Brand

Dostaňte ze svého fotoaparátu maximum

Rukama mi za posledních asi patnáct let prošla celá řada fotoaparátů. U všech jsem se vždy snažil "vymačkat" z nich co se dalo. Jinak řečeno využít jejich potenciál na 100%. A jelikož mám zkušenost, že ne všichni fotografové to zvládají, mám pro vás několik praktických tipů, jak ze svého fotoaparátu dostat maximum. Ať už je to kompakt nebo profi zrcadlovka.

 fuji-fw.jpg

Umíte opravdu ovládat svůj fotoaparát?

Prvním krokem je se opravdu naučit ovládat svůj fotoaparát. Lidé si postupně odvykli číst návody a místo toho si raději nechají poradit na Facebooku :D A přitom nahlédnutí od manuálu by bylo rychlejší a snazší... To je ale škoda, protože jim pak uniká celá řada vychytávek, které fotoaparáty nabízí. Čím dražší fotoaparát, tím obvykle vyšší míra uživatelského přizpůsobení. A tím větší škoda, že zůstává nevyužita. Tak například víte, kde nastavit kompenzaci výkonu blesku? A nebo třeba bodové měření expozice? :)

Jestli ne, mrkněte co nejdřív do návodu a překontrolujte si, že zvládnete bez přemýšlení ovládat tato nastavení:

  • čas závěrky,
  • citlivost ISO,
  • clonové číslo,
  • kompenzace expozice,
  • režim autofokusu,
  • režim snímání (jednotlivý / sekvenční),
  • režim měření expozice,
  • vyvážení bílé,
  • režim blesku,
  • kompenzace výkonu blesku,
  • formát snímání (JPG, RAW).

To jsou hlavní funkce, které musíte umět ovládat, abyste se při focení mohli soustředit opravdu jen na focení (a ne na to jaký je rozdíl mezi bodovým AF-S a AF-C a kde se to nastavuje). Ve výsledku je toho směšně málo. Oproti celé plejádě zbytečností, které moderní fotoaparáty nabízí, je toho opravdu minimum. A proto věřte, že těchto pár funkcí stojí za to znát a umět je na fotoaparátu rychle a správně nastavit. Troufnu si říct, že v 90% případů nic víc potřebovat nastavovat nebudete.

Pomyslné limity citlivosti ISO

Je velmi užitečné znát také možnosti svého fotoaparátu, a to z hlediska citlivosti ISO. Jak je běžně známo, čím vyšší citlivost ISO nastavíme, tím více šumu bude fotka obsahovat. A proto bychom měli vědět, jak vysokou citlivost ISO si můžeme u svého vlastního fotoaparátu dovolit nastavit. Jestli si nejste jistí, udělejte si dneska podvečer pár fotek třeba na ISO 800, 1250, 1600, 2000, 3200 a pokud můžete, tak třeba i 6400 i víc a pak si fotky prohlédněte neupravené při 100% zvětšení. Uvidíte sami, jak moc šumu obsahují a co je pro vás ještě přijatelné.

Hlavně neberte maximální nastavitelnou hodnotu jako svůj limit, to je nesmysl. Tak například i profesionální Canon 5D III umí citlivost ISO mám pocit až 25 600, což je ale nepoužitelná hodnota... ze zkušenosti vím, že ISO 3200 je ještě použitelné, ale vyšší hodnoty nastavuji jen nerad.

A když už jste v situaci, kdy fotíte na hranici své pomyslné citlivosti ISO, zkuste si pomoci světelnějším objektivem nebo jiným zdrojem světla (blesk, LED světlo, ...). Případně pokud fotíte statickou scénu, zárukou úspěchu je stativ. Více v článku: Jak na focení lidí v horším světle.


Musíte znát svůj objektiv

Každý objektiv jinak kreslí, poskytuje odlišnou ostrost uprostřed / v okrajových částech fotky, jinak vinětuje, má jinou barevnou vadu... Všechny tyto zmíněné vlastnosti se vyplatí znát. A popravdě řečeno, ty se z žádného papíru nedají vyčíst, ty je potřeba se "naučit znát" jen praxí. Prostě s daným objektivem foťte, zkoušejte různé záběry v různých situacích a pak se při 100% zvětšení dívejte na výsledné fotky. A to zejména:

  • Jaká je ostrost uprostřed - můžu si při středové kompozici na hlavní objekt dovolit fotit na "plnou díru", tj. neclonit? Bude to pak ostré?
  • Jaká je ostrost v rozích - můžu si příště dovolit dát portrétovaného člověka spíš okraji? Nebude pak už rozostřený? Jak moc musím přiclonit, aby ostrý byl?
  • Jak rychle a spolehlivě objektiv ostří - můžu s ním bez obav fotit rychlé akční záběry nebo si na to vezmu raději objektiv jiný? Můžu si dovolit clonit třeba jen na f/1.8 vzhledem k přesnosti AF (zejména kvůli fenoménu front focus a back focus viz tento článek)
  • Jaká je barevná vada - můžu v ostrém protisvětle počítat s malou barevnou vadou nebo budu potřebovat lehce přiclonit, abych ji zmírnil? Pravdou ale je, že ji lze stejně jako vinětaci velmi snadno odstranit při úpravách.

