Brand

Už víte, co Facebook plánuje s vašimi fotkami?

Už víte, že Facebook bude moci od ledna 2015 libovolně nakládat s vašimi fotkami? Ano, je tomu tak. Jakmile na Facebook vložíte fotku nebo video, předáváte tím dle nových podmínek i neomezenou trvalou licenci. To v praxi znamená, že Facebook bude moci vaše fotky prodat nebo použít třeba v reklamě. A to bez jakékoliv odměny pro vás. A to není zdaleka vše...

facebook_fotky.jpg

Možná se k vám již dostala informace, že Facebook od ledna 2015 mění podmínky používání této služby. Na tom není nic špatného a tyto změny se dějí průběžně neustále. Problém je ale v tom, že nové změny se zásadně týkají nakládání s fotkami, které tam uživatelé vloží. Dotčeny ale budou i videa, hudební nahrávky a další autorská díla. Co konkrétně Facebook na své uživatele chystá? Čtěte dále.

Facebook chce licence na vložené fotky... zdarma

Dle nových podmínek, které vstoupí v platnost od ledna 2015, vlastní Facebook licenci na všechny fotky, video a další díla, která tam vložíte. Konkrétně řečeno s nahraným obsahem odevzdáváte licenci nevýhradní, trvalou a geograficky neomezenou. To v praxi znamená, že jakmile na Facebook nahrajete veřejně fotku, tak si s ní Facebook může dělat co chce. Může ji použít ve své reklamě, na své propagační materiály, může ji třeba otisknout v časopise, používat na webu nebo i prodat. A to bez jakékoliv odměny pro vás. To je hezké, že?

Konkrétní znění si můžete přečíst zde (citace ze této stránky):

Pro obsah chráněný právy k duševnímu vlastnictví, jako jsou fotografie a videa (obsah podléhající duševnímu vlastnictví, DV), nám výslovně udělujete následující oprávnění, v souladu s vaším nastavením soukromí a nastavením aplikací: udělujete nám nevýhradní, přenosnou, převoditelnou, celosvětovou bezúplatnou (royalty-free) licenci na použití veškerého obsahu podléhajícího DV, který zveřejníte na Facebooku nebo v návaznosti na něj (Licence k DV). Tato licence k DV končí, jakmile svůj obsah podléhající DV odstraníte ze svého účtu, s výjimkou případů, kdy jste tento obsah sdíleli s ostatními (pokud jej také oni neodstranili).

Zároveň se v nových podmínkách můžete dočíst, že se tomu můžete vyhnout smazáním svých fotek z Facebooku nebo zrušením svého účtu. Jenže je tu další zádrhel - fotky by musel smazat každý, kdo je kdy sdílel. A to je v některých případech těžko realizovatelné. Jak z toho ven?

Podle advokáta Ondřeje Bultase může Facebook využívat všechna média - fotografie, obrázky i další obsah, které uživatelé na svém profilu zveřejní - pouze v souladu s nastavením soukromí daného uživatele. „Nastavení soukromí na Facebooku umožňuje regulovat sdílený obsah a předem rozhodnout, které osoby uvidí fotografie či statusy publikované daným uživatelem,“ říká Bultas. Pokud tedy uživatel nesdílí své fotografie „veřejně“, ale pouze se svými „přáteli“, Facebook nemá žádné právo tyto osobní údaje užít, jak uvádí také druhý článek Prohlášení.
Zdroj: http://www.lidovky.cz/po-facebooku-se-siri-podvodny-hoax-vase-soukromi-neochrani-varuji-pravnici-1bf-/media.aspx?c=A140902_154251_ln-media_rof

Jisté je to, že publikováním po internetu šířeného "hoaxu" si nepomůžete (viz odkaz výše). Řada fotografů se chytila na lep a publikovala na svém FB profilu text, který je měl ochránit před těmito novými pravidly. Jedná se však o výmysl, který nemá žádnou právní hodnotu.

A co když budou na fotkách lidé?

