Brand

Jak optimálně nastavit... čas expozice

zaverka_voda.jpgV třetím pokračování našeho seriálu o nastavení fotoaparátu se budeme věnovat závěrce, tedy času expozice. V článku se dozvíte, jaké časy expozice se nastavují v různých situacích pro dosažení perfektně ostrých fotek. Zároveň si ukážeme, jak využít neobvyklé časy závěrky pro kreativní vzhled fotografií.

V prvním dílu seriálu o nastavení fotoaparátu jsme se věnovali citlivosti ISO. V druhém dílu jsme si na praktických příkladech rozebrali vliv clonových čísel na vzhled fotek. V tomto článku se podíváme na třetí základní kámen fotografie, a to čas expozice.

Jak se ovlivňuje čas expozice

Čas expozice lze přímo ovlivnit ve dvou expozičních režimech:

  1. Priorita času - tento režim bývá označován jako S nebo Tv a umožňuje přímo nastavit čas expozice. Jelikož se jedná o poloautomatický režim, fotoaparát sám dopočítá a nastaví vhodnou clonu.
  2. Manuální režim - tento režim je označován jako M a umožňuje plnou kontrolu nad vzhledem fotek. Nastavuje se clona, citlivost ISO i čas expozice a je tudíž potřeba zvolit vhodnou kombinaci, aby fotka byla správně exponována.

Pro přímé ovlivnění času expozice a pro práci s ním lze doporučit režim Priorita času. Jeho použití v praxi je velmi snadné a zvládne to i začátečník. Více o jednotlivých expozičních režimech se dozvíte v těchto praktických článcích: Expoziční režimy: Priorita clony, Expoziční režimy: Priorita závěrky, Expoziční režimy: Manuální režim.

Jak nastavit čas expozice pro ostré fotky

Čas expozice se v praxi ovládá závěrkou, která je před snímačem fotoaparátu. Podle toho, jak dlouho je tato závěrka otevřená, je i dlouhá expozice. Časy expozice se pohybují od několika sekund až po tisíciny sekundy, což je opravdu hodně velké rozmezí. A podle toho, jaký čas expozice se v praxi použije, může být fotka buď ostrá nebo rozmazaná (vlivem příliš dlouhého času). Jak zajistit, aby fotky byly ostré?

Neostrost fotek může vzniknout hned dvěma způsoby:

  • Vlivem pohybu fotoaparátu v průběhu expozice (při focení bez stativu a času expozice např. 1/3 sekundy nelze fotoaparát v rukou udržet bez hnutí).
  • Vlivem pohybu fotografovaného objektu (rychle běžící pes se na fotce může rozmazat i při času expozice 1/60 sekundy).

Pro první uvedený bod v praxi existuje osvědčené pravidlo tzv. obráceného ohniska. Je to velmi snadné a funguje to následovně. Na objektivu (nebo odhadem) zjistím, jaké ohnisko právě při focení používám. Pomyslně si před toto ohnisko dám "1/" a získám nejdelší bezpečný čas expozice.

Tak například pokud fotím na 100mm ohnisko, tak vím, že čas expozice 1/100 sekundy je ještě z ruky udržitelný a fotky by měly být ostré. Ovšem kratší čas (např. 1/60 sekundy) už je rizikový a výsledkem budou pravděpodobně rozmazané fotky.

Tip: Pokud používáte kompaktní fotoaparát, lze toto ohnisko odhadnout. Když víte, jaké rozmezí ohnisek objektiv má (např. 24-120mm), tak potom když víte, že jste zhruba uprostřed poloviny zoomu, tak máte nastavené zhruba 70mm ohnisko. Bezpečný čas expozice pak bude 1/70 sekundy a kratší.

zaverka_architektura.jpgNa fotce tohoto typu je cílem krátký čas závěrky, aby bylo vše pěkně ostré. Snad jedině kdyby před pamaátkou vadil dav turistů, šlo by použít delší čas expozice (1-5 sekund), aby se pohybující se lidé na fotce tolik neprojevili.

Dnešní ultrazoomové kompakty často nabízí obrovské rozmezí zoomu, tedy ohniskových vzdáleností. Výjimkou nejsou 600mm nebo 800mm ohniska. Při použití takových dlouhých ohniskových vzdáleností platí výše uvedené pravidlo a bezpečné časy expozice pak jsou 1/600 nebo 1/800 sekundy a kratší. To znamená, že použitelnost tak velkého přiblížení je v praxi velmi sporná, protože je nutné použít velmi krátké časy expozice a tudíž je potřeba, aby bylo opravdu hodně světla (slunečný den). To už se ale v žádném reklamním letáku nedozvíte...

