Brand

Jak optimálně nastavit... clonu

V druhém dílu seriálu o tom, jak správně nastavit fotoaparát, se budeme věnovat cloně. Ukážeme si, v jakých situacích používat jaká clonová čísla. Na praktických příkladech si povíme, jaký vliv má clona na kreativitu fotek, technickou kvalitu a třeba i odlesky v protisvětle. V tomto článku se dozvíte vše o cloně, co potřebujete při focení vědět.

V prvním dílu našeho seriálu o správném nastavování fotoaparátu jsme se věnovali citlivosti ISO. Nyní navážeme na tento první díl pokračováním, ve kterém si povíme něco o cloně a clonových číslech. V článku vynecháme suchou teorii a budeme se věnovat naopak praxi - projevu různých clonových čísel na fotkách. Povíme si, proč a kdy clonit hodně a kdy zase raději málo...

Jak nastavit clonu pro maximální kreativitu

Fotografování samotné je vysoce kreativní proces, a často je cílem dosáhnout zajímavého nevšedního vzhledu fotky. Toho lze dosáhnout nejen zajímavým světlem, ale i hrátkami s hloubkou ostrosti. Na toto téma již vyšel na Fotorádci příznačně pojmenovaný článek Pracujeme s hloubkou ostrosti. Jaká tedy nastavit clonová čísla, pokud chceme dosáhnout kreativního výsledku?

Zcela jistě lze doporučit nízká clonová čísla, ideální je použít pevný světelný objektiv. Clonová čísla jako f/1.8, f/2 a podobně poskytnou hodně prostoru pro kreativní práci s hloubkou ostrosti. Ovšem pozor. Nejde tu jenom o to, aby hlavní objekt byl ostrý a pozadí bylo "rozmatlané". Fotit na nízká clonová čísla umí každý. V praxi jde hlavně o to využít onu malou hloubku ostrosti ve svůj prospěch. Tím mám na mysli umístit na fotce něco jemného a nerušivého do popředí (což se rozostří) a dodá ještě víc na obrazové hloubce - fotka pak bude vypadat ještě víc prostorově.

clona_kreativni1.jpg24mm f/2.8, Canon 5D, úprava barevného podání pomocí křivek. Díky krátké minimální zaostřovací vzdálenosti použitého objektivu (Sigma 24-70/2.8) bylo možné dosáhnout malé hloubky ostrosti. Tráva v popředí i v pozadí vytváří prostorový dojem.

Takže pokud nám nejde o to, abychom dosáhli stoprocentní ostrosti a naopak chceme nechat vyniknout náladu, emoce a kouzlo okamžiku, potom použijeme minimální clonové číslo a těžíme z minimální hloubky ostrosti. V praxi to bývá focení portrétu, abstrakce, zátiší, aktu, detailů...

Tip: kreativní snímky se pomocí malé hloubky ostrosti nejlépe fotí s pevnými světelnými objektivy. Samozřejmě záleží na konkrétním záměru, ale například 35mm a 50mm objektivy se světelností f/1.4 nebo 85mm objektivy se světelností f/1.8 a podobně jsou na kreativní focení jako dělané.

clona_kreativni2.jpg100mm f/2, Canon 5D, úprava barevného podání pomocí křivek. U tohoto snímku bylo opět použito nerušivého popředí i pozadí, aby se vytvořil prostorový dojem.

Jak nastavit clonu pro maximální technickou kvalitu

Ještě než se budeme věnovat cloně, je potřeba si položit otázku. Co je vlastně ta technická kvalita fotek? Obvykle se tím rozumí: optimální ostrost a minimální projevy optických vad objektivů na fotkách. V praxi to znamená, že fotka bude správně zaostřená a optimálně ostrá, a to i v okrajových částech (ne přeostřená v Photoshopu, ale pěkně ostrá už ve fotoaparátu). A také se nebude se projevovat vinětace a barevná vada.

Pokud jde při focení o dosažení perfektní ostrosti a obrazové kvality, tak používáme vysoká clonová čísla. A to proto, že všechny objektivy po přiclonění poskytují lepší obrazovou kvalitu. Pokud se objektivem přicloní například z f/2.8 na f/8 nebo f/11, tak se dosáhne hned dvou efektů:

  1. Zvýší se hloubka ostrosti.
  2. Zlepší se kresba objektivu.

Oba dva výše uvedené body mají velmi výrazný vliv na technickou kvalitu. Zvýšení hloubky ostrosti s sebou přinese více ostrosti do celé fotky. A zlepšení kresby objektivu znamená, že fotka bude při 100% zvětšení ostřejší, kontrastnější (včetně rohových částí, které jsou obvykle problematické). A také se samozřejmě sníží projevy vinětace a barevných vad.

Vysoká clonová čísla se tudíž používají při focení krajiny, produktů, architektury, interiérů, větších skupin lidí a všude tam, kde je potřeba mít fotku hodně ostrou.

clona_kvalita1.jpgobjektiv 70-200mm, 200mm f/8, Canon 5D.