Vinětace je něco, co lze velmi snadno napravit při úpravách (Lightroom, Zoner, Photoshop, Capture One,...). Takže tu až tak moc řešit netřeba. Nicméně pokud své fotky nechcete upravovat, musíte vědět, jak moc přiclonit, aby se vinětace minimalizovala (obvykle je to 1 až 2 EV kroky oproti úplně odcloněnému objektivu).

Osobně jsem třeba dlouhá léta používal velmi levný (a přitom dobrý) Canon 50mm f/1.8 II. Takový levný "plasťák", ale s výborným poměrem cena / výkon. Jen jsem věděl, že v okrajích už je kresba dosti blátivá, a tak jsem nekomponoval lidi to úplných okrajů. A když jsem chtěl mít i okraje ostré, přiclonil jsem na f/2.8 a věděl jsem, s jakým výsledkem můžu počítat (ostrým okrajem). Nebo jsem například před mnoha lety fotil na Sigmu 17-70 DC (ten původní typ) a věděl jsem, že proostřuje. A tak jsem si prostě zvyknul kontrolovat ostrost na displeji po pořízení fotky. A takhle bych mohl pokračovat dál a dál... ve zkratce řečeno - focením a prohlížením fotek svůj objektiv "poznáte" chtě nechtě a budete vědět, co od něj můžete očekávat a jak s ním v praxi zacházet pro dosažení těch nejlepších výsledků.


Jak přesný je autofokus?

Přesnost autofokusu je poslední dobou velmi ožehavé téma. Nebudu zde rozebírat jak funguje, chci jen upozornit na to, že ne každá sestava tělo + objektiv funguje vždy 100% správně. Některé objektivy na některých tělech proostřují (trpí tzv. "front / back focusem"). Pak je potřeba si opět praxí ověřit, jestli ta konkrétní daná kombinace tělo + objektiv ostří v praxi opravdu spolehlivě. Pokud proostřuje, je na řadě buď seřízení v servisu a nebo (u těch lepších těl) seřízení pomocí funkce AF Microadjustment.

Rozhodně všem doporučuji udělat si pár testovacích fotek typu "fotím na malou hloubku ostrosti a ostřím na nějaký výrazný předmět". Tento předmět by pak měl být na fotce ostrý (a ne něco jiného o pár centimetrů před / za ním). Můžete mrknout i do tohoto článku, kde je přesně návod, jak danou sestavu na přesnost ostření otestovat.

Jakmile budete vědět, jestli můžete dané sestavě tělo + objektiv důvěřovat, tak budete mít mnohem větší jistotu při focení. Nebudete muset zbytečně clonit a kontrolovat jednotlivě každou fotku. Samozřejmě i ta nejdražší skvěle seřízená sestava se občas "utne", ale to je většinou chybou rukou :) S tím je potřeba počítat. Když si zvyknete ostřit na kontrastní místa (a ne jednolité plochy), tak zjistíte, že máte najednou mnohem méně "odpadu". Totéž platí, když nenecháte automatiku vybírat ostřící bod, ale vybíráte si jej sami. Více informací o ostření naleznete v článku (který vřele doporučuji): 7 tipů pro spolehlivé ostření.

Z obyčejné zrcadlovky "středoformát"

Slepováním jednotlivých fotografií lze docílit takového rozlišení, jako byste fotili na digitální stěnu. Princip je velmi snadný - nafotíte zdrojové snímky pro panorama, které pak spojíte dohromady (ať už automaticky např. v Lightroomu nebo ručně v Photoshopu). Zajímavé je, že skládat lze panorama nejenom v jedné řadě, ale i ve více řadách (takzvané "víceřadé panorama). To už je opravdu pracnější proces, ale výsledek může být opravdu zajímavý. Viz například články od Václava Krpelíka či Honzy Šmída zde na Fotorádci.

Podstatné je, že tímto způsobem nafocení například krajiny a následného spojení více snímků lze docílit nevídaných rozlišení (a tudíž i jemných detailů), takže si můžete dovolit výsledek vytisknout na extrémně velké formáty. A to i tehdy, když to celé fotíte třeba na běžnou zrcadlovku.


