Brand

Foťte jinak, foťte lépe (I. část)

V tomto článku nabízím několik myšlenek, které vám pomohou zlepšit vaše fotografie.

1. ujasněte si, co chcete fotografovat

Baví vás sportovní fotografie, portrét či krajina? V určitém momentu se budete rozhodovat, co vlastně chcete fotografovat. Důvodů je hned několik. Každý fotografický žánr má svá specifika, časovou a finanční náročnost a lehce odlišné postupy. Zlepšovat se ve více oblastech fotografie je velmi náročné. Ve vámi vybrané oblasti fotografie se snažte být co možná nejkomplexnější.

268_max.jpg

Zasněžený lužní les v Poodří, březen 2013

2. přestaňte se zabývat svou fototechnikou

Velmi často slýchám fotografy říkat: „až si koupím ten nový objektiv, to budou panečku fotky“ nebo „s tím druhým externím bleskem budou moje portréty ještě o level lepší“. Pravda je taková, že v žádném z uvedených příkladů fotografie lepší nebudou. Všimněte si, že i ti nejlepší fotografové s těmi nejlepšími fotoaparáty současnosti (třeba s Nikonem D800) jsou svou technikou limitováni. Nejlépe si toho můžete všimnout ve chvíli, kdy přijde na trh zase o něco lepší a novější model. Technika bude pořád procházet vývojem a zároveň bude stále zastarávat. Vaše nejlepší fotografie by měly tomuto vývoji odolat a měly by zůstat nadčasové. Jedinou překážkou k lepším fotografiím jste vy sami. To, jak si dokážete zorganizovat svůj volný čas pro fotografování, kolik kilometrů za svými fotografiemi prochodíte nebo jak kvalitně scénu nakomponujete a vyfotografujete.

284_max.jpg

Zaplavované louky v Poodří při západu slunce, březen 2013

3. pozorujte své vzory

Zejména v začátcích je velmi cenné pozorovat a dokonce kopírovat ty nejlepší fotografy dneška. Fotografie je do určité míry řemeslná činnost, a dokud bojujete se základy kompozice a exponování, jednoduše kopírujte činnost fotografů před vámi. Představte si, že se chcete naučit hrát dobře tenis. Z počátku se budete muset naučit hrát základní údery, forehand a backhand. A budete se je učit jako tisíce tenistů před vámi a tisíce tenistů po vás. Základy jsou totiž dané a není důvod je nějak modifikovat. Úplně stejné je to i při fotografování (a jakékoli další činnosti, která vás napadne).  Ve chvíli, kdy si základy osvojíte, hledejte vlastní cesty a postupy.

307_max.jpg

Smíšený les v Beskydech na česko-slovenské hranici, srpen 2013

4. buďte sám sobě učitelem

Fotografie (obecně umění) je silně individualistická činnost. Vaše fotografie by o vás měly leccos prozrazovat, měly by být odrazem vašich pocitů, zážitků, vaším pohledem na věc. Docílit takových výsledků však není jednoduché. Je proto přirozené se při zlepšování svých dovedností stát sám sobě učitelem. Jednoduše zpětně přemýšlejte nad svými kroky a postupy. Ptejte se sami sebe, proč se mi daná fotografie povedla či nepovedla. Co jsem udělal dobře a co špatně. Co udělám příště. Jak jsem fotografoval 3, 4, 5 let nazpátek. Taková sebereflexe vám pomůže své výsledky postupně zlepšovat a zároveň si vytvořit osobitý autorský rukopis.

