Brand

Jak fotografovat bez úprav

V dnešní době je naprosto normální upravovat své fotky. Vyhladíme vrásky, vylepšíme barvy, odmažeme rušivé prvky na pozadí a třeba i vyměníme oblohu. To vše je možné, ale rozhodně ne nutné. V dnešním článku se budeme věnovat tématu - jak fotit, aby naše snímky nepotřebovaly extenzivní úpravy. Ne ani tak proto, že bychom úpravy zavrhovali, jako spíš proto, aby naše fotky byly co nejlepší už z fotoaparátu. Čímž si ušetříme spoustu práce i starostí a naše fotky budou lepší než kdy jindy.

fotime-bez-uprav.jpg 

Existují různé fotografické přístupy. Jedni tvrdí, že jakkoliv upravená fotografie již není fotografií. Tento puritánský přístup hlásá, že úpravy jsou fuj a jedinou správnou cestou je své fotky neupravovat. Pak tu máme druhý tábor fotografů, kde všichni tráví dlouhé hodiny u Photoshopu, když například skládají deset fotek do jedné, nahrazují pozadí, retušují a vytváří leckdy zcela nové dílo. Pro ně jsou fotografie jen zdrojovým materiálem k další tvorbě.

Osobně mi nepřísluší jakkoliv soudit nebo hodnotit, co je správné. A ani to není cílem tohoto článku. Pokud mi čtenář dovolí alespoň malý projev subjektivní názoru, tak si myslím, že většina fotografů je někde mezi. Jak se říká, zlatá střední cesta. A táboru puritánů bych vzkázal - ony se snad analogové fotografie v temné komoře neupravovaly? :) Ale nechme toho.

Cílem tohoto článku je poskytnout čtenáři celou řadu praktických tipů a rad. A to takových, které pomohou minimalizovat následné potřebné úpravy. Známe to všichni - focená scéna není ideální, ale přesto si to chceme vyfotit a už v hlavě si říkáme "to doladím při úpravách". A leckdy už s tím i při focení počítáme. Přiznám se, že se mi to také stává. Ale mohu vám říci zcela zodpovědně a snad i moudře - nejlepší fotky byly takové, které jsem otevřel v Lightroomu a zjistil jsem, že dalšími úpravami už je nevylepšuji, ba naopak jim ubližuji. Někdy se to prostě podaří a vy zjistíte, že už není co upravovat. A účelem tohoto článku je pomoci čtenářovi dosáhnout tohoto velmi povznášejícího zjištění :)

Rozhodně to není kompletní výčet nebo zaručený postup na úspěch. Každý zkušenější fotograf ví, že nic takového ve fotografii neexistuje, neboť co člověk, to jiný přístup. Nicméně věřím, že to poslouží alespoň jako taková "berlička" při stoupání na další pomyslný vývojový schůdek, na který si každý fotograf musí vystoupit sám.

Ořezáváme už při focení

Nemám na mysli ani tak ořezávat tužku, jako fotografovaný obraz. Není nic jednoduššího, než se zamyslet nad tím, co všechno je pro mou fotku podstatné - a vše ostatní z ní už při focení vynechat. Neříkejme si tedy "to oříznu v počítači", ale udělejme fotku tak, aby již žádný ořez nebyl potřeba.

Tip: Často pomůže jít k hlavnímu motivu blíže, hlavní motiv zvýraznit a vše nepodstatné z fotky vynechat. tak například fotíme-li svou manželku na dovolené, budeme komponovat hlavně na manželku. A že je na pozadí luxusní restaurace, venkovní bazén s přelivem a v dáli nasvícený zámek? Takové záběry si uděláme třeba telefonem, ať je můžeme hned sdílet na "chlubítku". Ale rozumný fotograf ten všechen "balast" na pozadí (ano balast!) z fotky vynechá a zabere do snímku hlavně manželku. Vše ostatní lze vyfotit buď samostatně nebo vše dohromady "naširoko" na památku, kde jsme byli. Ale musíme se rozmyslet, co fotíme.

 A také se snažíme zvolit perspektivu, při které nebude potřeba později z pozadí odmazávat popelnice, reklamní poutače, odpadky a podobné nepěkné věci. Prostě počítáme s tím, že retušovat nebo klonovat nebudeme.