S tímto novým postupem souvisí celá řada otázek. Co když budou na uploadovaných fotografiích lidé? Facebook přeci ode mne jako autora fotografie nezískává souhlas oněch lidí, tedy model release, k užití fotek. Jak tedy hodlá Facebook postupovat při užívání fotek, na kterých jsou zcela jasně lidé? Bude takové fotky nelegálně používat a spoléhat se na svůj tým právníků? Nebo nebude takové fotografie raději používat vůbec?

A co když vložím cizí autorské dílo?

Další otázkou je - jak chce Facebook ověřit, zda-li jsem já opravdu autorem uploadovaných fotek (videí, hudby,...)? To se chce Facebook spolehnout na to, že všichni uživatelé (dle podmínek) uploadují pouze svůj autorský obsah? Ale kdeže... Pak tedy nastane situace, kdy fotograf A uploaduje fotku fotografa B a tím pádem jej poškozuje, protože bez jeho vědomí předá Facebooku licenci k použití fotek. To už se dostáváme do vcelku absurdních rovin, ovšem dle mého názoru ne nereálných. Jak chce Facebook tyto situace řešit? Jak bude ověřovat autorství?

Přeprodej osobních údajů

Pomyslnou třešničkou na dortu už je pak jen prodej vašich osobních údajů. Facebook se sice brání řečmi o lépe cílených reklamách, ale každý rozumně uvažující člověk pochopí, o co jde. Facebook bude dle nových podmínek prodávat vaše osobní údaje (fotka, jméno, lokalita, věk, atd), a to bez jakékoliv odměny uživatelům. Na druhou stranu každý člověk má volbu, zda-li chce nebo nechce Facebook užívat. Je to soukromý byznys s danými podmínkami a komu se nelíbí, nemusí jej používat.

Shrnutí

Pro fotografy jsou nové změny používání Facebooku zásadní.  A to v tom, že při uploadu fotek dáváte Facebooku licenci na fotku (nevýhradní, neomezenou a trvalou). To znamená, že Facebook pak může vaše fotky libovolně používat, třeba do reklam, na webových stránkách a může je i prodávat. Bez odměny pro vás. Dle dosavadních právních rozborů se tomu lze bránit pouze tím, že své fotky budete publikovat ne veřejně, ale pouze pro okruh svých přátel. Jak tomu ale bude při publikaci fotek ne na svém profilu, ale na stránce, zatím není jasné.

A co vy na to?

Osobně jsem zvědavý, jak tyto změny ovlivní chování fotografů v prostředí Facebooku. Mnozí z nich své fotografie smažou, jiní možná zcela zruší účet.  Ale mám takový pocit, že většina jen mávne rukou a "nechá to plavat". A svět se bude točit dál. Pokud se vám přístup Facebooku nelíbí, můžete zkusit přejít na Google+, kde mimochodem můžete sledovat třeba zrovna novinky na Fotorádci.

A co vy? Používáte Facebook? Rozčílily vás nové podmínky nebo je vám to jedno? Jak budete publikaci fotografií na Facebooku řešit? Budete přes fotky dávat obrovské logo nebo je nebudete uploadovat vůbec? Nebo budete na Facebook dávat pouze odkaz na své aktuality? Nebo Facebook přestanete používat? Podělte se prosím o své názory a nápady, ostatní čtenáři je ocení.

Štítky:

Diskuse

ryger

3.12.2014 02:27

A co když fotku nevložím, ale jen na ni budu odkazovat?

Peter

3.12.2014 07:47

Vďaka za info. Asi urobím to čo som chcel už dávno. Delete FB & block FB...

Martin

3.12.2014 08:17

mi to nevadí, je to něco za něco. FB "zadarmo" poskytuje infrastrukturu pro sdílení kravin a ukládání obrázků. jelikož to není charita, tak je jasné, že z toho taky něco musí mít. když ty moje hrůzy bude chtít někde použít, tak ať, aspon se dostanou mezi lidi. vodoznaky zavádět nehodlám a účet mazat nebudu.

