Brand

Jak nacenit fotografickou zakázku

Znáte ten pocit, kdy vám konečně do mailu přijde poptávka na focení, a vy zajásáte? Ale pocit radosti záhy vystřídá nejistota až strach - nemáte tušení, jak takovou foto zakázku nacenit. Proto mám pro vás v tomto článku několik praktických tipů a snad i návod na postup, jak cenovou nabídku vytvořit.

Fotit za peníze je snem snad většiny amatérských fotografů. Představa, že vás osloví například marketingová agentura, která potřebuje nafotit podklady pro kampaň nebo výrobky do katalogu, může být nesmírně lákavá. A mnohým z nás se něco takového už stalo. Nevím jak vy, ale já osobně už nejednou zakusili smíšený pocit nadšení a nejistoty. Proč nejistoty? Prostě jsem netušil, jakou cenovou nabídku poslat.

Když se vám stane něco podobného, nestyďte se za to. Umět správně ocenit svou vlastní práci není snadné, navíc když se jedná o typ zakázky, který je pro fotografa zcela nový. Například pro portrétního fotografa je snadné odpovědět na poptávku "nacvičenou odpovědí" obsahující standardizovaný ceník. Praxe už tak nějak ukázala, že nastavené ceny jsou v pořádku. Jenže co když stejnému fotografovi přijde poptávka od architektonického studia, které poptává nafocení svých realizací? Pak už je pocit vzrušení a obrovské nejistoty vcelku normální.

Otázkou je - jak z toho ven? Jak svou nabídku nacenit a prezentovat? Bohužel neexistuje přesně daný vzorec, poučka či postup, jak cenu stanovit. Můžu vám ale prozradit postup, který já sám osobně používám a který se mi za těch spoustu let, co fotím, vcelku osvědčil.

Jak stanovit cenu

Když mně jako fotografovi přijde poptávka na focení, pro které nemám praxí osvědčený ceník, postupuji následovně.

Co nejvíc informací

Klíčem pro správná rozhodnutí je mít dostatek kvalitních informací. Tato všeobecná poučka funguje spolehlivě i při focení za peníze. Pokud si nejsem jistý, jak to celé nacenit, tak se snažím zjistit co nejvíc informací o poptávaném typu focení, a to zejména:

  • Kde se focení bude odehrávat (jedna lokace, více míst, případné přejezdy,...)?
  • Je mým úkolem takové místo vyhledat? Kolik mi to zabere času?
  • Budu muset místo k focení pronajmout? Kolik mě to bude stát?
  • Jaký je očekávaný výsledek? Tj. počet fotografií, jaké jsou požadavky na následnou editaci?
  • Kdy by se mělo celé focení odehrávat? (ať vím, jestli tam náhodou nemám zrovna víc focení najednou apod.).
  • Kdy zadavatel očekává předání výsledné práce? Budu mít dost času na úpravy?
  • Budu k realizaci potřebovat nějaké nové / speciální vybavení, které nemám? Kolik mě bude stát jeho zapůjčení / pořízení? (to je potřeba případně zakalkulovat alespoň částečně do ceny)
  • Mám potřebné zkušenosti / znalosti k realizaci nebo si je budu potřebovat doplnit? Co to bude stát?
  • A zejména - jaká je předpokládaná délka focení? (odhad zadavatele, který ale bude většinou nepřesný)

To jsou pro mě jako fotografa naprosto zásadní informace, které potřebuji znát (a někdy ještě i víc).

Odhad časové a finanční náročnosti

Z toho všeho výše uvedeného se snažím odhadnout, jak moc času mi od začátku až do konce celá zakázka zabere. Většinou to nebude možné přesně spočítat, ale budu se muset spokojit s nějakým pesimistickým, neutrálním a optimistickým odhadem. V praxi je lepší počítat raději s tím pesimistickým = že to zabere víc času.

Kromě času odhadnu i náklady, které budu mít se zakázkou spojené (cestování, pronájem ateliéru apod.).

Odhad ceny

Když už vím, jak moc času mi zakázka od začátku až po předání zabere, tak už jsem jen kousek k tomu, abych mohl stanovit cenovou nabídku. A zde mám 2 možnosti.

