Brand

6 důvodů proč používat světelné objektivy

Když se řekne světelný objektiv, tak se leckterému fotografovi rozšíří zorničky. Není se čemu divit, protože světelné objektivy jsou mezi fotografy opravdu velmi oblíbené. V tomto článku bych vám chtěl objasnit proč. Ono totiž v praxi neplatí jen to, že s nimi lze fotit v horším světle. Světelné objektivy mají mnoho dalších výhod, o kterých jste možná ani nevěděli.

019_svatebni_fotograf.jpg

O světelných objektivech se mezi fotografy, ať už naživo nebo přes internet, mluví vcelku dost. Začátečník možná nemusí chápat, co všichni na těch světelných "sklech" (takto se ve foto žargonu označuje objektiv) vidí. Mnohdy si ale ani pokročilejší fotografové neuvědomují, že to není jen výhoda světelnosti, kterou tyto objektivy nabízí. Těch dobrých vlastností a důvodů, kvůli kterým má nejeden fotograf jednu kapsu prázdnou a druhou vysypanou, je mnohem víc. A ty bych vám chtěl právě v tomto článku objasnit.

Možnost fotit i v horším světle

Jak jsem již v úvodním odstavci nakousnul, se světelnými objektivy lze velmi dobře fotit i v horším světle. To je taková nejvíce známá vlastnost světelných objektivů. Díky velkému průměru přední čočky pojmou velké množství světla, které pak dopadne na snímač a díky tomu vychází kratší časy expozice (než při použití méně světelných objektivů).

Takže například s objektivem 50mm f/1.4 budete moci fotit pohodlně i tam, kde se už se setovým objektivem takzvaně "nechytáte", protože časy expozice jsou již příliš dlouhé.  Světelné objektivy už zachránily kůži mnoha fotografům, kteří se ocitli ve špatně osvětleném prostředí. Samozřejmě můžete se pokusit chybějící přirozené světlo nahradit bleskem. Někdy to půjde, no a jindy zase vůbec ne - záleží na světelných podmínkách a atmosféře. V každém případě je ale potřeba počítat s tím, že blesk někdy dokáže zcela nekompromisně poslat komorní atmosféru focené scény hezky až tam dolů, kde roste kopr.

svetelne_objektivy_mala_hloubka_ostrosti.jpgFoceno bez blesku, 35mm f/2

Světlejší obraz v hledáčku

Pokud fotíte se zrcadlovkou, tak se budete radovat, protože v hledáčku uvidíte mnohem světlejší obraz, než se svým seťákem. To zase díky lepší světelnosti objektivu. Ten totiž "pobere" víc světla, které poté odrazem od sklopného zrcátka pošle skrz optický hledáček přímo do vašeho oka a váš mozek si bude lahodit :)  Bude mít totiž velmi solidní přísun fotonů a váš pocit z focení světelným objektivem tak bude ještě příjemnější. A co když zacloníte? Nic se nestane, clona se stahuje na pracovní hodnotu jen v té velmi krátké době expozice, jinak je stále zcela otevřená (více v odstavci o rychlejším ostření).


svetelne_objektivy_bokeh3.jpg

Malá hloubka ostrosti

Krásně rozostřené pozadí při portrétu a řezavě ostré oči... kdo by si nepřál umět dělat ihned po pořízení zrcadlovky takové fotky, že? Zejména čerství majitelé zrcadlovek bádají, jaký režim nastavit, aby to pozadí bylo tak úžasné rozostřené, jako u portrétů na internetu. Jenže on na to žádný režim není, jelikož to mají na svědomí právě a pouze světelné objektivy. Ty vám umožní fotit s tak úžasně rozostřeným pozadím, že ani leckdy nepoznáte, že kousek za vaší přítelkyní, kterou jste fotili na dovolené u moře, se procházel polonahý německý turista. Že zabíral třetinu kompozice? Nevadí, světelný objektiv to napraví a vše úhledně rozostří.