Vnímáme, respektujeme a případně upravujeme světlo

K nadpisu výše bych nejraději přidal asi tak deset vykřičníků.  A to proto, že moudrý fotograf ví, že světlo je pro fotku jeden z nejdůležitějších faktorů. Dokonce bych řekl, že světlo je to nejpodstatnější pro dobrou fotografii. Výjimka, která potvrzuje pravidlo, je snad jen fotografie reportážní, kde jde zejména o obsah.

V praxi se vyplatí počítat s tím, že už nebudeme dodatečně fotku lokálně zesvětlovat nebo ztmavovat. Takže když nám přijde, že focený člověk má nějak moc tmavý obličej a pozadí je příliš zářivé, raději zkusíme jiné místo, jiné světlo, jinou kompozici...  Nebo například fotíme-li krajinu, nebudeme kalkulovat s tím, že pak oblohu dobarvíme a "vyrobíme" západ slunce. Prostě si na ten západ počkáme. To úzce souvisí s plánováním, kterému v tomto článku věnuji také samostatný odstavec ke konci článku.

Ovšem pozor - světlo nemusíme pouze respektovat, ale my si jej můžeme už při focení upravit. Jak? Tak například odraznou deskou (ať už odrazem nebo difuzí) nebo externím bleskem / led světlem... Stejně tak v ateliéru si vše nasvítíme tak, aby to bylo ideální a nebylo potřeba lokálních úprav jasu.

Správně exponujeme

Tohle je trochu tvrdý oříšek, zejména při focení vysoce kontrastních scén. Typicky tmavá skála na popředí a bílá "vyblitá" obloha je něco, co téměř nelze jedním záběrem pojmout. Buď bude jedno přeexponované nebo druhé podexponované. Pak je na zamyšlenou, zda-li takový záběr nezkusit z jiné perspektivy nebo jiného světla. Všechno jde, jenom se musí chtít a mít k tomu prostor. Takže chceme-li se vyhnout extenzivním záchranám přepalů a prosvětlování stínů (což mimochodem do fotky přináší šum viz tento článek o expozici na světla / stíny), snažíme se exponovat tak,aby na fotce nebyly v histogramu extrémy vlevo ani vpravo. Jak pracovat s expozicí jsem vysvětlil již v tomto článku.

Pokud fotíme příliš kontrastní scénu, exponujeme vždy na hlavní objekt ve fotografii. Navíc si lze vypomoci jinou kompozicí, perspektivou a třeba i přechodovým filtrem.

Právě přechodový filtr pomůže ztmavit vybranou část fotky - nejčastěji oblohu, takže není potřeba ji např. v Lightroomu později zachraňovat. Podobné je to s filtrem polarizačním, který umí odstranit odlesky, dodá příjemné barvy a dokáže ztmavit modrou oblohu. Prostě leckdy nahradí potřebné úpravy v počítači. Už jsme vícekrát testovali cenově dostupné a přitom kvalitní filtry VF FOTO, např. v tomto článku o přechodových ND filtrech a také v této recenzi polarizačního filtru.

Když už je řeč o správné délce expozice, nelze zapomenout i na dlouhé expozice. Rozmazané vodopády, řeky, hladiny moří i jezer a k tomu všemu ještě kouzelné šmouhy na obloze? To vše je dílem dlouhé expozice. Konkrétněji řečeno se takové záběry fotí ze stativu a s nasazeným silným ND filtrem (opět přidávám odkaz na recenzi ND filtru).

Nezapomínejme na vyvážení bílé

Chceme-li mít fotku už z fotoaparátu dobře vypadající, je potřeba myslet i na vyvážení bílé. Ať už použijeme předpřipravené režimy a nebo vyvážení ve stupních Kelvina, nastavíme hodnotu tak, aby se nám na displeji fotoaparátu fotka barevně líbila. Nejde vždy o laboratorně precizní vyvážení (to se používá třeba za pomoci šedivé destičky v ateliéru); leckdy je důležitější umělecký záměr fotografa.

Zde se samozřejmě dostáváme do rozporu s fotografováním do RAWu, kdy vyvážení bílé není potřeba vůbec řešit. Ano, to je pravda. Nicméně neuškodí mít fotku i při focení do RAWu dobře barevně vyváženou.

