Brand
Blog

Foto ... Rádce ... ???

foto_galerie1.jpg      FotoRádce - zajímalo by mě, co se komu vybaví při vyslovení tohoto výrazu. Já bych řekla, že je to nad nebe jasné, jen si to rozdělme Foto = fotografie, fotografování a Rádce = rady, poradit. Poslední dobou mi ale připadá, že to někteří uživatelé moc nechápou.

Vím, že kvalita fotografií v galerii narůstá celkem uspokojivě. Ale o to víc mě mrzí, že přijde-li někdo nový, nějaký začátečník, tak jeho fotky zůstanou nepovšimnuty. Žádná rada, žádný komentář. A když už nějaký, tak většinou kritika bez toho, co by se dalo zlepšit a jak. 

Vím, že bych si měla zamést i před svým prahem. Však jsem se ale také poslední dobou snažila právě tyto fotky vybírat a komentovat. Bohužel nemám tolik času, kolik bych si přála mít a mohla se galerii FotoRádce víc věnovat. A také si myslím, že ještě nemám tolik vědomostí a zkušeností, abych mohla radit s klidným svědomím, že tomu, komu radím, mou rádobychytrou radou neuškodím. Myslím si však, že jsou zde lidé, kteří mají daleko větší zkušenosti a mají o hodně více času na to, aby méně zkušeným uživatelům pomohli a poradili. A přijde mi líto, když tento čas věnují (podle mě) nesmyslným debatám a zbytečnému plkání pod fotkou, jejíž autor si stejně tvrdohlavě stojí za svým.

Proto se ptám - nebylo by lepší místo toho dohadování se věnovat třeba začátečníkům, kteří tu pomoc potřebují? Co vy na to, přátelé ....

Štítky:

Diskuse

Petr J

18.2.2010 17:21

Jo...!

Poslušně hlásím, že si taky sypu popel na hlavu a dávám si osobní závazek do BSP, že zvýšeným úsilím přispěji svým drobným dílem...

Stanislav Souček

18.2.2010 20:21

Souhlas s Tebou i Petrem

malej miki

18.2.2010 21:34

Souhlasím Álo s Tebou!!!Tohle už tu sice kdysi bylo,ale zlepšilo se to jen na chvilku...Uvidíme,snad se to tentokrát podaří!!!Děkuji za to,žes to řekla veřejně...

smazalka

18.2.2010 21:37

Taky slibuju, že se pokusím svým amatérským pohledem častěji hodnotit a když budu vědět i radit u fotek nových členů fotorádce. Je mi taky líto, že lidi plýtvají komentáři u fotek, kde už bylo všechno řečeno a ostatní fotky zůstávají bez komentářů. Je to jako by se vrátila doba J.S. a to už nechci zažít !!!

ivan.javurek

18.2.2010 22:44

souhlas

Přiznám se, že to je přesně důvod proč jsem jako ten, který se učí a zkouší fotit, utekl k jinému serveru, kde na mě byli hodnější...navi

Connor

19.2.2010 01:25

Connor Anthony

Souhlasim , pokud se autor fotografie , alespon trochu snazil , je potreba fotografii ohodnotit a prilozit patricny comment , mozna je obcas i dobre rici jak bych fotografii fotil osobne , ale toto lze pouze obcas jelikoz by jste psali o sve pointe a ne o autorove .

Miles.D

19.2.2010 08:10

Jako začátečník, který ty komentáře potřebuje jako sůl, jsem rád, že jsi tuhle debatu vyvolala. Ale osobně bych to neviděl tak černě. Už jsem tu měl pár fotek, které nesklidily žádný koment, ale i to cítím jako vyjádření všeobecného názoru na ně. Asi ve smyslu: "Není to špatný nápad, ale něco tomu chybí - jenže co?" :) A to mě nutí nad fotkou uvažovat mnohem víc. A to, že mě jsem před nedávnem odložil foťák na několik týdnů do skříně, protože jsem na svoji čtrnáctidenní tvrdou práci obdržel samé negativní ohlasy, teď s odstupem vnímám jako svoje uražené ego a kašlu na to. Vy, zdejší starousedlíci, umíte fotit a proto je těžké se vám zavděčit. :) Ale to by měl být hnací motor začátečníka, chtít se vyrovnat kvalitou. Kladné komentáře totiž ještě nikoho nedonutily snažit se víc než předtím.

