Brand

Co dělá dobrou fotku? Manuál to není

Často se mě lidé při focení ptají - takže to bylo focené určitě na manuál, že? V tomto článku bych chtěl spoustě fotografů "otevřít oči" v tom smyslu, že na expozičním režimu ani manuálním ostření vůbec nezáleží. Dobrou fotku dělá něco úplně jiného - a v těchto pár odstavcích bych chtěl ukázat co.

fuji-x-t1-firmware.jpg

Spousta začínajících fotografů má představu, že cesta k opravdu dobré fotce musí být strašně složitá. Že je potřeba fotit výhradně na manuální expoziční režim M a k tomu ještě ideálně používat manuální ostření. Tak tomu ale v praxi není. Cesta k opravdu dobré fotce nemusí být vůbec složitá. V žádném případě není nutné používat nějaké tajné extra složité metody fotografování a používat ty nejtěžší nastavení. Naopak skvělá fotka může vzniknout klidně i v automatickém režimu, náhodně a bez vrásek na čele. Jak to tedy v praxi chodí?

Nastavení fotoaparátu nehraje roli

To, že někdo fotí na M režim a někdo jiný zase na automatiku, příliš nehraje roli. Ve fotografii jde jen o výsledek a to, jak se k němu dostanete, je zcela jedno. Chcete-li mít pěkné fotky, tak nemusíte vůbec fotit jen na "emko". Klidně foťte třeba na prioritu clony, kterou třeba já osobně velmi rád používám. V praxi vůbec neplatí, že profesionální fotografové fotí jen na M a používají strašně složité fotografické postupy a ještě k tomu manuální ostření. Ve většině případů je autofokus (tedy ostření automatické) mnohem přesnější a rychlejší, než ostření manuální. A také platí, že poloautomatický expoziční režim (priorita clony nebo priorita času) není vůbec nic špatného (ba naopak). A pokud bych to vzal do extrémů, tak skvělá fotka se dá udělat i na kompletní automatiku.

Takže pokud u kolegy na displeji fotoaparátu vidíte úžasnou fotku, tak neřešte nastavení. Expoziční režim a celkové nastavení fotoaparátu je ve fotografování jen nástroj, pomocí kterého se doberete k výsledku. A jaký nástroj použijete nebo jak je tento nástroj nastavený nehraje příliš velkou roli. Je to jako byste se ptali, jestli na výlet dojedete na skútru, mopedu s poloautomatickou převodovkou nebo motorce s manuálním řazením. Je zcela jedno, na čem jste na výlet jeli, hlavně že jste v cíli. Stejné je to i s fotografováním - pokud vám víc vyhovuje priorita clony, klidně použijte prioritu clony a můžete mít stejně dobrou fotku, jak kolega, který fotí na "emko".

Vzniká tedy otázka - co potom při pořizování skvělých fotek hraje roli?

Co je pro dobrou fotku důležité

Buďte ve správný čas na správném místě

Velmi zásadní je být připraven (nebo mít velkou dávku štěstí) a být takzvaně ve správný čas na správném místě. Pak se vám stane, že zachytíte nějaký jedinečný moment, který bude svým obsahem vzácný a fotka tím získá na zajímavosti. Někdy je to pouze o štěstí, jindy zase o tvrdé přípravě, která pořízení fotky předcházela (a vůbec "není vidět"). To je tak, když studujete východy a západy slunce, sledujete aktuální meteorologickou situaci a ve dvě ráno vstáváte, abyste po dvouhodinovém pochodu divočinou došli na kopec, odkud jako jeden z mála vyfotíte úžasný východ slunce. A nebo prostě díky přípravě víte, že v určitou dobu chodí k řece pít jelen a v tu dobu jej vyfotíte.

Pokud cestou z oběda vyfotíte kostel, tak to asi nebude nic moc výjimečného. A to proto, že stejnou fotku může v té době pořídit stovka dalších lidí. Pokud si ale ráno přivstanete a vyfotíte kostel při východu slunce - a nebo naopak počkáte na soumrak a vyfotíte kostel nasvícený večerními světly, bude to fotka mnohem výjimečnější. Uvažujte tak, že zajímavé je to, co je vzácné. A jak může být vzácné to, co si může (stejně jako vy) vyfotit vedle vás stovka dalších lidí? Naopak vzácné bude to, co je složité vyfotografovat a je k tomu potřeba vyvinout nějaké úsilí. Pak máte šanci vyfotit něco, co nebude tuctové, všední, okoukané.

