Brand

Krajinářská fotografie - proč nepoužívám fotoaparát za 100 tisíc

dollars.jpgV tomto poněkud kontroverzním článku se pokusíme poodhalit pravdu skrývající se za marketingovou kampaní výrobců a snahou prodejců prodat co nejdražší fotoaparáty.

Podíváme se zblízka na zakořeněnou představu, že dražší fotoaparát dělá „hezčí fotky“, objektivně se pozastavíme u jednotlivých typů fotoaparátů a jejich využití v praxi a také se dozvíme, jak je to s image fotografa a foto-technikou, kterou používá.

Je mi jasné, že tento článek vyvolá asi spoustu protichůdných názorů. Poslední dobou se však čím dál častěji setkávám s dotazy zájemců o workshopy jaký fotoaparát pořídit a to, co se dozvídám, mě často opravdu šokuje. E-maily typu „jsem úplná začátečnice a Canon 5D Mark II jsem si koupila, protože mi v prodejně řekli, že dělá hezké fotky“ nebo „dražší fotoaparát přeci musí dělat hezčí fotky“ dostávám pořád častěji. Rozhodl jsem se proto napsat tento článek, ve kterém se pokusím objektivně podívat na to, co se od prodejců většinou nedozví.

 

FOTOAPARÁT A IMAGE

Ve fotografii nelze uběhnout vzdálenost za kratší čas, doskočit dál, či uzvednout víc. Nejsou zde totiž jasně stanovená měřítka a tak hodnocení fotografů a jejich práce odpovídá pouze subjektivním názorům těch, kteří je hodnotí. Jenže jak má fotografa hodnotit laická veřejnost, která fotografii nerozumí a tak hodnocení často omezuje na slova „líbí“ / „ nelíbí“ ?

Protože objektivní měřítka chybí, snaží se většina laické populace nalézt měřítka substituční. Těmi jsou většinou „jak drahý fotoaparát dotyčný používá“ a „kolik bere za focení/fotku“. Vyslechl jsem spoustu diskusí o kvalitě fotografů, které často končily slovy „ten má foto-techniku za statisíce, je to hold profík“ nebo „ten prodává jednu fotku za 500 liber, ten je někde jinde“.

Otázky, které si ale pokládám já, jsou: „Vydělal si dotyčný na tu foto-techniku opravdu focením a využívá naplno její potenciál nebo zdroj financí pochází od jinud a účelem je ohromovat veřejnost? Kolik fotek dotyčný za 500 liber do roka prodá? Prodá vůbec nějakou? Nebo je cena nastavena za účelem ohromit a přilákat pozornost veřejnosti a zisk je pak realizován způsobem jiným?

Je to podobné jako s rozlišením fotoaparátů. Laik většinou neví jak fotoaparáty hodnotit. Hledá nějaké měřítko a tím, které první uhodí do očí, je rozlišení senzoru. Takto vzniklo i tvrzení, že „více pixelů znamená ostřejší a lepší fotku“. Díky fyzikálním zákonům, je však většinou opak pravdou.

photographer.jpgV Anglii jsem při focení Cornwallu několikrát potkal nejmenovanou profesionální fotografku krajinářku, která se mi hned na začátku pochlubila, že má na focení krajinek tři nejdražší full-frame těla.

Jedno z nich dokáže dokonce snímat 10 snímků za sekundu! Teď ale otázka… na co potřebuje fotograf-krajinář 10 snímků za sekundu?

Krajinka přece není kolibřík ani závodník formule a nikam mu neuletí / neujede!

Druhá otázka… na co potřebuje fotograf krajinář tři těla?

Více těl potřebují komerční fotografové fotící například sport nebo společenské události, kdy není čas vyměňovat mezi snímky objektivy a tak je praktičtější měnit těla s různými objektivy.

Například formule jede zatáčkou stovky metrů před cílem – fotograf musí použít tělo s teleobjektivem, ale za pár sekund ta samá formule projíždí cílem jen několik metrů před fotografem – fotograf musí použít tělo s nasazeným záklaďákem. Nemá čas měnit objektivy, a proto nutně potřebuje dvě těla.

Prohlašovat ale, že jako fotograf krajinář používám tři nejdražší těla je pouze záležitostí image.


FOTOAPARÁT A PRODEJCI

Laik vidí, že jeho vzor – profesionální fotograf používá k výrobě fotografií tu nejdražší „mašinu“. Dospěje tedy k názoru, že dražší fotoaparát se rovná lepší fotografie. Přijde pak do obchodu, kde mu toto ziskuchtivý prodejce navíc rád potvrdí. Utratí tak hromadu peněz za fotoaparát, jehož potenciál bude využívat třeba jen z 10%.

Když jsem ještě žil v Londýně, běžně jsem potkával hromady turistů s profesionálními těly typu 5D Mark II nebo 1D Mark III, kteří fotili noční město bez stativu, v automatickém režimu a místo do hledáčku koukali při focení na display fotoaparátu, jak byli dříve zvyklí z kompaktu.

