9832.jpg

Co bych ale předělal je pořadí zoom a ostřícího kruhu. Ostření máte blíž k fotoaparátu a posuv ohniska naopak dál. Já osobně ručně při focení nedoostřuji a tedy mi tam vlastně ten ostřící kruh i trochu zavazí, protože při nechtěném "drbnutí" do něj dojde k rozostření snímku - stalo se mi to sice jen 2x, ale je třeba si na to zvyknout.

Obrazová kvalita

V prních řádcích této recenze jsem zmínil starší objektiv Tamron 28-75/2,8 Xr Di. Neoplýval nijak dobrou konstrukcí, pomalu ostřil, ale jakmile jste se s tímto smířili, měli jste opravdu velmi ostrý objektiv již od minimální clony f2,8. Avšak ke konci svého rozsahu již byl na nejmenší clonové číslo výrazně měkčí, než ve zbytku rozsahu. Proč se tím ale trápit, když zde máme perfektního nástupce?

Noční snímky

Ostrost, barvy, přenos kontrastu i výkon v protisvětle je opravdu výborný. Jediné co Tamron asi nikdy nedořeší k mé spokojenosti jsou "hvězdice" od světelných zdrojů, které produkuje za dlouhých večerních expozic (viz níže). Jinak nemám objektivu co vytknout.

mimg_9184.jpgmimg_9185.jpg

Obrazová ostrost

Ano, fotil jsem i s kombinacií Canon 5D Mark III a Canon EF 24-70/2,8L II a byl jsem unešený. Nicméně 30 000Kč rozdílu (kdy rozdíl je vlastně vyšší, než pořizovací hodnota testovaného objektivu) mezi Tamronem a Canonem je natolik propastných, že nemůže omluvit o chlup lepší obrazovou kvalitu "originálního konkurenta". A aby jste nezůstali na pochybách o ostrosti testovaného Tamronu, nafotil jsem sérii fotek od f2,8 do f9,0 totožného předmětu a vřele doporučuji si tyto vzorové fotografie stáhnout a porovnat. Rozdíl je neznatelný.

o1.jpgo3.jpg

o5.jpgo8.jpg

mimg_9237.jpg

mimg_9238.jpg

Soudkovitost

Co se týče soudkovistosti - rovněž i tady jsem objektiv podrobil menšímu testu s cihlovou zdí (opět série foto ke stažení), kde lze opravdu pěkně vidět, nakolik objektiv deformuje blízký obraz a perspektivu - u krajiny se toto neřeší, ale u architektury je to již znát. Myslím si, že si objektiv vede velmi dobře. Ostatně jsem přesvědčen, že Tamrony jsou v tomto ohledu opravdu slušné a kupříkladu při srovnání Tamronu 17-50/2,8 a Canonu 17-40/4L na APSC čipu bych se jednoznačně postavil na stranu Tamronu - podle mě má menší soudkovitost.

soud1.jpgsoud2.jpg

soud3.jpg

Bokeh

Bokeh, jeho podání v různých situacích a hlavně nastavených clonách je věc, kterou musí dle mého soudu objektiv zastávat velmi dobře. A to i přesto, že se vlastně bavíme o univerzálním objektivu - nebo možná právě proto. Každému záleží na hezkém rozostřeném pozadí a na celkové plasticitě fotografie pro dobrý výsledek. Mírná "cibulkovitost" (soustředné kruhy) bokehových kuliček v pozadí tady je, ale je potlačena na minimum a výsledek je opravdu velmi dobrý.

mimg_9187.jpg

mimg_9188.jpg

Vzorová fotografie je výřez 1:1 a záměrně silně upravená tak, aby co nejvíce "vylezla" pravá povaha struktury bokehu.

bokeh.jpg

Ukázkové snímky a celkové hodnocení

Pro prvotní informaci - snímky byly pořízeny v kombinaci s tělem Canon Eos 5D Mark II.

uk1.jpguk2.jpg

uk3.jpguk4.jpg

uk5.jpguk6.jpg

uk7.jpguk8.jpg

uk9.jpguk10.jpg

Pokrok je ve výrobních řadách Tamronu hodně znát. Používám dle chuti střídavě objektivy Canon, Tamron i Sigma, ale z Tamronu jsem byl až na jeho velikost a hmotnost (nicméně zcela pochopitelnou a odpovídající) unešený. Snesl bych možná maličko živější barvy a výraznější kontrast, jenže je to jako se solí - pro někoho málo, pro jiného moc a doladit v editoru je otázka sekund.

Za dané peníze si Tamron stojí velmi vysoko a poměr ceny a kvality je neuvěřitelný, byť si jistě mnozí klepou na čelo, jak může někdo utratit za objektiv už tak bezmála 30 000Kč. Věřte že za to stojí, protože za tyto peníze nic lepšího nedostanete.

Navíc je potřeba uvážit rozšířenou záruku 5 let a záruční servis do 3 dnů (pro čerpání těchto výhod je potřeba nakupovat v autorizovaných obchodech).