  1. Jednoduše řečeno si stanovím svou pomyslnou "hodinovou mzdu", kterou pak vynásobím časem stráveným nad zakázkou. Musím samozřejmě přihlédnout i k tomu, že ne celý čas budu fotit, takže ona "hodinová mzda" by měla být tomu přizpůsobena.
  2. Porovnám poptávané focení s nějakým jiným focením. A to takovým, které už mám naceněné. Tak například pokud mám poptávku na focení realizací architekta a vím, že mi to zabere podobně času, jako bych fotil jednu svatbu, tak to mohu nacenit podobným způsobem. Cenu přizpůsobím i dle toho, že focení může proběhnout ve všední den = není tu "časová vzácnost", ale to už předbíhám (viz faktory níže).

V praxi se mi jeví lepší metoda druhá, nicméně není na škodu klidně obě při "kalkulaci" prolnout.

Ještě než mi odpovíte, že je to blbost, tak čtěte dál, protože to není celé ;)  Do hry totiž vstupují další faktory, které mohou cenu dost zásadním způsobem ovlivnit (o pár odstavců níže).

Faktory ovlivňující cenu

Atraktivita zakázky

Ať už chcete nebo ne, je potřeba si narovinu říct, že lidský mozek se vždy (byť i podvědomě) řídí dle toho, co je pro nás atraktivní. Nebudu zde rozebírat psychologické metody asociací, místo toho uvedu praktický příklad. A odpovězte si sami zcela upřímně. Jak budete reagovat na tyto dvě rozdílné fotografické poptávky?

  1. Třídenní focení nové kolekce plavek na pobřeží jadranského moře.
  2. Třídenní focení uzenin do katalogu v provozu výrobny nedaleké firmy.

Z čistě racionálního hlediska bude focení uzenin nejspíš jednodušší typ práce, navíc to není daleko. Jenže naše podvědomí se ptá odlišně - chceš strávit tři dny mezi salámy (garance že pak půl roku nebudu nic takového jíst) nebo tři dny u moře focením krásných lidí v plavkách? Odpovězte si sami...

Kam tím mířím? Je zcela normální, že atraktivní zakázku nacením vstřícnějším způsobem, než jinou zakázku, do které se mi moc nechce. To je běžné chování odpovídající tržním zákonům nabídky a poptávky.

Takže se nebojte do cenové nabídky zohlednit míru atraktivity zakázky pro vás.

Lokace zakázky

S výše uvedeným úzce souvisí i lokace zakázky. Mám to blízko nebo daleko? Jak se tam budu dopravovat? Jeden příklad za všechny - moc se mi nebude chtít strávit v autě 3 hodiny kvůli půl hodině focení.

Bude to dobrá reference?

Reference jsou ve fotografickém byznysu velmi podstatné, a proto i toto hledisku osobně zahrnuji při stanovení cenové nabídky. Pokud vím, že případná zakázka pro mě může znamenat velmi cennou referenci, zahrnu toto hledisko také do cenové nabídky. Samozřejmě tím způsobem, že dobrá reference = vstřícnější cena. Což je logické, jelikož dobrá reference mi do budoucna pomůže získat více podobných zakázek.

Takové snížení ceny je v podstatě investicí, která může mít návratnost (ROI = Return on Investment) až stovky procent. Například pokud cenu snížím o 5 000kč, díky tomu získám zakázku a ta mi díky dobré referenci přinese další zakázku za 20 000kč, tak se to jednoznačně vyplatilo. A to neuvažuji efekt dalšího šíření reference.

Vzácné = drahé

Všeobecně v našem světě platí, že co je vzácné, to je drahé. Drahých kovů je relativně málo, a proto jsou drahé. Dřeva je na světě vcelku dost, a tak není tolik drahé.

Podobný princip lze aplikovat i na úpravu cenové nabídky, a to hned ze dvou hledisek:

  1. Mám dost času na realizaci zakázky nebo naopak? Pokud mám času hodně, mohu si dovolit cenovou nabídku lehce snížit, jelikož "stejně nemám co na práci". Naopak pokud mám času velmi málo a mám dost jiných zakázek nebo jsem si chtěl například udělat rodinnou dovolenou, mohu si dovolit cenu zvýšit, protože v tu chvíli "jsem vzácný = drahý".
  2. Je z hlediska typu focení zakázka něčím ojedinělá? Zvládne to každý nebo patřím do úzkého kruhu specialistů, kteří to zvládnou? I takové hledisko logicky mohu zapojit do hry při stanovení ceny.

Co když to (ne)vyjde?

