Brand

Skutečná omezení v krajinářské fotografii

1.jpgČím dál častěji kolem sebe slýchám "Kdybych měl ten a ten foťák, to by byly fotky!". Čím dál více amatérů mi píše "Poraďte mi, je Canon 5D Mark III dobrý na krajinky?" Čím dál více začínajících fotografů mi na workshopy nosí několikanásobně dražší těla, než mám sám a přitom většina z nich nemá finance na pořádný stativ, panoramatickou hlavu, širokoúhlý objektiv, kvalitní filtry a další "zbytečnosti". V čem ve fotografii spočívají skutečná omezení? Ve fotoaparátu, foto-technice nebo v nás?

Je to velmi starý příběh, který se týká asi nás všech. Mám dražší auto než soused = jsem lepší řidič, mám dražší lyže než kolega = jsem lepší lyžař a stejně tak mám dražší foťák = jsem lepší fotograf. Tenhle sebeklam je zakořeněn kdesi hluboko v nás.

Zapůsobit fotoaparátem nebo fotografií?

Ano, fotoaparátem za 100 tisíc můžete kdekoho ohromit. Vytáhnete tu mašinu, v mžiku je z Vás profesionál a každý laik si sedne před "panem fotografem" na zadek. Hřejivý pocit z téhle situace je fajn. Škoda, že trvá jen do té doby, než dotyčný zjistí, co Vám z toho stroje leze..

Co takhle zkusit image pro jednou budovat trochu jinak? Zkusili jste někdy vytáhnout raději entry-level DSLR za 15 tisíc, vyčkat na moment, který se opakuje jednou za x let a zachytit ho 30 snímky, které pak slepíte do jednoho panorama s rozlišením a obrazovou kvalitou rovnající se středoformátu?

19.jpg

Kolega vedle Vás se Vám možná bude smát, že si říkáte fotograf a z fotobatohu taháte tohle hračkářství, ale Vy si pak na stěnu pověsíte dvoumetrovou fotografii, tisknutou z rozlišení 300 ppi, zatímco on se svým cvakem z fotoaparátu za 100 tisíc na facebooku obdrží dva "laiky".

Mám na to nebo na to nemám?

Ano, možná si řeknete, proč se trápit s hračkářstvím za 15 tisíc, když to samé mohu nafotit mašinou za 100 tisíc a získám ještě více na obrazové kvalitě, případně si usnadním práci. A budete mít pravdu.

Pokud jste profesionální fotograf, fotící několik hodin denně, 365 dnů v roce, pak nejlepší tělo, které Vám bude každou maličkostí práci usnadňovat, prostě potřebujete. Na takovém těle bude pravděpodobně i z části záviset Vaše živobytí a tak šetřit nemá cenu.

17.jpgPokud jste znuděný milionář nebo máte neomezený rozpočet a chcete si koupí nejdražšího fotoaparátu prostě jen udělat radost, tak také nevidím důvod, proč ho nepořídit.

Pokud jste však začátečník / amatér, který počítá každou korunu, proč se proboha zadlužovat nebo vyplácnout několikaleté úspory za tělo, jehož potenciál nikdy nevyužijete? Stejné fotografie pořídíte s fotoaparátem za 10 tisíc a tak přidaná hodnota dalších například 70 tisíc bude nulová.

V souvislosti s tím mě napadá případ pána, který se mi nedávno hlásil na workshop a chtěl poradit s výběrem foto-techniky. Měl omezený rozpočet a plánoval koupit fotoaparát, se kterým by mohl fotit krajinu. Ačkoliv jsem mu několikrát vysvětloval, že funkce nejdražších fotoaparátů v krajinářské fotografii nevyužije, dotyčný nakonec pořídil 5D Mark III. Prý mám určitě pravdu, ale on to s krajinářskou fotografií myslí vážně.

Řeklo by se "alespoň bude mít pořádný foťák". Jenže dotyčnému už nezbyly finance na širokoúhlý objektiv, pořádný stativ, ani filtry. Když mi prozradil, že na workshop do Tater hodlá přijet v džínách, teniskách a pleteném svetru, jelikož na outdoorové oblečení také nemá, vysvětlil jsem mu, že v jeho případě bude nejvhodnější zůstat u čtení mých článků. Není to bohužel smyšlený příběh a není jediný. Každý rok takhle několik zájemců odmítnu.

landscapephotographer.jpg

Fotoaparát, který mě omezuje?

18.jpgProsím řekněte mi alespoň o jedné funkci, kterou pro focení krajiny nutně potřebuji a můj fotoaparát za 15 tisíc jí nemá.

1) 61 bodový autofokus? K čemu, když nejpřesněji ostřím manuálně přes live view a tak autofokus nepoužívám.

2) Sekvenční snímání 9 snímků za sekundu? Má snad krajinka nohy, aby někam utekla?

3) Možnost editace fotografií přímo ve fotoaparátu? Jsem snad turista, abych editovat ve fotoaparátu? Fotím do rawu a pro editaci používám profesionální software a pravidelně kalibrovaný monitor.

4) Více slotů na paměťové karty? Jsem snad svatební fotograf? Ne, nejsem. Jsem fotograf, který vstává ve 4 hodiny ráno a drápe se na vrchol hory, aby zachytil moment, kdy se všechny elementy světla, kompozice a barev sejdou tak, aby vytvořili dokonalý snímek. Ten pak zachytí do 3 panoramat a má hotovo.

