Brand
Blog

256 Shades of grey - Making of

Cílem bylo vytvořit dynamičtější nasvětlení na tmavém pozadí s lehkým světelným gradientem (standardně inklinuji spíše k čistě bílému pozadí, které je z praktických důvodů pro komerční headshoty lépe využitelné) a v hlavě jsme měli i záměr na převod některých fotek do BW.

 

256 Shades of grey.jpg

 

Použitá technika (svícení):

1x Fomei Digitalis Pro - S400 DC

2x YONGNUO YN560-II

3x světelný stativ

1x Oktabox 150cm

1x Softbox (CoolLight) 120x120

1x grid na systémový blesk

1x set Aputure TrigMaster

 

Podobného nasvícení se dá dosáhnout i bez použití studiového blesku (2x systémový, v případě gradientu na pozadí 3x systémový zvládnou stejnou práci - za méně peněz).

 Diagram.jpg

 

Vlevo od subjektu je umístěný 150cm oktabox s Digitalis Pro, vpravo je softbox 120x120cm, ve kterém je jeden systémový blesk. Z diagramu to není příliš patrné, ale oktabox je od subjektu o cca 1/3 dál, než softbox.

Oba jsou natočeny mírně od pozadí (bílá stěna), aby se alespoň částečně redukoval light spill a pozadí šlo více do tmava - ideální by bylo použít na softboxy grid, který by spill ještě více minimalizoval.

Subjekt stojí cca 10cm před zadní částí softboxů tak, aby ho malá část dopadajícího světla lehce separovala od tmavého pozadí. Pokud budete zkoušet podobné svícení a prostory to umožní, je nejlepší pozicovat softboxy co nejdál od pozadí a zároveň je příliš nenatáčet do objektivu (lens flare je potvůrka, která by příliš ubrala kontrast).

Za subjektem je postaven (na stativu) druhý systémák Yongnuo s nasazeným gridem. Vzdálenost a výkon blesku jsou vždy podmíněny Vaší výslednou představou o velikosti a intenzitě gradientu.

Záměrně jsem zvolil relativně velké softboxy tak, aby ve výsledku dávaly měkké světlo, ale mohly být zároveň v dostatečné vzdálenosti od fotografovaného subjektu.

 

V případě, že chcete podobné nasvícení (bez gradovaného pozadí) dosáhnout pouze s jedním bleskem a softboxem, je možné použít místo druhého softboxu třeba stříbrnou odraznou desku - intenzita odraženého světla nebude pochopitelně tak velká jako při použíti samostatného softboxu, ale kde je vůle… :) Představivosti a experimentování se meze nekladou.

 

Malá poznámka k softboxům - do určité míry jdou nahradit přivřenými deštníky, ale není to to pravé ořechové. Použití průsvitných deštníků by také mohlo fungovat, nicméně to už by hraničilo s jistou formou sebetrýznění.

Podobný efekt by se dal docílit i nahrazením softboxů bílým průsvitným materiálem (hedvábí), což ale může být logitstický oříšek, kvůli množství stativů, které jsou zapotřebí k uchycení.

 

Pár slov k nastavení - blesky:

Pokud nemáte zkušenosti s používáním eterních blesků, je přístup ‘nastavit vše zaráz’ nejlepším možným k tomu, udělat si ve věcech chaos…

Osobně nejdřív nastavím foťák tak, aby:

  •  byla optimální kresba objektivu a hloubka ostrosti
  •  okolní osvětlení bylo pokud možno minimalizováno, ideálně zcela nulové
  •  se závěrka vešla do sync. speedu

 

Potom teprve nastavuji výkon každého blesku separátně, kde jako poslední doladím blesk osvětlující pozadí (pokud bych začínal právě tímto, tak mi ve výsledku zamíchají kartami 2 hlavní světla, respektive jejich light spill).

