Brand

Jak na focení lidí ve špatném světle

Fotografování lidí ve špatném osvětlení patří mezi ty momenty, při kterých se leckterý fotograf takzvaně zapotí. Jinak řečeno, je to velmi náročné. V tomto článku si ukážeme, jak postupovat, pokud musíme fotit v šeru nebo špatně nasvíceném interiéru, a to nejen statické scény, ale především pohyb. Existuje na to pár triků, takže čtěte dále.

S moderními technologiemi sice přichází stále nové funkce fotoaparátů a nevídané vymoženosti. Ovšem některé věci a fyzikální zákonitosti, jako například čas expozice, clona nebo citlivost ISO se v praxi používají zcela stejně, jako před dvaceti lety. A i přes veškeré moderní funkce fotoaparátů je focení ve špatném osvětlení stále náročné, zejména pokud se jedná o focení pohybu.

Proč? Protože jsme nuceni prodlužovat čas expozice, což má za následek rozmazané fotky. Lze to nahradit zvýšením citlivosti ISO, ovšem to zase zvýší úroveň šumu. Světelné objektivy také pomohou, ale snižuje se hloubka ostrosti, takže na fotce bude ostré jenom něco málo... to jsou komplikace, se kterými se musí každý fotograf dokumentující pohyb ve špatném osvětlení poprat.

Jak tedy na to? Je potřeba narovinu říct, že není univerzální recept či návod; ovšem existuje pár triků a doporučených postupů, které vám při focení pohybu ve špatném světle zachrání kůži. Mně, jakožto svatebnímu fotografovi, již zachránily krk několikrát. Jak tedy postupovat, pokud fotím v horším světle pohyb (nejčastěji lidi)?

1. Světelný objektiv na scénu

Pokud fotíme v špatném světle, kde vychází příliš dlouhé časy expozice (a fotky jsou již rozmazané), je tu jedno elegantní řešení. Nejjednodušší je nasadit na fotoaparát světelný objektiv. Tudíž ideálně nějaký 30mm nebo 50mm, kterým lze odfotit vše od reportáže až po portrét, se světelností f/2 nebo raději i méně.

Pokud jsme nuceni fotit v nízké hladině osvětlení, které je ovšem kvalitní (měkké a pěkně směrované), potom je opravdu nejsnazší nasadit světelný objektiv. Pokud se díky němu dostanu při rozumné citlivosti ISO (např. ISO 400 nebo IS0 800) na časy expozice, které odpovídají rychlosti pohybu (např. 1/80, 1/125 sec.), pak mám vyhráno.

Ovšem pozor na příliš malou hloubku ostrosti. Při focení například taneční zábavy nebo večírku budeme nejčastěji fotit skupinky lidí - a tam je potřeba mít rozumnou hloubku ostrosti. Se clonou f/1.4 pořídíme ostrý obličej maximálně jednoho člověka, ne všech (těžko budou znát souvislosti hloubky ostrosti a vyrovnají se vám v řadě jak na spartakiádě :). Tam je lepší požádat fotografované ať v klidu postojí - tím mohu nastavit lehce delší čas expozice (např. 1/50 sekundy) a přiclonit, aby byli všichni v mezích hloubky ostrosti.637.jpgvimg_5144.jpgVlevo: Světelný pevný objektiv Nikon 35/1.8 G. Vpravo: vypůjčená fotka od Toma Křišťana z jeho blogového článku o Irsku. Přesně takové zachování atmosféry vám nabídne světelný objektiv.

 

Tip: Není potřeba mít pět světelných objektivů, často stačí jeden nebo dva. S pevnou třicítkou nebopadesátkou toho lze odfotit opravdu hodně a takovéto ohnisko vřele doporučuji. Budete se divit, jak si jej oblíbíte.