5) Vyšší obrazovou kvalitu? S novým fotoaparátem za 15 tisíc jste na špici obrazové kvality v kategorii aps-c. Když totiž výrobce na trh uvede nový senzor, "nacpe" ho většinou do všech nových těl bez ohledu na finální cenu fotoaparátu. Nové senzory bývají o chlup lepší než ty vyvinuté před 5 lety a tak co se obrazové kvality týče, do kapsy často strčíte i několikanásobně dražší, starší těla.

15.jpg

Pro srovnání obrazové kvality různých fotoaparátů doporučuji navštívit tento link: http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-70d/17

6) Full-frame senzor? Jste-li začátečník, je pro Vás full-frame senzor v případě krajinek spíše na škodu. Nižší hloubka ostrosti spojená s delšími ohnisky objektivů pro full-frame fotoaparáty znamená, že pro Vás bude obtížnější celou scénu pokrýt dostatečnou hloubkou ostrosti (více o výhodách a nevýhodách full-frame fotoaparátů v tomto článku).

7.jpg

Zbytečnosti, na které rozpočet nezbývá?

Na druhé straně existují "zbytečnosti", na které už většině amatérů finance nezbývají, ale bez kterých bych fotografie, které vytvářím, nikdy pořídit nedokázal:

1) Kvalitní stativ - jak chcete fotit krajinu, když se Vám ve větru stativ třepe? Stativ je v krajinářské fotografii tím nejdůležitějším, protože při západech a východech slunce používáme časy, které udržet z ruky prostě nelze. Přesto je to prvek foto-výbavy, na kterém se většinou nejvíce šetří.

2) Širokoúhlý objektiv - jak chcete fotit hory, když se Vám nevlezou do záběru? Odstoupit v praxi často není kam, protože Vám to skalnatý terén neumožňuje. Navíc to není jen o odstoupení si. Širokoúhlý objektiv Vám nabídne novou perspektivu, nový pohled na svět, kterého ničím jiným nedosáhnete!

21.jpg3) Šedé filtry - bez šedých filtrů čas z jedné sekundy na několik minut nenatáhnu, ani kdybych se na hlavu stavěl. Mohu sice přiclonit na maximum a snížit iso na minimum, ale ani to mi při dostatku světla ve scéně moc nepomůže. Bez filtrů jako je Lee Big Stopper nebo Lee 0.9 Pro Glass (a jim podobným), bych musel na několikaminutové expozice v době, kdy je ještě sluníčko nad horizontem, zapomenout (více o filtrech - viz tento článek).

4) Panoramatická hlava - někdo namítne, že fotí panoramata i bez panoramatické hlavy. Ano, jde to.. v určitých případech. Jakmile ale máte něco velmi blízko v popředí a fotíte na krátkém ohnisku, parallax error se určitě projeví (viz tento článek).

Jen pro srovnání: moje 2 těla stála každé cca 15 000. Oproti tomu výše uvedené "zbytečnosti" stály cca 74 000 (Gitzo stativ + hlava 17 tisíc, 2 širokoúhlé objektivy Tokina 11-16 a Tokina 10-17 fisheye 31 tisíc, Lee filtry 20 tisíc, Panomaxx VR hlava 6 tisíc).

8.jpg

Co nás opravdu omezuje?

Ačkoliv si to většina z nás nerada připouští, ta hlavní omezení nespočívají ve vybavení, ale v nás:

1) nedostatečná vize - pokud dokonalou scenérii nemáte v hlavě, nedostanete ji ani do fotoaparátu. Je jedno kolik jste za fotoaparát zaplatili. Je to jen stroj a v tomhle Vám nepomůže. Dokonalé fotografie jsou o světle, kompozici a hlavně fotografově vizi, jak scénu zachytit. Tu buď v hlavě máte a dokážete ji zrealizovat nebo ne. (více o fotografově vizi v tomto článku)

2) chabé znalosti, schopnosti a zkušenosti - laická veřejnost často věří, že nejdražší fotoaparáty "to udělají za Vás". Neudělají. Jaká nastavení fotoaparátu použít, jakou kompozici zvolit nebo jak zachytit to nejlepší světlo Vám žádný fotoaparát na světě neřekne. Bez rozsáhlých znalostí, zkušeností a schopností je Vám jakákoliv foto-výbava k ničemu.

3) vlastní lenost - zažil jsem fotografy, kteří do hor přijeli s tou nejdražší foto-technikou, ale vstát ve 4 ráno a lézt s tou tíhou kvůli východu slunce někam na kopec? To ani náhodou. Mají přeci "profi" fotoaparát, jsou to "profíci" a tak tohle nemají zapotřebí. Když já se z ranního focení vracím, oni teprve vyráží. Co jdou fotit, netuším, ale vzhledem ke kvalitě světla, která tou dobou panuje, si výsledek dokážu představit :o)

4.jpg

Ten jouda na to nejspíš nemá!

Někoho možná napadne, že důvod, proč začátečníkům rozmlouvám drahé fotoaparáty a sám používám ty levnější je, že patřím k těm, co na to prostě nemají. Není to tak. Tělo jakým je například Canon 5D Mark III bych si mohl pořídit zítra, ale čeho bych tím jako landscape / underwater fotograf docílil?