Tom Křišťan

19.2.2010 08:46

Naprostý souhlas Álo. Sám se snažím (ikdyž se to nedaří tolik) přidávat názory u fotek, kde je jich míň. Na druhou stranu výměna názorů, jaká probíhá pod některými fotkami, zabíhá někdy do hlubších detailů, které ve čtenářovi můžou vzbudit zvědavost (soudkovitost, kolinearita), případně odhaluje motivy focení, volby námětů, zpracování.. Myslím, že to k diskuznímu charakteru Fotorádce patří.

milvin

19.2.2010 09:58

Souhlas.

Jakožto začátečník děkuji za tento článek! Ještě že ti STŘELCI střílí... :-)

Mary

19.2.2010 11:06

Máš pravdu, Álo, ale já v tom třeba vidím ještě jinou věc, která mi trochu vadí. Kolik z nás fotky komentuje??? Z nás starších registrantů pravidelně dvacet? Pětadvacet? Pak je skupinka lidiček, co přijdou občas, zakomentují a zas na delší dobu zmizí (nemyslím konkrétně tebe, abys to nebrala na sebe, bůhchraň!) Z nových se zapojuje málokdo. A někteří ti komentující starousedlící taky nemají pořád čas sedět u komentů a tak prostě spousta fotek uteče, vkládá se pořád dost nových... Fotorádce sice navštěvuje tisíce lidí, ale v galerii komentuje pravidelně naprosté minimum...

Patejl

19.2.2010 11:50

Slyšeli jste slovo Boží :).Jj,je to tak!

Akrodif

19.2.2010 13:06

Máš i nemáš pravdu - je fakt, že je lepší energii věnovat spíš komentářům typu "rada" než nějakému tomu zbytečnému plkání pod jednou fotkou. Jenže na druhou stranu, kdo chce mít komentováno, měl by taky komentovat, případně dát najevo zájem o komentáře - mě to komentování stojí energii a nechci jí plýtvat někde, kde ani nevím, jestli je vítaná :-) Případně jestli mi bude opětovaná. Ale nějaké to sem tam okomentování málo komentované fotky navíc mě nejspíš nezabije ;-)

Petr J

19.2.2010 15:24

Jo-jo...

Jjjj, kdyby se tolik energie a úsilí, kolik se věnuje na dohadování o prkotinách, věnovalo na rady a pomoc, tak nebyla celosvětová krize a mohli jsme mít dávno profi vybavení, že...! Každompádně... na FR můžeme prachmizernej obraz lidstva trochu vylepšit, co myslíte... ;-) !!!Každý!!! přece někdy potřebuje pomoc a jestli někdo může říct, že z FR odešel, prože se k němu jinde chovali líp, tak mi to osobně dost štve, bo jsem si doteď myslel, že by se zrovna tohle stát nemohlo... Zase jeden ideál padnul...

