Brand
Blog

Fotografování s trvalými denními světly „Daylight“

Výhoda oproti jiným typům trvalých světel spočívá především v již zmíněné barevné teplotě blízké dennímu světlu a také v nízké spotřebě, které se projevuje i tím, že zdroj nevyzařuje vysoké množství tepla, které by nepříznivé ovlivňovalo model. To je naopak výrazným problémem u trvalých světelných zdrojů, jako jsou například hallogeny, tam se snadno stane, že modelka se už po 15-ti minutách focení potí tak výrazně, že jí stéká make-up. Problémy jsou také při fotografování potravin, či jídel, kde dochází vlivem velkého horka ke změně konzistence, barvy atd. … Naštěstí u daylight díky použití úsporných zářivek k podobným problémům dojít nemůže.

Hlavní výhodou ovšem zůstává již zmíněná barevná teplota. Často totiž fotografujeme v interiérech, které jsou osvětleny denním světlem od oken a pokud bychom použili ke svícení např. hallogen, který má barevnou teplotu 3200°K, tak by výsledná fotografie byla v podstatě dvoubarevná (z každé strany nasvícená světlem o jiné barevné teplotě) jedna strana by tedy táhla do žluta a druhá do modra. Pokud bychom to použily záměrně, může být výsledek zajímavý, ale určitě mi dáte za pravdu, že snažit se v post-procesu upravit takto exponovanou fotografii tak, aby se barevná teplota srovnala do jedné hladiny je velice komplikované a pracné. Použitím Daylight můžeme tomuto problému snadno zabránit.

   Kde Daylight použít a kde nikoliv?

Je potřeba si říci, že obecná nevýhoda všech typů cenově dostupných trvalých světel spočívá v jejich poměrně nízké intenzitě. Podle intenzity bych je zkusil roztřídit cca. do tří kategorií:

A) nejslabší – např. PHOTON ET-SERIE: světelný výdej odpovídá 150 - 350W běžné žárovky

B) střední (světelný výdej odpovídá 600W) a silné (světelný výdej odpovídá 1400W) Photon Europe SUN-400

 

Nejslabší ET- SERII je možno použít výhradně při fotografování na dlouhé časy s použitím stativu, nebo na extrémně vysoké ISO a hodí se tedy např. na fotografování menších produktů, či makra. Světla jsou většinou v celé sadě se stativy a hlavně s vychytanými malými skládacími softboxy, které se dají v mžiku složit a rozložit podobně jako třeba deštník. Světlo které dávají je příjemné, měkké a hodí se pro amatérské fotografy, kteří potěbují rychle a snadno fotit produktové fotografie bez velkého důrazu na detaily. (pro sofistikované focení vymazlených produktových fotek by byly lepší záblesková světla, ale o tom až někdy jindy).

Střední výkon – PHOTON SUN-400 Daylight 600 se hodí také spíše na fotografování na dlouhé časy s použitím stativu. Pokud dáte 800 ISO a svítíte hodně z blízka tak s ním na nejnižší clonová čísla určitě nějaký portrét také „ulovíte“ ovšem pouze za předpokladu, že používáte co nejdelší čas, který je možno z ruky udržet a pokud je fotoaparát na stativu, tak nesmí být moc „živý“ model, jinak je nutno počítat s tím, že poměrně velká část pořízených fotografií bude díky dlouhému času rozmazaná. Nicméně pro produktovou fotografii s použitím stativu je tento výkon ideální.

Silné Daylight– např. PHOTON SUN-400 Daylight 1400 serie se naproti tomu nechá použít již bez problémů pro natáčení videa, či fotografování. I zde jsme ještě omezeni nutností používat nižší clonová čísla, nicméně výsledek určitě stojí za to :)

Pro názornost – můžeme si dovolit použít např. ISO 400, čas 1/80 – 1/125 a clonu 4-5,6.

Pokud potřebujeme fotografovat na vyšší clonová čísla, tak musíme opět prodloužit čas, nebo jít nahoru s ISO (ale většinou se pohybujeme již v přijatelných hodnotách 800-1600 ISO, které moderní DSLR poměrně dobře zvládají). Tento typ Daylight je tedy ideální pro fotografování portrétů i kompozic s celou postavou.