Ani v jedné z těchto fotografických disciplín se člověk v rámci české republiky nemůže stát profesionálem. Malý trh by ho prostě neuživil a tak takovou investici racionálně neospravedlníte. Na jedné straně náklad 100 tisíc, na druhé straně výnos 0, jelikož případný pozitivní dopad na fotografie potenciální zákazník nepozná a neocení.

Netvrdím ale, že si fotoaparát typu Canon 5D Mark III nikdy nekoupím. Jen tvrdím, že pokud k tomu dojde, bude to spíše, abych si "na stará kolena udělal radost", než proto, že moje současné tělo, na to už nestačí. Jednoduše doufám, že snad jednou budu s rozpočtem patřit k těm šťastlivcům, kteří si ho koupí jen tak pro radost a nebude je to přitom nikde "bolet" :o)

Poznámka: Zaslechl jsem i názor, že jsem ty drahá těla nikdy neměl možnost vyzkoušet a tak nevím o čem mluvím. Těm, co si to myslí, jenom připomenu, že mi každý rok projde pod rukama v rámci workshopů cca 40 kurzistů. To znamená 40 fotoaparátů každý rok, od "entry-level" těl, až po těla jako Canon EOS 1D MARK IV nebo Nikon D800E...

vantagepoint.jpg

Jak to s těmi fotoaparáty tedy je?

Teď mě řada z Vás asi nebude mít ráda, ale odpovězte si popravdě na otázky: "Co s fotografiemi krajinek vlastně dělám?" Opravdu těch fotek prodám tolik, aby to ospravedlnilo koupi Nikonu D800E? Nebo ještě jinak: "Prodám fotografií více, když si koupím fotoaparát o x desítek tisíc dražší?" "Prodám vůbec nějaké?", "Bude přechod na drahé tělo na mých fotografiích znatelný nebo ho pozná pouze moje peněženka? ". Řada z nás si drahý fotoaparát pořizuje s vidinou slávy a fotografického uznání, ale skončí to jen několika "laiky" na facebooku a hromadou utracených financí.

Nepochopte to ale špatně. Je jasné, že pokud se živíte komerční fotografií (fotíte svatby, portrét, fashion, sport, produkty, interiéry, reportáž), je pro Vás tělo, které Vám jakkoliv každodenní práci usnadní velkým pomocníkem a nutností. Takových fotografů je ale na Fotorádci menšina.

Všichni ostatní a především začínající fotografové krajináři by si před koupí nového těla měli zkusit upřímně odpovědět na otázku: "Co mě ve fotografii opravdu omezuje? Je to fotoaparát, foto-technika nebo moje schopnosti?"

Jaký fotoaparát se rozhodnete používat je samozřejmě jen na Vás. Vždy je však třeba si uvědomit, že dražší fotoaparát neznamená hezčí fotku! Jestli se fotografie povede, záleží na oku, mozku, rukách a talentu fotografa! Ne na ceně fotoaparátu, který zrovna používá.

Jinak řečeno, je potřeba se rozhodnout, zda chcete ohromovat fotografiemi nebo fotoaparátem :o)

10.jpg

Pro představu o tom, jak vypadají fotografie krajiny z těla za 15 tisíc, doporučuji navštívit moji galerii panoramat: http://www.vaclavkrpelik.com/galerie/panorama/ Podotýkám, že tyto fotografie mají díky lepení mnoha snímků do jednoho panorama rozlišení 12 000 - 30 000 pixelů na delší straně, tedy obrazovou kvalitu středoformátu nebo vyšší.

 

Václav

Václav Krpelík je fotograf, který se zaměřuje především na fotografování krajiny a to jak té na souši, tak té pod vodou. Jako jeden z mála fotografů na světě, se s těžkou foto-technikou vydává do mořských hlubin výhradně bez přístroje. Mnohaleté zkušenosti s fotografováním hor, pobřeží, mořského světa a dalších žánrů pak předává účastníkům svých workshopů a expedic pořádaných v zahraničí.

Více o něm a o jeho tvorbě naleznete na jeho webu www.vaclavkrpelik.com.

Diskuse

František Zemek ASČF

11.3.2014 09:09

stará kolena

na ta stará kolena si nic nepořizuj, věřím, že budeš potřebovat ,,opodeldoky,, ne foťák To je úděl fotografů ;-) A neboj ono to přijde, už dva měsíce hledím z panelákového bytu, proklínaje právě ta kolena, turistiku, cyklistiku, brodění se potoky, šlapání sněhem. ))))))))))) DS-ZF

Josef Plaček

11.3.2014 12:37

Amen, ale....