Dana Langrová

19.2.2010 20:42

Dana

Po přečtení tohoto článku jsem v první chvíli, plně souhlasila s Álou.To znamená více pomáhat začínajícím fotografům a hlavně se vykašlat na kontraproduktivní zbytečné rady lidem, kteří o to nestojí. To by nám všem mělo být jasné. Já mám ale ještě jiný pohled na stav v galerii Fotorádce. Nevím , jestli vám to budu umět vhodně vysvětlit ,ale pokusím se o to. Někdo tady napsal, že my starousedlíci , bychom měli radit a kritizovat fotky.Nenapadlo ale někoho z vás, že i my "starousedlíci" se musíme taky pořád učit. Nevím jak vy , ale pro mě jsou různé fotokurzy přeci jenom dost drahé a co si nenajdu a nevyčtu z internetu v různých poučkách , to se prostě nedozvím a nenaučím se. A tak skoro každý večer , když celá rodinka zasedne k televizi a různým seriálům, já sedím poctivě u počítače a učím se.....ano učím se. Ať už sleduji fotografie dobrých fotografů a nebo studuji úpravy v různých editorech , pořád se učím.Proto se na mě prosím nezlobte, že už mi někdy nezbývá čas , na rady a hodnocení jiných začínajících fotografů. Někdo namítne, vždyť taky tak začínala, kdyby ji jiní neporadili, tak teď neumí nic.Určitě máte pravdu, ale taky jsem se opravdu musela hodně učit sama.Tady bohužel nejsme ve škole, každý se tak nějak "dálkově" musí učit sám. A další stránka mince je naše zaměstnání , tedy u vás některých . U mě třeba povinnosti v domácnosti a takové menší přivýdělky, aby bylo na chleba... Ale článek Áli zabral, já tam tedy častěji kouknu...:)) Pokud budu něčemu rozumět , ráda pomůžu...

Ála

19.2.2010 21:29

Však i já tam píšu, že sama kolikrát poradit neumím. Lhala bych, kdybych teď napsala, že ten článek nebyl směrován na někoho konkrétního. Samozřejmě - mělo to být myšleno na všechny uživatele FotoRádce. Nicméně je jedna osoba na FR, která má určitě velké zkušenosti s fotografií, občas je i zmiňuje. Dokonce jsem od onoho uživatele zahlédla v diskuzi povzdechnutí, že se po večerech snad i trochu nudí. Úmyslně nejmenuji, protože nechci, aby to vyznělo "hele Štefane, ty máš čas, zkušenosti, tak koukej radit". Jen mě mrzí, že onen uživatel nedá své "know-how" dál, nám - méně zkušeným a místo toho svým časem plýtvá ..., no jak jsem psala v článku.

Amatérka

20.2.2010 10:00

Souhlasím a slibuju, že se polepším. I když asi moc nepomůžu, ale když chybí kometáře vůbec, tak je to na houby. Ale na druhou stranu, teď je asi takové divné období, kdy jsme všichni v útlumu a z jarem bude líp.

Miles.D

20.2.2010 18:01

Reakce na Danu Langerovou:

To o těch starousedlících jsem psal já. Je úplně jasné a pochopitelné, že i jako "starousedlíci" máte rádi komentáře u svých prací. Ale já třeba bych si nikdy nedovolil napsat negativní komentář k fotce někoho z vás (a k Vašim Dano už vůbec ne:). To proto, že moje fotky nemají srovnatelnou kvalitu i přesto, že se snažím učit přesně tak, jak to popisujete. Tím chci říct, že pokud zde opravdu mají být rádci, neměli by to být právě "starousedlíci?"

Akrodif

20.2.2010 21:47

Radění by mělo být vždycky vzájemný - však tohle je o fotkách amatérských a nejsou tu ty kategorie, že jedni jsou ti, co mají patent na umění a druzí jsou ti, co by měli vzhlížet k názorům těch prvních a poslouchat na slovo. A když si starousedlík zaslouží negativní komentář, dobře mu tak :-) Není třeba nikoho šetřit, jde o určitou formu spolupráce, která nás VŠECHNY někam posunuje. Staro i novousedlíky :-)

Petr V

21.2.2010 15:33

No jo, ...

... má pravdu předsedo. Slibuju, že se nenechám unášet. Aspoň do doby, než mi někdo zase bude tvrdit, že soudkovité zkreslení není odborný výraz :o)). To měl být žert.