340_max.jpg

Pohled z Mazáckých skal na podzimní Beskydy, říjen 2013

5. vystavujte své fotografie online

Všimněte si, že jinak vnímáte své fotografie vy, jinak je vnímá vaše manželka a jinak je vnímá další fotograf. Pokud nechcete fotografovat jen pro sebe do šuplíku, doporučuji vám své snímky vystavovat v několika internetových fotogaleriích. Zpětná vazba od ostatních fotografů vám pomůže vaše snímky vidět v jiném světle. Navíc se můžete inspirovat pracemi ostatních. Dejte si ale po určitém čase pozor, abyste své fotografie nepořizovali jen pro úspěch a oblíbenost u internetového osazenstva. Obecně uspějete se snímky, které budou připomínat výše zmíněný  ,,dobře provedený forehand“.  Může to být třeba strom na poli, potok v lese či zrcadlení na hladině rybníka.  Jednoduše to bude ,,nemastný, neslaný“ snímek, který bude odpovídat vkusu většiny.

302_max.jpg

Jezero Kaménka v Poodří, duben 2011

Prvních 5 tipů pro zlepšení vašich fotografií jsem popsal a dalších 5 najdete v druhém díle článku. Dobrým zdrojem inspirace k vlastnímu zlepšení může být například i kniha Prodejte svůj talent od Daniela Coyla, která mi byla inspirací i k napsání tohoto článku. Budu rád, když do diskuze přispějete vlastními postřehy a postupy, díky kterým se vám daří zlepšovat.

Jan Bainar

Jan Bainar je mladý krajinářský fotograf. Zaměřuje se na záběry lužních oblasti, hor a krajinných detailů. Rád se nechává inspirovat fotografiemi ostatních a považuje za čest, když je jeho práce inspirací. Po publikaci jeho záběrů v National Geographic ve Spojených státech je jednou nohou ve fotografickém důchodu a snaží se přibližovat fotografii širší veřejnosti formou psaní článků či veřejných přednášek.

Více o Honzovi a jeho tvorbě naleznete na webových stránkách www.JanBainarPhotography.com.

Diskuse

Martin

5.11.2013 08:24

publikování je teoreticky fajn věc, ovšem v praxi se dá dost často narazit nulovou odezvu. na snímku je něco špatně, protože chybí pozitivní komentáře, ale člověk už se nedozví, co na tom snímku špatné je, protože chybí názor diváků a informace, co je v jejich očích na snímku chybou. dobrá taškařice je v tomhle směru konkurenční photoserver.eu, kde lidi dávají jenom číselné hodnocení, ale málokdo už je ochoten jít s vlastním názorem na trh a říct, proč konkrétně dal takovou nebo onakou známku. za mě - najít komunitu, která by byla ochotna podělit se o názor, není jednoduché. ono to mlčení ostatních může docela nepříjemně odradit

zdenda77

5.11.2013 09:42

re: Doom007

No, ale co s tím? Zdejší fotogalerie není na obsáhlé komentáře... Chtělo by to možná nové téma ve fóru ..třeba FOTOGRAFUJEME a tam rozděleno do vláken Krajina, portrét atd.. (přesně podle fotogalerie)

zdenda77

5.11.2013 09:46

re: Doom007

Samozřejmě by odkazy vedly už do stávající galerie. Anebo na uložiště vkladatelů, což by možná bylo lepší, protože by Tomáš Dolejší nemusel pak rozšiřovat kapacitu...

Martin

5.11.2013 10:05

možná by stačilo jenom nebát se sdělit svůj názor pár slovy - nelíbí se mi to, protože... protože ujeté barvy, protože nevyvážená kompozice a tak podobně. já chápu, že člověka občas snímek prostě neosloví nebo neví co s ním a jak ho uchopit, nicméně pokud si chceme jako komunita pomáhat ke vzájemnému růstu, asi by to chtělo trochu zauvažovat, proč se mi to které dílko nelíbí a nechat u něj pár slov... a nehrát si na židovskou školku. a samozřejmě to zkusit napsat tak, aby to případného nováčka neodradilo. jasně, asi předvádím nevidění si do huby, protože sám komentuju sporadicky, ale osobně se jakožto "věčný začátečník" na komentáře k dílům zkušenějších necítím povolán :) popřípadě jde o žánr, kterému ne zcela rozumím :)

Tomáš

5.11.2013 10:30

Tak co se kapacity týče tak není problém v galerii navýšit, stačí mi naspat e-mail ;) Jinak co se komentářů týče, tak je to asi začarované kolo. Určitě budeme v redakci hodně přemýšlet o fotogalerii při redesignu, který momentálně plánujeme na příští rok.