Širokoúhlý objektiv - tady bych asi napsal, jakýkoli kvalitní objektiv. Čímž nechci hanit setové skla, sám fotím setovým a za ty peníze je super, ani širokoúhlé, jen aby si lidi dogmaticky nemysleli, že krajina=širokáč. Ani omylem (než hodíte kamenem, spíš je to o stylu, znám lidi co pod 200mm sklo nejdou, u krajiny). Panoramatická hlava - pokud nefotíš 360° pano nebo virtuální prohlídky místností, tak ji nepotřebuješ ani na blízké objekty, nebo né přímo vražedně. Jen pro příklad: http://www.placek-foto.cz/galerie/unorova-satina/ Ohnisko 50mm, nejbližší objekt 1,5 metru, překryv sem neodhad, proto tak brutální počet snímků, ale do hledáčku jsem ani neviděl. http://www.placek-foto.cz/galerie/podzimni-kamenice-i/ Ohnisko 35mm http://www.placek-foto.cz/galerie/podzimni-kamenice-ii/ Ohnisko 25mm, nejbližší objekt 1 metr, možná míň http://www.placek-foto.cz/galerie/satina-letni/ 24mm, všechno blízko http://www.placek-foto.cz/galerie/satina-podzimni-i/ Taky 24mm, z toho kmene jsem měl strach ale myslím, že v poho. Jediný přínos v pano hlavě zatím vidím v tom, že bych si lépe pohlídal jak horizontální, tak vertikální posun při panoramování díky stupnicím. Kdysi sem také šilhal po Tokině 11-16 což je super sklo na krajinu, ale teď už spíš koukám po 35mm nebo 50mm sklu, právě kvůli panoramatům, možností je spousta. A k lenosti, tam není co dodat, kolikrát se ani mi nechce vstávat, jenže to znamená vstávat , jet vlakem, šplhat, takže né vždy to vyjde... Jo a k těm kolenům, pro jistotu mi v něm hned luplo, a to jsem mladý člověk :-)

Josef Plaček

11.3.2014 12:45

A taky by mohly být v komentářích povoleny odstavce, bo teď se to nedá přečíst :-D

Standa

11.3.2014 13:20

Pokud nekdo foti z 99% jen krajinu, tak jo fajn, ale já si vyfotim rád krajinu, auto na rally, letadlo na NATO, koncert. Tady uz jsem narazel na limity. Navic jsem si rikal jakou sirocinu koupit, abych byl spokojen, tak jsem koupil (jelikoz jsem mel na apsc sklo 17-40) FF telo a je klid. Lepsi telo pomuze udelat technicky lepsi fotku, navic stravim mene casu u PC, ovsem kvalitnejsi co do obsahu nebude. Vetsina si tim projde.

Václav

11.3.2014 13:22

Re: pipe

S odstavci ti nepomůžu :o) Ale co se ohniska týče, tak na místech kde fotím a kam beru lidi na workshopy moc dlouhé skla nevyužiješ.. proto jsem jako příklad uváděl širokáč, který spoustě lidí ve foto-batohu chybí. Co se panoramatické hlavy týče, nefotíš na krátkém ohnisku a z blízka, takže se ti parallax error neprojeví. Širokým ohniskem mám na mysli 11-18 mm (u aps-c) a vzdáleností třeba i 50 cm (viz fotografie "Vantage point" v článku. Ale ono to není jen o parallax error. Hlava ti určuje kroky + opravdu pomáhá v terénu, kde se kolem stativu často ani otočit nelze.

Josef Plaček

11.3.2014 13:42

"Hlava ti určuje kroky + opravdu pomáhá v terénu, kde se kolem stativu často ani otočit nelze." Přesně to je důvod, proč bych ji koupil, jen nevím jak by se mi s ní pracovalo, když bych zrovna pano nedělal, což se moc nestává, ale dalšího půl kila navíc se mi tahat nechce (pro případ mít 2 hlavy), už tak o kilo až kilo a půl budu odlehčovat stativ (hliník Manfrotto 055xprob za karbonový Feisol).

archetto

11.3.2014 14:43

klid Václave

lidi jsou lidi. použití vlastního mozku bolí. stádo jde za tím, co nejvíc "křičí". 100% zopakovaná lež, se stává pravdou. taková je doba. klidně se věří tomu, že když se koupí stejný model notebooku jako např. pan Viewegh a taky stejnou tiskárnu a stejný papír a stejné..., tak se klidně napíše něco jako Román pro ženy. A nebyo když si koupí stejný štětec, plátno, barvy atd, atd, klidně namalují dílo jako ... . hlavně když se prachy točí, že jo. a když už za to takové prachy utratili, nebo nedej bože vypůjčili, tak to by bylo, aby nebylo ! OMYL !!! a Ti co naslouchají, holt takový povyk nedělají, ale ne že nejsou. tak klid, a hodně radosti z focení

camlost

11.3.2014 16:21

souhlas se Standou

taky si myslím, že málokterý amatér se specializuje jen na krajinu nebo jen na portréty, atd. takže bych to s tím oslavování entry-level modelů tak nepřeháněl. tím spíš, že takový aparát vlastním. těch omezení je celá řada - velmi tmavý a velmi malý hledáček, pomalejší ostření, málo ostřících bodů (v mém případě 3), atd. ne že bych nutně musel kupovat 5D Mark III, koneckonců mám několik objektivů Nikon, ale něco jako D7100 to asi nakonec bude.

