Brand

Světelnost objektivu - důležitější, než jste si mysleli (2. díl)

objektiv

Světelnost objektivu digitálního fotoaparátu hraje při fotografování významnou roli, protože značně ovlivňuje výslednou kvalitu fotografií.

V prvním díle článku o světelnosti jsme si vysvětlili, co to světelnost je, jak ji měříme a číselně vyjadřujeme. Dnes si vysvětlíme, proč a jak světelnost výrazně ovlivňuje kvalitu fotografií.

Světelnost teoretická a praktická

V předchozím článku o světelnosti jsme ukázali, jak světelnost spočítat. Výsledkem je ale světelnost teoretická, tj. ta nejlepší, které je fotoaparát schopen dosáhnout.

Jak ale podotkl jeden bystrý čtenář v tématu v diskuzi k článku o světelnosti, "když poměřím průměr vstupní čočky objektivu svého fotoaparátu s reálnou (ne přepočtenou) ohniskovou vzdáleností, vyjde mu zcela jiná světelnost, než kterou by měl fotoaparát, resp. objektiv mít. Jak to tedy je?"

světelný širokoúhlý objektiv

Je to proto, že objektivy jsou ještě cloněné clonou, takže výsledná světelnost je podstatně menší, než ta teoretická. Praktická světelnost je světelnost teoretická ovlivněna mírou stažení clony.

Objektivy se takto cloní proto, aby se docílilo menšího projevu jejich optických vad, a to především aberace (tj. barevné vady).

Proč a jak ovlivňuje světelnost kvalitu fotografií

Z informací uvedených v prvním díle článku o světelnosti byste si již možná mohli odvodit, proč je světelnost objektivu tak důležitý údaj. Souvislost hledejme u vztahu aktuálně použité světelnosti (někdy též říkáme aktuálně použité clony) s délkou expozice.

Čím lepší je světelnost objektivu, tím kratší expoziční časy můžeme používat, a tím je riziko rozmazání fotografií menší.

Proč tomu tak je? Vzpomeňte si, co světelnost vyjadřuje - schopnost "zachytit" množství světla. Takže čím víc je objektiv světelný, tím víc světla dokáže soustředit ve vykresleném obrazu. A čím světlejší je vykreslený obraz, tím kratší expozici mohu použít, protože na snímač plyne velké množství světla.

objektiv

Příklad: představte si, že chcete naplnit sklenici vodou z vodovodu. Buďto pustíte malý proud vody na delší dobu a nebo pustíte větší proud na dobu kratší. Stejné je to s expozicí a světelností: buďto pustíte (díky větší světelnosti) větší proud světla na snímač na kratší dobu, a nebo (kvůli horší světelnosti a nebo přiškrcením clony) menší proud na delší dobu (expozici).

Z toho vyplývá, že fotoaparát s objektivem, který má horší světelnost, bude muset nastavovat delší expoziční časy (aby dosáhl stejně světlých snímků), než fotoaparát s lépe světelným objektivem.

A jelikož delší expoziční časy mohou znamenat reálné riziko rozmazání snímků, je horší světelnost přímou příčinou rozmazání snímků.

Co je špatná a dobrá světelnost?

V článku jsem několikrát použil pojem dobrá a špatná světelnost. Jak poznám, který objektiv je dobře světelný?

Světelnost jako taková je relativní - vždycky ji musíme vztahovat k ostatním veličinám (průměr objektivu a především ohnisková vzdálenost). Z toho důvodu nelze jednoznačně vymezit interval, kdy je ještě světelnost dobrá a kdy už špatná.

Je totiž logické, že objektiv s ohniskovou vzdáleností 500mm bude mít "horší" světelnost, než objektiv s ohniskovou vzdáleností 50mm. Proč? Protože aby měly stejnou světelnost, musel by mít ten 500mm 10x větší průměr vstupní čočky!

Proto jsem použil "horší" v uvozovkách - při hodnocení světelnosti vždycky musíme brát na vědomí ohniskovou vzdálenost.

Příklad: abych tedy odpověděl, co je špatná a dobrá světelnost, uvedu následující příklad.

Objektiv s ohniskovou vzdáleností (přepočtenou na kinofilm) 32-96 mm má výbornou světelnost v případě hodnoty f2.8 v celém rozsahu zoomu. Pokud by měl stejný objektiv světelnost v celém rozsahu zoomu f5.6, nebylo by to už nic moc.