Martin

5.11.2013 10:34

asi by nebylo marné, kdyby komentáře v galerii mohly obsahovat i odkazy - aktuálně se odkaz z komentáře ztratí.

blueberry

5.11.2013 10:56

komentáře

Naprosto souhlasím s názorem Dooma. Je sice moc příjemné, když se pod fotkou objeví pochvalný komentář, ale o to víc deprimuje, když fotka projde "bez povšimnutí", tedy bez reakce. To člověk neví, jestli je špatně téma, jestli zvoral provedení nebo kde je zakopaný pes. Myslím, že nikdo nikoho kamenovat nebude za kritiku, která je věcná a pokud se někomu nelíbí, že se poukáže na chybu, ať prostě nepublikuje a nebo pod fotku napíše, že o komentáře nestojí. Takže velmi prosím všechny - komentujte. Je to pomocná ruka a já za svou osobu mohu říci, že za ni budu opravdu vděčná! Není to o tom, že by člověk slepě bral všecko, co mu pod fotkou přistane, ale je to námět na přemýšlení, proč to někdo vnímá jinak a co ta fotka vlastně říká nejen autorovi. Pro mě to je velmi cenná zpětná vazba, zda se mi povedlo vyjádřit to, co jsem chtěla...

zdenda77

5.11.2013 13:19

Ono to není jen o tom líbí-nelíbí, ale jak se dopracovat k takovým výsledkům. A ikdyž se přiblížit těm nejlepším, třeba nemá 16t na Photoshop... Mohly by se tu (blog, fórum) objevit i návody a úpravy v freeware programech nebo dostupnějších, určitě jsou tu lidé, kteří to dělají pro radost... Docela se mi tenkrát líbilo pojetí té soutěže o dvd, kde každej představil své úpravy.

Jan Bainar

5.11.2013 19:11

Komentáře

Nakousli jste zajímavé téma. O webových galeriích by se dalo napsat leccos. Já měl štěstí, že v době, kdy jsem s focením začínal, bylo naprosto běžné hodnotit a komentovat všechny vložené fotografie. Dnes mají uživatelé těchto serverů asi méně času nebo chuti (nevím) a prostě komentují méně. Mě v začátcích hodně pomohlo to, že jsem prostřednictvím ICQ zkontaktoval několik fotografů ze svého okolí, k jejichž fotografiím jsem vzhlížel. Pokaždé, když jsem nafotil něco nového, tak jsem po nich chtěl zpětnou vazbu. Takže to zkuste třeba přes facebook a uvidíte. Dalším z důvodů proč u vaších fotografií chybějí komentáře může být ten, že vaše fotografie jednoduše nedosahují určitých základních kvalit. Je na nich vše špatně, když to přeženu. Nic si z toho ale nedělejte, protože v začátcích měl takové fotky úplně každý. Já osobně, když takové snímky vidím, tak buď nekomentuju, protože by to bylo na dlouho nebo napíšu, aby si autor koupil knihu o základech fotografování (což může někomu připadat arogantní). Nicméně je to nejlepší rada v daný moment. Posledním důvodem proč o vaše snímky nikdo nezavadí může být to, že jste prostě geniální. Předběhli jste dobu a vývoj. V historii umění se to stalo už mnohokrát. Impresionisté byli z počátku nepochopeni, Henri Matisse s Pablem Picassem taky a vlastně úplně každý malíř, o kterém se dneska učí :-). Takže hlavu vzhůru a z vesela foťte dál!

