Brand

Bali ve stínu sopky

Ostrov Bali jsme navštívili poprvé na jaře roku 2016 a ihned jsme si jej zamilovali. Tehdejší dovolená byla fantastická a potápění vynikající. Bali se tak stalo místem, kam jsme chtěli po svatbě v létě 2017 zamířit znovu, tentokrát na líbánky.

Na skok v Tulambenu

Praha, Amsterodam, Singapur a pak konečně ostrov Bali a Denpasar. Do tváře nás při vystoupení z letištní haly přes pokročilou noční hodinu udeří tropické vedro a už se přepínáme do dovolenkové nálady. Proplétáme se nočním dopravním ruchem Denpasaru směrem k balijskému potápěčskému ráji ve vesnici Tulamben. Druhý den si užíváme podvodních krás při ponorech. Hejna ryb, nádherné korály, sochy pod hladinou. Netušíme, že tato idyla nebude mít dlouhého trvání.

Tulamben a sopka Mount AgungPobřeží v Tulambenu pod sopkou Mount Agung (stratovulkán vysoký 3142 m). Resort Matahari je vlevo, s modrými střechami.

Tulamben pod hladinou

Evakuace

Z usínání nás vytrhuje bušení na dveře. Evakuace! Vulkanická aktivita sopky Mount Agung přešla na nejvyšší 4. stupeň, během posledních pár hodin zaznamenávají měřící přístroje stovky otřesů. Rychle balíme, naházíme stále vlhké potápěčské vybavení do tašek a nastupujeme do autobusu. Řidič nejprve opatrně vycouvá a pak zamáčkne pedál plynu do podlahy. První obětí evakuace se tak bohužel stává toulavý pejsek, snažící se před námi přeběhnout silnici. Řítíme se tmou, světla protínají oblaka prachu a výfukových plynů. Na krajnici stojí desítky aut a motocyklů. Okolo pobíhající Balijci balí své domácnosti, po silnici projíždějí náklaďáky plné dětí školního věku. Zatím se naštěstí netvoří zácpa a silnice je dobře průjezdná.

Majitelka Suci z Matahari volí na rozdíl od jiných hotelů kratší evakuační cestu jen do Amedu. Po krátké jízdě se tak ocitáme v luxusním resortu Bali Bhuana Cottages. Později v noci je již silnice do Denpasaru ucpaná, někteří klienti jiných hotelů na ní trčí v zácpách mnoho hodin. V případě erupce by tak byli na silnici přímo v cestě toku lávy. Zde v Amedu jsme ale mimo zónu nebezpečí. Jako přirozená bariéra nás před lávou chrání jiná, již vyhaslá sopka.

Amed

Hned druhý den po evakuaci začínají turisté z Amedu odjíždět. Není úplně jasné, co se může stát a zda dojde k erupci, silnice je navíc stále ucpaná. Rozhodneme se tedy zůstat a prozatím si užít potápění.

Ranní pohled po evakuaci na moře v Amedu, resort Bali Bhuana Cottages

Na dvoře a na balkoně vytváříme provizorní potápěčské centrum. Hadice s plastovou bednou nahrazuje oplachovací nádrž a plážové lehátko bez nohou nám slouží jako sušák. Odpoledne po evakuaci už se jdeme potápět. Na pláži je málo lidí a ve vodě skoro nikdo. Útes u pláže Lipah je nádherný. Sopka nám ale i na ponoru připomíná, že je nablízku. Pod vodou zažíváme několik silných otřesů, další se pak opakují večer i v noci. Jeden z nejsilnějších otřesů nás nad ránem vytrhuje ze spánku, apartmán celý vibruje a okna drnčí.

Improvizované potápěčské centrum na balkoně

Několik následujících dní si užíváme idylku skoro bez lidí, Amed obvykle zaplněný turisty je poloprázdný. Vyrážíme na ponory na japonský vrak, užíváme si hejna ryb a nádherné korály.