Foťte do RAWu

Je vcelku škoda, když někdo vloží hromadu úsilí do pořízení krásné fotky a pak ji "zabije" tím, že ji vyfotí do JPEGu a navíc ji ještě špatně upraví. Ano, teď trochu přeháním... ale v praxi opravdu platí, že RAW nabízí lepší možnosti úprav, než obyčejný JPEG. Už jen díky vyšší bitové hloubce má RAW výrazně vyšší potenciál pro další úpravy. Lidově řečeno vám RAW poskytne větší dynamický rozsah (méně pře/podexpozic) a volnější ruku při úpravách. O focení do RAWu doporučuji tento článek.

A když už je řeč o úpravách... to je téma také samo pro sebe. Já vím, že focení a zejména úpravy jsou kreativní činnosti a je to jen otázkou vkusu a osobních preferencí, nicméně jsem přesvědčen o tom, že existují úpravy, které fotce objektivně uškodí. A naopak jsou úpravy, které ji pomohou. Nelze konkrétně říct jaké úpravy to jsou, či stanovit hodnotící parametr, ale lze zcela jednoduše fotku ukázat pár nestranným lidem a zeptat se jich na názor, když si nejste jistí. Samozřejmě pokud fotíte pro sebe a není pro vás podstatný názor okolí, není potřeba to vůbec řešit a můžete své fotky upravovat jakkoliv chcete.

Co je ale zásadní - pokud vám na fotkách a výsledku opravdu záleží, foťte (nebo to alespoň vyzkoušejte) do RAWu. Uvidíte, že oproti JPEGu nabídne mnohem více a ze svého fotoaparátu tak opravdu "vyždímete maximum".

Shrnutí

To je asi vše, co mě osobně k tématu "ždímání fotoaparátu" napadá. Osobně jsem zvyklý "ždímat", a to vcelku dost, jelikož si nerad kupuji super drahou výbavu jen proto, že má nálepku "nejdražší na trhu". Raději používám to, co mi poskytne podobnou službu třeba za nižší cenu. A přitom z takového vybavení dokážu díky znalostem a praxi "dostat" mnohem víc, než bezradný majitel nejdražší zrcadlovky na světě :) Takže ždímejte a užívejte si to ;)

A pokud máte nějaké dotazy, připomínky nebo nápady, sem s nimi - od toho tu máme komentáře pod článkem ;)

Štítky: fotografování

Diskuse

David

1.6.2017 10:14

Ahoj. Chtěl bych se zeptat, kdy nastavit u fotoaparátu AE-L / AF-L. Konkrétně se mi jedná o fotoapaíát Fujifilm X-T10. Vrátil jsem se z hor, a většina fotek je rozmazaných (pohybující se osoby). Děkuji

 

Josef Plaček

1.6.2017 18:48

Tome, já to lidem na kurzech říkám furt, přečtěte si návod, mějte ho klidně i s sebou, stejně nakonec zjistíte, že 50% funkcí fotoaparátu nepotřebujete, o dalších 30% fotoaparátu ani nevíte a 20% nepoužíváte.

Také jim říkám, aby si udělali nějaké defaultní nastavení, do kterého se vždy vrátí, například ISO 200, RAW, AF-S, Matrix měření expozice, korekce vypnuta atd. …. Protože když jej někdy změní, tak ví, kam se mají vrátit a nestane se jim, že budou mít omylem ISO 6400 a AF-C režim. Vždy existuje nějaké vlastní menu, nebo info display.

Dost lidí neumí základní funkce ovládat, natož je najít v menu kde jsou.

 

Zjistit si maximální použitelné ISO, říkám pořád.

Znát objektiv a jeho limity a možnosti, taktéž.

RAW.

 

Ty si mi to prostě skoro vzal z úst :-D.

Josef Plaček

1.6.2017 19:05

Davide,

AE-L / AF-L je zámek expozice / zámek ostření (dá se mu přiřadit i jen jedna z těchto funkcí, a režim, jak má pracovat, buď držením tlačítka, nebo zmáčknutím zap., zmáčknutím opět vyp.). I když vidím, že X-T10 je má dokonce od sebe jako dvě tlačítka.

 

Je například super při focení panoramat v režimu A (priorita clony).

Pokud dělám pano, kdy pravá strana je třeba +2EV a levá -1EV, najdu si místo, kde to je zhruba +0,5 EV, čili střed rozdílu EV, místo, kde snímek není moc světlý ani moc tmavý, ale je napůl cesty mezi světlým a tmavým krajem, zvolím si ostřící bod v spodní třetině snímku a zmáčku AE-L/AF-L a zamknu si expozici i ostření a vesele tvořím panorama a nemusím si hodnoty nastavovat ručně v M a přepínat po zaostření na manuální z automatiky.

 

Dále si tak můžeš "odpíchnout" expozici z jiného místa na snímku než fotíš, což se hodí u kontrastních scén, kdy bys jinak třeba namáčkl spoušť a následně překomponoval, obojí funguje stejně.