Adam Mojžíšek

5.11.2013 20:46

Honzo, parádní článek, snad to pomůže lidem odrazit se k pořádnému focení :) snad jen bych dodal že nesmí byt líni a vypadnout na východ slunce nebo západ :) ale to bude asi v dalším díle :)Diskuze je tu zajímavá ... Doome ono ale co by lidi čekali? dneska klikneš na galerku někde a 90 procent vyfotí vrbu za barákem stokrát jinak. Fotek je všude čím dál tím víc, tím jak jsou zrcadlovky levnější a kvalitnější tak fotí každý druhý. Nejraději dávám fotky na photoextract a sem tam se snažím si prohlídnout galerku a něco někde napsat a to jen kde mně něco zaujme pač jinak bych by to mohla být druhá práce vše komentovat :) Všem dobré světlo a hlavní je si to focení užívat :)

Martin

5.11.2013 21:03

co by jsem chtěl? poukazuju na zjevnou disproporci mezi bodem 5, kdy autor pobízí obecenstvo, aby někde publikovalo kvlůli zpětné vazbě, a realitou, kdy je ta zpětná vazba docela strohá ne-li nulová.

Filip Hloušek

6.11.2013 09:51

Děkuji za super článek, já jsem konkrétně člověk, který bojuje se svojí neschopností, kterou často svaluji na používanou fototechniku =). Nicméně ohledně fotogalerie, přiznám se, že chodím na konkurenční portál, kde je u každé fotky zobrazen EXIF a použitá fototechnika včetně filtrů a stativů. Osobně lze pak rychle odvodit kde se stala chyba a nebo "majstrštik". A na závěr musím souhlasit s názorem, že v dnešní době jsou servery přehlceny a není mnohdy v moci správců galerie vše hodnotit, tak aby bylo hodnocení adekvátní a kontruktivní...

Anonym

6.11.2013 13:27

pro d007

Taky jsem pro více komunikativnosti a také jsem bržděn pocitem, že kritizovat bych měl především u sebe a ne u jiných :) Vložil jsem vábničku :) P.S.: Krásné malé koťátko zařvalo! :)

blueberry

6.11.2013 15:36

pro Kankrla

Ono nejde o kritiku - jde o vyjádření názoru na fotku, protože je cenné vědět, ja ta fotka působí na ostatní. Já se taky necítím na to, abych říkala, že to je špatně a tohle naopak dobře, ale mohu napsat, že na mě třeba ta větev působí špatně, protože je moc vlevo a podobně... to si myslím, že umí každý ;-) Jde o to, svůj názor prezentovat...

Jan Bainar

6.11.2013 17:09

Nenechte se rozhodit

Nenechte se klimatem v galeriích rozhodit. Co se týče zpětné vazby, nejvíc se mi líbí asi právě fotorádce. Komentářů je zde sice málo (do 10) u všech ale jejich autoři chvíli přemýšleli a dali tomu nějaký čas, což mi připadá velmi cenné. Pro inspiraci doporučuji fotky dávat na 500px.com, počítejte ale s tím, že většina snímků zůstane bez povšimnutí. Photoserver je fajn na kvantitu, dá se z počtu bodů v rámci více fotek v portfoliu odhadnout, jestli je nebo není úspěšná u širšího publika. Photoextract je taky fajn. Ale jak říkám, nepřeceňujte to a zaměřte se třeba na zbylé 4 tipy napsané výše. Příští týden přidám druhý díl článku, který bude hlavně o tom, jak fotit jinak a tedy kreativně.

