JAK SE FOTOGRAFUJE S BATERIOVÝM GENERÁTOREM
Často totiž fotím na plážích a a jiných problematických lokacích, kde je písek, prach, různé nečistoty, cáká tam voda a podobně. Hlavně písek je problém. U klasického pover packu, který je se zábleskovou hlavou propojený kabelem se písek snadno nalepí se na kabely, napadá na ovládací panel a musím dávat pozor, aby se nedostal do kontaktů pro kabely atd. … aby se mi písek nenalepil na power pack, když se postaví na zem, musím mít vždy poruce ručník – což je další věc, co jsem na focení tahal vždycky navíc.
A právě všechny tyhle nepříjemnosti u Bateriového světla Photon HD-610 odpadnou, v tomto směru je prostě geniální! Vytáhnu ho jen z batohu, nasadím na stativ a mohu fotit, baterka je uvnitř, nemá žádné kabely, co by mne omezovaly. Pokud jdete někam dál a nechcete se tahat se stativem, ale máte po ruce ochotného kamaráda, co světlo při focení podrží, tak se patice pro uchycení na stativ nechá vyměnit za praktickou ručku, která umožní světlo pohodlně držet a manipulovat s ním. A to nejlepší nakonec – Photon HD-610 váží včetně baterie pouho pouhých 2,5 kg! Což je ve srovnání se 7kg bateriových generátorů se srovnatelným výkonem neskutečný rozdíl. Přitom tohle lehoučké světlo vydrží až 600 záblesků na plný výkon 600 Ws. A pokud plánujete, že budete fotit opravdu hodně, tak pro jistotu můžete vzít s sebou náhradní baterii, která váží kolem 0,5 kg a kapacitu tím znásobit.
Ale abych nebásnil pořád jen o svém novém světle. Proč se s ním vlastně na focení tahám, mám přece i systémový blesk, odrazku, atd … . Systémový blesk je sice super, že je skladný, ale u moře je dobrý spíše jen na přisvícení portrétu hodně zblízka – na celou postavu rozhodně nestačí (je potřeba si uvědomit, že u moře většinou potřebujeme clonu f16 a víc jen k tomu, abychom dorovnali intenzívní sluneční světlo), výjimkou je pouze fotografování, když je pod mrakem, nebo těsně před západem, či při východu slunce, ale sluníčko vychází a zapadá blíže rovníku tak rychle, že nám na práci zbývá v lepším případě pouze pár desítek minut.
Na obdobný problém narazíte, pokud chcete ušetřit a koupíte si levné bateriové světlo o výkonu 200-400 Ws – tenhle výkon je na ven prostě nedostačující, zvlášť pokud si s ním chcete zafotit i u moře. Pro tyto účely doporučuji světlo o výkonu minimálně 500 Ws a více a směrné číslo GN ideálně kolem 80.
Odraznou desku používám o něco raději, ale má jistá omezení. Někdy se prostě nedaří nastavit úhel odrazu tak, aniž bych musel scela překopat scénu, protože sluníčko prostě není tam kde potřebuji a nic se s tím nedá dělat, občas mi také nedostačuje intenzita. Pokud mohu být s odraznou deskou blízko, je to většinou O.K., ale pokud chci do záběru dostat větší část exteriéru a musím jít s odrazkou tím pádem dál od modelu, aby nebyla v záběru, tak už je odraženého světla někdy málo a k nasvícení modelu mi nestačí.
Proto nejraději používám zábleskové světlo, kde všechny tyto problémy odpadají. Mohu si ho postavit, přesně kde potřebuji a navíc se na něm dá měnit příslušenství, což mi umožňuje dokonale přizpůsobit požadovaný charakter světla scéně.
