Dobrý den, mám Canon EOS 700D a rád bych si pořídil objektiv na koncerty. Přemýšlel jsem o objektivu Canon EF 50mm f/1,8 STM, který má skvělou světelnost ale obávám se, že 50mm je na přímé focení pod podiem moc na to abych zachytil celou postavu. Dále jsem přemýšlel nad objektivem Canon EF-S 24mm f/2,8 STM kde je světelnost výrazně větší a nevím zda to je velký problém. Mohl bych poprosit o radu nebo případné doporučení dalšího objektivu. Při koupi foťáku jsem dostal v sadě objektiv Tamron AF 18-200mm f/3,5-6,3 Di II VC Canon, který sice poměrně zastane širokoúhlý objektiv ale chtělo by to lepší světelnost.
Děkuji
Tamron AF 18-200mm f/3,5-6,3 Di II VC Canon : https://objektivy.heureka.cz/tamron-af-18-200mm-f-3_5-6_3-di-ii-vc-canon/specifikace/#section
Canon EF 50mm f/1,8 STM : https://www.fotoradce.cz/canon-ef-s-24mm-f-2-8-stm
Canon EF-S 24mm f/2,8 STM : https://www.fotoradce.cz/canon-ef-50-mm-f-1-8-ii
Ahoj Michale.
mezi světelnostmi obou objektivů zase není tak propadný rozdíl. stejně tu clonu 1,8 bude dobré trošku "ubrat" jinak bude hloubka ostrosti zlobit a muselo by se fakt ostřit velice přesně. Co se týče ohniska a zvážení šířky záběru.....zkus si to na stávajícím zoomu nastavit a uvidíš hned, jestli se Ti to do záběru na 50mm vejde a nebo budeš muset použít širší a méně světelný. Je to samozřejmě závislé na tom do jaké blízkosti se dostaneš a jestli ji jsi schopný dodržet vždy....pak je pevný objektiv dobré řešení. Já, pokud jsem fotil nějaké hudební věci jsem obvykle se světlem starosti neměl....občas paradoxně ho bylo až moc a na koncertu je hezké právě to zachování atmosféry, ale z uvedeného důvodu, že nikdy nevím, jak to bude tak do kapsy si beru právě zoom objektiv - pro strýčka příhodu...Světelnosti 2,8 bych se rozhodně nebál. Než jiný objektiv doporučím focení do RAW a nebát se poslat ISO trošku výš, šum potom s mírou odstranit v postprocesu a správně "zmenšit" snímky s mírným doostřením při zmenšení, nebo po něm.
František
Ahoj Michale.
mezi světelnostmi obou objektivů zase není tak propadný rozdíl. stejně tu clonu 1,8 bude dobré trošku "ubrat" jinak bude hloubka ostrosti zlobit a muselo by se fakt ostřit velice přesně. Co se týče ohniska a zvážení šířky záběru.....zkus si to na stávajícím zoomu nastavit a uvidíš hned, jestli se Ti to do záběru na 50mm vejde a nebo budeš muset použít širší a méně světelný. Je to samozřejmě závislé na tom do jaké blízkosti se dostaneš a jestli ji jsi schopný dodržet vždy....pak je pevný objektiv dobré řešení. Já, pokud jsem fotil nějaké hudební věci jsem obvykle se světlem starosti neměl....občas paradoxně ho bylo až moc a na koncertu je hezké právě to zachování atmosféry, ale z uvedeného důvodu, že nikdy nevím, jak to bude tak do kapsy si beru právě zoom objektiv - pro strýčka příhodu...Světelnosti 2,8 bych se rozhodně nebál. Než jiný objektiv doporučím focení do RAW a nebát se poslat ISO trošku výš, šum potom s mírou odstranit v postprocesu a správně "zmenšit" snímky s mírným doostřením při zmenšení, nebo po něm.
František
Dobře, děkuju. Jestli bych mohl ještě poprosit o radu jak moc s mírou odstranit šum a “zmenšit” s mírným doostřením ? Dělám v Adobe Lightroom.