svetelne_objektivy_zidle.jpg

Ale nyní už zase vážně... :)  Světelné objektivy opravdu "umí" rozostřit pozadí tak, jako žádné jiné. I díky tomu jsou tak moc oblíbené pro portrétní fotografii a všechna další témata, kde je výhodou malá hloubka ostrosti. Což je ten případ, kdy je na fotce zaostřeno jen něco a to ostatní (popředí a pozadí) je rozostřené.

svetelne_objektivy_portret.jpg

Lepší obrazová kvalita

Světelné objektivy zpravidla vykreslí znatelně kvalitnější obraz, než objektivy obyčejné, méně světelné. To se pak projeví samozřejmě i na kvalitě fotek, které budou nejen ostřejší, ale budou mít lepší přenos kontrastu, barev, budou mít méně barevných vad a celkově (pokud to ruce nepokazí) budou technicky kvalitnější.

Samozřejmě nesmíme porovnávat jablka a hrušky - nelze srovnávat kvalitu obrazu při cloně f/1.4 u světelného objektivu a při cloně f/5.6 u objektivu méně světelného. Je všeobecně známo, že při zaclonění objektivu (zvýšením clonového čísla) se obrazová kvalita fotek znatelně zlepšuje, takže by bylo výrazně nefér srovnávat také dvě fotky. Vždy je potřeba porovnávat obrazový výstup na stejných clonových číslech. A pokud si porovnáme objektiv 50mm f/1.4 s objektivem 50mm f/2.8 a oba zacloníme na f/2.8, tak je dost pravděpodobné, že ten světelnější poskytne lepší obrazovou kvalitu.

V praxi totiž platí, že po lehkém zaclonění letí ostrost a ostatní technické parametry podílející se na kvalitě fotek nahoru jako raketa. Samozřejmě pokud oba tyto objektivy zacloníme na f/8, tak už asi bude obrazová kvalita stejná a málokdo pozná rozdíl. Podstatné ale je, že u 50mm f/1.4 objektivu bude obrazová ostrost na cloně f/2 mnohdy lepší, než u 50mm f/2.8 objektivu při plně otevřené cloně f/2.8.
svetelne_objektivy_bokeh5.jpgsvetelne_objektivy_bokeh6.jpg

Lepší bokeh

Způsob, jakým objektiv části obrazu mimo hloubku ostrosti rozostří, nazýváme bokeh. Ten může být měkký nebo tvrdý (stejně jako škvarek, který popisoval nejmenovaný spolu-pacient vojáka Švejka), pěkný, nepěkný, krémový, sametový, kulatý, hranatý, ostrý, měkký a snad jakýkoliv, jaký si vymyslíte. On to totiž není objektivní parametr, číslo, hodnota, která by něco vyjadřovala. Zcela naopak je to naprosto subjektivní pohled na věc - no zcela jednoduše řečeno - váš osobní názor, jak (ne)pěkně je to pozadí objektivem rozostřené. A asi neexistuje objektivní způsob, jak kvalitu bokehu změřit.

svetelne_objektivy_bokeh.jpgSami můžete ohodnotit bokeh u této fotky... (omluva za logo, nenašel jsem verzi bez něj)

A teď k tomu důležitému. V praxi snad téměř vždy platí, že vysoce světelné objektivy poskytují mnohem hezčí bokeh, než ty méně světelné. Oblast mimo hloubku ostrosti je pěkně měkce rozostřená, neobsahuje ostré hrany, neruší oko diváka a svým měkkým dojmem pouze doplňuje fotku. A to platí i po zaclonění. Je zcela běžné, že 50mm f/1.4 objektiv, který zacloníte na f/2.8, bude poskytovat hezčí bokeh, než 50mm f/2.8 objektiv na plně otevřené cloně f/2.8. A také často platí, že míra rozostření je u světelnějších objektivů vyšší (při srovnatelné cloně).