Nejraději tedy používám Photon K – Profesionální outddorové softboxy, nebo Photon Cool light softboxy, oba typy totiž mají jednu obrovskou výhodu – jdou snadno rozložit a složit stejným způsobem jako deštník, jsou tedy pro použití venku v terénu naprosto ideální. Světlo z obou typů softboxů je ideálně rozptýlené, ale pokud fotím při vyšší intenzitě slunečního světla, tak používám u outdoorových softboxů pouze jednu rozptylku, jednak proto, aby se charakter světla více přiblížil hodně intenzívnímu slunečnímu světlu a zadruhé kvůli tomu, že dochází k menšímu úbytku záblesku ze světla tím pádem dostanu vyšší výkon, což se vždycky hodí. U cool light softboxu, kde se záblesk odráží o vnitřek softboxu v tomto případě rozptylku nenasazuji vůbec.
Určitě vřele doporučuji při fotografování venku použít také voštinu, ať už na reflektoru, či softboxu (všechny zmiňované typy softboxů buď voštinu obsahují, nebo k nim jde přidat).
S voštinou se dá dosáhnout velice zajímavý efekt, kdy se pozornost díky intenzívnějšímu nasvícení soustředí na model, obličej modelu, či jiný ústřední motiv na fotografii, který má v prvním plánu zaujmout diváka.
Další věc, kterou na svém novém HD-610 miluji je vestavěný radiový přijímač, díky kterému mohu světlo odpalovat radiovým vysílačem TR-Q6, kterým jde kromě toho regulovat intenzita záblesku, což se velice hodí, protože v extriéru je někdy problém stále při regulaci světla přebíhat od světla k místu ze kterého fotografuji a zpět. Odpalovačem jde navíc i zapínat pilotka, jetam ledková, tak nemá moc velký odběr – jednou jsem zkoušel světlo vybít jen tím že nechám ledkovou pilotku svítit, ale nepodařilo se mi to.
Co se týče kapacity baterie celkově, je výdrž světla ještě lepší než u DC-600, které jsem měl před tím. Sice jsem s sebou v brašně vozil jednu náhradní baterii, ale po pravdě jsem ji nikdy během focení nemusel měnit. Zde bych ještě podotkl, že vliv na výdrž baterie má intenzita focení. Když fotíte pomaleji s rozvahou, tak každé bateriové světlo dá daleko více záblesků (minimálně o 1/3), než když mastíte jednu fotku za druhou. Je to způsobené tím, že když fotíte rychle z sebou, více se zahřívají kondenzátory a ostatní součástky a roste u nich odpor – ten pak zapříčiní větší spotřebu a mnenší výdrž baterie. Pokud se s HD-610 chvíli nebleská, tak skočí do sleep módu a šetří se baterie.
Kam světo umístit? - Když fotíme v exteriéru, je velkou výhodou, že si většinou v pohodě vystačíme s jen jením světlem na baterii, to hlavně díky tomu, že slunce můžeme použít jako druhý světelný zdroj. V závislosti na tom, jak je scéna situovaná se pouze musíme rozhodnout, zda budeme jako hlavní světlo používat slunce, či bateriové světlo (hlavním světlem rozumím to, které mi bude nasvětlovat tu část fotografie, na kterou chci upoutat pozornost v prvním plánu a doplňkovými světly ostatní světelné zdroje).
Pokud je scéna situovaná tak, že je model nasvícený dokonale slunečním světlem (které mohu případně změkčit tak, že ho nechám dopadat přez difúzní vrstvu odrazné desky), tak mohu zábleskové světlo použít k prosvětlení pozadí, nebo potlačení stínů, které vytváří hlavní světlo. V tom případě je toto světlo umístěné z boku, či kontra, přímo proti hlavnímu světlu (vhodné je určitě i použití voštiny, abychom mohli lépe korigovat, v jakém úhlu světlo bude vůči objektivu a tím ohlídat případné nechtěné efekty).