Požadovaná ostrost, míra šumu, vinětace

O ostrosti fotografií a jejím ovlivňování jsem nedávno publikoval samostatný článek: https://www.fotoradce.cz/jak-na-problemy-s-neostrosti-fotografii  Ve zkratce řečeno - jde o to hlídat si ostrost z hlediska kvality kresby objektivu, správného zaostření a pohybového rozmazání. Více v článku, na který odkazuji.

Míru šumu ve fotografiích ovlivníme samozřejmě citlivostí ISO. Tu se musíme snažit udržet na nižších hodnotách (obvykle do ISO 800 až 1600 dle fotoaparátu). Také pozor na podexpozice (viz odstavec o ideální expozici výše), protože při zesvětlování podexpozic "vytahujeme" ze stínů i šum.

Někdo má rád, když fotky vinětují, jiný zase naopak. Vinětaci můžeme regulovat dokonce už při fotografování, a to nastavením clonového čísla objektivu. U všech objektivů platí, že na nejnižší hodnoty clonového čísla vinětují víc, než na hodnoty vyšší. Takže chceme-li se vinětaci vyhnout, musíme lehce zaclonit. A naopak.

Kontrast, sytost, barvy, doostření, převod do odstínů šedi...

Snad všechny dnešní digitální fotoaparáty umožňují nastavit celou řadu dodatečných parametrů, které ovlivní výsledný vzhled fotky. Je to zejména hladina kontrastu, saturace barev i jejich posun, doostření a také odšumění. Pokud tedy víte, že vám nějaké konkrétní nastavení vyhovuje, použijte jej.

Jedním dechem ale dodávám, že zde se opět dostáváme do lehkého rozporu při focení do RAWu. Výsledný RAW totiž výše uvedené nastavení vůbec neovlivní. To bude mít vliv pouze na náhled fotografie, který si fotoaparát pro účely prohlížení vytváří.

Podobné je to i s černobílým režimem. Fotoaparáty umí fotit přímo v odstínech šedi, takže nám umí ušetřit práci pro následných úpravách. Pravdou ale je, že tyto vestavěné převody nebývají tou nejlepší cestou a kvalitnější převod nám nabídne téměř jakýkoliv pokročilý editor fotografií. Takže osobně bych doporučil jít cestou RAWu, který poté velmi snadno převedu do odstínů šedi například v Lightroomu. A ještě mi zbude nedotčený barevný originál pro případnou další práci.

Plánujeme a přemýšlíme

Bavíme se tu o všech možných detailech a přitom ještě nebyla řeč o žádném plánování. A to je chyba. Plánování a přemýšlení o tom, jak bychom mohli / chtěli danou fotku pořídit, je naprosto zásadním kritériem "úspěchu". Ano občas se podaří bezmyšlenkovitě cvaknout povedenou momentku, která je dílem okamžiku. Pak jsou ale naopak celé plejády fotografických témat, které se bez naplánování neobejdou. Prostě nemůžete přijít a udělat cvak. To platí pro krajinu, produkty, portréty, akt a mnoho dalšího. Například o plánování krajinářské fotografie zde vyšel samostatný článek.

Pokud je k tomu prostor, je někdy mnohem lepší se na chvíli zastavit a zamyslet se nad tím:

  1. co vlastně chci vyfotit, jaký je můj ideální cíl,
  2. promyslet možné varianty a způsoby, jak onoho cíle lze dosáhnout (zde doporučuji mít hlavu otevřenou opravdu všem myšlenkám a nebát se i nevšedních myšlenek - ty někdy vedou k zajímavým inovacím),
  3. pak teprve přejít k realizaci, tedy k pořízení fotky.

Zní to sice jako suchá teorie z učebnice, ale věřte tomu, že to funguje. Tak například chceme na procházce s přítelkyní zachytit jarní atmosféru, kdy na louce vše kvete. Klasika bez přemýšlení by byla asi taková "dřepni si támhle k těm kytkám a já tě vyfotím s tou alejí stromů". Neurazí ale ani nenadchne. Když se nad tím zamyslíte, tak cílem je jarní atmosféra s přítelkyní. Jak to obrazově ztvárnit? Tak třeba přítelkyni necháte jít alejí stromů a zaostříte na nějaké pěkné kvítí na popředí a přítelkyně bude z obrazu odcházet (na rozostřeném pozadí) a dodá mu děj. A nebo si přítelkyně lehne na záda na louku mezi kvítí a vy ji vyfotíte shora z nadhledu. A tak vznikne prostě něco nevšedního. A to bez přemýšlení často nejde.