Výhodou této metody je, že na fotkách bude zcela zachována světelná atmosféra. Navíc fotíme ta, jak jsme zvyklí a nemusíme řešit přenastavení fotoaparátu.

vimg_4100.jpgvimg_4104.jpgSvětelný objektiv s clonou f/2.8 umožnil nafotit tuto vernisáž na relativně krátké časy expozice.

2. Přidáváme blesk do sáněk

Jestliže fotíme v takovém šeru či tmě, kde už ani světelný objektiv nestačí (např. při cloně f/1.8 a citlivosti ISO 1250 vychází čas 1/10 sekundy), potom je vhodné použít externí blesk. O jeho použití v praxi vyšel na Fotorádci celý seriál, zde je odkaz na první díl celé série článků. Pokud již s bleskem něco umíte a chcete skočit rovnou na téma týkající se tohoto odstavce, mrkněte na šestý díl pojednávající a odrážení světla blesku.

reportaz_svatba_kurz_8.jpgPokud jsme tedy nuceni použít externí blesk (nebo jej z důvodu nekvalitního světla použít chceme), tak potom je potřeba jej použít nepřímo. Nikdy nefotografujeme s pouhým bleskem napřímo, až na jednu jedinou výjimku (tu proberu o pár odstavců níže). Při použití blesku napřímo (bez jakéhokoliv změkčení) je kvalita fotek zcela sražena dolů, tváře jsou přepálené, pozadí tmavé... takové fotky pak nestojí za nic.

Jak tedy světlo blesku změkčit? Jednoduše, a to odrážením od zdí a stropů. Tato metoda použití blesku je popsána právě v šestém dílu seriálu o focení s bleskem, takže pokud se ji chcete naučit, doporučuji článek pročíst a nové znalosti v praxi vyzkoušet.

A jak při takovém focení nastavit fotoaparát? Ideálně použijeme manuální režim expozice M s pevně nastavenou citlivostí ISO (bude obvykle stačit ISO 400 - 800), clonou (podle potřeby hloubky ostrosti, obvykle f/2.8 - f/5.6) a časem expozice (obvykle 1/80 - 1/200).

Tip: Pokud je pozadí vzdálené a odražené světlo blesku jej nenasvítí, potom je takové pozadí na fotce tmavé, nebo zcela černé. To nevypadá vůbec dobře. Lze to vyřešit prodloužením času expozice třeba až na 1/10 sekundy. Díky tomu se pozadí naexponuje docela dobře a přitom světlo blesku zmrazí pohybující se lidi, a tak ti budou na fotce docela ostří.

3. Použijeme blesk se softboxem / deštníkem

Pokud nejsou k dispozici žádné zdi, stropy nebo jiné plochy, o které by bylo možné odrážet světlo blesku, máme zaděláno na problém. Světelný objektiv nestačí, časy expozice jsou stále příliš velké a citlivost ISO je skoro na maximum. Co teď? Bleskat napřímo? NE!

Pokud fotíme pohybující se lidi, ovšem ti se pohybují na určitém vymezeném prostoru (typicky nějaká taneční zábava na menším parketu), potom je tu jedno elegantní řešení. A to použití mobilního zábleskového zařízení. Tím mám na mysli takovou sestavu, kdy na stativu sedí externí systémový blesk, který je odpalován na dálku z fotoaparátu (ideálně rádiovým odpalovačem) a světlo blesku je změkčování buď deštníkem nebo softboxem. O této metodě focení pojednává sedmý díl seriálu o focení s externím bleskem, takže to tu nebudu znovu rozepisovat.

nastaveni_blesku_a_destniku1.jpgnastaveni_blesku_a_destniku2.jpg

V podstatě jde o to nasvítit změkčeným světlem blesku určitou plochu, kde se lidé pohybují. Velkou výhodou této metody je, že jakmile máme blesk s celou sestavou nastavený, nemusíme se vůbec starat kde je jaká zeď či strop o odražení a můžeme bezstarostně fotit. Ovšem velkou nevýhodou je, že blesk s deštníkem či softboxem míří do stále stejné plochy (pár m2), takže to funguje jenom na focení lidí, kteří se zrovna pohybují v daném místě. Navíc svítí ze stále stejného úhlu, takže se může velmi snadno stát, že když přejdu na jiné místo, budu fotit proti záblesku a lidi budu mít ve stínu. Další nevýhodou je, že nelze využít pomocný paprsek blesku pro autofokus. Musíme se spolehnout na přesnost světelného objektivu. Tudíž tato metoda není použitelná ve tmě, objektiv by nezaostřil.