Ale objektiv s ohniskovou vzdáleností 36-360mm má světelnost výbornou i v případě f5.6 (v celém rozsahu).

Například níže uvedený teleobjektiv pro zrcadlovky 4/3 standardu má ohniskovou vzdálenost 300mm a světelnost neuvěřitelných f2.8 - to je světelnost lepší než vynikající.

světelný teleobjektiv

Odpověď na hádanku z minulého dílu

V začátku minulého článku o světelnosti jsem uvedl celkem záludnou hádanku o světelnosti. Pokud jste ji doposud nečetli, podívejte se na ni.

Tak jakou jste tipovali odpověď? Nebudu Vás dlouho napínat, protože pokud jste si přečetli celý článek, již odpověď znáte. Hádanka byla špatně zadaná, chybí v ní totiž údaje o ohniskových vzdálenostech obou objektivů. Pokud by oba objektivy měly stejnou ohniskovou vzdálenost, pak by byl lepší ten se světelností 2.8-3.4. To ale nebylo zadané, hádanka byl tak trochu chyták.

Správná odpověď by tak měla znít: to nelze určit, protože chybí údaje o ohniskových vzdálenostech obou objektivů.

Závěrem

V dnešním článku jsme uvedli, že světelnost praktická je vždy horší než teoretická. Poté jsme si vysvětlili, proč a jak světelnost ovlivňuje kvalitu fotografií. Díky dnešnímu článku byste také už měli umět správně hodnotit světelnost objektivů fotoaparátů. A hádanka? Ta pro Vás byla jistě hračkou.

Jak vidíte, světelnost objektivu fotoaparátu je velmi důležitý údaj. Při hodnocení fotoaparátů tedy nezapomínejte brát světelnost v úvahu.


Štítky: objektiv

Diskuse

cermak90

22.5.2012 03:36

Dotaz

Kdybych si tedy chtěl pořídit fotoaparát, který má parametry f/3,0-6,9 s min.ohnisk. vzdalenosti 25 a maximální 600, je to dobré, nebo špatné? Předem děkuji za odpověď Michal

Tomáš

22.5.2012 21:55

Dobrý den, vzhledem k ohnisku (trochu extrém) je to normální světelnost. Jen si promyslete jestli opravdu využijete tak extrémně velký zoom, obvykle ve výsledku lidem stačí v praxi mnohem menší přiblížení... a tudíž lze využít výhody lepší světelnosti.

Niki

31.7.2015 08:40

Já tomu vůbec nerozuím. Věta: Ale objektiv s ohniskovou vzdáleností 36-360mm má světelnost výbornou i v případě f5.6 (v celém rozsahu).. vůbec nic nevystvětluje, prostě napsaná větá, ve které se neuvádí jak jsme k tomu závěru přišli. Chci si koupit objektiv se světelností 2,8, ten je podstatně dražší než s f5.6, z tý věty vyplývá, že mi 5.6 v podtatě stačí, protože f5.6 je dobrá hodnota. První díl článku tvrdí opak, že čím menší hodnota, tím lepší světelnost. Potřebuji tedy vystvětlit, jak jsme přišli k tomu, že f5.6 je dobrá. Polopaticky, prosím.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Jak fotit, když venku mrzne

V návodu k fotoaparátu se dočtete, že je možno fotoaparát používat do teploty 0°C. Ale v mrazu se přesto běžně fotí. Kde je tedy…

1.1.2022

JaroslavJay

Fujifilm CLASSIC Neg. na starších foťácích Fuji

Pokud fotíte do RAF a používáte pro úpravu Capture One, zde je poměrně snadný trik jak využít nejnovější filmové simulace i na…

5.1.2021

Michal Kroupa

Krajinářská fotografie - rok 2020

Máme za sebou trošku zvláštní rok, tak se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících…

3.1.2021

Michal Balada

Dvojí polarizační filtr aneb využití efektů

Určitě každý známe označení CPL tedy cirkulární polarizační filtr. Každý, kdo tento filtr zná ví také jaký efekt vytváří.…

14.11.2020

Lukáš

Měření expozice: kdy a proč chybuje? Jak na ideální expozici?

Ve fotoaparátu vestavěné měření expozice je velmi užitečné, avšak ne 100% spolehlivé. V jakých případech je potřeba expozimetr…

2.5.2020

Tomáš

Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019

Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.

16.9.2019

Michal Balada