Brand

S FREEDIVERY NA JEDEN NÁDECH

Vyfotit potápěče nebo delfíny si pod vodou zkusil kde kdo. Jen málokdo je však v hloubkách fotografoval bez pomoci přístroje, limitován kapacitou svých plic a schopností vydržet pod vodou na jeden nádech. Jak jsme tímto způsobem fotili delfíny, freedivery při hloubkových disciplínách anebo podvodní "skupinovky" a portréty se dozvíte v tomto článku.

2.jpg

V prvním článku o freedivingovém safari s Apneaman.cz jste se dočetli o fotografování vraků Thistlegorm, Giannis D nebo Carnatic. To však byla pouze jedna část naší plavby v Rudém moři.

 

Delfíni

Kromě vraků se nám podařilo nafotit především delfíny skákavé (bottlenosed dolphins), kteří se přišli několikrát podívat, co ti divní tvorové ve vracích vyvádí. Ačkoliv se potápím přes 10 let, bylo to moje první setkání ve vodě s tímto velkým druhem delfína, do teď jsem se potápěl pouze s menšími delfíny dlouholebými (spinner dolphins).

Dolhpins-chaos.jpg

Ze setkání jsem byl nadšený. Menší spinner dolphins se totiž lidí více bojí a ačkoliv jsou hraví, hrají si spíše se sebou než s lidmi. Mnohem větší bootlenosed dolphins jsou sebevědomější a z lidí si často dělají srandu. Mě se jeden delfín jakoby snažil chytit za ploutev, druhý na mě v rychlosti najížděl a pak na poslední chvíli uhnul, další se se mnou točil dokolečka tolikrát, až se mi z toho zamotala hlava. Fotografovat tyto delfíny bylo mnohem zajímavější, než fotografovat jejich menší příbuzné a zvládal to i můj pomalejší autofocus (viz foto výše a níže).

3.jpg

Tip na focení: Pokud jsou delfíni v mělké vodě, obloha je bez mráčků a sluníčko doslova "peče do vody", lze delfíny fotit bez použití blesku. To je obrovská výhoda, protože v tom případě můžete zapnout sériové snímání, delfíny "zasypat" hromadou snímků a pak jen vybrat ten nejlepší. Pokud je však slunečních paprsků méně anebo fotíte v hlubší vodě, použití blesku se nevyhnete. V tom případě jste odkázání na pomalý recyklační čas externího blesku nebo (jako v mém případě) na ještě pomalejší čas interního blesku, přes který externí blesk odpalujete. Pak nezbývá než počkat a spoušť zmáčknout jen jednou, v ten pravý okamžik.

Shark reef.jpg

Fotografické session

Pro účastníky našeho potápěčského safari jsem na lodi uspořádal nejen menší přednášku o fotografování pod vodou, ale především několik fotografických "sessions". Přednáška se sice nemohla rovnat plnohodnotnému workshopu, který trvá 4 dny a na kterém od rána do večera probírám s účastníky především ovládání fotoaparátu, práci s expozicí, kompozicí, lepení expozic a panoramat, kreativní fotografii s dlouhými časy, postprocessing a tisk, nicméně i tak se freediveři dozvěděli něco ze základů fotografie.

4.jpg

Když jsme tedy zrovna nepotápěli na vraku, neblbli s delfíny nebo nediskutovali freediving, či fotografii, nahnal jsem freedivery do mělké vody a vymyslel několik fotografických scének, ve kterých měl každý z nich svou roli.


Fitness underwater.jpgNejvětší úspěch sklidily scénky s Martinem (instruktorem) kárajícím se zdviženým prstem své studenty, sprint pod vodou (viz úvodní foto článku) anebo různé sestavy freediverů (viz foto výše a níže).

Ačkoliv byly tyto záběry foceny v mělké vodě (kolem 8 metrů), nebylo to zrovna nejjednodušší. Pozitivní vztlak nás totiž vytahoval zpět k hladině a tak jsme se museli potápět ve výdechu (s prázdnými plícemi). Sladit načasování tak, aby všichni naráz, ve správný okamžik zahráli svou roli, nebylo bez komplikací, ale nakonec to vyšlo.

Tip na focení: Na portréty či skupinové fotky je nejlepší najít čistou mělkou vodu (4-10 metrů) s bílým pískem. Bílý písek odráží sluneční paprsky zpět k hladině a tak celou scenérii neuvěřitelně prosvětluje. Díky tomu lze nejen do značné míry spoléhat na přirozené světlo, ale také fotit na nízké ISO a maximalizovat tak obrazovou kvalitu.

 

Trenink

No limits.jpgKromě fotografických radovánek byl na programu i freedivingový trénink. Trénovaly se disciplíny CWT (ponoření do maximální hloubky pouze za pomocí ploutví), FIM (ponor do maximální hloubky přitahováním za lano) a NO LIMITS (sjezd do maximální hloubky a vynesení na hladinu za pomoci sledu). Já rekordy nehonil, ale raději využil příležitosti fotografovat freedivery při všech těchto disciplínách.