Tip: Lepší je použít zábleskový deštník než softbox, protože deštník rozptýlí světlo blesku víc do prostoru. Pokryje větší úhel.

A jak nastavit fotoaparát? Stejně jako v předchozím bodě, není potřeba nic měnit.

4. Použijeme blesk napřímo, ale...

Tak a teď už půjde opravdu do tuhého... jsme v situaci, kdy fotíme volně se pohybující se lidi (nekontrolovatelně, na různých místech). Navíc nemáme k dispozici žádné odrazné plochy pro odrážení světla blesku (zdi ani stropy). Typicky je to focení večerní párty pod širým nebem, tj. na zahradě, na louce a podobně. Co potom?

I na tuto situaci existuje takový malý trik:

  1. Nasadím raději nějaký světelnější objektiv a clonu nastavím na f/2, f/2.8, podle situace a potřeby.
  2. Do sáněk fotoaparátu nasadím blesk a nastavím jej napřímo, režim Auto TTL.
  3. Citlivost ISO obvykle tak 400 - 800.
  4. Čas expozice 1/20 sekundy až 1 celou sekundu.

Poslední čtvrtý bod může na první pohled vypadat docela nelogicky a zvláštně, ale právě v tomto nastavení spočívá velmi efektní trik použití blesku. Díky velmi krátkému záblesku se pohybující se lidé zmrazí, tj. jsou na fotkách docela ostří. Zároveň díky dlouhému času závěrky se naexponuje i pozadí a nebude zcela tmavé.

Výsledkem této metody focení mohou (a pravděpodobně budou) velmi kreativní fotky. Záleží na vkusu a nemusí se to každému líbit, výsledkem je ostrý člověk se zcela rozostřeným pozadím. Pokud jsou v okolí nějaké zdroje světla (svíčky, prskavky, žárovky, lampiony,...), tak se tyto zdroje na fotce zaregistrují jako velmi protáhlé šmouhy. To vytvoří velmi zajímavý efekt. Pokud s těmito zdroji počítám a chci s nimi pracovat, mohu v podstatě díky nim malovat světlem. Klidně mohu na fotce kolem člověka vykreslit kruh nebo jiný tvar.

img_480.jpgimg_509.jpgVlevo: 35mm, f/2.8, ISO 500, 0,4 sec. Vpravo: f/2.8, ISO 800, 0.4 sec. Pozn.: obličej je rozmazán záměrně v editoru, na původním snímku je pěkně ostrý.

Tip: Čím delší čas expozice použijeme, tím kreativnější fotky budou vznikat - stopy světel se prodlouží, bude možné více malovat světlem.

Výhodou této metody je, že můžeme fotit libovolně kdekoliv, zdroj světla máme stále s sebou, v sáňkách blesku. Dalším plusem je, že funguje pomocný paprsek autofokusu na externím blesku, takže objektiv bude ve většině případů zcela správně a rychle ostřit. Jedinou nevýhodou je tvrdší světlo blesku, ovšem to se dá při kreativním vzhledu fotky přežít.