 

Reportážní fotografové si na toto tlačítko například nastavují ostření autofokusu, kdy následně palcem ostří a ukazováčkem mačkají spoušť, což je pro ně rychlejší, nebo i sportovní fotografové to praktikují myslím.

 

 

Toliko k tlačítku AF-L / AE-L. Určitě má i více využití.

 

 

Ty osoby můžeš mít rozmazané, jelikož sis natáhl expozici z tmavého místa, AF-L/AE-L ji zamkl, nejlépe včetně ostření úplně někde mimo ... a fotoaparát tak nastavil dlouhý čas, nebo si ty sám nastavil až moc dlouhý čas a tak se ti osoby rozmazaly svým pohybem, těžko říct, bez konkrétních obrázků s EXIFem. Každopádně dlouhý čas si musel mít.

 

Kdyžtak mě prosím někdo doplňte nebo opravte. Děkuju.

Josef Plaček

1.6.2017 19:22

Pokud máš fotky rozmazané, protože se ti třepaly ruce, můžeš mít už moc dlouhý čas, který z ruky neudržíš.

V tom je dobrá funkce AUTO-ISO, s funkcí minimálního času závěrky. Ten nastavíš na maximální čas, který z ruky udržíš a až od tohoto času se začne zvedat ISO. Dřív ne.

 

Ten čas zjistíš tak, že si převrátíš hodnotu ohniska, ale pozor až po přepočtu cropu.

Například ohnisko 50 je na cropu 1,5 (fujifilm APS-C a jiní) jakoby ohnisko 75 a nejdelší čas z ruky je pak 1/75 sekundy (a je jedno jestli máš stabilizaci nebo ne ta je jen jako bonus, rezerva, nespoléhal bych, že ti ten čas prodlouží) .

 

U zoom objektivu natavuj ten čas podle nejdelšího ohniska (u 18-135 podle ohniska 135, po přepočtu cca 200, čili 1/200 s)

 

Pokud ten čas nastavit nejde, zvol nejbližší kratší čas.

 

Pokud si tedy takto nastavíš funkci auto-iso, tak se ti zvedne iso vždy, když budeš mít moc dlouhý čas a fotky bys už měl rozmazané. No a abys neměl fotky moc zašumělé, což u Fuji skoro nehrozí, tak je zde ještě funkce max iso, kde si nastavíš strop iso, nad který fotoaparát nepůjde. Čili když fotky na iso 3200 vypadají ještě použitelně, ale na 6400 ne, tak max iso nastavíš na 3200.

Tomáš

2.6.2017 11:22

Tak to jsem moc rád, že i ostatní to "vidí a cítí" stejně jako já :)   Díky moc za komentář(e)  ;)

David

10.6.2017 11:20

Potřebuji poradit mám vybraný tento foťák viz odkazy dole který objektiv zvolit a jaké zkušenosti máte tady na foru s tímto aparátem a chci se vejít do 30 000 kč

 

https://www.megapixel.cz/nikon-d7100

https://www.megapixel.cz/nikon-35mm-f18-af-s-nikkor-g-dx

https://www.megapixel.cz/nikon-50mm-f18-af-s-nikkor-g

https://www.megapixel.cz/sandisk-sdxc-64gb-extreme-pro-95mb-s

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Dostaňte ze svého fotoaparátu maximum

Rukama mi za posledních asi patnáct let prošla celá řada fotoaparátů. U všech jsem se vždy snažil "vymačkat" z nich co se dalo.…

31.5.2017

Tomáš

Krajinářská fotografie: Leden - Březen 2017

Letošní zima se konečně po pár hubenějších letech předvedla a na výběru z uplynulých měsíců je to znát. Tak pojďme na něho.

5.4.2017

Michal Balada

Gamma korekce polopatě

Určitě už jste někdy slyšeli o takzvané gamma korekci. A možná jste se jí vyhnuli obloukem. Tak dneska už nemusíte. Mám pro vás…

28.3.2017

Tomáš

Příběh jedné fotografie - „TAJEMNÁ JESKYNĚ“

Křinice pramení ve Šluknovském výběžku a protéká Česko-saským Švýcarskem. Poblíž bývalé osady Zadní Doubice tvoří hraniční řeku…

8.2.2017

Daniel

Foťte jinak, foťte lépe (III. část)

Tímto článkem volně navazuji na předchozí dva články. Od doby, kdy jsem je napsal, uběhlo dost času a i má tvorba se od té doby…

6.2.2017

Jan Bainar

Jak fotografovat bez úprav

V dnešní době je naprosto normální upravovat své fotky. Vyhladíme vrásky, vylepšíme barvy, odmažeme rušivé prvky na pozadí a…

27.1.2017

Tomáš