Brand

Ahoj. Kdyby na Tvůj dotaz odpovídal Aleš, tak ho slyším, že světelnou padesátku 1,8 G od Nikonu by dával k aparátu každému začínajícímu amatéru namísto těch "setových" zoom udělátek, které začátečníkům by měli zakázat. :-D 

Takový pevný objektiv samozřejmě má také nějaké mouchy, ale i své přednosti. Například Tě naučí, že je lepší udělat dva kroky dopředu, než zatočit zoom kroužkem. Ono  každé takové "přiblížení" pomocí optiky jde v určité míře na vrub detailů v kresbě. Kdo nevěří ať se postaví doma naproti knihovny ( má li jakou ) a koukne se z povzdálí co vše ještě přečte okem. No a pak ať udělá dva kroky vpřed... to je mi ale detailů...že? No a podobně to funguje se zoom objektivy....ano, on to zoom přiblíží, ale stále se na to kouká zdálky....takže tam ty detaily nevyčaruje.... proto platí to krásné...máš špatné fotky ? ...tak jdi blíž!  Jasně ...ono to tak úplně přesně není, ale je to jedna z důležitých věcí. A kdo nad tím kroutí hlavou, tak ať jde ven s objektivem 18-300mm stoupne si na druhou stranu ulice zatočí zoomem na 300 a vyfotí "přiblížený" detail...No a pak si přecvakne pevnou padesátku a dojde pěšky tak blízko, aby měl stejný detail. Co uvidí na prvním a na druhém snímku ho rychle přesvědčí, že zoom není totéž co reálná vzdálenost.... a u amatérských objektivů to platí striktně. 

Dále Tě pevné sklo bez zoomu naučí komponovat.. A už jen tím, že budeš muset popojít pěšky dál nebo blíž si začneš uvědomovat, že výsledná fotka je to, co tvoříš už v hledáčku. Ano, zpomalí to práci...ono se to sice dá a také nahrazuje tím zoomem, ale jaksi...bezmyšlenkovitě. Prostě když je to malý, tak si to přitáhnu - hotovo ... už je to větší....ale to je správně jen v případě, že z nějakého důvodu nejde se dostat do optimální vzdálenosti. Začneš tedy už na začátku snímku nad kompozicí a tvorbou snímku více uvažovat a to je hodně velký krok dopředu.

A proč světelný objektiv? no třebas z toho důvodu, že i v krajině se dá fotit ostře detail a krajinu použít jako pozadí. Naučíš se s ním tedy také víc užívat plasticitu obrazu a snímky mohou mít i různou hloubku prostoru...a různou hloubku ostrosti v rozsazích o kterých bez světelného objektivu nemůžeš ani uvažovat. Fotky prokreslené do velké hloubky obrazu a široké přes celý obzor přece nejsou jedinné řešení i když bývají častým řešením.

Světelný objektiv se obvykle nebrání přiclonění, ale ten méně světelný mívá - jak už to bývá - největší optické chyby obrazu na krajích clonového rozsahu a tak už při zaclonění světelné 1,8/50mm na 3,5 ( což bývá tak dolní hranice  a okraj clony zoomů) se těchto chyb zbavíš bez toho, že by jsi je Ty, nebo aparát SW musel opravovat. Každá oprava totiž něco stojí. Ale abych jen nehoroval pro pevné objektivy...narozdíl od Aleše mně zoom do domu smí a když jdu nalehko ven, tak jej klidně použiju. Že moje snímky neskončí v těch TOP časopisech jsem se už dávno smířil....i se zoomem se ale dá pracovat špatně a dobře... Dokonce fotívám věci, kde bych se bez kroužku zoom objektivu nerad obešel...a nebo bych ještě více zešedivěl....nebo pravděpodobněji nepořídil spoustu snímků. 

A teď konkrétně....světelný objektiv je široký pojem ale padesátku AF - S Nikkor 1:1,8 G Ti klidně doporučím. Je to objektiv, který mívá zlaté oko někde kolem clony 5,6 a jen na tu 1,8 je dost měkého podání, tam je snad ostrý obvykle jen úplný střed... zaclonit na 11 ještě snese a výš už bych trošku brzdil.. Je to dobrý a poměrně laciný objektiv. Někde se ale podívej jak je na Tvé D 3300 široký...či spíš úzký ....přece jen je to přepočtených 75mm a to už úplně v Tvém pojetí objektiv do krajiny asi nebude. A pokud budeš vybírat mezi pevnými skly něco opravdu širokého, mysli na to, jakou clonu používáš nejčastěji, vyhni se krajním hodnotám a na vysoké světelnosti úplně lpět opravdu nemusíš. Široká ohniska jsou obvykle zaostřena od nevidím do nevidím už při běžném zaclonění a kvalitu obrazu pevného objektivu oproti zoomu to přinese i s nižší světelností. Jen už některé možnosti využít nebudeš moci.

Pokud už nad tím vším budeš takto uvažovat skončíš zase u toho postprocesu, kde teprve vlastnosti dobrého a slabého objektivu uvidíš jasně. Z tohoto povídání je myslím zřejmé, že objektiv s pevným ohniskem a dobrou světelností doporučím bez velkého váhání. Trošku hendikepem je tělo D 3300, které nedisponuje AF pro objektivy bez motorku v objektivu. Pevných laciných sklíček s AF poháněným mechanicky z těla zrcadlovky jsou plné bazary a jejich použití by Tě odsoudilo k užívání MF. Takže výběr pevných objektivů širších ohnisek pro toto tělo zrcadlovky D 3300 je dost omezený. Jo to je ten pokrok..