Václav

11.3.2014 18:47

Re: camlost, Standa, archetto

Camlost: člověče co to máš za tělo, že má jen 3 ostřící body? V nejlevnějších Canonech Rebel jich je 9. Standa a Camlost: je jasné, že pokud chcete fotoaparát "na všechno" bude se hodit rychlejší ostření, rychlejší sekvenční snímání, atd. Článek není oslavou entry-level těl, ale má ukázat, na čem v krajinářské fotografii opravdu záleží a co je druhořadé. Archetto: mě to nechává klidným (moje finance to nejsou), nicméně považoval jsem za užitečné na některé skutečnosti poukázat, ačkoliv se to všem nemusí zrovna líbit...

Stanislav Souček

11.3.2014 19:21

Pěkný článek

Už odvěká pravda říká, že že nový(lepší) foťák kupujeme tehdy, kdy nám starý stačit. Kdy nám není schopen poskytnout vlastnosti, které potřebujeme. A jak praví František, po novém těle netoužím, ale nová kolena by se hodila. Zkrátka nemládneme :-)

Václav

11.3.2014 19:32

Re: Stanislav, František

Pánové s těmi koleny mě začínáte děsit... To vypadá na další důvod proč pro krajinu pořídit levnější foťák... "aby zbyly finance na umělé klouby" :o)))

Josef Plaček

11.3.2014 21:04

koolena

Vašku, však po posledním Sasku, sem se rozhod odlehčit stativ, nejspíš pohledám i lehčí batoh, atd atd... protože jsme 2 týdny nemoh chodit, předávkoval jsme se ibalginama a už už sme si vybíral hezkou hůl ( a sledovat Dr.House jak s es tím chodí :-D ) ... teď posiluju kolena jak jen de, papám kolagen, donutilo mě to se sebou začít pracovat... ono jak se s těma kilama člověk vláčí do kopce (chápějte jídlo pití a výbava na týden) a každým okamžikem si při výstupu nadává a bojuje s chutí to otočit, která se rozplyne hned ráno jak vidí tu nádheru...tak to prostě chce i nějakou fyzičku... Jak říká kolega... je to řehole... apropo, jedna nejdůležitější věc krajinářovy výbavy tam chybí (i když na ní nejspíš bylo odkazováno na jiný tvůj článek) a hádejte co to je... no BOTY přece, bo bez těch pohor co mám teď bych nevyfotil ani ň... Jinak souhlas se Standou Součkem, a vlastně se vším, když to spočtu, tak tělo fotoaparátu, a vlastně i objektiv byly na všem co při svých výpravách potřebuju jen zlomek ceny...

oldbas

11.3.2014 21:14

Kolena

Jo Václave, klouby, nikdo nemládne. Je mi čerstvě 34 a už začínám řešit lehkou artrozu v koleně. Když mě to veme, každou chvíly jako by to tam to koleno nebylo. Rejpne mi tam a jdu k zemi. Kamarádovy je 36 a má to v kyčli. Tak se těš :-) Článek super, samá pravda. Ale neznám nikoho, kdo fotí jen krajinu a nic jiného. Takže určitá univerzálnost za rozumné peníze se určitě nabízí. Já považuji za ideál součastnosti canon 70d a nikon d7100. Nebo něco v podobném konceptu. Mám 6 let canon 450d a 4roky mě občas hodně štve. Ale pořád mi stačí. Je to o námětu, myšlení, dřině, vůli, objektivu, .......atd. Jo a pak to tělo.

Karel Horáček

11.3.2014 23:14

Zátěž výbavy

Osobně jsem ohledně pohybového aparátu rezignoval na klasické fotobágly. Jejich "podvozek" je k hovnu. Používám Deutera, který nemá s komerčně nabízenými fotobágly srovnání a úleva zádům je o cca 20-30 % vyšší. Při váze 20-25 kg je to dost podstatné. Rozhodně pro oddálení stavu, abych zobal vicodin jak lentilky jako zde zmíněný Dr.H. v podání Hugha Laurieho. Vašku, dával jsem Ti už like na FB, ale když už sem píšu. Je to článek, který sednul jako prdel na hrnec. Bohužel, mnozí z těch, kterým byl určen, mají svou pravdu a nic je nepřesvědčí a stejně si půjdou svou cestou. Ale jak už kdosi ohledně tohoto článku psal na FB, ve smyslu vtloukání do hlav, tak každý krok tímto směrem jenom dobře. Na stranu druhou, zkušenost je nepřenosná a každý si k tomu musí dojít sám ... dozrát. Dobrá práce.

Václav

11.3.2014 23:54

Re: pipe, oldbas

Pipe: Člověče mě teď taky bylo 34, takže taky už "stará kolena" :o) a taky jsem v posledních letech raději přezbrojil na "ultralight" (hliník na karbon, 3 fleesky za 1 vzdušnou péřovku, těžký fotobatoh za horolezecký bágl - viz dřívější článek, atd.) ..k tomu přidal kloubní výživu. Kolena máme holt každý jenom 2 a narozdíl od foťáku si nová jen tak nekoupíme. Oldbas: já cítím omezení pouze při občasném wildlife... tam to chce prostě rychlé ostření, 8 snímků za sekundu a pořádnej buffer. Takových záběrů do roka ale udělám jen co bych na prstech spočítal. Navíc nikde je nepublikuji a tak to pro mě nehraje roli. Až budu mít jednoho dne ten "neomezený rozpočet"...utratím "stovku" a ani si toho nevšímnu, tak to bude jiná :o)))))