Liduprázdná pláž Lipah, Amed

Útes a podvodní život u pláže Lipah

Vrak blíže neurčené japonské lodi v mělké vodě, Banyuning - Amed

Pestré korály a ryby na útesu u pláže Lipah

Skvělý podvodní fotograf Yury Ivanov - www.instagram.com/diveivanov nás se svým kolegou bere na potápění za makrem na hranici evakuované zóny. Na pláži opět není ani noha. Pod vodou nacházíme na zdánlivě prázdných kamenech a písku spoustu maličkých potvůrek - krabů, krevet, nahožábrých plžů, malých chobotniček, strašků atd. Díky nitroxu máme dostatek času prozkoumat i hlouběji položená místa. Objevujeme tak i roztomilou podvodní ovečku Shaun - plže Costasiella.

plž Costasiella

Poznámka:

Nitrox neboli vzduch obohacený o kyslík. Oproti vzduchu (21 % kyslíku a 79 % dusíku) obsahuje méně dusíku a více kyslíku, například v poměru 32 % kyslíku a 68 % dusíku. Organismus se tak při ponoru méně sytí dusíkem. Potápěč s nitroxem může zůstat déle v hloubce a absolvovat více ponorů během dne. Snižuje se také únava po ponoru a intenzivní potápění je s nitroxem snazší.

Nahožábrý plž

Otřesy se stále občas projevují, jsou ale již slabší. Co tedy dál? Nakonec se dohodneme na odjezdu na konci týdne, kdy hotel opouští posledních pár hostů a zbytek personálu z potápěčského centra Matahari.
Dny zbývající do odjezdu pak plynou ve stylu romantiky na opuštěném ostrově. V Amedu se běžně platí za ponor přes 30 euro, do vody se chodí pouze s průvodcem. My platíme cca 9 dolarů a můžeme všude sami. Přes 5 hodin denně jsme pod vodou na korálových útesech a na písčitých částech, kde lovíme makro. Večery trávíme brouzdáním prázdnou vesnicí a dopřáváme si vynikající večeře. S majitelem jedné z restaurací - warungu Coco Green si povídáme česky.

Kreveta na útesu

Bradáči a bodloci v korálové zahrádce

Sapíni a lilijice na útesu

Bali Bhuana resort, bazén u pláže

Poslední den se s Amedem rozloučíme nádherným ranním a dopoledním ponorem, opláchneme potápěčskou výbavu a namočíme se do bazénu do sladké vody. Okolo něj rozmístíme vyprané věci na lehátka na sluníčko. Druhý den brzo ráno vyrážíme do zátoky Padang.

Zátoka Padang

Druhou část našeho pobytu na Bali si užíváme v zátoce Padang. V případě potřeby odsud můžeme odjet lodí na ostrov Lombok nebo jinam. Stín sopky ale dopadá i sem. V prvních dnech pobytu odjíždí více turistů než přijíždí a za přístavem se v provizorních stavbách tísní pod igelitovou plachtou evakuovaní Balijci. Pro všechny případy máme proto připravená příruční zavazadla.

Po prozkoumání zátoky a okolních pláží vyrážíme další den s průvodcem na korály a makro potápění pod molo (lokalita Jetty). Následují ponory v Blue Lagoon a u White Beach. Nefotografuje se nám snadno, na všech místech jsou proudy. Makro život a některé útesy jsou ale velmi pěkné. Večer zakončujeme výborným jídlem v Ozone Café.

Pod molem

Útes a ryby

Nahožábrý plž

Na manty!

Poslední den si vyrážíme splnit další z našich snů. S lidmi z potápěčského centra Memo jedeme na Nusu Penidu na potápění s mantami. Ráno nám ale nepřeje počasí, obloha je silně zatažená. Nusa Penida je přeplněná spoustou šnorchlařů a lodí. Opatrně skáčeme do kalné zvlněné vody...

Výlet na Nusu Penidu, počasí nám opravdu nepřálo

A je tu! Pod námi v kalu pomalu proplouvá manta a majestátně mává křídly. Zbytek lidí ve skupině má své průvodce a zůstává na místě, takže se odtrhneme a vyrážíme si zaplavat sami s mantami. Jedna veliká míří přímo proti mně, rychle jí uhnu a málem mně pohladí křídlem. Neskutečně silný zážitek! Záběry vypadají na displeji fotoaparátu výborně a okolo není živáčka. K jedné mantě se přidává druhá a různě plavou okolo sebe. 18 metrů, 22 metrů, 25 metrů.. jsme stále hlouběji a manty tančí okolo nás.