Ovšem pozor. S vysokými clonovými čísly se to nesmí přehánět. Pokud bychom použili clonu např. f/22 nebo f/16, bude obraz paradoxně méně kvalitní, než při cloně f/8 nebo f/11. A to z důvodu difrakce světla v malém otvoru clony. Každý objektiv má svůj takzvaný "sweet spot", což je několik clonových čísel, při kterých objektiv poskytuje nejlepší obrazovou kvalitu. Obvykle to bývá někde mezi f/5.6, f/8 a f/11, ale záleží na konkrétním objektivu a někdy i konkrétním výrobním kusu. Nejlepší způsob, jak "sweet spot" najít, je posadit fotoaparát na stativ a v režimu Priorita clony si udělat testovací fotky při různých clonách (např. krajinu nebo poličku s knihami,...). Pak už stačí na monitoru počítače při 100% zvětšení sledovat, při jaké cloně je obraz nejostřejší.

Tip: Vysoká clonová čísla se používají při focení portrétu v ateliéru. Cílem totiž je dosáhnout vysoké míry ostrosti fotek. Díky tomu, že pozadí je jednolité (bez struktury), vysoká hloubka ostrosti nevadí (naopak je vítána), tedy pokud není papírové pozadí zašpiněné :)clona_portret_ostre.jpg100mm f/8, Canon 5D. Bílé pozadí nijak neruši i při vysoké hloubce ostrosti, proto byla raději použita clona f/8, aby bylo dosaženo vysoké obrazové kvality.

Jak optimálně nastavit clonu v protisvětle

Použité clonové číslo má vliv na vzhled fotky i při focení v protisvětle - ovlivňuje totiž vzhled odlesků v objektivu a tvar vyobrazeného Slunce na fotce. Ne, že by se Slunce vyobrazilo do čtverce nebo trojúhelníku... spíš jde o to, jestli bude kolem sebe mít atraktivní paprsky nebo jestli to bude jenom rozplizlý bílý kotouč.

clona_lens_flare.jpgPokud chceme dosáhnout oněch pěkných slunečních paprsků (viz fotka vpravo), potom budeme muset použít vysoké clonové číslo. Např. f/8 nebo f/11 je optimální hodnota. Pokud bychom nepřiclonili, slunce by se na fotce projevilo jenom jako bílý přepálený flek.

Tip: Clonové číslo ovlivňuje i počet paprsků kolem slunečního kotouče. Čím vyšší clonové číslo použijeme, tím víc paprsků se zobrazí.

Použité clonové číslo ovlivňuje i odlesky, které vznikají v objektivu při focení v protisvětle. Vzhled a množství odlesků už ale záleží na konkrétním objektivu a neexistuje jeden recept na to, jak clonu nastavit pro dosažení konkrétního efektu. Jedno je ale jasné - při vyšších clonových číslech bude projev odlesku menší, než při nízkých clonových číslech.

Na snímku vpravo byla použita při ohnisku 17mm clona f/13, takže se sluneční paprsky na fotce pěkně vykreslily. Viditelné jsou i odlesky vzniklé v objektivu.

Jak optimálně nastavit clonu, když je málo světla

Při focení v horším osvětlení budeme logicky nastavovat nízká clonová čísla. Pokud jsou časy expozice při dané citlivosti ISO příliš dlouhé, budeme se snažit vytěžit ze světelnosti objektivu co nejvíc. Ale i zde je určité omezení vyplývající z hloubky ostrosti. Při použití opravdu nízkých clonových čísel (např. f/1.8, f/2) může vzniknout problém s příliš malou hloubkou ostrosti.

Typickým příkladem je focení nějaké zábavy a pohybujících se lidí ve špatně osvětleném interiéru. Pokud použijeme např. 50mm objektiv s clonovým číslem f/1.8, tak bude hloubka ostrosti opravdu malá. Při focení pohybu bude velmi obtížné dosáhnout správného zaostření na oči a obličej vůbec, navíc autofokus obvykle v horším světle funguje pomaleji a je méně spolehlivý.

Tudíž pokud otevřeme clonu kvůli nízké hladině osvětlení, tak si zase můžeme zadělat na problém s rozostřenými fotkami - kvůli příliš malé hloubce ostrosti. Řešením je potom zvolit kompromis mezi vysokou citlivostí ISO, časem expozice na hranici udržitelnosti a středně nízkým clonovým číslem. Tak například místo ISO 800, f/1.8 a 1/100 sec. použiji kombinaci ISO 1000, f/2.5 a 1/60 sec. Expozičně bude výsledek stejný, ale dosáhnu mírně větší hloubky ostrosti.

Tip: Jestliže se dostanu do situace, kdy potřebuji clonit hodně (chci vysokou hloubku ostrosti) a zároveň je málo světla, bude rozhodně jistější použít stativ. Proto se při focení krajiny používá v drtivé většině případů stativ.

Praktické příklady

Jak nastavit clonu při focení různých situací? Máme pro vás stručný seznam doporučených clonových čísel při focení konkrétních scén. Berte prosím tento seznam jenom jako hrubý přehled, konkrétní hodnoty záleží na použitém objektivu, záměru fotografa a samozřejmě i množství světla.