Když už se tedy na základě výše uvedených faktorů dostanu k nějaké finální nabídce, tak si sám pro sebe v mysli promítnu obě možné varianty. A to, co se stane, když:

  1. Zakázku dostanu? Budu jí realizovat se spokojenou myslí? Nebo si budu říkat, že za tu cenu se mi do toho vlastně ani nechce?
  2. Zakázku nedostanu? Řeknu si "když už ani za tuto cenu mě nechtějí, tak bude lepší, když si seženou někoho levnějšího" nebo budu litovat, že jsem nenastavil cenu nižší?

Pro můj vlastní osobní "klid v duši" se snažím nastavit cenu také tak, abych nelitoval toho, jak jsem cenu nastavil. Ať už mi zakázku dají či nedají.

V každém případě je fajn cenovou nabídku nakonec pěkně graficky  zpracovat třeba do úhledného PDF souboru, který bude obsahovat další informace o způsobu dodání atd. Určitě je to lepší, než jen poslat holou částku emailem.

(I)racionální rozhodování + shrnutí

Výše uvedený postup shrnuje praktické postupy, které já osobně považuji za přínosné při rozhodování, jak nějakou neznámou fotografickou zakázku nacenit. Jsou to víceméně racionální otázky, na které hledám stejně tak racionální odpovědi. Samozřejmě ale platí, že do rozhodování vstupují i naše vlastní "vnitřní pocity" a další faktory, které jsem také nastínil. A je zcela na vás, čemu dáte větší váhu nebo dokonce přednost - jestli čistě racionálnímu uvažování nebo jakémusi vnitřnímu hlasu / pocitu. Já jsem vám poskytl směr, ale do cíle již budete muset dojít sami :)

Máte své vlastní postřehy, náměty, nápady nebo otázky k tématu? Budu za ně velmi rád v komentářích níže. Výše uvedený článek rozhodně není odborným výčtem všech možných postupů, takže věřím, že do tématu přispějete i svými vlastními podněty a otázkami ;)

Diskuse

texis

19.7.2017 15:07

Uplně super článek. Díky. Teď by to chtělo ještě nějaký ve stylu Jak získat zakázku ;-)

Tomáš

20.7.2017 08:54

Díky moc za komentář ;)  To není špatný námět na článek, zkusím jej připravit na příští týden ;) Tom

Jaroslav

9.8.2019 23:40

Tomáši, dobré vodítko. Je pravda, že jsem zvyklý dělat nabídky, ale v jiném oboru. Ale už jsem občas nucen udělat nabídku na foto. Aniž bych četl tvůj článek, něco jsem z toho použil. Prostě spočítat náklady, abych nezjistil, že na zakázku ještě musím něco přidat ze svého. :) Ale naopak, aby to i něco vyneslo. Je pravda, že je to také o praxi. S více zakázkami si člověk zvykne to i odhadnout a vydělat. Ale je to i o té hranici - je cena vyšší, neboi obvyklá, nebo naopak nižší? To si ale musí každý rozhodnout sám. A není to jednoduché....

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Inspirace

Všechny články kategorie

Fotovýlet na Pravčickou bránu

Je to pohádka, ale i krásný fotografický výlet do míst, kde nežije jen příběh z Narnie, ale také mnoho jiných příběhů. Ať to jsou…

17.10.2017

Lukáš

Jak získat fotografickou zakázku

Nedávno jsem publikoval článek o tom, jak nacenit fotografickou zakázku. Dnes se vrátím o krok zpět a poradím vám, jak vůbec…

4.10.2017

Tomáš

Rádi fotíte lidi? Víte že potřebujete jejich souhlas?

Fotíte rádi lidi a pak svou práci publikujete na sociální sítích nebo na webu? Víte, že potřebujete jejich souhlas? Znáte možné…

6.9.2017

Jiří

Jak nacenit fotografickou zakázku

Znáte ten pocit, kdy vám konečně do mailu přijde poptávka na focení, a vy zajásáte? Ale pocit radosti záhy vystřídá nejistota až…

17.7.2017

Tomáš

Jak jsem nevyhořel

Nikdy by mne nenapadlo, že by mne něco podobného někdy mohlo potkat. Syndrom vyhoření není nijak dobrý pro každého, kdo dělá…

13.7.2017

Lukáš

Mont Blanc - nejkrásnější hora Alp

Na internetu najdete různé žebříčky nejkrásnějších hor světa, Evropy, nebo jen samotných Alp. Většinou se v nich vysoko umisťuje…

12.6.2017

Michal Balada