Brand

Diskuse - Brát blesk na koncert?

Zdislava

3 příspěvků

Zdravím

Zanedlouho beru svou zrcadlovku na koncert ( je to tedy spíše studentská akce, budu muset pravděpodobně fotit i pod pódiem, v zákulisí a v předsálí) a jsem v rozpacích jestli si pořizovat blesk. Protože většinou fotím venku za dobrých světelných podmínek, blesk jsem prakticky nepotřebovala, a když už náhodou ano, tak jsem si odrazila kreditní kartou světlo z toho vestavěného do stropu. Fotit budu do RAWu se světelným objektivem 50mm  f1.8, pomáhat si budu v postprodukci výřezem, sál si půjdu před akcí tak říkajíc omrknout a takřka všichni pořadatelé jsou mí znamí, mám mezi nimi i pár blízkých přátel.  Neměla bych se tedy bát vyhazovu ze sálu.

Stojí za to pořizovat si nějaký levněší blesk (v mém okolí není žádná půjčovna, bohužel ani neznám kohokoli, kdo by byl ochoten mi blesk půjčit) nebo mám spoléhat na světelné podmínky sálu, popřípadě nemáte nějaké typy jak si práci s vestavěným bleskem ulehčit? 

Předem děkuji za odpovědi

před 6 lety

sladas

4173 příspěvků

     Fotky z dění na pódiu bych se snažil fotit bez blesku, aby se nenarušila světelná atmosféra. V zákulisí a předsálí to bude záležet na množství světla, ale vestavěný blesk ti zřejmě moc nepomůže.

před 6 lety

vladimír314

72 příspěvků

Zdravím

Zanedlouho beru svou zrcadlovku na koncert ( je to tedy spíše studentská akce, budu muset pravděpodobně fotit i pod pódiem, v zákulisí a v předsálí) a jsem v rozpacích jestli si pořizovat blesk. Protože většinou fotím venku za dobrých světelných podmínek, blesk jsem prakticky nepotřebovala, a když už náhodou ano, tak jsem si odrazila kreditní kartou světlo z toho vestavěného do stropu. Fotit budu do RAWu se světelným objektivem 50mm  f1.8, pomáhat si budu v postprodukci výřezem, sál si půjdu před akcí tak říkajíc omrknout a takřka všichni pořadatelé jsou mí znamí, mám mezi nimi i pár blízkých přátel.  Neměla bych se tedy bát vyhazovu ze sálu.

Stojí za to pořizovat si nějaký levněší blesk (v mém okolí není žádná půjčovna, bohužel ani neznám kohokoli, kdo by byl ochoten mi blesk půjčit) nebo mám spoléhat na světelné podmínky sálu, popřípadě nemáte nějaké typy jak si práci s vestavěným bleskem ulehčit? 

Předem děkuji za odpovědi

před 6 lety

Podle mně existuje jediné rozumné použití blesku a sice pro vyrovnání stínů např. při portrétu v silném protisvětle, Jinak stačí iso 5000-8000 a je to v pohodě i v  relativním šeru. Mám vyzkoušeno na jazzových koncertech ve sklepě atp. Hodně zdaru ti přeju!!

před 6 lety

František

921 příspěvků

Jsem toho samého názoru...koncert jako takový je lepší bez blesku a zachovat co nejvíce atmosfery. Pouze v předsálí a zákulisí bych se nerozpakoval blesk použít, jak píšeš, když to půjde odrazit tím líp, ale i tak je lépe nebrat to na plný výkon a blesk kompenzovat do mínusu....jen si s ním přisvítit i za cenu vyššího ISA. Tvrdé kontury blesku a připálené obličeje není nic hezkého, u vestavěného blesku i červené oči....někdy to nejde opravit bez známek práce. 

Najdi si dobré výchozí místo na focení a pokus se najít  předem i záložní pozice, ovšem jestli se na ně při koncertu dostaneš je jiná. Dobré jsou fotky i ze zákulisí přes scénu do diváků. Jestli můžeš, vyzkoušej před koncertem aspoň dvě expozice s ohledem na ohnisko a hloubku ostrosti a ulož si to do uživatelských nastavení...vždy se budeš mít k čemu vrátit. Já takové věci obvykle řeším časovou automatikou...tedy nastavením na A a omezením nejkratšího času na 125, ISO nechám ať si dělá co umí. WB doporučuu nastavit na sluníčko v RAWu se to dá vždycky popotáhnout a je to nejblíže i světlu blesku kdyby byl použitý neusíš se o to moc starat... 

