Brand
Blog

Fotografování v tropických exteriérech

Uplynul nějaký čas a mě se konečně opět podařilo vyrazit do terénu s geniálním bateriovým světlem PHOTON EUROPE STROBO HSS HD - 600Ws, a rád bych se podělil o další postřehy a zkušenosti.

V první řadě musím ocenit, že nová upgradovaná verze má mnohem lépe řešený vestavěný přijímač, který funguje velice spolehlivě minimálně na vzdálenost 30m. Dalším znatelným vylepšením je kratší doba hoření a vysokorychlostní synchronizace (HSS), díky kterým se dá perfektně zmrazit pohyb. Baterie opět poskytuje dostatečnou kapacitu a zatím se mi ji na jedno focení nepodařilo nikdy vybít. (osobní rekord mám čtyři focení bez nabíjení)
Ale teď již k focení samotnému. Nejhorší pro fotografa, pokud jede fotit do zahraničí je, když jede s cestovkou, kde je organizovaný program (nemyslím tím, že bych si nemohl přes cestovku zaplatit cestu a ubytování). Pokud totiž mám zájem fotografovat na konkrétních lokalitách, tak tam určitě nedoporučuji cestovat formou fakultativního výletu. Spolehlivě se totiž stane, že se dostanete na lokaci, když je slunce vysoko a v podstatě nejde fotit a průvodce se nechce nechat přemluvit, aby jste zůstali do západu slunce, protože je potřeba se vrátit na hotel včas (i když jedete s průvodcem sami) – pro fotografa jsou to pak hotová muka …. Takový výlet se tedy hodí využít spíše jen jako obhlídku terénu, a nemusíme se zbytečně tahat s technikou. Pokud máme místo již obhlédnuté doporučuji si domluvit taxi, nebo si půjčit vlastní dopravní prostředek. Občas se ale stane že máme tak málo času, nebo jsou náklady na dopravu vysoké a není možné obhlídku před fotografováním realizovat – v tomto případě doporučuji alespoň použít internetovou aplikaci, která podle polohy na mapě dokáže vypočítat postavení slunce na lokaci a stanovit si tímto způsobem hodinu, ve kterou je potřeba se na místo dostat a tomu přizpůsobit způsob dopravy. Aplikace je ideální pro krajináře, pokud se věnujete spíše figurální fotografii, je vždy lepší navštívit místo předem, abychom viděli jak se chová světlo a stín v konkrétním exteriéru, který je vždy specifický.
Ideální pro fotografování je tzv. „zlatá hodinka“ před západem slunce, nebo měkké ranní světlo, ale o tom jste již jistě četli spoustu jiných článků … .

Pokud fotíme s modelkou v zemi blíže rovníku, kde jsou vysoké teploty, tak je potřeba myslet i na to, že pokud dorazíte na lokaci pro jistotu se zbytečně velkým předstihem a nemáte k dispozici nějaké stinné místo, či klimatizované zázemí, tak vizáž modelu díky horku může značně utrpět.
Další věc, se kterou je nutno počítat je silný vítr, který na řadě lokací dokáže fotografa také pořádně potrápit. Proto rozhodně doporučuji s sebou brát asistenta, který se bude starat o světlo – postačí kdokoliv spolehlivý, kdo je ochoten se fotografování účastnit. Má to hned dvě velké výhody: světlo vám neporazí vítr a asistent může světlo posouvat , měnit jeho úhel a směr (případně i regulovat intenzitu, pokud nemáte Photon HD-600 Ws s dálkovou regulací výkonu jako já), čímž ušetříte spoustu cenného času. Pokud asistenta nemáme, potřebujeme alespoň pořádný kámen (nebo více, podle síly větru). Zde na ilustrační fotografii je vidět zatížení stativu kamenem, což je v exteriéru nezbytnost, pokud není po ruce asistent


Co vše k focení v exteriéru potřebujeme? Bateriové světlo 600Ws (slabší světla 400Ws atd.... jsou příliš slabá a na focení ven se nehodí), většinou stačí jedno. Poměrně často slýchám otázku kolik světel je na focení venku potřeba. Při profesionálním focení reklamních kampaní a podobně jsou v exteriéru někdy potřeba až čtyři záblesková světla, ale vzhledem k pořizovací ceně, která je u bateriových světel oproti klasickým vždy vyšší a také s přihlédnutím k nárokům na transport vybavení, je výhodnější vystačit jen s jedním. Snadno si pomůžeme tak, že využijeme slunce jako další světlo. Buď jako doplňkové na pozadí, kde nám vymaluje krásné přechody, nebo ho jako proti-světlo přiznáme přímo v kompozici. Další možností je použití slunce jako hlavního světla a zábleskem si scénu dosvětlujeme podle potřeby, nebo s ním „kreslíme“ kontury.