Václav

12.3.2014 00:12

Re: Karel Horáček

Karle díky moc za komentář. Pro nezasvěcené: Na facebooku ve skupině Fotografové se diskuse k článku zvrhla do dvou táborů a asi stovky protichůdných komentářů :o) Většinový tábor bojuje za článek, ale několik urputně vzdorujících jedinců se jimi nenechá přesvědčit. Já to jen s úsměvem sleduji a musím konstatovat, že za ty roky co fotím, jsem se tyhle "výměny názorů" naučil brát s nadhledem a učit jen ty, kteří o to stojí, a kteří za to stojí :o) Jinak Karle s tím "podvozkem" svatá pravda.. viz můj předchozí komentář.. Měj se a ať to fotí :o)

Josef Plaček

12.3.2014 07:18

Kdyby 34 :-D

Vašku, kdyby 34, ale mi teď bude 26 :-D, jinak do té skupiny nahlédnu, ta diskuze bude určo zajímava :-D

Jan Šmíd

12.3.2014 10:02

Je to pěkně sepsáno. Pod většinu toho se můžu hned podepsat a naše zkušenosti z workshopů jsou podobné. Spousta markIII a D800, ale zkušenosti kolikrát (ne vždy) minimální. Každému se snažím říkat, aby začínal s apsc a pokud sám pozná, že ho apsc omezuje (např. fotí i něco jiného než krajinu), tak ať přejde na FF. Jenže dnes je to epidemie - chci být "profi" krajinář nebo tak alespoň vypadat? Koupím si FF. A pak přijde první zklamání kvůli DOF a lámání si hlavy, jak a kam zaostřit, aby to bylo ostré vše a abych nemusel použít focus bracketing :) Takže já mám nejlepší apsc od Nikonu a spokojenost :) Jen bych měl pár poznámek k obsahu, ale ty vycházejí z našeho trochu odlišného stylu focení, takže je nebudu rozepisovat. Ale myslím, že tušíš, že by se týkaly hlavně širokáče, panohlavy a snad výhoda vetšího čipu při vysokém iso na hvězdy :) Ale celkově povedený článek.

zdenda77

12.3.2014 15:46

Už tu byl podobný článek od tebe a taky pod ním obsáhlá diskuze :) Ikdyž by se dalo říct, že mě technika taky už omezuje, tak daleko víc je to nedostatek času. A to je asi zase opačný problém než tady u všech :)

eaglelord

12.3.2014 20:08

Tak dokud clovek se zameruje pouze na landscape fotografii a foti max. vychody ci zapady slunce, tak asi nema moc smysl prechazet na lepsi telo. Spis by me zajimalo, zda ma smysl prechazet na lepsi telo v pripade, ze bych chtel fotit nocni snimky na co nejkratsi casy, tudiz nizsi clonou a vyssi iso. Jestli/jak moc by byl znat rozdil v sumu treba mezi canon 500D a 6D na ISO1600-3200?

Václav

13.3.2014 09:24

Re: eaglelord, Jan Šmíd

Na noční snímky se ti bude určitě hodit FF, kvůli nižší hladině šumu. To by ti ale spíše poreferoval Honza Šmíd nebo Karel Horáček, kteří se na noční fotografii zaměřují.

eaglelord

13.3.2014 10:51

Diky za nazor, neco podobneho jsem si myslel.

camlost

13.3.2014 15:06

k entry-level tělu...

Václav Krpelík: reaguju pozdě, nebyl čas. pardon. Nikon D60 má 3 ostřící body. předpokládám, že D40x a D40 na tom byly stejně. nástupce, D3000 už měl bodů více (asi 9, pokud se nepletu).

ciperka

13.3.2014 18:14

Dosti se v tom článku vidím. Prostě jsem nevěřil. Naštěstí se nebojím si to přiznat. Děkuji Václave, že jsi mi ten omyl opět připomenul.

Václav

13.3.2014 21:02

Re: camlost

3 ostřící body? No jo.. Nikon :o))))) ..jen malá provokace :o)

Václav

13.3.2014 21:05

Re: ciperka

Díky za komentář, jsem rád, že je mezi námi spousta takových, které článek opravdu oslovil.

RMI

16.3.2014 10:26

APSC vs FF

Myslím, že v těch neustálých tahanicích FF vs APSC si hlavně hřejí polívčičku výrobci. Kdyby nabízeli paralelně dvě řady, končící třeba D4 a odpovídajícím tělem s APSC, bylo by leccos jinak. Pokud chcete třeba u Nikonu opravdu dobrý AF, alespoň 5fps a buffer na >20RAW, MUSÍTE koupit FF a to asi jenom D4. Na krajinu je to k ničemu, ale pokud chci něco univerzálního... Navíc teď do všeho dávaji min. 20MPx snímače, to je taky na dvě věci! D7100 je s 24MPx horší než D4 s 16MPx (nebavím se o šumu).

Václav

16.3.2014 12:58

Re: RMI

Bohužel s těmi tahanicemi je to tak. Je to všechno o marketingu a o vyždímání z každého zákazníka co nejvíce. Je to krásně vidět třeba na Canonu 6D. Kdyby do něj dali již dávno vyvinutý autofocus, který ještě před uvedením v 6D nacpali do 5D Mark III a dalších těl, nikdo by si pak 5D Mark III za tu cenu nekoupil... Jedna produktová řada nesmí ohrozit tržby z druhé, takže pak kvůli jedné jediné fukci, kterou fotograf nutně potřebuje musí zaplatit o 30 tisíc navíc...