Shrnutí a upřesnění

Asi už jsem to zmínil, ale cílem tohoto článku není poskytnout návod na to, jak se zcela puritánsky vyhnout úpravám. Stejně pokud focení myslím vážně, tak fotím do RAWu, takže se v podstatě úpravám nevyhnu. Tady jde ale spíš o to, o jak extenzivní úpravy se bude jednat.

Pokud se budu snažit mít fotku už z fotoaparátu co nejlepší, přinese mi to nejen časovou úsporu při následných úpravách, ale mě samotného to bude posouvat zase o kousek dál. Naopak přístup "cokoliv napravím / vyměním poté v Photoshopu" je tak pasivní, že ve fotografování nikoho nezlepší. V dovednosti úprav a zachraňování průměrných fotek možná ano :) ale ve focení určitě ne.

Poznámka: Pokud máte pocit, že jsem na něco zapomněl, chcete cokoliv dodat nebo se na něco zeptat či přidat vlastní postřeh, určitě vše napište do komentáře pod článkem. Za vaše doplnění budu samozřejmě vděčný.

Štítky: úpravy

Diskuse

František

27.1.2017 21:20

Hezky Tome. Zrovna dnes se mně ptal známý, jak pracuju se spoustou fotek, které vznikají v digitální technice při jejím používání. Celý tento článek je částečná odpověď na takovou otázku. Stojí opravdu za to si s fotkou vyhrát při jejím pořizování. Nejen, že se toho míň vyhodí a míň upravuje, ale hlavně to focení si člověk víc užije a když bude i trošku štěstí tak přinese člověk domů i častěji dobré snímky. Známemu jsem poradil, ať pro začátek se tváří, že má v digitálu svitkový 6x6 s 12 snímky.... Možná by si tenhle článek mohl přečíst k tomu. :-D František

Tomáš

27.1.2017 21:55

Díky moc Františku za komentář :) Jsem rád, že článek je k něčemu dobrý. Ten nápad s filmem je dobrý :)

Martin

27.1.2017 22:44

Co se fotografie týče, považuji se za naprostého břídila. Leč myslím, že zde v článku míněná doporučení mi nejsou teoreticky neznámá. V jednom ovšem tápu. A sice co je to ta analogová fotografie?

Peter

30.1.2017 06:46

Vďaka za článok. Pre mňa sú to super rady, keďže nemám "hromadu" času na vysedávanie pri PC a hraní sa s fotkami. A tiež som zistil, že sa oplatí odfotiť radšej len dve fotky, ktoré stoja za to, ako haldu, ktorú sa mi nechce už ani prezerať nieto ešte upravovať. Ten nápad s filmom a 12 snímkami sa mi tiež páči.

Tomáš

30.1.2017 08:38

Díky moc za komentář ;)

Stanislav Lepič

31.1.2017 09:20

Jo, pěkný článek, dobré shrnutí. A sebeomezení na určitý počet snímků je rozumný způsob, jak se přehoupnout z režimu "cvakám -bez rozmyslu- vše co mne zaujme", což jsou pak nejčasteji stejně fotky vhodné ke smazání.

Hellrider

31.1.2017 18:26

Učit se, učit se, učit se....některý ty články doslova hltám...ještě si to zapamatovat a převádět správně do praxe. Fotím na "M" a jednu kompozici i na šest expozičních režimů (krajiny, památky) a vesměs se jeden - dva povedou...ale zabírá to moc času, především někdy u momentek. Tímto článkem se posouvám zase o kousek dál...díky..!!