Foťte při zajímavém světle

S výše uvedeným odstavcem velmi úzce souvisí i světlo, které je pro fotografa vždy zásadní. Kvalita a množství světla je snad první věc, o kterou by se měl fotograf vždy zajímat. Opět v souladu s výše uvedeným platí, že fotky pořízené třeba při východu či západu slunce mají potenciál být zajímavějšími, než ty fotky, které pořídíme přes den. Opět vycházíme z pravidla, že to, co je vzácné, je i zajímavé - a večerní a ranní světlo je vzácné. V průběhu 24 hodin nastává jen na chvíli, řekněme celkem na 2 - 3 hodiny. Zbytek (denní světlo) je zcela běžné, všední, všichni jej známe a všichni při něm fotí. Takže jak může být běžné denní světlo vzácné, že?

Samozřejmě jedním dechem je potřeba dodat, že toto není žádné pravidlo. Skvělá fotka může být pořízena i za běžného denního světla. A rozhodně neplatí, že musíte vždy fotit jen ráno a večer. Neberte prosím výše uvedený odstavec doslova, ale spíš jako námět k zamyšlení - co je vlastně tuctové světlo a jak vypadá vzácné světlo? A jakou roli takové světlo bude mít na fotografii? Napovím že značnou, ale berte tento odstavec prosím spíše jako námět k vlastnímu dalšímu zamyšlení a bádání.

Buďte kreativní

Pokud se dostanete do situace, kdy jste ve správný čas na správném místě a navíc ještě máte k dispozici zajímavé (nevšední) světlo, tak už zbývá jen jedna jediná věc. A to nafotit to zajímavě. Zkuste být kreativní a zkoušejte nové postupy, a to ať už kompoziční, tak třeba i expoziční. Vzpomeňte si na kompoziční pravidla a zkuste je záměrně porušit. Nebo vyzkoušejte pohybovou neostrost díky dlouhé expozici. To vše může fotku "poslat" o úroveň výše a přidat ji na zajímavosti. Proč? Protože:

  1. Jste ve správný čas na správném místě (což nastává vzácně).
  2. Máte k dispozici nevšední světlo (to je taky vzácné).
  3. Vyfotíte to kreativně (což je také vzácné, protože ne každý fotograf je tolik inovativní, jako vy).

Nepokazte fotku špatnou úpravou

Občas se můžete setkat s fotkou, která byla původně zajímavá, ale bohužel špatná úprava ji značně uškodila. I postprodukce je součástí kreativní práce fotografa, a i tam je dobré být kreativní. Zároveň ale často platí, že méně je někdy více. A tak pokud si nejste úpravou jistí, nechte to na druhý den - "odpočiňte" si od fotky den nebo i týden, nechte ji uležet, dejte tomu odstup. Získáte tak nadhled a fotku ve výsledku upravíte mnohem lépe. Také se můžete zeptat pár lidí kolem sebe, co si o úpravě myslí. V každém případě by mělo platit, že úprava by měla fotku podpořit - a ne ji naopak zakopat dva metry pod zem.

Shrnutí

Dnešní článek byl tak trochu netradiční a jsem si toho vědom. Nedozvěděli jste se zaručený návod na perfektní fotku a ani jsem vám neporadil přesné nastavení fotoaparátu, při kterém pořídíte vždy zaručeně nejlepší snímky. Jenže o tom fotografování není - a pokud to už víte, tak věřím, že právě vám tento článek pomůže, byť se jedná o pouhé zamyšlení.

Nevěřte na zázračná nastavení a super rychlé metody k úžasným fotkám - taková praxe není. Zajímavé fotky za vás nikdo neudělá (ani manuální režim), ty už musíte pořídit zcela sami. Pomoci vám ale může třeba právě tento článek, který vás může nasměrovat správným směrem. A já věřím, že se to povedlo.

