Brand

Recenze: Fujinon XC 16-50mm f/3.5-5.6 OIS II

Předmětem dnešní recenze je základní objektiv pro systém Fuji X. Na podrobné specifikace se podívejte v našem katalogu.

Zpracování, autofokus

Objektiv jsme k testování dostali v setu se systémovým kompaktem Fujifilm X-A2, jehož recenzi si můžete prohlédnout zde. S tímto kompaktem objektiv tvoří příjemný lehký celek, se kterým se docela dobře pracuje. Hmotnost objektivu je 195 g.

Podívejme se na fotografie objektivu
IMGP0970.jpg
IMGP0971.jpg
IMGP0972.jpg
IMGP0973.jpg
IMGP0977.jpg

Bajonet je plastový. Nasazování na tělo je bez problémů, díly na sebe lícují přesně. Zadní čočka je dost blízko k okraji, takže si při výměně dávejte pozor, abyste na ni nesáhli a nezašpinili si ji. Mi se to jednou stalo a pak jsem leštil :).

Objektiv nemá krom zoomového a ostřicího kroužku žádné ovládací prvky ani přepínače. AF/MF a stabilizace se ovládají v menu fotoaparátu.

Chod zoomového kroužku je krásně hladký a kroužek při otáčení klade přiměřený odpor. Ideální pro točení videa.

Ostřicí kroužek má rovněž hladký chod. Při otáčení ucítíte velice jemné „polohy“ ostřicího motorku. Vazba je elektronická, kroužek nemá žádné dorazy. To vám může trochu zkomplikovat ostření na „nekonečno“ v noci. Shift focus neboli doostření po zaostření autofokusem nebyl u modelu X-A2 podporován, takže při zapnutém autofokusu můžete kroužkem točit, jak chcete. Ruční ostření se mi líbilo, má „víc rychlostí“ – při pomalém otáčení se zaostření mění pomalu, při rychlejším cuknutí zaostření poskočí o větší kus. Ruční ostření je jednoduché a zaostřit se dá dost precizně.

Objektiv je vybaven tichým ostřicím motorem, takže při točení videa nebudete slyšet žádné pazvuky.

Rychlost ostření byla spíše pomalejší, ale to může být dáno rychlostí těla X-A2, které není vybaveno fázovými detektory na čipu a ostří jen pomocí detekce kontrastu, což je metoda dost pomalá.

S objektivem jsem dostal přední kytku o průměru 58 mm, zadní krytku a sluneční clonu, která se nasazuje na bajonet v přední části. Při nasazené krytce objektivu je manipulace se sluneční clonou obtížnější, krytka mírně zasahuje do prostoru bajonetu. Doporučuji proto krytku objektivu nejdřív sundat. Se sluneční clonou zacházejte opatrněji, povrchová úprava je náchylná na poškrábání. Mně se při testu povedlo jemně poškrábat spodní stranu, přestože jsem byl na přístroj opatrný a nepokládal jsem ho na žádné kameny nebo zídky.

Stabilizace je optická, její účinky jsem nezkoumal.

Dílenské zpracování považuji za velice dobré. Nezpozoroval jsem žádné výrazné vůle, žádné hrkání, žádné špatně lícující prvky.

Průběh světelnosti, ostřicí vzdálenosti, makro schopnosti

Světelnost je průměrná – máme před sebou klasický setový objektiv 3,5 – 5,6. Zaujalo mě, že při zoomování světelnost narůstá průběžně po desetinách EV, nikoliv skokově, jak je zvykem u jiných fotoaparátů.
svetelnost1650.PNG

U ostřicích vzdáleností pozor. Výrobce tvrdí, že objektiv ostří od 15 cm, ale jde o hodnotu na nejširším ohnisku 16 mm. Jakmile si přizoomujete, abyste si líp oddělili motiv od pozadí, ostřicí vzdálenost prudce naroste. Na nějaké velké makro to není. V galerii testovacích snímků níže se můžete podívat na detaily, které jsem tímto objektivem nafotil. Pokud se chcete věnovat fotografování detailů, kytiček a broučků, pořiďte si makro kroužky pro systém X nebo si dokupte makro objektiv.

Ostrvzd1650.PNG

Obrazová kvalita, zoom. Galerie testovacích snímků

Ostrost objektivu je v rámci třídy základních skel slušná. Výsledky ale dost kazilo tělo X-A2 agresivním odšumováním, které rozpatlávalo detaily kresby. V galerii testovacích snímků vám nabídnu neupravené JPEGy přímo z těla a na konci kapitoly pak odkaz na stažení několika RAWů, které o ostrosti kresby poví daleko víc.

Proti běžným setovým objektivům, jejichž ohnisková vzdálenost začíná na 18 mm, nabízí tento objektiv o 2 mm širší ohnisko, což je příjemné – můžete bez skládání panoramat fotit větší celky. Ohniskový rozsah končí na 50 mm, což je proti jiným setovým objektivům nižší hodnota. Podle mého názoru těch 5 mm nehraje tak velkou roli – ohniskový rozsah osobně hodnotím hlavně díky 16 mm na širším konci jako dobrý.