Martin

6.11.2013 17:32

já bych u těch komentářů ještě s dovolením zůstal, protože kvalitní zpětná vazba od ostatních je podle mého násoru docela důležitá, člověk má tendence sám sebe hodnotit neobjektivně... stanovili jsme si úspěšně evidentní základní premisu - pokud má snímek nízké hodnocení nebo ho lidi z nějakého důvodu ignorují, znamená to, že je v něm něco špatně. a ted se dostáváme k jádru pudla. autor by určitě rád věděl, co KONKRÉTNĚ je na jeho výtvoru špatně. jestli je to kompozice, technické zpracování, volba tématu, postprocessing nebo něco jiného. a to se ze suchého bodování čísly nebo taktního mlčení odhaduje špatně. bohužel málokdo disponujeme křišťálovou koulí, abychom si uměli extrapolovat důvod absence názorů publika... takže ano, článek má pravdu ve všech svých bodech, ale jen málokdo je tak dobrý samorost, aby se ke kvalitním výsledkům vypracoval sám. obávám se, že jenom pozorovat a eventuelně si číst teorii v hromadě článků není dostačující, protože jak jsem napsal, sami na sebe nevidíme tak dobře, abychom si uměli udělat objektivní názor. k tomu je ideální vidět názory druhých, zamyslet se nad nimi a udělat si z nich svoje vlastní závěry, které pak zapracujeme do svého vlastního focení.

vverosta

6.11.2013 19:04

ad doom007:

Máťo, trochu se mi zdá, že tzv. moc tlačíš na pilu, fotky a focení nejsou zase až tak exaktní disciplína, kde by se dalo říct: tady máš tohle a tohle špatně, když to vylepšíš, tak .... je to asi jako s holkama, některá se ti prostě líbí ani neviš proč a nezkoumáš, zda její proporce či poporce jsou zrovna ve zlatým řezu nebo v čem. Tzv. úspěšné fotky jsou (podle mně) takové, které hlavně dokáží vzbudit příjemné emoce diváka, jsou něčím zajímavé, ukazují neobvyklé nebo neznámé věci, či známé věci z nového pohledu. Objektivy, rozlišení, clona, atd, jsou tady naprosto buřt. A fotograf se myslím musí vybavit mj. i pokorou a trpělivostí a prostě čekat, hledat, kdy a zda se mu něco tak říkajíc urodí. A článek chválím, jde dost na dřeň!!

Václav

6.11.2013 21:02

Super článek

Komentáře jsem nečetl, ale článek v super-rychlovce jo... Honzo pěkný. Zvlášť se ztotožňuji s tím druhým odstavcem :o)

Phoenixcqcq

7.11.2013 08:58

S bodem 2 mám problém...

Je to trochu neohrabaně napsané. A proto si neodpustím drobnou kritiku.Co mi vadí je věta: "Pravda je taková, že v žádném z uvedených příkladů fotografie lepší nebudou." To je ale demagogie. Když si koupím lepší objektiv, fotky lepší prostě BUDOU. Když si koupím externí blesk fotky lepší zase BUDOU. Mě trochu mrzí, když vidím seriózní články plácat tyto nepravdy, každý ví, že to tak je, ale všichni píšou, jako by na technice vůbec nezáleželo. Přitom by stačilo napsat to jinak, a to tak, že fotky sice lepší budou, ale to budou i tak, začne-li fotograf zlepšovat sám sebe a přemýšlet. Ale zdůrazňovat to, že technika je zbytečná, je prostě blbost, nezlobte se na mne :(

Tomáš

7.11.2013 09:08

Už nějakou dobu pořádám kurzy pro focení s externím bleskem a věřte mi, že 99% lidí, kteří si ext. blesk koupí, mít lepší fotky nebudou. Naopak budou je mít horší, protože blesk nebudou umět použít. S tím objektivem je to sporné. V dnešní době vidím na ulicích tucty lidí, kterým visí na krku D4, 5DIII s objektivy dohromady za sto tisíc a fotí s tím do malého jpegu na automat a ani pořádně neví, kam třeba ostří. Samozřejmě určitá skupina lidí bude mít fotky lepší, když si koupí nový objektiv, ale mám obavu, že větší bude skupina těch, kteří potenciál nového objektivu nebudou umět využít. Už jsem i zažil osobně dotaz, kde se s tím pevným objektivem zoomuje...