Štítky: úvaha

Diskuse

Róbert

4.8.2015 05:50

Plne súhlasím s touto úvahou autora  je dobré si tento článok z času na čas znovu prečítať, teda aspoň čo sa mňa týka smile

Martin

4.8.2015 07:20

jj, s tím "M" do kamene tesat :)

Pavlina

4.8.2015 10:25

a já si pořád lámu hlavu jak s nastavením fotoaparátu...a samozřejmě není to jen o tom ..:-)

fotografkazdejvic

4.8.2015 15:29

Myslím, že to být ve správný čas na správném místě, to je ten nejdůležitější základ pro dobrou fotku cool A "vidět" to, co jiní nevidí...resp. umět se dívat jinak smile

Jan Levora

4.8.2015 23:24

pěkný článek, s obsahem naprosto souhlasím

ryger

5.8.2015 00:28

Na M fotím v atelieru a venku jen když to automatika nezvládá a to je dost často.

vladimír314

5.8.2015 09:14

Perfektně napsáno. Lepší je mít foťák o něco dražší a fotit na automatiku, než si s nastavováním moc hrát a pokazit plno fotek, jak se mně bohužel stává, takže se přiznám, že začínám být přívžencem automatiky, tou se zvládne v pohodě 90 procent běžných snímků. Možná i víc.

Dalibor

5.8.2015 21:55

Ryger: 100% souhlasím. K focení v ateliéru jsem se zatím nedostal, ale v interitéru raději používám M, množství světla bývá +- konstantní (nic, co by se nedalo dohnat při postprodukci, popř. dělám lehké korekce na foťáku). Ale pokud je fotka např. proti oknu či světelnému zdroji, tak mám jistotu, že nevznikne silueta (pokud to není záměr :)).

 

Venku - dynamické scény dtto, tam se na automatiku odmítám spolehnout, častokrát mě už vypekla...

ryger

6.8.2015 03:33

vladimír314: "přiznám, že začínám být přívžencem automatiky, tou se zvládne v pohodě 90 procent běžných snímků. Možná i víc."

Ano, automatika běžné snímky zvládá, ale kdo si kupuje drahý foťák, aby pak fotil běžné snímky.

vladimír314

6.8.2015 07:48

Ryger: ano, M jsem použil nedávno, na úplněk Měsíce, to byla nakonec nejjednodušší cesta jak dojít ke kýžené expozici. Jinak foťák mám jenom jeden, takže s ním dělám i běžné focení vnoučátek, kamarádů, dovolené, krajinek atd. a s tím si automatika vyradí i tehdy, když toho světla ve scéně moc není. :-D

ryger

6.8.2015 16:21

Chápu, také někdy fotím témata, na která stačí kompakt nebo mobil, ale myslel jsem, že tady se bavíme o jiném druhu fotek.

I když někdy i automatika se splete a udělá fotku , jak bych si ji představoval, kdybych měl čas ladit parametry.

 

vladimír314

7.8.2015 05:51

Pěkná diskuze, díky!

Dneska ovšem dělají "kompakty" stejně skvělé fotky (myslím co do technické kvality), jako "zrcadlovky", záleží hlavně na tom, kdo tu mašinku drží. Pokročilé kompakty lze sice nastavovat stejně jako zrcadlovky, že, stane se mi ale, že "vidím fotku" a musím ji cvaknout v rozmezí sekund, jinak nebude vůbec a hrát si s nastavením nejde, takže pokud je tam naštěstí automatika, tak to dopadne dobře. :-) Fotím totiž většinou "na ulici", nikdy jsem zatím nefotil "v ateliéru", tím se asi lišíme, ale to vůbec nevadí. 

Aleš

7.8.2015 10:39

Zdravím všechny.Tomáši,svatá pravda!Moc dobře vystiženo.Spousta začínajících fotografů se trápí tím,jak

nastavit svou techniku a zapomíná na to,co vlastně chtějí zaznamenat.Že by raději měli "cvičit oko" a to vše

ostatní,co jsi uvedl ve tvém článku.A co se týka mě,tak na kompaktu mám jen "áčko" a na zrcadlovce pouze

"emko". Tak ať sa daří :-)

Aleš

archetto

10.8.2015 09:43

Co dělá dobrou fotku? Manuál to není - 

Já ji myslim, že velkou, ne-li největší, váhu hraje příprava, nápad, myšlenka. To ostatní, je jen cesta. Takže: podle mě, dobrou fotku dělá: HLAVA .