Tomáš

31.1.2017 18:35

Díky moc za komentáře k článku ;)

Jaroslav

2.2.2017 21:13

Tome, dobře jsi to vystihl. Už jsem se naučil, že je nejlepší nafotit v co nejlepší kvalitě, aby pak bylo co nejméně práce při upravování. Když se fotí pár fotek, tak snad nevadí, když si s tím člověk hraje, ale když se fotí akce, tak je potřeba upravit desítky fotek a to bez dobrého nafocení je dlouhodobá práce. Takže raději dobře nafotit a pak jen drobnosti upravovat. Takže jsi jen potvrdil moji zkušenost. :)

Tomáš

3.2.2017 09:21

Přesně tak.... mám zcela stejnou zkušenost. On si na to asi každý musí přijít sám, že když se zadaří už při focení, tak pak marně přemýšlí jak tu fotku vylepšit a nakonec zjistí, že už není jak a není to potřeba :)

Aleš

6.2.2017 13:33

Souhlasím s příspěvky nade mnou, velmi přínosný článek, stejně jako vždy laughing.

Není ostatně žádným tajemstvím, že Fotorádce je jedním z nejlepších webů o

fotografování, ne-li nejlepší. A to jak články, recenzemi i diskuzemi...

Tomáš

6.2.2017 13:50

Aleši díky moc za komentář k článku. No a tak pochvalný komentář, to si snad ani nezasloužíme :) :)  Moc díky.

Alex

7.2.2017 18:08

Alex.

Dobrý den.  I když nejsem zrovna fanoušek pana Zemana, ale poznámka o podnapilém prezidentovi není zrovna vhodná v tomto článku. Poznámky k jeho osobě je v televizi a na inernetu dost. A myslím že Fotorádce je o focení a né o politice. Jinak moc hezký článek.

Stanislav Lepič

7.2.2017 18:51

Souhlas s Alex.

Tomáš

7.2.2017 19:29

Nerad bych aby to někoho pohoršilo a pravdou je, že nemá smysl se k tomu vyjadřovat. Tak jsem to tedy odmáznul ;)

Aleš

8.2.2017 08:38

Dle mého názoru, se kterým nemusíte souhlasit, je u článku, který je

relativně dlouhý a zabývajícimi se převážně technikáliemi a je primárně

určen laickým zájemcům o focení, velmi vhodné to občas odlehčit i 

poznámkami, které nejsou striktně k tématu. Pokud chci číst odbornou 

až vědeckou fotografickou literaturu, tak se musím poohlídnout někde jinde,

než na FR, který je určen pro lidovou fotohobby komunitu. Pochybuji, že zde 

hledají rady věhlasní čeští fotografové, ale kdož ví...:-). Takže mě nějaká

poznámka o opilém prezidentovi, i něco jiného a podobného, pranic 

nevadí, ba právě naopak, článek je pak v lidštější rovině.

Přeji hezký a pozitivní den.

 

 

Tomáš

8.2.2017 08:43

Díky moc Aleši, určitě se budu snažit i nadále udržet vše v  "pohodově odlehčené" rovině.

Aleš

8.2.2017 09:12

Vy Tomáši nemáte za co děkovat, to já a ostatní spokojení uživatelé Fotorádce vám děkujem :-).

Já osobně oceňuji články psané poutavě i zábavně, recenze věcně.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Krajinářská fotografie: listopad 2017 - únor 2018

Je tu tradiční výběr krajinářských snímků z první poloviny zimy, které jste v galerii Fotorádce zveřejnili.

1.2.2018

Michal Balada

I jeden blesk dokáže velké divy

Říká se, že i s malým kašpárkem lze hrát velké divadlo. Totéž platí pro jeden obyčejný externí blesk. Stačí k tomu stativ, dlouhá…

29.1.2018

Tomáš

Když jsem fotil pro kolegu

Asi každý svatební fotograf měl možnost fotit svatbu kolegovi. V mém případě to byl kameraman, ale jeho bratr je svatební…

3.1.2018

Lukáš

S fotoaparátem na žraloky, delfíny, vraky a mořské panny

O fotografování žraloků jste se mohli dočíst v článcích "Obklopeni žraloky", "Nechat se sežrat kvůli fotce?" nebo "Páření žraloků…

1.1.2018

Václav

Jaká nastavení fotoaparátu opravdu (ne)potřebujete

Moderní digitální fotoaparáty nabízí nepřeberné množství funkcí a možností nastavení. Pravdou ale je, že z toho v praxi použijete…

28.12.2017

Tomáš

Krajinářská fotografie: září - říjen 2017

Vichřice před pár dny razantně ukončila letošní vydařený podzim, tak se pojďme podívat, se kterými snímky jste se za uplynulé dva…

1.11.2017

Michal Balada