Ahoj Michale. Oboje je závislé na tom, jak velké se budou snímky prohlížet, na čem a případně jestli pujdou do tisku. Na tyto přípravy jsou vhodné odlišné postupy, mnohdy dost specifické. Já jsem pracoval v Zoneru 16 a dnes také užívám LR. Každý RAW nejprve poladím co do expozice, WB, stíny světla černá - bílá..živost....a pak se věnuji teprve šumu. Pokud je světlo jakž - takž a iso do 800 tak šum na DSLR s rozlišením 16Mpx někdy vůbec neřeším, protože vím, že fotky při exportu budu zmenšovat a šum částečně zanikne. Pokud jej musím řešit, dělám to s ohledem na ty části snímku, kde mi vadí. K úpravě používám obvykle štětec. Pokud je třeba šum odstranit z celého snímku, tak kapátkem sáhnu do části obrazu kde se zajímám o detaily a odšumím snímek s ohledem na ztrátu detailů v této části. Snímek průběžně doostřuji... a často používám při tom přednastavení LR ( portrét, krajina, architektura.....je jich tam myslím 5, dá se do nich ručně zasáhnout...ale liší se to podle verze LR..pokud si člověk netvoří vlastní přednastavení. ) Zase chlup ponechám nedoděláno, protože budu snímek zmenšovat. Změnu rozměrů snímku dělám v modulu LR Export, kde si nastavím doostření podle toho na co bude použit snímek. Jsou tam možnosti jak moc doostřit a co bude finální zobrazení - tisk/obrazovka. Tady už používám doostření nejmenší, co jde nastavit. Velikosti snímku jsem dlouho zkoušel jak to dělat, nakonec jsem odvodil rozměr svislé od počtu bodů, které mi umí zobrazit monitor a takto to přepočítávám. Když to pak pustím 1:1 tak jsou všechny body obvykle vykresleny a nebo dochází k nejmenšímu přepočítávání. Snímky si zároveň exportuju ještě jednou bez zmenšení, ale mám trvale zaplou funkci omezení objemu dat na 4Mpx...kdybych to nedej bože někdy potřeboval 1:1 co dal snímač a postproces, tak bych to holt musel jetě jednou exportovat....ale takových snímků já jako amatér mám fakt pomálu... :-D Na promítnutí snímku je dle mého nejlepší ten prohlížeč v jakém se dělaly úpravy... LR dělá dobré prezentace, ale jejich příprava drobet trvá, když to chci vidět hned otevřu snímky Zonerem.
Jo a na drsňárny z koncertů je občas dobrý sáhnout hrubějc´a sluší tomu i převod do BW s následným umělým přidáním zrna.... :-))
F
Myslím, že toto je výborný univerzál, ale jako se vším se s ním musíš naučit. Při jakém ohnisku použít jakou clonu na celou scénu a jakou na detaily.
https://objektivy.heureka.cz/sigma-17-50mm-f-2_8-ex-dc-os-hsm-canon/ .
Děkuji. Pořádně se porozhlédnu po LR a mrknu na to.
https://objektivy.heureka.cz/sigma-17-50mm-f-2_8-ex-dc-os-hsm-canon/ Sice vypadá jako skvělý objektiv ale už se poměrně cenově liší od těch co jsem posílal. Takže bych musel ještě nějakou korunu našetřit.
Ještě tak šmejdím na internetu a prohlížím objektivy a narazil jsem na velice podobný Tamron jako je ta Sigma. Je v nich nějaký podstatný rozdíl?
https://objektivy.heureka.cz/tamron-sp-af-17-50mm-f-2_8-xr-di-ii-pro-canon/#section
Už jsem to tu psal několikrát, ale zkusím to zkrátit :)
S novějšími nikony nefungovala úplně dobře a občas blokovala některá tlačítka / displej se nezhasínal
Kvalita krajů (nejen rohů) je bídná a je potřeba přiclonit - pokud ji kupuješ kvůli f/2.8, tak ta se dá použít snad jen při 50mm a středové kompozii :)
Stabilizace (zase mluvím o verzi pro Nikon) je fakt blbě udělaná. I při vypnuté stabilizaci se při namáčknutí pohybuje stabilizační člen uvnitř objektivu. Díky tomu jsme měli 2 sady večerních fotek ze stativu na smazání...
Jinak je to příjemný objektiv, ale clonit na f/4 a více aby to vypadalo? Koupil jsem sigmu 18-35 a to je jiná liga. Má sice také své mouchy, ale... :)
Tak jsem včerejší koncert fotil ještě s tím setovým Tamronem... jakoukoliv radu ocením.
https://michalvadak.rajce.idnes.cz/Deliwery_1.12._-_RC_Ponorka/
https://michalvadak.rajce.idnes.cz/Rogers_-_1.12._RC_Ponorka/
no...třeba by někdo něco poradil, to by tam ovšem musel zůstat exif, aby viděl, co bylo nastaveno a na který snímek. Také rajče a zobrazení se 72 dpi těžko přispěje k možnému "hodnocení" snímků.. Takle pro mně klubovka dobrá, moc výš bych se světlem nešel, úplně by to Pomorku zkazilo co do nálady. :-)
F