Pavel

10.8.2015 14:18

Zaujal mě komentář: "Já si myslím, že velkou, ne-li největší, váhu hraje příprava, nápad, myšlenka. To ostatní, je jen cesta. Takže: podle mě, dobrou fotku dělá: HLAVA".
Ovšem nedá se s ním dost dobře souhlasit hned v několika ohledech. Mnoho dnešních autorů se přeceňuje v tom, že "jenom hýří nápady", mnozí si pořídí low endové vybavení a nepřečte si nejen ani manuál, ale ani nic o tom co jsou clona, čas, citlivost, světelnost aj. Pak je to tu jen spousta "nedotažených" fotografií s naprosto základními chybami a to zvláště u takových s přívlastky "umělec / fotograf / artist atp. to zvlášť "zamrzí". Příprava nemusí být vždy jen na jedno konkrétní focení, tu si dělá jistě už většina zodpovědných amatérů.
Příprava je věcí obecného a celoživotního vzdělávání a věcí praxe. Jeden dostane k narozeninám svůj vůbec první foťák v životě a to hned zrcadlovku, ideálně značkovou Ca / Ni, musí být "IN" a týden na to jde fotit svatbu, ... jak to asi musí dopadnout?
Nápad by měl opět nést předpoklady jisté kreativní praxe a uskutečnitelnosti, tedy pokud nebudu ponocovat u PC na "úpravách", často víc na škodu věcí. Nápad se zná na začátku skvělý, ale na konci z toho prvotního v dílku nezbude nic, navíc se za "nápady" považují jen prosté spoře oděné figury, jsou často totiž na pořízení "nejlevnější a nejrychlejší". Mj. nápady jednoho přirozeně doplní nápady jiného nebo z nich jen vycházejí jako vedlejší produkt. To však velmi narušuje status a realizované aplikace AZ, často nelogické až protichůdné.
Pokud bude kreativita omezována a zašlapávána, pak nikdy nebude svobodná, veřejně povznášející a přínosem kulturního bohatství, šířená a spokojenými dále kreativními lidmi využívaná k novému smysluplnému sebevzdělávání a zdokonalování!! Jen jako svobodná bude živnou půdou pro další generace tvůrčích jedinců a společností. Teprve tady pak může vzniknout statut "komercionalizace s rozumem" a to např. na kvalitativní úrovni, za kterou sami lidé rádi a ochotně zaplatí nebo do něčeho investují ku prospěchu autorů, ale i všech ostatních, kteří jen hledají "lék pro duši", posilu ducha a okno do duše pro své oči. Pro jiné pak jen zrcadlo k sebereflexi.
K "myšlence" snad jen tolik, že je až příliš rychlá na to, než aby je někdo nejen "uchopil", ale vůbec jí dal "tvar" a kreativně ji zpracoval. Takže ani "hlava" s dobrou fotografií toho moc společného nemá a navíc to zní dost sebevědomě, nadutě, jako projev sebestředného ega.
Ovšem stačí se podívat do zahraničí s větší kreativní svobodou a docela jinými možnostmi, které si můžeme sami vytvořit i my tady "doma".
Dobrá fotografie je o filosofii, pokoře, našem uctivém vztahu k lidem, blízkým, rodině a samozřejmě přírodě jako celku a prostředí, ve kterém žijeme, které spoluvytváříme či užíváme, ve kterém jsme.
Podmínky pro dobrou fotografii musíme chápat v daleko širším měřítku jako umění vnímané smysly. Není to pouhá fyzika, technika, optika, elektronika aj., to jsou ty "nejmrtvější" prostředky jen k zachycení okamžiku, nikoliv dosažení cíle.
Dobrou fotografii může udělat autor třeba jen tím, že se umí dívat, že umí situaci vyhodnotit a v ní správně nebo i rychle reagovat. Měl by mít i schopnost o své fotografii pohovořit, důvodu pořízení, obsahu, ale i kreativní kompozici aj. důvodech a smyslu jejího vzniku. Co tím autor chce nebo chtěl říci a komu atp. Nejčastější odpovědí, kterou jsem po celé roky slýchával byla: "jen tak, mě se to v tu chvíli tak líbilo, jinak nevím". Trochu málo na "fotografa" ... což pak nejsou práce fotografa, ale jen obrazové poznámky do deníčku autora.
Dobré fotografie často v soutěžích vyhodnocují členové různých porot, ale zase jen z těch zaslaných   Takže na příště bychom si měli zkusit specifikovat to, co to ta opravdu Dobrá fotografie vůbec je, nějaká základní kritéria, žádné jen momentální "pocity". Jak třeba zjistíte, že právě ta Vaše fotografie je alespoň solidní? Vytiskněte si ji na A3, pověste na místo, kde pobýváte doma nejčastěji a pokud tam vydrží déle než tři měsíce, vězte, že je Vaše fotografie minimálně solidní nebo Vy pak nejste "normální" a vyhledejte přátele nebo pomoc lékaře  
Všem, kdo vydrželi číst až do konce, přeji stálé životní i tvůrčí inspirace a fotografujícím vždy jen dobré světlo :D