Dále je potřeba mít radiový odpalovač, stativ či asistenta (ideálně obojí), vhodný difuzér – to je hodně důležité. Pokud budete svítit jen s nasazeným reflektorem, tak sice neztratíte nic z výkonu, ale světlo bude hodně tvrdé a bude působit jiným charakterem než rozptýlené denní světlo a vrhat tvrdé stíny. Reflektor bych použil spíše jen při ostrém denním světle v průběhu dne. Pokud fotíte módu, doporučuji i Beauty Dish buď klasický kovový, nebo Outdoorový skládací BD, který se vyrábí ve velikostech 80 a 120 cm (ten jsem si v poslední době velice oblíbil, protože je skladný, lehký a dělá pěkný charakter světla.
Klasikou jsou pak outdoorové skládací softboky Photon – typ K, Cool-light softboxy, Big umbrelly, či deštníky.
A co focení na nízkou clonu? Pokud patříte k milovníkům fotografií, kde ostrý detail přechází do zcela roz-ostřeného pozadí, tak si možná postesknete, že hodinu před západem slunce Vám pořád vychází clona f16, nebo 11 a svůj oblýbený světelný objektiv nemůžete využít.
V tom případě doporučuji investovat do šedých filtrů na objektiv. Osobně používám ND X8 a ND X16 a pokud potřebuji hodinu před západem slunce použít f1,2, tak je většinou musím nasadit oba dva najednou. Jak slunce klesá (což je u rovníku poměrně rychlé), tak dále pracuji se samotnou ND X16, kterou brzy vyměním za ND X8, ještě později musím mírně zvyšovat ISO a nakonec sundám i ND X8, když je slunce pod horizontem.


Jediné co je na práci s ND filty omezující, je špatná viditelnost přes objektiv, což podstatně ztěžuje ostření. Nicméně dá se s tím žít a s trochou cviku nezkazíte více záběrů, než jeden z deseti.
Zkoušel jsem také ND filtr s proměnnou hodnotou, který si při ostření dám na nulu a pak zatáhnu na 16, či jinou potřebnou hodnotu a exponuji, což je z hlediska použití velice komfortní, bohužel kvalita fotografií pořízená s tímto filtrem byla tak mizerná (zreslené, ploché …), že jsem se přes počáteční nadšení rychle vrátil k osvědčené ND X8 a 16.

Myslím, že tipů bylo pro dnešek již dost, tak se ještě na skok vrátím zpět k technice. Často dostávám otázku, jak moc se s HD-600 Ws dá „zmrazit pohyb“ a jak funguje vysokorychlostní synchronizace.
Na testování vysokorychlostní synchronizace se zaměřil kolega, který nakoupil „vodní bomby“, přivázal je na hrazdu a propichoval vždy se stiskutím spouště. Někdy se to povedlo více, někdy méně ale následující fotka mi udělala opravdu radost. Je vidět, jak trhající se balónek vrásní vodní hladinu, která ještě drží tvar balónku. Na další fotografii je pak již zcela roztržený balonek.


Závěrem tedy můžeme konstatovat, že HSS funfuje perfektně, ale je potřeba počítat s tím že celkový výkon zábleskového světla je rozložen do řady po sobě jsoucích záblesků (tak jak se posouvá štěrbinová závěrka) což výslednou intenzitu světla na fotografii značně sníží.
Osobně tedy při fotografování v exteriéru HSS nepoužívám a fotím na 1/200s, přičemž spoléhám spíše na krátkou dobu hoření HD-600 Ws, které až do ¼ výkonu poměrně slušně „zmrazí“ pohyb a až do plného výkonu je výsledek o poznání lepší než s použitím běžných zábleskových světel (viz. testovací fotografie s větrákem níže). I zde je potřeba počítat s tím, že efekt zmrazení je tím zřetelnější, čím silnější je zábleskové světlo oproti doplňkovému světlu na scéně (denní, či jiné).

Štítky:

Diskuse

Nikdo zatím nenapsal žádný komentář. Buďte první!
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Krajinářská fotografie: září - říjen 2017

Vichřice před pár dny razantně ukončila letošní vydařený podzim, tak se pojďme podívat, se kterými snímky jste se za uplynulé dva…

1.11.2017

Michal Balada

Krajinářská fotografie: červenec - srpen 2017

Fotografií jste přes letní měsíce nahráli do galerie méně než je obvyklé, ale i tak se našlo pár povedených snímků, za kterými se…

4.9.2017

Michal Balada

Má cesta k reportážnímu focení svateb

Reportáž, to je krásné slovo, moje oblíbené. Prakticky mohu s klidem říci, že jsem reportážní svatební fotograf. A teď bych vám…

10.8.2017

Lukáš

Krajinářská fotografie: duben - červen 2017

Jaro je za námi, a protože už je v plném proudu léto, nastal nejvyšší čas ohlédnout se za krajinářskými snímky, které jste v…

3.7.2017

Michal Balada

Dostaňte ze svého fotoaparátu maximum

Rukama mi za posledních asi patnáct let prošla celá řada fotoaparátů. U všech jsem se vždy snažil "vymačkat" z nich co se dalo.…

31.5.2017

Tomáš

Krajinářská fotografie: Leden - Březen 2017

Letošní zima se konečně po pár hubenějších letech předvedla a na výběru z uplynulých měsíců je to znát. Tak pojďme na něho.

5.4.2017

Michal Balada