Tip: Pokud má váš fotoaparát či objektiv mechanickou stabilizaci obrazu (ne elektronickou), tak můžete zkusit použít i delší časy expozice. Například pokud používáte 100mm ohnisko, tak si můžete dovolit použít i 1/60 sekundy. Stabilizátor by to měl zvládnout.

Tématice rozmazaných fotografií se obsáhle věnuje článek Jak se vyhnout rozmazaným fotografiím. Vřele doporučuji jej pročíst.

Při focení statických scén (krajina, architektura, interiéry, makro, zátiší, portréty,...) tedy platí pravidlo převráceného ohniska. Fotím-li na ohnisko 50mm, mohu použít 1/50 sekundy. To vše za předpokladu, že se snažíme fotoaparát držet co nejvíc v klidu. Pokud ale fotíme pohyb, jsme nuceni použít ještě kratší časy.

Velmi záleží na rychlosti pohybujícího se objektu, ale zpravidla je potřeba použít výrazně kratší časy expozice, než ty zjištěné z pravidla převráceného ohniska. Pokud budu fotit běžící dítě s ohniskem 200mm, tak 1/200 sekundy bude příliš dlouhý čas a bude potřeba nastavit alespoň 1/320 nebo raději 1/400 sekundy (nebo i kratší). Při focení rychlého pohybu (běžící pes) bude potřeba použít ještě kratší čas, 1/640 nebo 1/800 sekundy.

Tip: Pokud chceme mít při focení pohybu fotky ostré, je nejlepší používat co nejkratší použitelné časy expozice. Tedy takové časy, které lze nastavit při daném množství světla, rozumné citlivosti ISO a požadované cloně (kvůli potřebné hloubce ostrosti). Pokud je někde rezerva, tak ji využiji pro zkrácení času expozice (např. zvednu citlivost ISO ze 100 na 200, odcloním ze zbytečně vysoké clony f/8 na f/5.6 a podobně).

Jak nastavit čas expozice pro kreativní fotky

Výše uvedený text platil v případě, že chceme dosáhnout na stoprocentně ostré fotky. Což ale nemusí být vždy prioritou - i závěrka je kreativní fotografický nástroj a lze ji použít pro nevšední vzhled fotek. Jak? Záměrně delší expozicí, na které se rozmázne a zachytí pohyb.

Aby bylo jasno, o čem je řeč:

  • Fotografování ze stativu na dlouhé časy expozice, kde se rozmaže například voda nebo cokoliv jiného, co se pohybuje.
  • Fotografování z ruky (lze i ze stativu) metodou panning, kdy hlavní objekt zůstane ostrý a pozadí se rozmaže (což vyjádří rychlost a pohyb).

Ve výše uvedených případech se obvykle používají časy expozice od několika sekund až po desetiny sekundy. Kratší časy moc nemívají smysl.

vpriorita_zaverky_kratka_expozice.jpgvpriorita_zaverky_dlouha_expozice.jpgVlevo: 1/50 sec., f/11, ISO 500 (obvyklé nastavení). Vpravo: 2.5 sec., f/22, ISO 100 (záměrně dlouhá expozice pro rozmazání pohybujících se vln).

V prvním případě lze doporučit časy expozice klidně i delší, než jedna sekunda. Takové záběry mají své kouzlo, protože voda nebo například stromy ve větru) se vlivem pohybu zcela rozmažou a vše ostatní statické zůstane na fotce ostré. Je potřeba experimentovat a zkoušet různé časy závěrky, každopádně ale platí doporučení na časy expozice 1 sekunda a delší.

V druhém případě záleží na rychlosti pohybu - čím rychlejší je pohyb, tím kratší časy je potřeba. Pomalu jedoucí cyklista vyžaduje čas třeba 1/5 nebo 1/10 sekundy, zatímco rychle jedoucímu autu "stačí" časy například kolem 1/40 sekundy. Jak takové záběry fotit se dozvíte v článku Jak fotografovat pohyb metodou panning.

zaverka_jedouci_jesterka.jpgU tohoto snímku byl použit delší čas závěrky (1/10 sec.), aby se zachytil pohyb jedoucí ještěrky.

Tip: S delšími časy závěrky lze různě experimentovat - lze je použít třeba i na reportážní focení portrétu nebo sportu, kde na snímku vyzní dynamika pohybu. Časy expozice se pak budou obvykle pohybovat v rozmezí desetin sekundy.

