Brand

Test teleobjektivu Tamron 70-300mm f/4-5,6

uvodni.jpgObjektiv Tamron SP 70-300mm F/4-5.6 Di VC USD o za cenu 10 tisíc korun získal minulý rok prestižní ocenění EISA. Je určen jak pro full-frame, tak pro APS-C sensory a vzhledem k tomu, že byl vydán k šedesátému výročí založení firmy Tamron, místní inženýři si na něm dali opravdu záležet. Zde si můžete přečíst recenzi založenou na roční zkušenosti s tímto teleobjektivem.

O objektivu Tamron SP 70-300mm F/4-5.6 Di VC USD

Jedná se o teleobjektiv s častým rozsahem 70-300mm a v této třídě běžnou světelností f/4-5,6. Jeho nejvážnějšími konkurenty jsou rozsahem i světelností identické objektivy od firem Sigma, Nikon a Canon. I když Nikon stojí asi 15 tisíc a má o maličko horší světelnost na kratším ohnisku. Pozor,  někdo má tendenci tento objektiv porovnávat s Canonem 70-300 f4-5.6L IS USM z eLkové řady, to jsou dvě naprosto rozdílné kategorie.

Tamron SP 70-300mm F/4-5.6 Di VC USD disponuje tichým USD ostřením (obdoba USM u Canonu, HSM u Sigmy apod.), stabilizátorem obrazu (který mě opravdu nadchnul) a kvalitními LD a XLD optickými členy. Minimální vzdálenost zaostření je 1,5 metru, tudíž makro se nekoná. Objektiv není žádný drobeček, váží cca 750 gramů a na délku měří cca 15cm. Ta se zdvojnásobí při zazoomování na nejdelší ohnisko a nasazení sluneční clony, která je součástí balení.

Na objektivu najdeme dva přepínače, jeden na automatické/manuální ostření a druhý na zapnutí a vypnutí stabilizátoru obrazu. Dalšími ovládacími prvky jsou samozřejmě zoomovací a ostřící prstenec. Kdo je zvyklý (např. jako já) zoomovat s Canony nebo Sigmou, bude ze začátku trochu nešťastný, že u Tamronu se točí na druhou stranu, ale je to jen otázka pár dní. Má příjemně tuhý chod a objektiv se nevysouvá ani nezajíždí zpátky ve vertikální poloze. Dalšími ovládacími prvky jsou přepínač ostření a stabilizátoru. Najdete zde rovněž stupnici ostření. Průměr závitu pro filtry je 62mm a přední člen se neotáčí, zjednodušuje tedy použití polarizačních filtrů.

Za málo peněz dostanete hodně muziky, to ano. Ale abych jen nechválil, jako velká nevýhoda se mi jeví uchycení na stativ. Objektiv nemá stativovou objímku jako jeho dražší kolegové, tudíž ovládání při rychlé akci je méně pohodlné a pokud nemáte rychloupínací destičku utaženou fest na fotoaparátu, při focení na výšku se snadno uvolní. Při nejdelším ohnisku už je celá soustava dost nevyvážená.

Ostření

Výrobce proklamuje rychlé ultrazvukové ostření. Je to pravda? Ano. Za rok používání mě autofocus nijak neomezoval ani při sportovní reportáži apod. Při dobrých světelných usd.jpgpodmínkách je opravdu bleskový, tichý a při pohybu běžce (cca 20km/h) směrem ke mně dokázal přeostřovat i mezi jednotlivými snímky při sériovém snímání. Přeostření z jednoho konce na druhý je dostatečně rychlé. U ohnisek nad 250mm dochází ke zpomalení motorku, není to nijak výrazné ale lze si toho všimnout. Čím to je, nevím, kdo ví, doplní v diskusi. :-)

Ostřící prstenec se při AF neotáčí, lze korigovat automatiku manuálně. Samotné manuální ostření je téměř nepoužitelné, protože matnice digitálních zrcadlovek nejsou k tomuto přizpůsobeny a navíc teleobjektivy obecně poskytují velmi malou hloubku ostrosti, takže by výsledky nemusely být vůbec uspokojivé. Jiná situace je při focení krajiny, kdy máme možnost si na živém náhledu přiblížit bod zaostření. V takovém případě nikdy nezapomeňte na pravidla hyperfokálních vzdáleností.