Ohnisko 1,8 ale nepovažuju prioritně za použitelné vyjma detailních snímků. Tu padesátku klidně přicloň aspoň na 5,6....získáš z ní max ostrost a v postprocesu budeš moci i něco oříznout.  Pokud máš možnost doporučuju se neomezit jen na 50mm objektiv... na koncertu toho moc nohama nenazoomuješ a může to být na některé snímky úzký úhel a jinde zase příliš krátké. :-D držím palce a přeju hezké snímky.....a víš co ? nejde o život ;-)))

před 6 lety

Zdislava

3 příspěvků

Jsem toho samého názoru...koncert jako takový je lepší bez blesku a zachovat co nejvíce atmosfery. Pouze v předsálí a zákulisí bych se nerozpakoval blesk použít, jak píšeš, když to půjde odrazit tím líp, ale i tak je lépe nebrat to na plný výkon a blesk kompenzovat do mínusu....jen si s ním přisvítit i za cenu vyššího ISA. Tvrdé kontury blesku a připálené obličeje není nic hezkého, u vestavěného blesku i červené oči....někdy to nejde opravit bez známek práce. 

Najdi si dobré výchozí místo na focení a pokus se najít  předem i záložní pozice, ovšem jestli se na ně při koncertu dostaneš je jiná. Dobré jsou fotky i ze zákulisí přes scénu do diváků. Jestli můžeš, vyzkoušej před koncertem aspoň dvě expozice s ohledem na ohnisko a hloubku ostrosti a ulož si to do uživatelských nastavení...vždy se budeš mít k čemu vrátit. Já takové věci obvykle řeším časovou automatikou...tedy nastavením na A a omezením nejkratšího času na 125, ISO nechám ať si dělá co umí. WB doporučuu nastavit na sluníčko v RAWu se to dá vždycky popotáhnout a je to nejblíže i světlu blesku kdyby byl použitý neusíš se o to moc starat... 

Ohnisko 1,8 ale nepovažuju prioritně za použitelné vyjma detailních snímků. Tu padesátku klidně přicloň aspoň na 5,6....získáš z ní max ostrost a v postprocesu budeš moci i něco oříznout.  Pokud máš možnost doporučuju se neomezit jen na 50mm objektiv... na koncertu toho moc nohama nenazoomuješ a může to být na některé snímky úzký úhel a jinde zase příliš krátké. :-D držím palce a přeju hezké snímky.....a víš co ? nejde o život ;-)))

před 6 lety

moc děkuji.bohužel delší ohnisko v současné době nevlastním a finančně si jej taky nemůžu jen tak dovolit (používat telekonvertor je podle mě nesmysl,ořez považuji za rozumější řešení).mohla bych ještě po sto letech vytasit seťák,jen ten je pomalý. Jinak po ruce ,kvůli mometnkám, budu mít i kinofilmový kompakt.  Ten to když tak jistí

před 6 lety

František

921 příspěvků

Díval jsem se schválně na předloňský rok, fotil jsem na takové skoro klubovce... setovým 18 - 70mm ...vůbec to nedopadlo špatně. Pomalý...? jako na co? v ostření? S bicíma Ti nikdo nezdrhne, pokud má mikrák přivázanej na kabel, tak taky daleko ne, od kláves se nedá hnout a pobíhající kytarista toho taky moc nenahraje.. ( čest výjimkám :-D ) Vůbec bych se s tím nebál dělat. Pokud mně nějaký objektiv štve s tím, že se nechytá, nebo ostří neochotně tak obvykle mu nabídnu lepší místo k čtení....hranu, kontrast světla a stínu. Rád ostřím na AF-S jedním bodem a kompozici si přenesu. V nejhorších případech vypnu AF a ostřím ručně...není potřeba se toho nijak stranit, zvlášť při blízkých záběrech. No jo...všichni jsme si rychle zvykli na vymoženosti AF a už se nikomu moc ostřícím kroužkem nechce točit... :-D Na malé scéně by to mělo fungovat taky.... Taky funguje dobře taktika si předostřit do místa kde bude "akce" a pak to cvaknout až do prostoru vpluje oběť... :-)

...a ten setový ( předpokládám, že je to něco se začátkem na 18mm ) bych si radši vzal do kapsy....myslím, že se Ti v předsálí a v zákulisí může hodit....určitě Ti místa moc nezabere, věř tomu, že v interiéru je padesátka sakra úzká, zvlášť na DSLR... tam to myslím vyjde kolem 32°...ale pokud s ním fotíš jako jediným objektivem - asi se s ním oháníš obstojně... :-))