petr777

23.2.2010 19:35

Vysledoval jsem tady velice zajímavou souvislost - čím víc má autor nabiflovaných odborných výrazů tím prázdnější a jednotvárnější je jeho tvorba. Řekl bych, že se tito jedinci snaží zůstat pouze tam, kde jsou si "jisti v kramflecích" a bojí se zkusit něco nového. Své umění pak dávají najevo v komentářích o kterých se nedá říct, že byli napsané s cílem poradit, spíš zdrbnout je ten pravý výraz a nebo naopak poplácat se navzájem po zádech.....obě varienty jsou fohužel ve smyslu tohoto článku FOTO-RÁDCE zcela bez jakéhokoliv přínosu či posunu pro autora, či pro ty, kteří komentáře čtou :( Všem nováčkům určitě doporučuji, nebát se experimentovat, vždy vnímat fotku jako celek a ne se ji snažit rozškatulkovat podle různých pouček.......to dělají jak říká pan Neff rozumprdi, tedy ne-fotografové. Fotograf by měl snímek posuzovat jako celek - umělecké dílo, má nějakou atmosféru, nějaký dojem......je třeba určitá dávka empatie. Ne každá fotografie se líbí všem. Ne každá technicky dobrá fotografie je něco víc než pouhý "výcvak" a zazrněná černá fotka může mít velkou uměleckou hodnotu.....a v tom je právě kouzlo fotografie :)

Akrodif

24.2.2010 12:21

Ona se ovšem dá pozorovat jen zde prezentovaná něčí tvorba. Takže těžko říct, jestli vysledované závěry odpovídají skutečnosti. A specializace ve vlastní tvorbě nemusí znamenat ignoranci ohledně toho ostatního. Raději bych se tím pádem nesnažila zobecňovat. A upozorňování na ony poučky může mít pro fotografa začátečníka dost velký význam - ony neexistují proto, aby se s nimi mohli lidi prudit, ale protože se vytvořily během dlouhých let existence lidstva a lidského oka a fungují v estetice obecně a ne jen ve fotografii. Raději si od někoho poslechnu poučku (kterou jsem dřív třeba ani neslyšela) a popřemýšlím o ní - když se mi pro tu konkrétní fotku nebude hodit, tak se nic neděje, však žádný učený z nebe nespad a i ten, kdo mi to s tou poučkou napsal, se může mýlit. Ale nemusí :-) A poslední, co mě v tom případě bude zajímat, je vlastní tvorba onoho rádce - i ten nejlepší kritik může být ten nejhorší fotograf a naopak :-)

petr777

24.2.2010 16:11

Akrodif - no vystiženo přesně:), vidím to jako hlavní problém na tomto webu. Myslím si, že špatná rada je horší než žádná. Také myslím, že rádce, by měl umět to, v čem ostatním radí. A to v jakékoliv rovině. Určitě ne jen v technické, ale i v estetické. Pokud by byl nejlepší kritik nejhorším fotografem, nikdy by fotky nevystavil,pokud by neztratil soudnost, myslím ;-)

Akrodif

24.2.2010 18:43

Ale já tady nevidím nějakou skupinu lidí, kterým by se dalo říkat "rádci" a tu druhou skupinu, která si nechává radit. Jsme komunita, ve které má každý možnost vyjádřit se k fotkám kohokoliv v ní (a komu to nevyhovuje, je na špatném místě) a nikdo není povinen radit "dobře" - všechno to má být chápáno subjektivně a jako inspirace a materiál k zamyšlení a ujasnění si "ne, nechci tu fotku mít tak, jak by se líbila tadyhle XY, víc mi vyhovuje tak, jak ji mám" nebo "když jsem to fotil, tak nad tímhle mě nenapadlo se zamyslet, co když má XY s tím ořezem pravdu?". Potom žádná "špatná rada" neexistuje, je to jen jiný názor, jiné vidění. Aspoň takhle to tu vidím :-) Mě to tak naprosto vyhovuje, nemám s tímto webem žádný problém.