  • Krajina: vysoká clonová čísla f/8, f/11, f/16.
  • Portrét: nízká clonová čísla f/1.8, f/2,8.
  • Portrét skupiny lidí f/4, f/5.6.
  • Portrét v ateliéru: vyšší clonová čísla f/8.
  • Děti a zvířata v pohybu: raději mírně vyšší f/4, f/5.6.
  • Abstrakce a zátiší: nízká clonová čísla f/2, f/2.8.
  • Makro a detaily: raději mírně vyšší f/5.6, f/8.
  • Sport: raději mírně vyšší f/4, f/5.6.
  • Architektura a interiéry: vysoká clonová čísla f/8, f/11.

Shrnutí

Práce s clonovými čísly není jenom o hloubce ostrosti, ale i o technické kvalitě fotek. Nízká clonová čísla lze úspěšně použít při požadavku na malou hloubku ostrosti, tedy pěkně rozostřeného pozadí i popředí. Je ovšem potřeba počítat s tím, že kresba objektivu nebude stoprocentně ostrá a projeví se do jisté míry optické vady. Vysoká clonová čísla naopak použijeme tehdy, když požadujeme mít vše perfektně ostré, požadujeme vysokou úroveň obrazové kvality.

Jsou situace, kdy bychom si přáli, aby nízké clonové číslo znamenalo maximální rozostření (portrét venku). Ovšem jsou i chvíle, kdy bychom si přáli, aby to bylo naopak (focení pohybu v horším světle a problémy se správným zaostřením kvůli příliš malé hloubce ostrosti). Zákony optiky jsou ale neoblomné a je potřeba se s tím po svém vypořádat.

Co tedy vyplývá z dnešního článku? Clona je velmi zajímavý nástroj pro ovládání vzhledu fotek a zcela jistě stojí za to ji věnovat pozornost a naučit se ji ve svůj prospěch ovládat.

Diskuse

Petrman

26.7.2011 19:51

Kompakt

Jak jej nastavit u kompaktu?jak bývají označováný a v jake funkci je najdu?

Tomáš

26.7.2011 20:21

Záleží na tom, jestli onen kompakt vůbec umožňuje nastavení clony. Ideální je na to režim Priorita clony a bývá označovaný jako Av nebo S. Ne všechny kompakty to ale umí.

Jaroslav

27.7.2011 10:07

Pochvala

Tomáši, i když to jsou věci, které člověk zná i používá, ale přesto neškodí si je připomenout a znovu oživit. Takže díky za to.

Petrman

27.7.2011 13:21

Pouze zoomem mi jdou upravit hodnoty f

Tomáš

27.7.2011 22:12

Tak to máte kompakt, který má pouze automatiku a bohužel tím pádem nemůžete ovlivňovat libovolně clonu.

Lalila

5.8.2011 17:16

úprava barevného podání pomocí křivek

Dobry den, chtela bych se vas zeptat, zda byste mi upresnil, co presne znamena u vasi prvni fotografie (travy) "úprava barevného podání pomocí křivek" . Velmi se mi libi ty barvy, ale nevim jak jich docilit. Mockrat vam dekuji za odpoved. Lalila

Tomáš

5.8.2011 20:04

úprava barevného podání pomocí křivek

Dobrý den, dělá se to tak, že si otevřete dialog pro křivky a upravujete tvary křivek pro jednotlivé RGB kanály. Tj. upravíte tvar křivky pro červenou, modrou a zelenou zvlášť. Chce to experimentovat a zkoušet různé tvary a kombinace, dá so docílit mnoha zajímavých barevných vzhledů.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Dostaňte ze svého fotoaparátu maximum

Rukama mi za posledních asi patnáct let prošla celá řada fotoaparátů. U všech jsem se vždy snažil "vymačkat" z nich co se dalo.…

31.5.2017

Tomáš

Krajinářská fotografie: Leden - Březen 2017

Letošní zima se konečně po pár hubenějších letech předvedla a na výběru z uplynulých měsíců je to znát. Tak pojďme na něho.

5.4.2017

Michal Balada

Gamma korekce polopatě

Určitě už jste někdy slyšeli o takzvané gamma korekci. A možná jste se jí vyhnuli obloukem. Tak dneska už nemusíte. Mám pro vás…

28.3.2017

Tomáš

Příběh jedné fotografie - „TAJEMNÁ JESKYNĚ“

Křinice pramení ve Šluknovském výběžku a protéká Česko-saským Švýcarskem. Poblíž bývalé osady Zadní Doubice tvoří hraniční řeku…

8.2.2017

Daniel

Foťte jinak, foťte lépe (III. část)

Tímto článkem volně navazuji na předchozí dva články. Od doby, kdy jsem je napsal, uběhlo dost času a i má tvorba se od té doby…

6.2.2017

Jan Bainar

Jak fotografovat bez úprav

V dnešní době je naprosto normální upravovat své fotky. Vyhladíme vrásky, vylepšíme barvy, odmažeme rušivé prvky na pozadí a…

27.1.2017

Tomáš