RMI

16.3.2014 13:17

ReRe:RMI

Moje řeč. D7100 - výborný AF a 6fps, ale zbytečně velké rozlišení (a soubory), malinký buffer, pomalé ukládání ... a je po konkurenci. Proto zrušili pokračovatele D300. Je dost tragická zkušenost že opravdu nekompromisní foťák je až D4 za nekompromisní cenu. Pěknou statickou fotku na ISO100 udělá i nejlevnější model, jak se to ale pohne a nedej bůh je málo světla... Výrobci už taky neví kudy kam, viz "nový" model D4S. Jinak D7100 jsem koupil pod vodu, housing od Ikelite za 1500 USD super, AF ostří skvěle atd., jen na UW foto je těch 24MPx víte na co. Zpracování RAW je utrpení.

Václav

16.3.2014 13:33

Re: RMI

No je to hon na peníze a proto ho trošku bojkotuji tím, že používám levná těla (viz článek). Housing za 1500 USD je super cena, no já jsem ale věrný firmě Sea and Sea, od Ikelite mě několik kolegů odrazovalo, ale je třeba podotknout, že oni mají housingy za cca 100 tisíc a jsou s tím pod vodou opravdu často, takže pak se asi těžko zvyká na Ikelite.

Martin

16.3.2014 17:38

Tak mi to nedá se taky nevyjádřit. Já s článkem soulasím i nesouhlasím. Osobně mám v hledáčku D5300 což je vlastně rovněž entry, ale s moderním 24mpx čipem bez AA a GPS. Na druhou stranu mi ale vyšší řada pocitově sedí víc, takže uvidíme co bude až bude. Problém FF vs APS-C bych viděl hlavně v objektivech. Tak nějak mi připadá že sehnat kvalitní pevná skla na FF není problém, u APS-C nepochopitelně chybí. Ale zatím je fotit s čím, takže tohle je spíše takový povzdech :) S čím ale nemohu souhlasit je preference novejších těl oproti těm starším. Raději koupím bazarové a investuji do objektivu, než obráceně. S dobrým know-how člověk dokáže dost setřít limity staršího těla - tedy rozlišení a DR. Samozřejmě s novým se dá udělat parády víc, ale o kolik? takže já bych to viděl takhle, pokud už mám čím fotit investoval bych: 1) vyrazit fotit 2) objektivy, příslušenství 3) fotoaparát pokud nemám podíval bych se po bazaru, nebo koupil výběhový model. Však Vašku jestli si dobře pamatuji fotíš s 550D nebo už jsi přezbrojil?

Martin

16.3.2014 17:39

p.s. ty odstavce by se vážně šikly :)

Václav

16.3.2014 19:50

Re: callgaro

Jojo.. furt mám 550tku, dokonce 2. Jedno tělo mám jako záložní na delší /dražší výpravy + na moři se hodí dvě, protože jedno mám neustále zavřené v housingu pod vodu a druhé mám po ruce na focení na suchu. S tím pořadím naprostý souhlas: 1) finance na cesty, 2) finance na objektivy a příslušenství, 3) finance na tělo. Jen s tím starším tělem bych byl opatrný.. mám několik známých co pořídili second hand a byl to průšvih. Znám i jednoho človíčka co defakto nefukční vytopené tělo prodal s tím, že je nové (fungovalo pouze při krátkých časech - nikoho při koupi nenapadlo dát to na stativ, před objektiv ND filtr a vyzkoušet dlouhý čas). Takže pokud to je second hand od člověka, kterého znám, tak no problem. Ale jinak bych byl opatrný...

RMI

16.3.2014 23:14

Re UW

K těm dvěma shodným tělům (housing a sucho) jsem dospěl také. Voda je potvora a zůstat bez foťáku na druhém konci světa kvůli O-kroužku je k vzteku. Zatím se to naštěstí nestalo... Ještě k Ikelite - je to sice plast, ale jednak je do něho vidět (velké plus) a bez ohledu na cenu 1500 nebo 5000 USD na housingu je nejdůležitější pečlivá údržba.Pak i levnější housing udělá dobrou službu (navíc nejsem profík, ročně tak 3-4 týdny ve vodě).

Václav

16.3.2014 23:50

Re: RMI

Člověče kdybys fotil na nádech (při freedivingu), tak bych potřeboval buddyho / parťáka na focení :o) ...v ČR to defakto nikdo nedělá...