Ostrost, barvy i celkové podání hodnotím velmi vysoko, konstrukce ukáže až častým používáním, jak na tom životnostně objektiv je (dřívější verze byly náchlyné na vniknutí prachu), ale opravdu nemám co vytknout, až na zmíněné pořadí kruhů zoomu a ostření a také opačný výsuv ohniska - při přehazování objektivů je to trochu nezvyk a stále jsem kroutil opačně :) Pokud člověk používá jen tento objektiv a k tomu třeba 70-200 a 85/1,8 (které si mimochodem klidně koupíte za ušetřené peníze) není to nic hrozného. Já osobně tento objektiv vřele doporučuji.

Na závěr děkuji společnosti Penta CZ s.r.o. za zapůjčení objektivu Tamron k redakčnímu testu.

Štítky: objektiv

Diskuse

Martin

24.7.2014 08:02

Pane Bureš, to není ostření a zoom u Tamronu není opačně, ale správně, to jen Canony a Sigmi to mají blbě, Nikony a Tamrony jsou v pořádku :-) K Tamronu - osobně mi přišlo podle fotek zdi zkreslení už přes čáru, tedy mi chybí zmínka jestli obsahují editory profil na korekci. A proč srovnavate v rámci zkreslení FF sirokac a APS-C zakladak?

Jiří Bureš

24.7.2014 10:47

Re : Callgaro

Dobrý den, ad 1) Zkreslení je relativní. Nikdo Vám neřekne u fotek testu z jaké vzdálenosti dotyčnou zeď nebo mřížku fotil. Já jsem byl asi ve vzdálenosti cca 50cm, což je hodně blízko. Při běžném focení ta soudkovistost tolik nikdy nevyleze ad 2) Běžnému uživateli a fotografovi orientovanému na výsledek je de facto hloupě řečeno co má v ruce, ale jde mu o výsledek, proto jsem se pustil do srovnání zkreslení Tamronu 17-50 a Canonu 17-40, ale také je tam zmíněno NA CROPOVÉM těle. Nezacházel bych do velkého slovíčkaření, podal bych zde vysvětlení velmi dlouhé a zahltil tím prostor pro příadné jiné dotazy :)

Standa

24.7.2014 11:41

Je mi jedno zda se toci tak ci onak a kdo to ma spravne!

Martin

24.7.2014 17:03

Tak ono to až tak jedno fakt není, když jsem měl souběžně PEN (Canon zoom) a Nikona dost mě to taky rozcilovalo. On zvyk je železná košile a pokud někdo fotí reportáž a má třeba na jednom těle jeden směr a na druhém objektivu opačný směr bude to na prášky. P.Bureš, máte pravdu netřeba slovickarit, jen mě trošku překvapilo takové srovnání, ale článek není o těchto sklech. Pokud jde o to zkreslení píšu to za sebe. Na mém Nikonu 18-105 je také takové na širokém konci a prostě mnohdy mě to nutí takové ohnisko raději nepoužívat. A nejde jen o architekturu.

Alesh.FR

27.7.2014 21:18

Teď ještě 70 - 200 f2.8 VC :)

roliko

30.7.2014 00:40

Tamron 24-70/2,8 VC USD

Prečo ešte nemate Tamron 24-70/2,8 VC USD v databaze na porovnanie objektívov ???

Tomáš

30.7.2014 09:10

Díky za upozornění, chybka se vloudila a nyní se již v pořádku zobrazuje v katalogu.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Recenze a testy

Všechny články kategorie

Recenze Fujifilm GFX 50s: postřehy z praxe

Fujifilm GFX 50s je digitální středoformát od Fujifilmu, který na trhu už nějaký ten pátek je. I přesto si ale zachovává výrazné…

8.9.2020

Tomáš

Fujifilm 35mm f/1.4 R - recenze

Téměř před rokem jsem od své milované rodiny dostal darem k dokončení doktorského studia snad nejklasičtější objektiv od…

11.1.2020

Michal Kroupa

Rode Stereo VideoMic X - recenze

Rode Stereo VideoMic X představuje pár kondenzorových mikrofonů v konfiguraci XY. Jedná se o profesionální řadu od australské…

4.1.2020

Michal Kroupa

Lucerna - nejlepší přítel fotografa hor

Chtěli jste večerní nebo dokonce noční fotografie hor oživit o lidský element, ale lidská postava nebyla v noční scenérii téměř…

13.5.2019

Václav

Recenze ND filtrů VFFOTO

Cestou na Faerské ostrovy jsem si do batohu sbalil několik šedých filtrů od VFFOTO. Konkrétně se jednalo o  ND64x Gold series,…

10.12.2018

Michal Kroupa

Recenze fotobatohu MANFROTTO Windsor

V následujícím krátkém článku vám shrnu dojmy z aktivního používání batohu na Faerských ostrovech.

25.8.2018

Michal Kroupa