Jak na to bez tvrdého světla blesku

Výše uvedenou metodu focení lze ještě upravit, aby výsledkem bylo světlo blesku přicházející více z boku a / nebo shora. Stačí externí blesk připojit k přijímači a do sáněk fotoaparátu zapojit dálkový odpalovač. V jedné ruce držíme fotoaparát a v druhé (ta je natažená co nejdál od těla) držíme blesk. Díky tomu přichází světlo blesku víc z úhlu a není tak přímé. Je ovšem potřeba držet fotoaparát pouze v jedné ruce, tudíž ani nemá smyslu používat zoomový objektiv. Pevný světelný objektiv bude obvykle lehčí, stejně nemáme třetí ruku k zoomování.

Tip: Při takovéto metodě focení je potřeba dát pozor na to, kam blesk míří. Velmi snadno se při pohledu do hledáčku fotoaparátu ztratí přehled o tom, kam blesk v druhé ruce míří - a může to být zcela mimo. Proto je potřeba průběžně kontrolovat, jestli blesk v natažené ruce míří tam, kam fotíme.

Výhodou této metody focení je, že světlo blesku nepřichází na focené lidi tak zpříma. Vytváří na obličeji větší dynamiku. Nevýhodou je ale ztráta pomocného paprsku autofokusu, takže takto nelze fotit ve tmě, kde by se ani světelný objektiv pravděpodobně nechytal.

Shrnutí

Tak a to je vše, víc toho sám neumím a tudíž nemohu víc poradit :) Výše uvedené metody používám při fotografování svateb a svatebních zábav. V praxi jsem použil všechny zde uvedené, vybírám vždy podle situace a postupuji obvykle ve takovém pořadí, jak jsou jednotlivé body napsány (světelný objektiv, blesk s odrážením, blesk s kreativním časem závěrky).

Pokud máte nějaké své vlastní zkušenosti (dobré či špatné) nebo tipy jak na to, určitě se o ně podělte v komentářích níže.

Diskuse

milvin

30.9.2011 06:51

díky

Díky za super článek a návody které vycházejí z praxe!

vanill

30.9.2011 11:02

ten 4. tip je zajímavý, předpokládám, že by se dalo využít i vestavěného blesku, asi vyzkouším :)

Tomáš

30.9.2011 13:14

Jojo, jde to i s interním bleskem. Jenom je pak potřeba zvolit režim blesku Slow.

vanill

30.9.2011 13:35

aha, to mě nenapadlo :) díky

Natalia Platonova

16.10.2011 18:29

Super!

Prave jsem vyzkousela foceni svatebniho obradu pevnym sklem, mame tu jeden urad, kde je hooodne vysoky hnedy strop a hnusne zelene zdi! nepomaha tam ani blesk ale pevnou 50 bylo to vyrazne lepsi! tak ze moc dekuji za rady! :) Nat.

Roman M.

1.1.2012 10:34

Pěknej článek

Díky za super článek. S focením začínám a články jako tento jsou pro mě k nezaplacení:)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Jak fotit, když venku mrzne

V návodu k fotoaparátu se dočtete, že je možno fotoaparát používat do teploty 0°C. Ale v mrazu se přesto běžně fotí. Kde je tedy…

1.1.2022

JaroslavJay

Fujifilm CLASSIC Neg. na starších foťácích Fuji

Pokud fotíte do RAF a používáte pro úpravu Capture One, zde je poměrně snadný trik jak využít nejnovější filmové simulace i na…

5.1.2021

Michal Kroupa

Krajinářská fotografie - rok 2020

Máme za sebou trošku zvláštní rok, tak se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících…

3.1.2021

Michal Balada

Dvojí polarizační filtr aneb využití efektů

Určitě každý známe označení CPL tedy cirkulární polarizační filtr. Každý, kdo tento filtr zná ví také jaký efekt vytváří.…

14.11.2020

Lukáš

Měření expozice: kdy a proč chybuje? Jak na ideální expozici?

Ve fotoaparátu vestavěné měření expozice je velmi užitečné, avšak ne 100% spolehlivé. V jakých případech je potřeba expozimetr…

2.5.2020

Tomáš

Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019

Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.

16.9.2019

Michal Balada