Pokud je scéna situovaná tak, že slunce a obloha vytváří krásné pozadí, které chceme na fotografii zachytit a model v popředí je tím pádem nedostatečně nasvícený a tmavý – což je asi častější případ - bateriové světlo umístíme proti slunci, ideálně tak, aby do něj model směřoval obličejem (pokud máme jen jedno světlo) – pokud máme světel více, nebo používáme světlo a odraznou desku, vzniká tak větší prostor ke kreativitě a můžeme tyto světelné zdoje situovat i způsobem, aby osvětlovaly model více ze stran.
Zde se můžete podívat na schéma lighting diagrams nejčastěji používaného způsobu svícení jedním světlem v exteriéru.
Když se fotí venku, a u moře zvláště, tak dost často fouká vítr, který je dost silný na to aby schodil stativ i se světlem na zem – riziko se zvyšuje přímo úměrně velikostí softboxu, který používáte. Já většinou používám softboxy o průměru kolem 120cm – a jak tedy problém se světlem řeším? - Nejlepší je s sebou nosit pár prázdných sand bagů (vaků na protizávaží) a naplnit je na lokaci kamením, štěrkem, nebo pískem – ideální je s sebou mít pár igelitek, nebo sáčků a zátěž nasypat napřed do nich a pak ji teprve v igelitu dát do sand bagů, aby se nezničily. V případě že nic takového po ruce není, tak se dá stativ zaskládat několika velkými kameny, sice se při tom trochu odře a někdy se mohou ohnout, nebo poškodit spodní vzpěry trojnožky, ale světlo před pádem to většinou uchrání. Ovšem, když je vítr opravdu hodně silný, nezbývá než sehnat ochotného asistenta, který stativ se světlem po celou dobu drží. Při některých scénách je to poměrně obtížné, například když jsme fotili fotografii na palmě nad mořem, tak mi držel světlo kamarád nasazené na čtyřmetrové bambusové tyči, kterou jsme si vypůjčili od rybářů a dalo mu to docela zabrat :) naštěstí je HD-600 je opravdu lehoučké a zrovna moc nefoukalo.
Jak si můžete prohlédnou na přiložených fotografích, docela jsme se při focení na exotických lokacích vyřádili a dali jsme HD-čku pořádně zabrat a musím říct že to zvládalo skvěle a bez nejmenší úhony :)
Překvapení nakonec – aktuálně přišel výrobce s novou upgradovanou verzí tohoto světla které má vysokorychlostní synchronizaci (HSS) a to až do času 1/8000 s ! Takže mám brouka v hlavě a přemýšlím že to svoje prodám a koupím si vylepšenou verzi … a pokud to klapne, tak o zkušenostech s ní napíšu pár řádek zase někdy příště, moc se těším až s tím nafotím něco v pohybu :)
Diskuse
Další články z kategorie Fotografujeme
Všechny články kategorieJak fotit, když venku mrzne
V návodu k fotoaparátu se dočtete, že je možno fotoaparát používat do teploty 0°C. Ale v mrazu se přesto běžně fotí. Kde je tedy…
1.1.2022
Fujifilm CLASSIC Neg. na starších foťácích Fuji
Pokud fotíte do RAF a používáte pro úpravu Capture One, zde je poměrně snadný trik jak využít nejnovější filmové simulace i na…
5.1.2021
Krajinářská fotografie - rok 2020
Máme za sebou trošku zvláštní rok, tak se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících…
3.1.2021
Dvojí polarizační filtr aneb využití efektů
Určitě každý známe označení CPL tedy cirkulární polarizační filtr. Každý, kdo tento filtr zná ví také jaký efekt vytváří.…
14.11.2020
Měření expozice: kdy a proč chybuje? Jak na ideální expozici?
Ve fotoaparátu vestavěné měření expozice je velmi užitečné, avšak ne 100% spolehlivé. V jakých případech je potřeba expozimetr…
2.5.2020
Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019
Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.
16.9.2019
Oblíbené články
Kategorie článků
Pište vlastní články
Vyznáte se ve fotografii? Máte ostatním co říci? Pomáhejte nám vytvářet zajímavý obsah Fotorádce.