Suma sumárum, ostření objektivu Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 je opravdu rychlé, bohužel jsem neměl možnost zkusit jej na těle s více ostřícími body (celou dobu spolupracuje jen s Canonem EOS 550D). V této kategorii patří rozhodně k nadprůměru, ne-li k nejlepším.

Stabilizátor obrazu

Nebudu se zde zabývat tím, jak přesně stabilizátor obrazu funguje, ani bych nebyl schopen to vysvětlit. Zajímavější pro vás bude, jestli stabilizátor vůbec funguje a jak moc je použitelný. Mě samotného velice nadchnul, protože jak uvidíte na ukázkových snímcích, je reálné udržet při nejdelším ohnisku čas 1/30 při zachování slušné ostrosti obrazu.

Zde jsou ukázkové snímky: jedná se vždy o nejdelší ohnisko a výřez při 50% přiblížení.

čas 1/200, stabilizátor zapnutý

200on.jpg

čas 1/200, stabilizátor vypnutý

200off.jpg

čas 1/100, stabilizátor zapnutý

100on.jpg

čas 1/100, stabilizátor vypnutý

100off.jpg

čas 1/60, stabilizátor zapnutý

60on.jpg

čas 1/60, stabilizátor vypnutý

60off.jpg

čas 1/30, stabilizátor zapnutý

30on.jpg

čas 1/30, stabilizátor vypnutý30off.jpg

čas 1/15, stabilizátor zapnutý

15on.jpg

čas 1/15, stabilizátor vypnutý15off.jpg

Myslím, že výsledek netřeba komentovat, zatímco bez stabilizátoru se chvění fotoaparátu projeví znatelněji už při čase 1/100, se stabilizátorem zapnutým dá podobně "rozmazaný" výsledek až čas 1/30, ne-li delší. Co ocení zejména fotografové sportu a rychlého pohybu obecně, je schopnost stabilizovat jen jednu z os. Pokud fotíte statický objekt, stabilizátor kompenzuje chvění rukou a obraz zůstává na místě. Pokud ale sledujete pohybující se objekt, objektiv pochopí a stabilizuje jen chvění vertikální nebo horizontální. Toto jsem ocenil například při focení orientačního běhu, kdy se v lese zpravidla nedostanete na časy kratší než 1/100 (při rozumné citlivosti a cloně), takže udělat pěkný panning nebyl problém, závisí to jen na vaší přesnosti při sledování objektu během expozice.

Ve spoustě recenzí a článků se dočtete, že stabilizátor obecně významně zvyšuje spotřebu baterie. To je určitě pravda, ale tak velký odběr (v případě tohoto objektivu) energie to zase není. Ještě se mi nikdy nestalo, že bych vybil celý battery pack za jednu akci, ani při celodenním focení sportovní akce, kde jsem vyfotil 800 - 900 snímků, na ukazateli stavu baterie mi pořád zbývala jedna nebo dvě čárky (střídal jsem tento objektiv se zapnutým stabilizátorem a základní objektiv bez stabilizace).

Barevné vady objektivu

Při používání objektivu jsem se v podstatě nikdy nesetkal s nějakou opravdu výraznou barevnou vadou. Sám objektiv se pyšní vlastnictvím speciálních skel, které mají tyto vady omezit nebo přímo vyloučit. Na plně otevřenou clonu a nejdelší ohnisko je aberace o malinko vyšší, při zaclonění téměř zmizí. Rozhodně nevykazuje horší výsledky než kolegové ze stejné kategorie.