Filip Hloušek

7.11.2013 09:52

ad Tomáš Dolejší

To mě připomíná mého kamaráda, který mě na focení tak trochu přivedl do nedávna fotil na automat (než jsem ho přesvědčil alespoň na poloautomat. réžimy) Nicméně onen kamarád fotí s Nikonem D300s + NIKON 17-55/2,8 (aj.) + Nikon SB-B910 jinak řečeno výbava bez mála za 80tis. a chce přejít na FF D3x =) Jinak by mě zajímalo jak dlouho ostatním trvalo se vyprofilovat na určitý žánr/styl pokud jste již rovnou nevěděli?

Martin

7.11.2013 09:57

s tou technikou je to trochu sporné. technika je samozřejmě důležitá, protože mobilem se snímek srovnatelný se zrcadlovkou dá udělat hodně těžko. na druhé straně, jak padlo níž, jsou lidi, kteří si nakoupí techniku za desítky tisíc a stejně mají výsledky celkem tristní a naopak člověk, který používá starou zrcadlovku z roku raz dva má výsledky naprosto luxusní. bylo, je a bude to hlavně o člověku, který tu techniku ovládá. takže ano, pokud člověk ví, proč si kupuje ten který kousek zařízení, pak ho ten nákup posune. ale pokud si matla, který neumí pořádně zacházet s APS-C zrcadlovkou, pořídí FF tělo, aby mohl machrovat, stejně to bude pořád stejný matla, protože FF tělo za něj nevyřeší lidský faktor. k technice by dle mého názoru měl člověk postupně dorůst. technika je důležitá pomůcka, ale je to jenom pomůcka, takže by se neměla přeceňovat.

Petr Peterka

7.11.2013 13:42

Pěkný článek :-)..osobně mi přijde jako nejdůležitější část 3. :-)

Phoenixcqcq

7.11.2013 15:40

Re: Tomáš Dolejší

Ano, s tím už bych souhlasil. Chtěl jsem se jen ozvat, protože ten 2. bod mi opravdu nepřišel správně napsaný. Je to tak, jak napsal doom007, že člověk musí vědět proč co kupuje, aby ho to posunulo. Pokud si někdo koupí výbavu za půl mega, jen proto aby měl to nejlepší, a dál už nic neřeší, tak je to špatně a neudělá s tím nic moc extra. Každému, kdo začíná a má jen setový objektiv bych doporučil např. 35mm 1.8. nebo nějaký pevný ekvivalent s dobrou světelností. Je to velice levná záležitost a člověk se naučí hledat kompozici, zjistí, k čemu ta clona vlastně je, ale hlavně chodit a přemýšlet u toho. Není snad nic horšího než líný fotograf, co stojí na jednom místě s nějakým megazoomem, napráská 1000 snímků na automat rovnou do jpg a pak to doma ani nepromaže. Horší už jsou snad jen turisti, co vše fotí tabletem :-/ To se mi vaří krev...

Jiří Kolena

7.11.2013 16:53

tablet?

Na focení tabletem nedám dopustit!!! Neznam moc komičtějších pohledů než na turistu fotícího tabletem. Možná se to časem okouká stejně jako lidi fotící noční město kompaktem s bleskem, ale zatim mi to vždycky spolehlivě cuká koutky:)

Martin

7.11.2013 20:12

jo, na lidi fotící tabletem mi nešahejte, jsou fotogeničtí :) - ideální jsou asiati, kterým na krku visí zrcadlo, ale stejně fotí placičkou (https://picasaweb.google.com/lh/photo/71v_4kvWPl5WnF5inVDcQdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink - vím, roste mu strom z hlavy)

František Zemek ASČF

8.11.2013 00:41

Ano, velká výbava ....