F

před 6 lety

Zdislava

3 příspěvků

Díval jsem se schválně na předloňský rok, fotil jsem na takové skoro klubovce... setovým 18 - 70mm ...vůbec to nedopadlo špatně. Pomalý...? jako na co? v ostření? S bicíma Ti nikdo nezdrhne, pokud má mikrák přivázanej na kabel, tak taky daleko ne, od kláves se nedá hnout a pobíhající kytarista toho taky moc nenahraje.. ( čest výjimkám :-D ) Vůbec bych se s tím nebál dělat. Pokud mně nějaký objektiv štve s tím, že se nechytá, nebo ostří neochotně tak obvykle mu nabídnu lepší místo k čtení....hranu, kontrast světla a stínu. Rád ostřím na AF-S jedním bodem a kompozici si přenesu. V nejhorších případech vypnu AF a ostřím ručně...není potřeba se toho nijak stranit, zvlášť při blízkých záběrech. No jo...všichni jsme si rychle zvykli na vymoženosti AF a už se nikomu moc ostřícím kroužkem nechce točit... :-D Na malé scéně by to mělo fungovat taky.... Taky funguje dobře taktika si předostřit do místa kde bude "akce" a pak to cvaknout až do prostoru vpluje oběť... :-)

...a ten setový ( předpokládám, že je to něco se začátkem na 18mm ) bych si radši vzal do kapsy....myslím, že se Ti v předsálí a v zákulisí může hodit....určitě Ti místa moc nezabere, věř tomu, že v interiéru je padesátka sakra úzká, zvlášť na DSLR... tam to myslím vyjde kolem 32°...ale pokud s ním fotíš jako jediným objektivem - asi se s ním oháníš obstojně... :-))

F

před 6 lety

ještě jednou strašně moc děkuji. jo na padinu jsem si už zvykla, člověk si zacvičí.

jinak oplatí se kupovat difuser k vestavěnému blesku?nebo mám zainvestovat aspoň do nějaké čínské hračky, na heurece mi to našlo nějaký drobounký blesk(tedy spíše zábleskové zařízení)

před 6 lety

sladas

4173 příspěvků

K jakému aparátu ten blesk potřebuješ?

před 6 lety

František

921 příspěvků

Ahoj.

Slaďasova otázka je pragmatická. Zkusím napsat svou zkušenost s pořizováním blesku. Řešil jsem totéž před pár léty a do té doby jsem používal interní blesk. S jeho užitím a softboxem pro něj jsem neexperimentoval. Červené oči to nevyřeší a barvu blesku si potáhnu jak se mi líbí v postprocesu. Softbox sice zeslabí výkon blesku a automatika to stejně opraví zpět. Důležitější je pracovat s jeho kompenzací a měkčího světla  jde dosáhnout i způsobem použití z větší vzdálenosti. Směrná čísla interních blesků jsou stejně na hraně jejich užívání a oslabovat je ještě nějakým návlekem nepřinese dle mně nic zásadního, někdo bude oponovat měkčím světlem, ale dle mého to není cesta k rozumnému výsledku. Experimentům se meze nekladou. :-D

Jestli pořídit externí blesk? Mám za to, že to není špatná investice, jen se člověk jako amatér musí dokopat k jeho používání. V bazarech jsou proto často blesky, které prakticky nebyly použity a skutečně ležely ve skříni. Chce to také zvládnout jeho manuál, protože bez toho to nemá cenu pořídit. Článků na téma jak fotit s bleskem je po síti spousta a chce se to tomu jen chvilku věnovat a zkusit si to. Velká věda to pro základní použití není.

Jestli pořídit značkový a nebo čínský? No...to záleží na tom, jestli jste dobrodružné povahy.. Ke značkovému ze skříně přes bazar obvykle dostanete i český návod a když ne , tak si jej stáhnete na stránkách výrobce. O jeho užití se část dočtete v manuálu fotoaparátu. Zjistíte zde i v jakých režimech bude pracovat a kde ne. U neznačkových může někdy nedostatek takové informace přinést delší práci systémem pokus-omyl a to pro nového uživatele blesku nemusí být nic příjemného. Ale i tak úplně nešlápnete vedle se značkami Nissin, Metz, široká je klasicky nabídka od Yongnuo, ale zde je potřeba dost bádat, který co nabídne.

Že značkový z druhé ruky nemusí stát majlant ...jen namátkou....já pro nikon používám ke vší spokojenosti SB 600 https://www.fotoradce.cz/nikon-sb-600 a že se dá pořídit za slušnou cenu se moc pátrat nemusí https://www.paladix.cz/bazar/index.php?adid=459795 .. Jasně, dá se pokukovat i po "vyšších" modelech, ale pro běžné potřeby amatéra zrovna není potřeba profesionální technika nabitá různými možnostmi užívání, které sice zaplatíte, ale stejně je nebudete používat.

F

před 6 lety
Vkládat příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.