Brand

Desatero (svatebního) fotografa

Fotografování svatby je obvykle považováno za úkol hodný zkušeného profesionála. A třebaže jím zrovna jako já nejste, může se Vám velice snadno stát, že vás někdo z přátel či rodiny požádá o pořízení snímků z jejich Dne D a vy tuto výzvu přijmete. Samozřejmě budete dělat vše pro to, aby výsledek minimálně naplnil očekávání. Vaše i novomanželů. Jak toho dosáhnout se Vám budu snažit poradit v tomto krátkém desateru.

 

Svatební fotografie je směsí reportážního a portrétního focení. Klasický scénář fotografova svatebního dne bývá:

  • na všechno máte málo času a obvykle jen jeden pokus,
  • kromě portrétování novomanželů máte minimální možnosti vytvářet či jen dotvářet prostředí,
  • máte omezené možnosti práce se světlem.

Pokud to tedy shrneme, fotograf musí vždy dostat maximum z jakéhokoliv prostředí, situace, kvality světla, a to za minimum času. Pro někoho noční můra, pro jiného vyhledávaný styl fotografování a adrenalinu.  Vězte, že pro fotografa není nad spokojené úsměvy novomanželů a jejich blízkých, když se vše vydaří. Nechci zde rozebírat, co a jak máte fotografovat a jak to následně upravovat. Dostupných článků a knih na toto téma existuje velká řada a jejich autoři jsou ve většině případů v daném tématu mnohem fundovanější než já. Chtěl bych se spíše zaměřit na obecná doporučení, která Vás přimějí se nad mnohým zamyslet a umožní Vám tak takovýto velký úkol zvládnout lépe.

obecne12.jpg

1, Proberte to s novomanžely

Rozhodně před svatbou doporučuji osobní schůzku s novomanžely, která Vám umožní kromě praktických informací o průběhu svatby zjistit i jejich představy a očekávání ohledně fotografií. Obvykle je požádám, aby si prošli internet a zaslali mi výběr svatebních fotografií, které se jim osobně líbí. Z něj pak lze vyzvědět mnohé o tom, jak celé fotografování a stylizaci pojmout. V průběhu léta, kdy je slunce do pozdních odpoledních hodin vysoko na obloze, zkuste s prosbou posunout portrétní fotografování novomanželů až na takový čas, který budou ochotni přijmout. Nízké měkčí světlo Vám usnadní život, umožní pořizovat půvabné fotografie v protisvětle a nebude Vás nutit se před ostrým sluncem schovávat do stínu.

2, Připravte se

Nemám tím na mysli, že si máte nabít všechny baterie, naformátovat paměťové karty a vše potřebné uložit do brašny či foto batohu. Tyto samozřejmosti přeskočme a věnujme se jinému. Nedocenitelnou službu Vám může přinést prohlídka míst, kde bude svatba probíhat. Obřadní síň, místo hostiny, dosažitelné lokality pro portrétování.

Pokud Vám to jen čas a možnosti dovolí, prohlédněte si vše. Umožní Vám to udělat si jasno, "s čím budete mít tu čest" a jaké světelné podmínky tam budou panovat. Osobně po těchto návštěvách obvykle vím, kde se mám kdy postavit, kde to bez externího blesku nepůjde, kam postavit svatebčany pro společné fotografování apod. Pro vytváření portrétů novomanželů se mi velice osvědčilo dopředu si nachystat seznam fotografií, které bych s nimi chtěl vytvořit. Stačí krátký popis ke každému záměru a máte se pak od čeho odrazit. Toto doporučuji zejména méně kreativním osobám, kteří jako já mají problém narychlo záběry vymýšlet a zároveň si hlídat nastavení fotoaparátu, světlo a ještě k tomu usměrňovat ženicha s nevěstou. Pokud je to Vaše první svatba, opravdu se nespoléhejte na to, že se to pak na místě nějak vyvrbí a dáte to dohromady tam.

obecne3.jpgorlici001.jpg

3, Přemýšlejte

Vždy když máte zrovna čas a nefotíte, přemýšlejte, jak budete řešit nastávající situace. Při příjezdu na místo obřadu se jdu vždy podívat do obřadní síně a vybírám místo, odkud budu během obřadu fotografovat. Někteří oddávající jsou bohužel velice netolerantní vůči pohybu fotografa během obřadu (stalo se mi, že jsem byl důrazně pokárán, že jsem přešel za zády oddávajícího a po celý zbytek obřadu jsem pak musel zůstat na místě, odkud jsem chtěl pořídit pouze jednu doplňkovou fotografii). Ale nerušit slavnostní obřad svým pohybem pohybem Vám samozřejmě doporučuji nejen kvůli vrtochům oddávajících.

Ve chvíli, kdy mám vyjasněnu obřadní síň, hned venku vybírám lokalitu pro následné pořizování společné fotografie všech svatebčanů. Pokud svítí slunce, snažte se mu vyhnout a  zamezit tak rušivým stínům nejen v obličejích. Tato fotografie bývá už tak na dynamický rozsah dosti náročná, tak se jí snažte pomoci. Pokud je svatebčanů hodně a místa málo, snažte se je "vertikálně rozčlenit", aby se na fotografii nalezl každý. Velice v tomto může pomoci, když fotografii pořídíte z nadhledu. A pokud je navíc možno celý záběr zakomponovat do nějakého místního prostředí atraktivního vzhledu, máte vyhráno.