Fotograficky nejzajímavější byla disciplína NO LIMITS, při které se freediveři spouštěli do hloubek kolem 50-60 metrů za pomocí zatíženého sledu. Připomínalo to výtah, který Vás vezme na výlet do temných mořských hlubin a pak vyveze zpět na hladinu, k možnosti opět se nadechnout.

Princip fungování sledu je jednoduchý. Sled je zatížen olovem a tak klesá ke dnu. Na konci lana se sled zastaví, Martin nafoukne vzduchem stlačeným v potápěčské láhvi vak a ten sled spolu s freedivery vynese zpět k hladině.

Zatímco se freediveři spouštěli  do nekonečných hloubek, já visel s fotoaparátem v hloubce kolem 15 metrů a fotografoval jejich "průlet" kolem mě. Jelikož jsem měl nasazené rybí oko s ohniskem 10mm, bylo nejtěžší zachytit prolétající sled a zároveň nebýt sledem nebo některým z freediverů zasažen. Čekal jsem vždy do posledního okamžiku těsně u lana, a když byla olova sledu vzdálená jen několik desítek centimetrů od mého objektivu, zmáčkl jsem spoušť a okamžitě uhnul.

Salvimar 002.jpgTip na focení: Nejzajímavější snímky vznikají při záběrech směrem proti hladině, se sluncem v záběru. Pokud byste fotili směrem do hloubky, bude potápěče obklopovat pouze temná modř. Když však freedivera umístíte mezi objektiv a slunce, stačí ho bleskem ze spodu lehce přisvítit a sluníčko se postará o zbytek. Při této kombinaci umělého a přirozeného světla vznikají velmi zajímavé fotografie.

 

Co říci závěrem k této fotograficky i potápěčsky velmi povedené výpravě? Snad jen to, že freediving a fotografování pod vodou není  (jak se většina laické veřejnosti domnívá) aktivitou pouze pro několik vyvolených "supermanů".

Zážitky, které u toho prožijete lze jen stěží přirovnat k těm, které prožíváte u jiných sportů a aktivit. Někdo možná namítne, že jde o nebezpečnou zábavu, u které můžete umřít. Já věřím, že když se freediving provozuje správně, je mnohem bezpečnější, než Vaše každodenní cesta do práce a z práce. Navíc umřít nakonec musíme všichni, ne každý ale opravdu žije.

Who stays longer.jpg

A abychom se o fotografování pod vodou nebavili jen teoreticky, pojďme se podívat na video z této akce! Zapněte proto reproduktory a pusťte se prostřednictvím videa na nádech do legendárních vraků Thistlegorm, Giannis D, zapotápějte s delfíny, svezte se do nekonečných mořských hloubek na sledu a nebo se podívejte na práci freedivera-fotografa v terénu :o) To vše, v tomhle videu: https://youtu.be/ce9zy4Pltg0

Safari2.jpg

Štítky:

Václav

Václav Krpelík je fotograf, který se zaměřuje především na fotografování krajiny a to jak té na souši, tak té pod vodou. Jako jeden z mála fotografů na světě, se s těžkou foto-technikou vydává do mořských hlubin výhradně bez přístroje. Mnohaleté zkušenosti s fotografováním hor, pobřeží, mořského světa a dalších žánrů pak předává účastníkům svých workshopů a expedic pořádaných v zahraničí.

Více o něm a o jeho tvorbě naleznete na jeho webu www.vaclavkrpelik.com.

Diskuse

Nikdo zatím nenapsal žádný komentář. Buďte první!
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Jak fotit, když venku mrzne

V návodu k fotoaparátu se dočtete, že je možno fotoaparát používat do teploty 0°C. Ale v mrazu se přesto běžně fotí. Kde je tedy…

1.1.2022

JaroslavJay

Fujifilm CLASSIC Neg. na starších foťácích Fuji

Pokud fotíte do RAF a používáte pro úpravu Capture One, zde je poměrně snadný trik jak využít nejnovější filmové simulace i na…

5.1.2021

Michal Kroupa

Krajinářská fotografie - rok 2020

Máme za sebou trošku zvláštní rok, tak se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících…

3.1.2021

Michal Balada

Dvojí polarizační filtr aneb využití efektů

Určitě každý známe označení CPL tedy cirkulární polarizační filtr. Každý, kdo tento filtr zná ví také jaký efekt vytváří.…

14.11.2020

Lukáš

Měření expozice: kdy a proč chybuje? Jak na ideální expozici?

Ve fotoaparátu vestavěné měření expozice je velmi užitečné, avšak ne 100% spolehlivé. V jakých případech je potřeba expozimetr…

2.5.2020

Tomáš

Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019

Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.

16.9.2019

Michal Balada