Maryla

25.2.2010 10:08

Taky bych napsala svůj názor ;) Ale nejdřív se omluvím, že posledních pár dní jsem nenapsala ani písmenko komentáře, protože jsem nemocná -takže pár dalších dnů taky nic nebudu komentovat (i když si stejně nemyslím, že by zrovna moje komentáře byly nějak přínosné, a třeba ani na ně nikdo není zvědavý). Jinak bych teda napsala, že v tom komentováni, když se uplatní ta jistá dávka empatie, tak jde vycítit kdo o komentáře nestoji - ať už je jeho důvod nestání o komentáře jakýkoliv a pak člověk ani nemusí ztrácet čas komentováním jeho fotek a může komentovat jiné. Ještě k tomu co napsal Petr J. v reakci na to co napsal Ivan Javůrek, ono to "chovali se ke mně líp tady (tam) než tam (tady)" je pocit hodně subjektivní, na každem fotoserveru lidi komentuji jinak a každemu vyhovuje jiný styl komentováni a pak nováček, který dá někde fotku může mít všude dojem "nepřijěmné bandy starousedlíků". A ještě jestli má třeba nějaký nováček dojem opomijenosti fotek (oprávněný, někdy se to stane), tak stačí napsat pod fotku, že by chtěl nějaký ten komentář. Jestli to co tady píšu moc nedáva smysl, tak to protože mi nějak není dobře, takže se jenom mrknu do galerie a zase se odmlčím

Miroslav Žiška

2.3.2010 22:11

Miroslav Žiška

Osobně si myslím,že dostat komentář k fotce ať pozitivní nebo negativní je pro mne poučné.A je mi jedno,jeli to starousedlík nebo nováček.Když nemám koment žádný,nemrzí mě to,jen se zamýšlím nad tím,zda se fotka nikomu nelíbila a proč,nebo ji někdo viděl,ale není proč ji komentovat.Sám osobně moc fotit neumím,ale když se mi nějaká fotka líbí,tak dám aspoŇ smailíka.Je každého jeho věc,chce li dát radu,nebo si i jen tak pokecat.A je pravdou i to,že nám začátečníkům Vaše rady pomáhají.Proto chci všem,kterým stojí za to mi radu dát poděkovat.Vždyť...mě...věnovali svou pozormost a čas.

Zdeněk Sobota

22.3.2010 21:13

Ahojte lidi,jak jsem si to tu tak pročítal tak vzásadě souhlasím se všemi.Trochu to, trochu tamto.Je jasné,že komentáře jsou potřeba a pro mě jako amatéra jsou nepostradatelné.Mám co dohánět.Foták jsem koupil před pár měsíci,takže práce kupředu da zabrat.Taky je fakt,většinu času trávím v práci a nato ,,učení,, už ho pak tolik nezbívá.No ale to je jiná.Jen prostě vyjadřuji souhlas a tak :-) Přeji krásný večer

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Ostatní

Všechny články kategorie

Urychlí pandemie likvidaci full-time fotografů?

Jestli se někteří fotografové dostali poslední dva roky do problémů kvůli saturaci trhu, co provede s jejich podnikáním současná…

16.3.2020

Tomáš

Jak se vyhnout napadení žralokem nejen při focení?

Řada z vás se mě po fatálním napadení turisty v Marsa Alam ptala, co dělat, když pod vodou při focení, šnorchlování nebo potápění…

16.8.2018

Václav

Jak odevzdáváte své fotografie?

Fotografie se stala nejen zábavou, ale i (vedlejší) prací pro mnoho fotografů. A tak se vcelku často diskutuje otázka - jakým…

4.5.2017

Tomáš

Jak na ostré fotky: 5 tipů pro začínající fotografy

Nezáleží na tom, jestli jste si koupili svoji první zrcadlovku značky Nikon, Canon či Pentax – i tyto skvělé aparáty dokážou…

17.3.2017

Redakce Fotorádce.cz

Otázka pro fotografy: nová výbava nebo vzdělávání?

Krásné fotky - to je něco, co by chtěl asi každý amatér i profesionální fotograf. Otázkou do pranice je - jak něčeho takového…

7.3.2017

Tomáš

Nestaňte se otrokem svého fotoaparátu

Poslední dobou jsem až příliš často svědkem zarážejícího jevu. Všichni všechno fotí, natáčí, ale málokdo se opravdu dívá kolem…

8.6.2016

Tomáš