Werdanan

3.12.2014 09:13

Přesně jsem měl otázku, kterou natuknul doom007 - jak to budou dělat s vloženým vodoznakem/podpisem atd? FB se bránim jak jen mužu, ale dlouho zvažuju jeho založení právě kvuli focení - lepší prezentaci fotek atd, ale stejně bych je tam házel s podpisem v rohu... tedka podle licence co s tím? oříznou roh fotky aby jí mohli použít? nebo dávat vodoznak na diagonálu přes celou fotku a mít klid? :D

Josef Plaček

3.12.2014 09:14

ryger: z logiky věci si fotku nenahrál na FB, ale dal na ní pouze odkaz například na své portfolio na "pětistovce pixelů" (však víte, jen tu nechcu dělat reklamu) a tudíž FB nemá foto na serverech, tys jim fotku neposkytl tím, žes ji nenahrál a tím pádem na ní nemají právo. Opravte mě pokud se pletu. Osobně to takto asi začnu dělat, FB využívat pouze jako informační kanál, ale nenahrát na něj žádný obsah. A co se týče mých údajů jako bydliště , věk a moje zájmy, ty to sleduje stejně, google je sleduje (skuste se jeden den dívat například na dětské kočárky a uvidíte co vám začne vyskakovat za reklamy na webech), všichni je poskytujou, takže co, to by člověk nesměl mít internet.

Martin

3.12.2014 09:58

pokud jsem správně pochopil články, které psaly o nových pravidlech, nahrátím fotky na FB autor dává facebooku právo k používání fotky, ne k fotce samotné. čili pokud je na fotce vodoznak, facebook podle mého nesmí fotku oříznout a může ji používat jenom s vodoznakem. ořez už by byl zásahem do autorských práv.

Tomáš

3.12.2014 10:09

To je otázkou možná spíš na právníka. Pokud mám na fotku licenci, tak si myslím, že ji mohu upravit a upravenou použít. Jako třeba když si koupíte fotku ve fotobance, také si ji můžete trochu upravit.

Ondřej Šupitar

3.12.2014 11:02

Jak už psal doom007: "něco za něco". Ale nejlepší obrana je asi nahrávat třeba na Flickr a potom fotky sdílet. Z pohledu FB je to vcelku dobrej nápad, ale z pohledu uživatele je to přesně naopak. Někdo tu chce ušetřit za Stock fotky :D

Pavel

3.12.2014 11:10

Psalo se o tom i tady:

http://www.digimanie.cz/status-s-oznamenim-o-copyrightu-na-facebooku-vase-fotografie-neochrani/5777

Martin

3.12.2014 23:50

Tak mě hlavně přijde (opravte mne) že přesně toto se řešilo někdy před dvěma roky, možná i dříve a vedlo mě to ke stažení všech vyzbamnejsich fotografií a vkládání je přes odkaz v linku. Ale... na druhé straně nesedí blbci a tak odkaz vždy uvidí méně lidí než fotku. To že fb darujete nevyhradni licenci není novinka, novinka je že fb jí použije pro své obchodní partnery. Již dříve jste jim tedy darovali práva, a tedy kupříkladu nebylo možné nahrát snímek do fotobanky s výhradní licencí. Obrana proti "krádeži" je ale myslím stejná jako u jiných webů. Vodoznak a nízké rozlišení to jistí. Podle mě komu nepřináší zisk malé snímky (k internetovým článkům, periodika a pod) může být celkem vklidu. Zisk generuje převážně vlastní zakázkové focení, prodej tištěných fotografií a lektorstvi. A k tomu se vcelku hodí když jsou nase fotky vidět. Je to podobné jako s hudbou. Jsme rádi že se o nás ví, že zajdou lidi na koncert, nebo si nás objednaji do klubu či na oslavu a nějaký stažený jpg či MP3 do mobilu nás nevytrhnou. Na to jsme vesměs malý páni :-)

camlost

4.12.2014 06:00

hoax

Google (reaguji na nápad přejít na G++) má v podmínkách podobná ustanovení již dlouhá léta (podobně jako Facebook). Stejně je na tom většina firem - minimálně ty působící v USA. Taková klauzule jim totiž poskytuje právní ochranu před případným sporem s uživatelem v případě, kdy se např. jeho obrázek objeví ve výsledcích vyhledávání. (Takové spory již proběhly.) A všiml jste si, že Flickr prodává fotky svých uživatelů a ze zisku jim nedá ani ono pověstné ň?