K odpalování používám TrigMastery, v tomto konkrétním případě pouze jeden, umístěný na Digitalisu. Systémáky byly nastaveny na optický slave mód, který při použití v prostoárch s nízkou intenzitou světla funguje zcela bez problému.

 

Pár slov k nastavení - foťák:

Hodnoty nastavení můžete vidět v přiloženém diagramu. Foceno 100mm ohniskem na FF.

Výsledný vzhled je primárně založen na svícení, nikoliv na použitém foťáku. Tj. velmi podobného výsledku dosáhnete s použitím základní DSLR (kompaktu…) a setovým sklem.

 

Jeden malý tip, pokud jste v používání systémových/bateriových blesků nováčci:

Jakkoliv je nejideálnější používat základní ISO (100), osobně se vůbec nebráním fotit na vyšší. Dává mi to možnost více přiclonit (pokud je potřeba jak kvůli hloubce ostrosti, tak kvůli redukci okolního světla), fotit na menší výkon blesků - kdy je zároveň kratší i jejich doba nabití a trochu to redukuje možné přehřívání. V neposlední řadě to pochopitelně i úměrně zvýší množství záblesků na sadu baterek…

Občas slyším lehce posměšné názory na blesky Yongnuo, přičemž moje zkušenost s nimi je prakticky jen pozitivní a pokud nepotřebujete TTL / vysokorychlostní sync. můžu je s klidným srdcem doporučit jako extrémně levnou a rozumnou alternativu originálním Speedlite bleskům. Protože 99% času nefotím v situacích, kde by bylo potřebné TTL a vysokorychlostní sync se dá do jisté míry nahradit ND filtrem, raději budu mít několik Yongnuo blesků, než jeden Speedlite - nicméně toto je opravdu otázka osobních preferencí.

 

Případné dotazy rád zodpovím a přeji mnoho úspěchu ve Vašich fotografických experimentech :)

Budu rád, pokud navštívíte mou galerii: www.ondrejhloch.cz

Štítky:

Diskuse

Wickey

14.1.2015 07:35

Klobouček

Parádně napsané, skvěle vysvětlené "co, proč a jak"... Musím smeknout a rozhodně bych rád podobné články vídal častěji :)

Ondrej Hloch

14.1.2015 08:54

Díky

Uvažuji, že bych dal ještě dohromady nějaké menší povídání na téma focení/svícení aut, takže pokud by byl zájem... :)

Tomáš

14.1.2015 14:52

Také souhlasím, moc pěkně napsané. Určitě budou mít čtenáři zájem o další podobné články, takže Ondřeji jen do toho.

Wickey

15.1.2015 15:12

Zájem

No to si pište (článek :)), že by byl zájem. Jinak Yongnuo blesk taky jeden vlastním a zatím si nemůžu stěžovat, za tu cenu mu opravdu není co vytknout.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Fujifilm CLASSIC Neg. na starších foťácích Fuji

Pokud fotíte do RAF a používáte pro úpravu Capture One, zde je poměrně snadný trik jak využít nejnovější filmové simulace i na…

5.1.2021

Michal Kroupa

Krajinářská fotografie - rok 2020

Máme za sebou trošku zvláštní rok, tak se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících…

3.1.2021

Michal Balada

Dvojí polarizační filtr aneb využití efektů

Určitě každý známe označení CPL tedy cirkulární polarizační filtr. Každý, kdo tento filtr zná ví také jaký efekt vytváří.…

14.11.2020

Lukáš

Měření expozice: kdy a proč chybuje? Jak na ideální expozici?

Ve fotoaparátu vestavěné měření expozice je velmi užitečné, avšak ne 100% spolehlivé. V jakých případech je potřeba expozimetr…

2.5.2020

Tomáš

Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019

Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.

16.9.2019

Michal Balada

JAK FOTIT DĚTI (nejen) mobilem

Pro děti to nejlepší...to platí i pro fotografii. Základy kompozice a nastavení fotoaparátu a třeba i inspiraci pro fotografování…

21.8.2019

Pavel