Brand

Souhlas Tomáši. :-)

Já jsem se do zmínky o dvou objektivech nepustil záměrně, protože Michal "zadal" námět - jak to řešit jedním. Rozdělit tu práci na dva objektivy by bylo zřejmě vhodnější a možná i snazší.  Z počátku v takovém případě bych doporučil pořízení nějakého teleobjektivu na ten sport, to by vyřešilo potřebu delších ohnisek a většího přiblížení a setový bych zatím nechal tak. Vím, že setové 18-55 nejsou nikterak ceněné objektivy, fotografové se jich překotně zbavují v domnění, že tím nějak zásadně vylepší snímky, ale zase tak špatné objektivy to jistě nejsou a při správném použití se i z nich dají vytřískat slušné fotky. Pokud by pořídil 16-85 a prodal byť za 2t. 18-55P tak by to zase tolik nebolelo a polepšil by si...

Samyang MF mají moje sympatie, vyzkoušel jsem, to by udělalo dobrou práci, na krajinu AF moc netřeba, ale nevím jak by se D 3300 tvářila s měřením expozice...? asi by Michal musel přejít na plný manuální režim. To ale v krajině taková komplikace není a řekl bych, že je to i lepší řešení, než expozici zamykat při posunu snímků u skládání panoramat..

Co do teleobjektivu se týče, asi bych já dnes šetřil na starší Sigmu se světelností 2,8 po celém rozsahu 70 - 200mm... to považuji za velmi univerzální světelný délerozsahový zomm, který odvede spoustu práce při různých situacích, ovšem i používaný ve slušném stavu by stál nějakou korunu. Já totiž namísto různých IF ostření a stabilizátorů,( které stejně v případě painingu musím vypnout ) věřím na světlo a clona 2,8 na 200mm ohnisku udělá svoje.

Jsou také možnosti pořízení zoom objektivů od nikonu s rozsahem 70-300mm nebo Tamron SP AF 70-300mm f/4-5,6 Di VC USD, byť s ostřením to není žádný rychlík.  Ale to vše se odvíjí od požadavků a Michal byl zatím na slovo skoupý, možná, kdyby nám napsal více o tom sportu ( exteriér / interiér / hala... ) vzdálenost  a možnosti se dostat do kontaktu s objektem, asi bychom mu mohli poradit také přesněji. Volba objektivů je také o osobním přístupu k focení.

 A ještě se vrátím k té 16-85mm... po přepočtu crop faktoru mi vychází pro D 3300 ohnisko 127,5mm. Jako teleobjektiv v době kinofilmu jsem používal u Praktiky objektiv Pentacon 2,8/135, což bylo na tehdejší poměry slušně dlouhé ohnisko a když jsem napsal, že to donutí jít blíž, tak to bylo s vědomím, že to skutečně je poznat... :-D