Celkově se snažte být pořád připraveni a zkuste se nenechat zaskočit.

4, Slušnost nade vše

Svatební fotograf je osoba, která může značně ovlivnit náladu novomanželů, svatebčanů a i celou svatbu. Z tohoto důvodu maximálně pamatujte na slušnost, lidskost, ochotu, pokoru. S výjimkou společné polévky novomanželů a krájení dortu nikdy nefotografujte zúčastněné při jídle, dejte vždy možnost pořídit fotografii komukoliv jinému z přítomných, sledujte reakce fotografovaných. Pokud Vám jakkoliv dají najevo, že je jim Vaše počínání nepříjemné, respektujte to. Snažte se ženichovi s nevěstou "ukrást" jen co nejméně času z jejich Dne, ocení to na Vás oni, ale hlavně jejich hosté. I když pravdou je, že i kdyby portrétování manželského páru trvalo se vším všudy jen 20 minut, vždycky to bude podle někoho příliš dlouho :). Vy jste ten, kdo má být k dispozici pro ně, ne oni pro Vás. Vězte, že nejenom výsledné fotografie udělají celkový dojem z Vás.

5, Děti!

Můžete si být jisti, že na každé svatbě se alespoň jedno objeví. Neposedné dítě, které celou událost bere jako příležitost ke hrám. Stydlivé dítě, které se schovává za šaty svých rodičů. Spící dítě, znavené celým tím blázincem. Všechny jsou Vaší příležitostí. A nezapomínejte je fotografovat z výše jejich očí.

deti2.jpgdeti1.jpg

6, Méně světel, lepší výsledek

Před ostrým sluncem se dá schovat, déšť i přes svou potencionální kreativitu vyžaduje záložní plán pro portrétování. A tak nejčastějším světelným problémem, před kterým na svatbě prostě neutečete na jinou lokaci, je nedostatek dostupného světla a nutnosti šahat po nižších clonách, delších časech, vysokém nastavení citlivosti ISO.

Podařený výčet možností, jak se s těmito situacemi vyrovnat, naleznete zde na fotorádci (http://www.fotoradce.cz/jak-na-foceni-lidi-ve-spatnem-svetle).

Mně osobně se neustále většinou osvědčuje jednoduše nepoužívat blesk a fotit pouze s využitím stávajícího osvětlení. To však často vyžaduje použití vysoce světelných objektivů, které rozhodně nejen pro fotografování svateb vřele doporučuji. Pokud je máte, použijte je. Pokud ne, zkuste si je na dobu svatby vypůjčit. Uvidíte, že se to vyplatí. Tím, že nenecháte blesk do scény zasáhnout, získáváte hned několik plus. Za prvé, zachováte atmosféru místa a situace. Za druhé, máte o jedno zařízení, které si žádá Vaši pozornost, méně. Za třetí, nemusíte při vyvažování bílé řešit bijící se světla o různých teplotách.

Některé obřadní síně osvětlené různými typy žárovek, zářivek a přirozeným světlem najednou jsou již samy o sobě dostatečným oříškem. Na druhou stranu, problémy s vyvážením bílé se dají řešit použitím barevných gelových filtrů nasazených na externím blesku. A pokud jste člověk, který dokáže blesk využít jako zdroj kreativního světla pro vznik netradiční fotografie, nenechejte ho v brašně ležet po celý den.

Kdybych to měl celé shrnout do jedné věty, tak by vypadala asi takto: svatby obvykle nejsou událostmi, které by se odehrávaly v nevzhledných prostředích s pro fotografa nepříjemným světlem, ale někdy je prostě potřeba zabojovat. Bojujte jednoduše a prostředky, které máte zvládnuté.

7, Buďte, jako byste nebyl

Velice příjemné je pro mě od novomanželů po svatbě slyšet, že mě vlastně nikde neviděli, a přitom na fotografiích je úplně všechno. To beru jako jasné vodítko, že jsem jejich den zachytil ideálním způsobem. V případě, kdy jsou novomanželé Vašimi dobrými přátely či rodinou, samozřejmě s nimi budete tento den chtít strávit i jinak než jen jako fotograf a minulé věty je pak třeba brát trochu s rezervou. Obecně však platí vždy - pracujte klidně, rychle, s minimálními zásahy do událostí.

obecne4.jpgobecne5.jpg

8, Střídejte úhel pohledu i záběru

I když lze celou svatbu nafotografovat jediným objektivem s pevným ohniskem takovým způsobem, že Vám při prohlížení výsledku absolutně nevyvstane na mysl, že by se záběry opakovaly či byly stejné a budete jimi zcela uneseni, vyžaduje to opravdu fotografa značných kvalit. Pro jednoduché dosažení různorodosti doporučuji využívat služeb vícera ohnisek. Klasický základní objektiv pro APS-C fotoaparáty o rozsahu kolem 17-50mm Vám rozhodně umožní plnohodnotně fotografovat cokoliv během celého dne.