Výborně se hodí například do interiérů, které jsou již nasvíceny denním světlem od oken a my tuto světelnou atmosféru nechceme „nabourat“ použitím blesků. Klasickou situací je, že máme interiér s krásnou světelnou atmosférou, ale když do něj umístíme modelku do požadované kompozice, nejde na ni dostatek světla a je podexponovaná a tmavá. Pokud si pomůžeme s bleskem, tak máme modelku exponovanou dobře, ale může se stát, že bude vypadat, jako kdyby byla do fotografie „do-montovaná“, což bude způsobené tím že blesk má jiný charakter světla, odlišný od měkkého denního světla, které pochází od oken. Tento problém se neprojevuje vždy, záleží na intenzitě slunečního světla a také na typu interiéru. Pokud tedy použijeme k do-svícení modelu SUN-400 Daylight 1400 neztratíme celkový dojem s atmosféry interiéru a šetrně model nasvítíme tak, že perfektně zapadne do celkové kompozice fotografie. Viz. např. fotografie níže.

 

Nesmím také zapomenout na to že měkké svícení s Daylight je ideální pro následnou konverzi fotografie do černobílé, kdy nevzniká tolik šumů jako u tvrdého světla, což osobně velice oceňuji.

Co se týká regulace intenzity tak je možno SUN-400 Daylight přepínat z plného výkonu i na poloviční a pokud potřebujeme regulaci po menších krocích, tak je možno vyšroubováním jedné zářivky dosáhnout i výkonu 25, nebo 75%.

Co se týče příslušenství, to je u Daylight bohužel poměrně omezené. Je k nim možno použít studiové deštníky. Ty jsou k dispozici buď bílé difůzní a nebo odrazové ve stříbrném, zlatém a bílém provedení. V nabídce jsou též softboxy různých velikostí a tvarů a dokonce i reflektor, ovšem tvrdé světlo podobné záblesku se s reflektorem a daylight vytvořit nedá. Nová třída SUN-400 má již bajonet, tak je manipulace se softboxy velice snadná.

Závěrem bych tedy o Daylight řekl, že nejsou zdaleka tak univerzálním světelnám zdrojem jako záblesková světla, ale vzhledem k jejich nesporným výhodám v některých váše uvedených způsobech použití je každému fotografovi mohu vřele doporučit. Podrobné informace o studiových světlech a příslušenství naleznete na www.photoneurope.cz

Štítky:

Diskuse

Trevor

2.4.2014 12:40

sorry, ale takové PR už se dneska nenosí

to to redakce neumí napsat sama? Nebo je to vůbec na fotorádci redakce?

Tomáš

8.4.2014 19:08

Myslim že Vám to bude asi uplně jedno, jelikož budete kritizovat tak jako tak :D

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Měření expozice: kdy a proč chybuje? Jak na ideální expozici?

Ve fotoaparátu vestavěné měření expozice je velmi užitečné, avšak ne 100% spolehlivé. V jakých případech je potřeba expozimetr…

2.5.2020

Tomáš

Fotografie na doklady online

Požadavky na fotografie na doklady se v posledních letech zásadně změnily. Vlastně na úřední oficiální průkazy totožnosti, tedy…

30.4.2020

Pavel

Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019

Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.

16.9.2019

Michal Balada

JAK FOTIT DĚTI (nejen) mobilem

Pro děti to nejlepší...to platí i pro fotografii. Základy kompozice a nastavení fotoaparátu a třeba i inspiraci pro fotografování…

21.8.2019

Pavel

CO MOŽNÁ NEVÍTE O FOCENÍ MOBILEM.

Fotografujete mobilem? Tak chcete jistě mít fotky co nejlepší i vytištěné na papíře. Jak nastavit fotoaparát, aby vše bylo i na…

19.6.2019

Pavel

Jak přežít focení "se mnou" v horách

Ať už se rozhodnete pro stanování vysoko v Dolomitech, Alpách nebo pro foto-expedice daleko za severním polárním kruhem, tak jako…

3.6.2019

Václav