Clona má 7 lamel. Bokeh objektivu je celkem solidní. Pozadí sice nerozmaže tak dobře jako pevný objektiv se stejnou clonou, ale na zoomový objektiv jde o dobrý výsledek.

Barevnou vadu jsem nezaznamenal, přestože jsem se snažil dostat do záběru různé kontrastní hrany v protisvětle. V JPEGu ji přístroj určitě odstraňuje, ale ani v RAWu jsem si chromatické vady nevšiml.

Náchylnost na odlesky jsem nezaznamenal. Zkoušel jsem různé focení v protisvětle, bez výsledků. V tomto směru jsem rovněž spokojený.
Další testovací snímky najdete u recenze těla.

DSCF0469.JPG DSCF0575.JPG
Na prvním obrázku můžete posoudit bokeh. Na druhém obrázku zkuste najít barevnou vadu. Já jsem žádnou nenašel.

DSCF0590.JPG DSCF0615.JPG
Se složitějším pozadím se bokeh zhoršuje, ale na zoomový seťák to pořád není úplně mizerné. Na druhém obrázku můžete posoudit celoplošnou ostrost. Řekl bych, že je to celkem dobré, za mírnou neostrost podle mého názoru může odšumování těla.

DSCF0628.JPG DSCF0636.JPG
Protisvětlo objektiv zvládá celkem solidně. Malý odlesk se dá odretušovat nebo šikovně schovat.

DSCF0651.JPG DSCF0652.JPG
Nejkratší a nejdelší ohnisko objektivu. Úhel záběru je příjemně široký. Objektiv hezky reprodukuje západové světlo.

DSCF0659.JPG DSCF0667.JPG
Dva snímky na test zachování detailů.

DSCF0668.JPG DSCF0669.JPG
Kresba na dlouhém a širokém ohnisku.

DSCF0672.JPG 

DSCF0685.JPG DSCF0686.JPG

DSCF0695.JPG DSCF0699.JPG
Svatováclavský Dóm do běžného seťáku nedostanete :)

DSCF0703.JPG

DSCF0706.JPG DSCF0710.JPG 

 DSCF0712.JPG DSCF0714.JPG
Snímky z galerie Lomená ukážou zachování jemných detailů graffiti.

DSCF0727.JPG DSCF0728.JPG
A skončíme olomouckým orlojem a jeho mozaikou.

Na MEGA jsem vám opět nahrál pár vzorových RAWů, u kterých můžete posoudit kresbu bez vlivu odšumování.

 

Závěr.

Krátce jsme si představili základní objektiv Fujifilm Fujinon XC 16-50 mm f/3.5-5.6 OIS II. Podívejme se v bodech na klady a zápory:

Klady:
+ ohniskový rozsah začínající na 16 mm
+ tichý autofokus
+ dílenské zpracování
+ příjemný chod ovládacích kroužků

Zápory:
- nemá quick shift
- nemá přepínání AF/MF
- elektronická vazba ostření neumožní zaostřit na nekonečno a nemáte k dispozici stupnici zaostření

Ohlídejte si:
* obrazovou kvalitu s tělem X-A2
* netuším, jak rychle tento objektiv ostří s jiným tělem
* makro schopnosti

Objektiv se mi líbil. Obrazová kvalita (v RAWu) mi přišla slušná, ovládání dobré, dílenské zpracování také, hmotnost rovněž. Inženýři si dali záležet a svět spatřil povedený setový objektiv.

Diskuse

Nikdo zatím nenapsal žádný komentář. Buďte první!
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Recenze a testy

Všechny články kategorie

Recenze Fujifilm GFX 50s: postřehy z praxe

Fujifilm GFX 50s je digitální středoformát od Fujifilmu, který na trhu už nějaký ten pátek je. I přesto si ale zachovává výrazné…

8.9.2020

Tomáš

Fujifilm 35mm f/1.4 R - recenze

Téměř před rokem jsem od své milované rodiny dostal darem k dokončení doktorského studia snad nejklasičtější objektiv od…

11.1.2020

Michal Kroupa

Rode Stereo VideoMic X - recenze

Rode Stereo VideoMic X představuje pár kondenzorových mikrofonů v konfiguraci XY. Jedná se o profesionální řadu od australské…

4.1.2020

Michal Kroupa

Lucerna - nejlepší přítel fotografa hor

Chtěli jste večerní nebo dokonce noční fotografie hor oživit o lidský element, ale lidská postava nebyla v noční scenérii téměř…

13.5.2019

Václav

Recenze ND filtrů VFFOTO

Cestou na Faerské ostrovy jsem si do batohu sbalil několik šedých filtrů od VFFOTO. Konkrétně se jednalo o  ND64x Gold series,…

10.12.2018

Michal Kroupa

Recenze fotobatohu MANFROTTO Windsor

V následujícím krátkém článku vám shrnu dojmy z aktivního používání batohu na Faerských ostrovech.

25.8.2018

Michal Kroupa