Martin

4.12.2014 06:33

kdo se bojí krádeže svých vzácných foteček svěřených velké zlé firmě, nesmí halt šetřit, musí si někde koupit hosting a nechat si zpracovat vlastní prezentaci. nic na světě bohužel není zadarmo a infrastruktura pro uložení dat něco stojí :)

Tomáš

4.12.2014 08:02

Je potřeba rozlišit zobrazení fotky ve výsledku hledání a předání licence. Ta majiteli umožňuje mnohem víc. Před dvěma lety tu byl hoax zmíněný i v tomto článku, to je pravda. Nyní je jeho "nová vlna".

ryger

5.12.2014 04:16

nevýhradní licence

Souhlasím s tím, že nic není zadarmo, takže FB svoje fotky klidně věnuji, ale jen ty, na kterých nejsou lidé. Ostatní mám na vlastním webu a odkazuji na ně. Předpokládám, že když na FB dám jen odkaz, tak ji FB nemůže použít, protože neví jestli neodkazuji na cizí fotku.

Basti

12.12.2014 21:06

PROBUĎTE SE!

Milánkové, račte se vzbudit! FB má neomezenou, trvalou a převoditelnou licenci k fotkám odjakživa, o žádnou novinku nejde. Stejně tak Twitter, G+, Pinterest a řada dalších! JEDINOU výjimkou je 500px. A co se týká odpovědnosti, přečtete si podmínky pořádně - máte ji totiž VY. Tzn. když nahrajete fotku bez model release, FB jin ásledně komerčně využije a osoby ho zažalují, nesete plnou právní odpovědnost za škody vy (přestože logicky nemáte na konání FB sebemenší vliv!). Dále FB nehodlá NIJAK řešit nahrávání ukradených fotek, kterých je na FB podle některých odhadů až 98 %. Jen pro srovnání, i při ceně pouze $1 za licenci je to nejméně 10x více než celý komerční trh s fotkami. Takže FB na kradení obsahu bákečně vydělává a rozhodně nemá důvod cokoliv měnit - přestože v ČR jsou jeho podmínky v mnoha bdech jasně protizákonné. A nejen v ČR, skoro v celé EU. Více třeba tady http://diginomad.cz/proc-nenahravat-obrazky-na-socialni-site/

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Ostatní

Všechny články kategorie

Urychlí pandemie likvidaci full-time fotografů?

Jestli se někteří fotografové dostali poslední dva roky do problémů kvůli saturaci trhu, co provede s jejich podnikáním současná…

16.3.2020

Tomáš

Jak se vyhnout napadení žralokem nejen při focení?

Řada z vás se mě po fatálním napadení turisty v Marsa Alam ptala, co dělat, když pod vodou při focení, šnorchlování nebo potápění…

16.8.2018

Václav

Jak odevzdáváte své fotografie?

Fotografie se stala nejen zábavou, ale i (vedlejší) prací pro mnoho fotografů. A tak se vcelku často diskutuje otázka - jakým…

4.5.2017

Tomáš

Jak na ostré fotky: 5 tipů pro začínající fotografy

Nezáleží na tom, jestli jste si koupili svoji první zrcadlovku značky Nikon, Canon či Pentax – i tyto skvělé aparáty dokážou…

17.3.2017

Redakce Fotorádce.cz

Otázka pro fotografy: nová výbava nebo vzdělávání?

Krásné fotky - to je něco, co by chtěl asi každý amatér i profesionální fotograf. Otázkou do pranice je - jak něčeho takového…

7.3.2017

Tomáš

Nestaňte se otrokem svého fotoaparátu

Poslední dobou jsem až příliš často svědkem zarážejícího jevu. Všichni všechno fotí, natáčí, ale málokdo se opravdu dívá kolem…

8.6.2016

Tomáš