Praktické příklady

  • Focení statických scén bez stativu (krajina, interiéry, architektura,...): převrácená hodnota ohniska (např. na 200mm ohnisko 1/200 sekundy a kratší).
  • Focení sportu, běžících dětí, zvířat a celkově pohybu, kdy jsou cílem ostré fotky: kratší čas, než převrácená hodnota ohniska (např. na 200mm ohnisko 1/400 sekundy).
  • Focení krajiny s vodou: pro dosažení efektu rozmazané vody v pohybu  zhruba 1-10 sekund (nutností je použít stativ). Více o focení vody v pohybu naleznete v tomto článku.
  • Focení nočních měst: delší čas expozice (1-10 sekund) pro rozmazání aut a dalších pohybujících se zdrojů světla na fotkách. Ty pak vytvoří na snímku efektní šmouhy.
  • Focení noční oblohy - časy kolem 10 sekund až několika minut.

Shrnutí

Z výše uvedeného článku vyplývá, že i se závěrkou, tedy časem expozice, lze kreativně pracovat. Pokud jsou cílem ostré fotky, tak potom se snažíme použít krátké časy závěrky. Ovšem jestliže chceme fotku nějak kreativně odlišit, můžeme použít záměrně delší čas expozice pro vyjádření pohybu. Toto ale musí být záměrné - pokud fotíme zcela statickou krajinu, použijeme dlouhý čas expozice a fotka bude rozmáznutá, tak to příliš kreativní pravděpodobně nebude. Spíš to bude vypadat jako nezvládnuté nastavení fotoaparátu. Na scéně by měl být nějaký pohyb, aby mělo smysl použít delší čas závěrky - ať už jsou to lidi, dopravní prostředky, oblaka, lidi.

Diskuse

teojan

2.8.2011 17:57

Převrácená hodnota ohniska a corp faktor

Pěkný článek - díky za něj. Měl bych ale jeden dotaz. Pokud chci použít pravidlo převrácené hodnoty, měl bych při tom uvažovat corp faktor - tedy brát převrácenou hodnotu ekvivalentu ohniskové vzdálenosti na kinofilmu?

Martin

2.8.2011 19:01

Crop faktor

Samozřejmě je nutné počítat ekvivalentní ohniskové vzdálenosti - tedy fyzické ohnisko x crop.

Milan Troiak

16.11.2011 21:01

Kinofilm

DObrý den, zajímalo by mě, do jaké míry se tyhle užitečné rady dají použít na klasické kinofilmové zrcadlovky? Nebo se dají najít někde články podobného rázu, ale zaměřené na klasické zrcadlovky? Děkuji

Tomáš

16.11.2011 21:10

Dobrý den, drtivá většina zde uvedených rad je aplikovatelná i na kinofilmové fotoaparáty. Jedná se většinou o základy focení a ty jsou pro všechny tyto přístroje stejné.

Robert Svoboda

9.5.2013 20:06

Robert Svoboda

9.5.2013 20:15

Pochvala

Tak jsem začal fotit ze zrcadlovkou po Vánocích a po dlouhém bádání jak nejlépe pochopit princip a vubec vše kolem zrcadlovky,jsem získal až u vás na stránkách. Moc děkuji autorovi za velmi jednoduché vysvětlení,protože ted už používám expozici času na začátečníka opravdu snadno a bez jakýhokoli váhání. Moc dobré stránky.

Tomáš

10.5.2013 11:42

Dobrý den, děkuji za příjemnou odezvu ;)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

CO MOŽNÁ NEVÍTE O FOCENÍ MOBILEM.

Fotografujete mobilem? Tak chcete jistě mít fotky co nejlepší i vytištěné na papíře. Jak nastavit fotoaparát, aby vše bylo i na…

19.6.2019

Pavel

Jak přežít focení "se mnou" v horách

Ať už se rozhodnete pro stanování vysoko v Dolomitech, Alpách nebo pro foto-expedice daleko za severním polárním kruhem, tak jako…

3.6.2019

Václav

Království zamrzlé za polárním kruhem

Lofoty, fjordy, zima, sníh, slunce, polární záře, peří, sněžnice, mačky, cepíny a fototechnika. Sama o sobě pro mě tato slova…

19.3.2019

Václav

Krajinářská fotografie: prosinec 2018 - únor 2019

S Vánoční oblevou posledních let jsem se už smířil a ani tuto zimu to nedopadlo jinak. Ale na rozdíl od minulých let byl…

4.3.2019

Michal Balada

Mořské panny na jeden nádech

Abychom se trošku odreagovali od žraloků, delfínů, vraků a tréninků, zaskočili jsme si s Apneamanem v tomto roce několikrát do…

5.12.2018

Václav

Krajinářská fotografie: září - listopad 2018

Podzim byl letos opravdu povedený, v podstatě navázal na horké léto. Bohužel nebyl příliš vlhký, přesto se v galerii objevilo…

3.12.2018

Michal Balada