Manta

Manty

Manta v nekonečné modré

Překvapivě za chvilku zjišťujeme, že Nusa Penida není jen o mantách, ale je tu i pěkný útes, spousta ryb a do mantího reje se na chvilku zapojí i želva. Vracíme se na loď, prohazujeme prázdné potápěčské láhve za plné a po krátké pauze se vracíme dolů do ráje. Po vynoření z druhého ponoru zjišťujeme, že počasí se umoudřilo, mraky jsou pryč a na zpáteční cestu nám svítí krásně sluníčko.

Nusa Penida, útes a ryby v hloubce

Nusa Penida, odjíždíme a počasí už je pěkné

Závěr

Tropický relax a mnoho hodin pod vodou bohužel končí. Čas najednou nějak zrychluje, je tu konec pobytu a odjíždíme směr Denpasar. Posledních pár procházek po pláži, nyní už kousek od letiště v Denpasaru. Pak už se na konci ranveje letadlo zvedá do vzduchu, z výšky vidíme Bali a ostrovní ráj mizí kdesi pod námi a za námi.

Byl to neskutečný, životní zážitek a zcela netradiční líbánky. Evakuace, ubytování v 5 různých hotelích ve 4 různých částech Bali. Levné potápění bez lidí na místech, kde je jinak draho a hlava na hlavě nad hladinou i pod ní. Hodiny a hodiny volně pod vodou ve stavu beztíže. Nádherné korálové útesy v krásné modři, makro, rybičky, úžasné barvy. Výlet s potápěčským centrem na manty, kde jsme si pak s nimi zaplavali sami. Bali nás nezklamalo a poměr ceny a výkonu byl fantastický.

Nyní si nasaďte si sluchátka, uvolněte se a pusťte si naše video podvodních krás na Bali. Vnímejte jen vlastní dech a barevnou krásu před očima. Během 5 minut tak v suchu doma uvidíte stejně nádherné věci, jaké jsme si užívali v průběhu našich přes 5 hodin trvajících pobytů pod hladinou.

Naše fotogalerie

Naše video

Článek o předchozí návštěvě ostrova v roce 2016

Petr a Katka, 2018, www.blue-sea.cz

Petr Peterka

Petr Peterka se věnuje cestovatelské a podvodní fotografii a také videu. Používá pouze kompaktní fotoaparáty, neomezují jej v cestování a pod hladinou. Jeho největším koníčkem je přístrojové potápění, volný pohyb ve stavu beztíže s úžasnými barvami a životem.

Více o něm a o jeho tvorbě naleznete na jeho webu www.blue-sea.cz.

Diskuse

Nikdo zatím nenapsal žádný komentář. Buďte první!
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Cestopisy

Všechny články kategorie

Monsanto a Sortelha - klenoty Portugalska

Portugalský venkov je plný malých a útulných vesniček. Každá z nich má svoje specifické kouzlo. Dnes vám představím ty, které mě…

29.7.2020

Z Cabo da Roca do hor

Když se na svých cestách neohlížíte na čas, máte možnost poznat místa známá, ale i ta, o kterých se v tištěných průvodcích…

24.6.2020

Miroslav

Z Algarve na Cabo da Roca (II. díl)

Už jen dny dělí Mirka od příjezdu na nejzápadnější mys Evropy. Přečtěte si, co zajímavého lze vidět v okolí Lisabonu.

13.5.2020

Miroslav

Z Algarve na Cabo da Roca (I. díl)

Cabo da Roca je nejzápadnějším pevninským mysem Evropy. Z portugalského Algarve se na něj můžete dostat nejrůznějšími cestami.…

1.4.2020

Potápění na Raja Ampat, 2. část

Obří hejno kranasů plave okolo nás, bleskurychle mění směr a tvar. Velké barakudy se pohybují v modré a občas se objeví menší…

31.1.2020

Petr Peterka

Grónsko - krajina půlnočního slunce

Je druhá polovina července a já s radostí dávám vale vyprahlému a rozpálenému Česku a přes Kodaň letím na území, které je z 85%…