RMI

17.3.2014 08:54

ReRe UW

JJ, problém je s tím, že se mi líbí hlavně makro, a to je o maximálním klidu a čase. Nejlepší je někam zajet lodí, vybrat si kousek útesu tak do 15-20m hloubky a za tu hodinu ho prošmejdit. To se dá jedině s někým stejně postiženým, pořád spěchajícím potapěčům z toho tečou nervy. Pokud navíc není člověk potápěč, pro divecentra jakoby neexistoval, nikam se nedostane. Nejraději jezdím tam, kde je šéf centra fotograf...

gregy

19.3.2014 08:42

pekny a inspirativni clanek mimochodem me napadlo proc vlastne potrebujete zrcadlovku :-) ... kdyz pominu "prestiz" tak je to asi o tom kolik je clovek jeste ochoten zaplatit a byl soucasne spokojen s vysledky. ty jsou ale ovlivneny hlavne jeho schopnostmi. dovolim si ale v nekolika bodech nesouhlasit 1. velikost hledacku, mam canon 600d takze to same co vy a vetsi hledacek je podle me velke plus pro kazdeho kdo fotografuje. 2. porovnani APS-C a FF. porovnaval jsem fotky mezi canon 600d vs 6D a i kdyz maji oba fotaky prakticky stejne rozliseni (18 a 20MPx) a fotky z 6D maji mnohem vice detailu. je to mimochodem videt i na velikosti jpegu (fotim raw + jpeg), nejvetsi na 6D mel asi 12.5MB.

Václav

19.3.2014 22:32

Re: gregy

Děkuji za příspěvek. Co se srovnání 600d vs 6D týče, vyfoťte 2 identické fotografie krajinek, zpracujte je stejně, vytiskněte je stejně a ručím za to, že 90% lidí rozdíl na výsledném printu nepozná. Sám jsem si dělal srovnání právě u těl Canon 550D vs 6D na nedávné foto-expedici ve Skotsku. Žádný velký skok se nekoná ani při laboratorním srovnání na www.dpreview.com ...tam je rozdíl sice při 100%, ale pouze zkušeným okem. Navíc jde o obrazovku, ne print. Uznávám ale, že řeč je o ISO 100 - je jasné, že při vysokých ISO je rozdíl v obrazové kvalitě markantní, takže kdo chce fotit na vysoké ISO, musí pořídit FF. Fotoaparáty typu Canon 550D nebo 600D mají spoustu nešvarů, ale na druhou stranu 6D má u krajinek problémy s ostrostí v rozích a také s nižší hloubkou ostrosti (způsobeno delšími ohnisky, kterými objektivy pro FF disponují). To je pro začátečníka určitě větší komplikace, než o chlup nižší obrazová kvalita (které si divák u printu foceném při ISO 100 nevšimne).

TJ

16.5.2014 15:20

Mnohokrat dekuji za dalsi super clanek. Pred nekolika mesici jsem se vas ptal na nekolik rad na meilu, kde jsem ani necekal odpoved a precijen se mi ji dostalo :]. Drzel jsem se Vasich rad, nyni uz oplyvam prave vybavenim, ktere radite (tedy coby amater mam sice horsi telo - Canon 1100D, ovsem vzhledem ke kvalitnejsim objektivum - Tokina 11-16, Canon 50mm f1.4 a setovy Canon 18-55mm snimky vypadaji casto uspokojive :], stejne tak i Lee filtry - bohuzel se mi nedari sehnat Big Stopper nejlepe z druhe ruky). Ted jeste nasetrit na nejake vylety a na kurz :D. Jeste jednou dekuji za super clanek

Mike

26.10.2014 22:48

Naprostý souhlas

.. hlavně s tím stativem, prostě jsem odmítal dát 7k za stativ, mám Vanguarda za 1200 s páčkovou hlavou, ale pro moje žabaření to stačí. A nijak se to neklepe, stačí na to kdyžtak zavěsit batoh, za málo peněz celkem dost muziky. Koupil jsem si nejlevnější zrcadlovku Nikon D3200 jen se seťákem s tím, že nic lepšího si nepořídím dokud se zkrátka trochu nenaučím fotit. A vždy rozmýšlím, co dalšího k tomu přikoupit. Fotit krajinky je dost kunšt hlavně kvůli ostrosti, skládáni fotek k dosažení lepší HDR apod. Chce to hlavně praxi a dobře znát svůj objektiv. Vždycky mě dostanou ti s tím placatým telefonem, že to samé vyfotí taky. Takovým fakt nemá cenu nic vysvětlovat :-)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Ovládněte kompenzaci výkonu blesku

V minulém článku jsem vysvětloval, jak v praxi správně používat kompenzaci expozice. Dnes na toto téma navážeme, a to kompenzací…

21.6.2016

Tomáš

Ovládněte kompenzaci expozice

Kompenzaci expozice považuji za jednu z nejdůležitějších funkcí všech fotoaparátů. Umožňuje nám korigovat (polo)automatické…

16.6.2016

Tomáš

Přechod Merkuru přes Slunce dnes odpoledne

Dnes odpoledne od 13:12 (letního času) dojde k velmi zajímavému úkazu. Planeta Merkur bude celé odpoledne přecházet přes sluneční…

9.5.2016

Tomáš

Krajinářská fotografie: Únor - duben 2016

Zima se opět příliš nepředvedla a ti z vás, kteří se už těšili alespoň na příjemné a teplé jarní dny jsou zřejmě dost zaskočení…

2.5.2016

Michal Balada

Expoziční režimy 101

Určitě se pořád najde spousta začínajících fotografů, nebo lidí, kteří fotí déle, ale hledají nejvhodnější způsob. A většina asi…

19.4.2016

Jiří

Proč nejsem "eco-friendly" fotograf

V dnešní době se fotograf potkává s mnoha novými pohledy na věc. Je správné vstupovat do chráněných oblastí, které chceme…

4.4.2016

Václav