ryger

11.8.2015 01:53

Vykládat fotografii mi připadá stejně stupidní jako ona školská otázka "Co tím chtěl básník říci?".

Buď to tam je nebo není. Fotograf by se měl vyjadřovat obrazem nikoliv slovy. To by rovnou mohl psát fejetony. Když fotografii nepochopím, tak to ještě nemusí být špatná fotografie, ale chyba může být u mne.

Fotografie vzniká v hlavě a kvalitní technické prostředky a jejich ovládání usnadňuje přenos fotografie z hlavy na papír. Nechápu však, jak může nějaká komise posuzovat jestli se mi povedlo moji představu na papír přenést. Kritik může maximálně říci jestli se mu fotografie líbí nebo nelíbí. 

vladimír314

11.8.2015 07:36

Pavel:  Z těch (až zbytečně?) mnoha slov se mi líbí myšlenka na pokoru, to ano, jinak oponuji, asi nejlepší fotky vzniknou z momentálního pocitu, "nevím proč, ale tohle musím cvaknout", vlastně se to cvakne jaksi "samo", bez předchozí racionální úvahy.

Ryger: Souhlas, verbalizace je zbytečná, hlavní je to líbení se, pocit, že mi to něco dává.

Martin

11.8.2015 12:27

 jj, fotografie, která potřebuje sáhodlouhé vysvětlování a litry "omáčky" je většinou špatná. v galerii na megapixle je to velice často krásně vidět, jak autoři obkecávají podprůměrné cvaky.

Aleš

3.1.2016 13:24

Joj Pavle,neuražte se,ale toliko zbytečných, kudrlinkovatých řečí okolo tak jednoduchého tématu

"co dělá dobrou fotku" se jen tak nevidí.Já souhlasím s pány Rygerem,Vladimírem314 i Martinem,

že není vůbec zapotřebí o fotce nějak mudrovat a už vůbec sáhodlouze.Buď to tam"je" a nebo není,

víc v tom hledat netřeba :-)

Dobré světlo všem.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Fujifilm CLASSIC Neg. na starších foťácích Fuji

Pokud fotíte do RAF a používáte pro úpravu Capture One, zde je poměrně snadný trik jak využít nejnovější filmové simulace i na…

5.1.2021

Michal Kroupa

Krajinářská fotografie - rok 2020

Máme za sebou trošku zvláštní rok, tak se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících…

3.1.2021

Michal Balada

Dvojí polarizační filtr aneb využití efektů

Určitě každý známe označení CPL tedy cirkulární polarizační filtr. Každý, kdo tento filtr zná ví také jaký efekt vytváří.…

14.11.2020

Lukáš

Měření expozice: kdy a proč chybuje? Jak na ideální expozici?

Ve fotoaparátu vestavěné měření expozice je velmi užitečné, avšak ne 100% spolehlivé. V jakých případech je potřeba expozimetr…

2.5.2020

Tomáš

Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019

Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.

16.9.2019

Michal Balada

JAK FOTIT DĚTI (nejen) mobilem

Pro děti to nejlepší...to platí i pro fotografii. Základy kompozice a nastavení fotoaparátu a třeba i inspiraci pro fotografování…

21.8.2019

Pavel