První snímek je výřez na ohnisku 70mm a cloně f/9, druhý 300mm při ohnisku f/7,1

aberace.jpg aberace2.jpg

Ostrost obrazu

Fotografie pořízené s tímto teleobjektivem jsou opravdu slušně ostré, ostrost se příliš neztrácí ani v rozích, nejspíše proto, že objektiv musí umět vykreslit i kinofilmové políčko. Pixelová hustota snímače Canonu EOS 550D (18MPix) se občas zdá až moc na tento objektiv, ale musíme si uvědomit, že při použití této hustoty na fullframe snímači bychom se dostali na cca 30,5 megapixelu, což v době psaní této recenze nabízí jen velmi málo fotoaparátů.

Ukázkové fotografie na "plnou díru" a clony f/7,1 a f/11 při ohniscích 70, 141 a 300mm

Přikládám jen výřezy při 1:1 přiblížení (cca 800px delší strana z 5200px původních) ze středů fotografií, v rozích je vždy kresba téměř stejná, na žádném ohnisku ani cloně jsem nenašel problém, který by stál za zmínku. (klikněte na fotografie pro zvětšení)

70_40.jpg70_71.jpg

70_11.jpg


141_45.jpg141_71.jpg

141_11.jpg


300_56.jpg300_71.jpg

300_11.jpg


Z ukázek je jasně znát, jak je na tom tento Tamron SP 70-300mm F/4-5.6 Di VC USD s kvalitou obrazu. Opravdu kreslí výborně už při plně otevřené cloně, zacloněním na f/7,1-9 se kresba ještě zlepší, maximum je u tohoto objektivu okolo f/9-11, u f/16 nastupuje difrakce. Ze zkušenosti s používáním tohoto objektivu jsem ale zjistil, že pokud není cílem tisknout dvoumetrové fotografie nebo dělat výřezy rovnající se jedné dvacetině obrázku, je dobře použitelná i f/22 bez významnější ztráty kresby. Samozřejmě zoomové objektivy na tom budou vždy hůře, než ty pevné, zde se ale podle mě inženýrům z Tamronu podařilo vytvořit slušný kompromis mezi všemi ohniskovými vzdálenostmi, ani jedna kvalitou výrazně nevyčnívá nebo nezaostává.

Ukázkové snímky

Foceno do formátu RAW, převedeno bez úprav do JPEG, vše vyfoceno Canonem EOS 550D.

ukazka1.jpg ukazka2.jpg

ukazka3.jpg

ukazka5.jpg ukazka4.jpg

ukazka7.jpg

ukazka8.jpgukazka6.jpg

Závěrečné zhodnocení

Silné stránky:

  • velmi dobrá obrazová kvalita,
  • kvalitní stabilizátor obrazu,
  • dobře eliminuje barevné vady,
  • rychlé a tiché ostření,
  • konstrukce vypadá bytelně, i když je plastová,
  • použitelný pro FF i APS-C,

Slabé stránky:

  • uchycení na stativ (absence stativové objímky, tu ale nemá žádný z jeho konkurentů)

Tamron SP 70-300mm F/4-5.6 Di VC USD je bezesporu kvalitním objektivem, který najde uplatnění v nejedné amatérské brašně. Profesionálové nebo nadšenci jistě raději sáhnou po klasickém zoomu 70-200 f/2,8, který má v nabídce snad každá značka, ale také jsou tyto objektivy patřičně finančně ohodnoceny. V případě tohoto Tamronu je poměr cena/výkon opravdu parádní, za necelých 10 tisíc dostanete objektiv, který kresbou téměř dosahuje kvality Canonu 70-200 f/4 (osobně porovnáváno). Ale má 100mm k dobru a stabilizátor, který se sice může někomu zdát jako zbytečnost, ale já jsem ho vždy vypínal jen na stativu a při opravdu dobrých světelných podmínkách.