svetelne_objektivy_bokeh4.jpgsvetelne_objektivy_bokeh2.jpg

Rychlejší ostření

Rychlost automatického ostření je dnes velmi podstatná, a to zvláště při focení pohybu a všech možných dynamických scén. I tam se vám bude světelný objektiv velmi líbit, protože váš autofokus bude pracovat znatelně rychleji, než s obyčejným méně světelným objektivem. A to proto, že fotoaparát vždy ostří s plně otevřenou clonou a až pouze při samotné expozici se clona stáhne do pracovní pozice. Takže pokud nastavíte třeba v režimu priorita clony clonové číslo na hodnotu f/5.6, tak se váš 50mm f/1.4 objektiv stále chová jako f/1.4 objektiv a clona je stále otevřená. A to po celou dobu komponování, zaostřování a všeho možného. Jen na tu kratinkou dobu expozice se clona stáhne do nastavené hodnoty a poté se ihned zase otevře. Takže v hledáčku vidíte pěkně světlý obraz (a ne tmu) a autofokus může díky větším dávkám světla ostřit znatelně rychleji. Takže jak vidíte, dobrá světelnost objektivu se hodí

svetelne_objektivy_bokeh7.jpg

Shrnutí

Jestli jste dočetli až sem, tak vidíte, že oblíbenost světlených objektivů je zcela opodstatněná. Oni totiž nepřináší výhodu kratších expozic, tedy možnosti focení v horším světle. Praktických výhod je mnohem více a člověk si je často ani někdy neuvědomí (např. světlejší obraz v hledáčku), dokud si nějaký vysoce světelný objektiv nevyzkouší a neporovná si jej s nějakým obyčejným objektivem. Ovšem v tomto kontextu vás musím rovnou předem upozornit - je to návykové.

Používáte pevné světelné objektivy? Máte s nimi dobré či špatné zkušenosti? Fotíte s nimi rádi? Podělte se o své zkušenosti a názory v komentářích pod článkem.

Štítky:

Diskuse

Pavel

31.3.2015 08:08

Možná bych doplnil

že nejlepší je používat moderní světelné objektivy z posledních let - je mezi nimi mnoho takových, které poskytnou vynikající ostrost a kresbu i na plnou díru. Nejvíc je to znát na sklech pro bezzrcadlovky (protože je mezi nimi mnoho těch nových).

Martin

31.3.2015 08:36

na druhé straně, kdo touží po dokonalém bokehu a je ochoten obětovat část technické dokonalosti, může sáhnout po pevných vintage objektivech pro závit M42 - takovou úžasnou jemnou kresbu dnešní konfekce jednoduše nenabídne, dnešní objektivy kreslí dost sterilně

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Fujifilm CLASSIC Neg. na starších foťácích Fuji

Pokud fotíte do RAF a používáte pro úpravu Capture One, zde je poměrně snadný trik jak využít nejnovější filmové simulace i na…

5.1.2021

Michal Kroupa

Krajinářská fotografie - rok 2020

Máme za sebou trošku zvláštní rok, tak se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících…

3.1.2021

Michal Balada

Dvojí polarizační filtr aneb využití efektů

Určitě každý známe označení CPL tedy cirkulární polarizační filtr. Každý, kdo tento filtr zná ví také jaký efekt vytváří.…

14.11.2020

Lukáš

Měření expozice: kdy a proč chybuje? Jak na ideální expozici?

Ve fotoaparátu vestavěné měření expozice je velmi užitečné, avšak ne 100% spolehlivé. V jakých případech je potřeba expozimetr…

2.5.2020

Tomáš

Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019

Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.

16.9.2019

Michal Balada

JAK FOTIT DĚTI (nejen) mobilem

Pro děti to nejlepší...to platí i pro fotografii. Základy kompozice a nastavení fotoaparátu a třeba i inspiraci pro fotografování…

21.8.2019

Pavel