Ano, velká výbava je na zlost, je toho moc, je to těžké, je to drahé ))))) Už čtrnáct dní koukám na kabelu a nechce se mi těch 14kilo nahodit na rameno a jít ..... Vím, že když to osekám, vemu jenom něco, tak akorát jak na zlost mi to co nemám bude chybět ;-) Joooo, když měl člověk Zenita s jedním objektivem )))))

papa

10.11.2013 09:11

rád bych tady zmínil dvě věci: jednak co se týče kritiky a zpětné vazby, tak i když zde chodím rád číst články, tak minimálně navštěvuji galerii - většině lidí tady totiž ta zpětná vazba chybí a na galerii je to znát - buď se tady všichni kamarádsky plácají po zádech i u průměrných fotek, nebo jsou fotky podprůměrné obecně - na jiných stránkách, kde jsou na sebe fotografové "přísnější" je to poznat právě na galerii. co se týče techniky - od určité úrovně se už neprojeví technika, ale fotit mobilem asi nikdy žádný zázrak nebude...spíše je to o tom, že i když většina lidí má své vzory nebo spíše cíl jak by to mělo vypadat, tak je líná se učit nové postupy nebo prostě si jen přivstat, úprava fotografií v počítači je pro ně sprosté slovo, zaplatit si třeba jen za lightroom se jim nechce, sami na sebe nejsou nároční a nevymáčkou z technikym, kterou vlastní 100%("já na to doma nemám podmínky, on je ten člověk profík s profi výbavou aj" ). toť za mě, jen doufám že jsem nikoho neurazil, spíše jsem chtěl svým způsobem reagovat ně některé komentáře tady

Martin

10.11.2013 19:32

@papa

máte ideální možnost tu zpětnou vazbu a přátelské plácání po zádech uvést na pravou míru. každý hlas, který může ostatním pomoci v jejich vývoji, určitě oceníme. neberte to jako ironii, myslím to vážně. začněte navštěvovat galerii častěji a rozdělte se o názory.

Petr Šigut

10.11.2013 20:03

Papa, tohle je nabídka která se neodmítá.

blueberry

15.11.2013 09:38

@ papa

Tak čekám, jestli nám tedy poradíte, co dělat lépe - z Vašeho příspěvku jsem měla dojem, že jste o několik úrovní nad přispívateli galerie, ale komentáře se jaksi neobjevují... no ono je asi jednodušší dávat rádobychytré, ale nic neříkající příspěvky zde, než jít s kůží na trh konkrétně, co?

Martin

15.11.2013 09:46

Hus, simtě... chodit s kůží na trh nebo něco komentovat veřejně se dneska nenosí. kdes na tom byla, publikovat něco tak ohavného jako je vlastní násor :). sestimsmiř.

Romanesko

21.11.2013 19:31

Romanesko

Myslim,ze je každého věc na co foti.Komu vyhovuje tablet a mobil at tak cini.Fotim na Nikon D7100 objektiv Nikkor 16-85 F3,5.Myslim,ze vybava nadprumerna.Ale chci rici,ze když clovek neumi fotit,ci nemá cit pro barvy,ostrost,prostorovou predstavivost a podobne,tak mu nepomuze ani optika za pul mega.Horolezec Roman

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Jak fotit, když venku mrzne

V návodu k fotoaparátu se dočtete, že je možno fotoaparát používat do teploty 0°C. Ale v mrazu se přesto běžně fotí. Kde je tedy…

1.1.2022

JaroslavJay

Fujifilm CLASSIC Neg. na starších foťácích Fuji

Pokud fotíte do RAF a používáte pro úpravu Capture One, zde je poměrně snadný trik jak využít nejnovější filmové simulace i na…

5.1.2021

Michal Kroupa

Krajinářská fotografie - rok 2020

Máme za sebou trošku zvláštní rok, tak se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících…

3.1.2021

Michal Balada

Dvojí polarizační filtr aneb využití efektů

Určitě každý známe označení CPL tedy cirkulární polarizační filtr. Každý, kdo tento filtr zná ví také jaký efekt vytváří.…

14.11.2020

Lukáš

Měření expozice: kdy a proč chybuje? Jak na ideální expozici?

Ve fotoaparátu vestavěné měření expozice je velmi užitečné, avšak ne 100% spolehlivé. V jakých případech je potřeba expozimetr…

2.5.2020

Tomáš

Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019

Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.

16.9.2019

Michal Balada