Štítky: objektiv, bokeh, recenze

Diskuse

MilanS

17.2.2012 10:00

chybný web link

Odkaz na Tamron je chybný lebo je to link na starý Tamron70-300, ktorý nemá stabilizáciu a tiež názov teleobjektívu treba upraviť na : Tamron SP 70-300mm F/4-5.6 Di VC USD --- http://www.fotoradce.cz/objektivy/tamron-sp-70-300mm-f4-5-6-di-vc-usd-pro-canon-cislo0739

efe

17.2.2012 10:14

Označení objektivu

Také mě zmátl už samotný nadpis článku - podle popisu se zřejmě opravdu jedná o Tamron SP AF 70-300mm F4-5,6 Di VC USD - nebo...? Mmch uvedené sklíčko jsem si tento týden pořídila, neměla jsem zatím tedy možnost ho zcela ozkoušet, ale rychlost zaostřování mě velmi mile překvapila.

Tomáš

17.2.2012 10:36

Omlouvám se za omyl a zároveň děkuji za upozornění. Abych to uvedl na pravou míru, je to chyba moje a ne autora článku, narychlo jsem včera přidával do článku odkazy a spletl jsem se. Už by to mělo být v pořádku.

Michael Vambera

17.2.2012 17:58

Nadpis článku

Omlouvám se i já, ten nadpis/označení objektivu jsem napsal takto, protože ta označení, že je to pro ff/aps-c, stabilizace apod. většinou moc lidem nic neříkají (ostatně mně dost často také ne, protože každá firma si to označuje jinak), ale nedošlo mi, že existuje i starší objektiv se stejným rozsahem ohnisek a světelností, takže se ještě jednou omlouvám za zmatečnost :-)

tomash.

20.2.2012 22:57

jj, vypadá moc pěkně, hlavně ten stabilizátor. Teď už jen vyřešit dilema: 1) Tamron 70-300 x Nikor 70-300 2) jeden z prvně jmenovaných x Sigma 70-200 2.8 II ...tak a babo raď. Protože mne zajímá sport, docela by mne zajímalo porovnání v rychlosti a přesnosti ostření ale dokud si to člověk neosahá, asi neví. Pro jaký objektiv byste se rozhodli vy?

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Recenze a testy

Všechny články kategorie

Recenze objektivu Sigma 20mm f/1.4 ART

Delší dobu jsem měl možnost fotit se zajímavým širokoúhlým objektivem Sigma 20mm f/1.4 ART. A tak vám dnes přináším výsledky…

19.4.2016

Tomáš

Recenze: Pentax-DA HD 16-85mm f/3,5-5,6 ED DC WR

V tomto článku se podíváme na zoomový objektiv z produkce Pentaxu a jeho srovnání s konkurenční Sigmou 17-70 Contemporary.

11.4.2016

Martin

Recenze filtru VFFOTO ND 1000x Golden Edition

Občas pro vás v redakci testujeme fotografické filtry. Tentokrát jsme otestovali opravdu velmi silný ND filtr (šedý neutrální),…

1.4.2016

Tomáš

Recenze: Fujifilm XC 50-230 mm f/4.5-6.7 OIS II

Předmětem dnešní recenze je teleobjektiv pro systém Fuji X. Máme pro vás jak zkušenosti z praxe, tak ukázkové snímky. Jak dopadl…

11.3.2016

Martin

První zkušenosti se Sigmou 20mm f/1.4 ART

V redakci máme na testování pevný světelný objektiv Sigma 20mm f/1.4 ART, a tak vám dnes přinášíme první dojmy i pár ukázkových…

10.3.2016

Tomáš

Recenze: FujiFilm X-Pro 2

Dlouhá doba čekání na nový snímač X-Trans od Fuji je u konce. Nový X-Pro2 nabízí 24Mpx senzor X-trans CMOS III APS-C,…

29.2.2016

Michal Kroupa