Do interiérů, kde probíhají ranní přípravy a příjezd ženicha pro nevěstu a také do některých obřadních síní se Vám však bude hodit něco širokoúhlejšího. Na portréty novomanželů s malou hloubkou ostrosti a rozostřeným pozadím pak budete potřebovat ohniska delší a na detaily se může hodit makro objektiv. Osobně pracuji se sadou objektivů s pevnými ohnisky (24, 50, 85, 135mm) a jedním tělem a žádný zoom nepotřebuji. Samozřejmě ale záleží na tom, zda-li preferujete univerzálnost či maximální optickou kvalitu, kdy se musíte smířit s tím, že Vám nějaký ten záběr vždy uteče. Vždy, kde to jen půjde, snažte se myslet i na pozadí fotografie. Bývá často minimálně stejně tak důležité jako hlavní motiv.

Velice doporučuji experimentovat s používáním nadhledu či podhledu - uvidíte, že mnohé snímky to udělá daleko zajímavější. Střídejte také celky s polocelky a detaily. Není nic nudnějšího, než 300 fotografií vyfocených z úrovně fotografových očí se stejným úhlem záběru a vzdáleností od objektu. Záběry celých postav či širších celků lze efektivně prokládat detaily oděvů, svatební výzdoby či servírovaných pokrmů, fotografiemi rukou, detailu zásnubních prstenů a spousty dalších věcí. Je také dobré, když fotografie podtrhnou a zvýrazní místní prostředí. Novomanželé si místo svatby určitě vybírali tak, aby se jim líbilo a cítili se v něm dobře a ne jako něco, co by se mělo na fotografiích maskovat.

detaila.jpgprostredi.jpg

9, Spoléhejte na zažité postupy a nastavení

Pokud máte vyzkoušená nastavení fotoaparátu a příslušenství, o kterých víte, že v určitých situacích fungují, používejte je. Teprve až budete mít z každé části svatby pořízeny fotografie tzv. na jistotu, vymýšlejte nové a neotřelé záběry více náročné na provedení. Budete pak mít jistotu, že i když se Vám zrovna nepovedou, vždy budete mít v záloze použitelné snímky. Jak jsem již uvedl na začátku článku, velice často máte jen omezené množství času a žádnou další příležitost - proto pracujte nejprve na jistotu a hned poté na efekt.

10, Emoce

Svatba je radostnou událostí, kde o úsměvy i slzičky štěstí nebývá nouze. Lidé jsou "mezi svými", uvolnění, šťastní. Snažte se tuto náladu přenést i do Vašich fotografií. Pořizujte momentky, převádějte barevné fotografie do černobílého provedení pro umocnění atmosféry, pracujte s hloubkou ostrosti. Stylizujte novomanžele do bláznivých, radostných póz, nechte je tvářit se zasněně, zamilovaně. K tomu všemu Vám velice dopomůže, pokud se ve Vaší přítomnosti budou cítit dobře, pokud je fotografování bude bavit, pokud v nich budete schopni emoce i při pohledu do objektivu vyvolat.

emoce1.jpgemoce2.jpg

Výše uvedených deset bodů se samozřejmě dá více či méně aplikovat i na jiné situace, než jen na fotografování svatebních dnů. Pokud Vám budou nápomocny ve kterékoliv chvíli, do které Vás život s fotoaparátem v ruce zavede, nezůstane čas strávený jejich čtením nevyužitý.

Michal Kačmařík

Michal Kačmařík je ostravský fotograf se zaujetím v portrétní, svatební a cestovatelské fotografii.

Široké portfolio jeho tvorby je dostupné na www.michalkacmarik.cz.

Diskuse

Nikdo zatím nenapsal žádný komentář. Buďte první!
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Jak fotit, když venku mrzne

V návodu k fotoaparátu se dočtete, že je možno fotoaparát používat do teploty 0°C. Ale v mrazu se přesto běžně fotí. Kde je tedy…

1.1.2022

JaroslavJay

Fujifilm CLASSIC Neg. na starších foťácích Fuji

Pokud fotíte do RAF a používáte pro úpravu Capture One, zde je poměrně snadný trik jak využít nejnovější filmové simulace i na…

5.1.2021

Michal Kroupa

Krajinářská fotografie - rok 2020

Máme za sebou trošku zvláštní rok, tak se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících…

3.1.2021

Michal Balada

Dvojí polarizační filtr aneb využití efektů

Určitě každý známe označení CPL tedy cirkulární polarizační filtr. Každý, kdo tento filtr zná ví také jaký efekt vytváří.…

14.11.2020

Lukáš

Měření expozice: kdy a proč chybuje? Jak na ideální expozici?

Ve fotoaparátu vestavěné měření expozice je velmi užitečné, avšak ne 100% spolehlivé. V jakých případech je potřeba expozimetr…

2.5.2020

Tomáš

Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019

Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.

16.9.2019

Michal Balada