Výrobce a prodejce jsou spokojení, jelikož člověku, který by obdobného výsledku dosáhl s tělem za 9 tisíc, prodali mašinu za 50 tisíc a amatér s drahým fotoaparátem je také spokojený, protože v rukou drží stroj svého vzoru, tudíž se cítí jako profesionál. Netuší, že vlastně oklamal sám sebe a že přidaná hodnota oněch 41 tisíc je v jeho rukou téměř nulová.


FOTOAPARÁT A FUNKCE

Co se optické kvality týče, jsou senzory dnešních zrcadlovek na velmi podobné úrovni. Rozdíly mezi jednotlivými fotoaparáty ve svých kategoriích (aps-c nebo full-frame) tak spočívají spíše ve výbavě a odolnosti těla, než v optické kvalitě. Krásným příkladem je 18Mpx senzor u Canonu. Dnes jsou tímto defakto totožným senzorem vybaveny fotoaparáty Canon 550D, 600D, 650D, 60D, 7D.

canon_eos_1d_mark_iv.jpgTo znamená, že s Canonem 550D, který lze pořídit už za cca 15 tisíc uděláte opticky naprosto stejně kvalitní („hezkou“) fotografii jako s Canonem 7D, který koupíte za cca 37 tisíc! Kde se tedy vzal ten rozdíl v ceně? Ten spočívá v odolnosti těla a množství funkcí, kterými 7D disponuje navíc. Otázkou však je, jestli funkce navíc opravdu využijete.

Fotíte sport nebo wildlife? Nekompromisně budete potřebovat rychlé sekvenční snímání (8-10 snímků za sekundu). Fotíte profesionálně portrét nebo módu? Určitě se neobejdete bez nízké hloubky ostrosti (tzn. budete potřebovat full-frame zrcadlovku). Fotíte-li v každém počasí, určitě oceníte proti dešti utěsněné tělo. O tom není pochyb.

Jsou ale bohužel i funkce, které se spíše podobají tahání peněz z lidí. Jak moc asi profesionál u nového Canonu 5D Mark III, což je mimochodem tělo za cca 70 tisíc, ocení funkci „rating fotografií“ (umožňující hodnotit fotografie dle oblíbenosti přímo ve fotoaparátu) nebo funkci „editace fotografií“ (umožňující fotografie editovat přímo ve fotoaparátu)?

Který profesionál má čas hrát si s hodnocením fotografií nebo bude editovat fotografie ve fotoaparátu? To možná ocení nějaký turista, ale jinak každý, alespoň trošičku seriózní fotograf „nasype“ veškerý nafocený materiál do k tomu určeného výkonného počítače a následně fotografie edituje na profesionálním kalibrovaném monitoru.

V některých případech mají extra funkce / vlastnosti svůj smysl, ale někdy jen čekám, kdy na display fotoaparátu výrobce instaluje hry nebo televizi, aby mohl za každou cenu odůvodnit vyšší cenu.


FOTOAPARÁT S MALÝM vs VELKÝM SENZOREM

Další otázkou, která se nabízí, je, zda volit fotoaparát s větším senzorem (tzv. full-frame), nebo menším senzorem (tzv. aps-c). Jaký je mezi nimi rozdíl?

dslr_sensors.jpgFotoaparáty typu full-frame díky většímu senzoru disponují vyšší obrazovou kvalitou, nižší úrovní šumu a při použití stejného clonového čísla i nižší hloubkou ostrosti.

U aps-c fotoaparátů musíme počítat s tzv. „crop faktorem“. To znamená, že abychom se dostali na hodnotu porovnatelnou s full-frame, musíme ohnisko tímto faktorem vynásobit.

Použijeme-li např. u Canonu 550D objektiv Tokina 11-16mm f2,8 Pro Dx a budeme fotit na ohnisku 11mm, dostaneme se tak po přepočtu na ohnisko 17.6mm (11mm x 1,6).

Z toho vyplývá, že u fotoaparátu typu full-frame, nebudeme muset přepočítávat ohniskovou vzdálenost.

Využijeme ale opravdu o chlup vyšší obrazovou kvalitu, nižší hladinu šumu a nižší hloubku ostrosti? Nebo přesněji… jsou pro nás tyto proměnné natolik zásadní, abychom ospravedlnili několikanásobně vyšší cenu fotoaparátů?


FOTOAPARÁT A JÁ

Mnoho lidí je v šoku, když se podívá na mé www.stránky a následně zjistí, že k tvorbě těchto fotografií používám Canon 550D. Jiří Kukaň, účastník nedávného workshopu prohlásil, že když zjistil, čím fotím, tak si pomyslel: „Ten si snad dělá pr..!“.

Ačkoli vlastním foto-techniku v hodnotě kolem 250 tisíc, fotoaparát samotný je její téměř nejlevnější součástí. Nejvíce financí jsem investoval do objektivů (téměř 100 tisíc), velkou část také představuje vybavení pro focení pod vodou (housing, podvodní blesk, rameno) a zbytek tvoří Lee filtry, stativ, VR panoramatická hlava, samotné tělo a různé příslušenství.

Jsem fotograf krajinář a tak mě v první řadě zajímá 1) kvalitní stativ (nikdy nefotím krajinu bez stativu a tak můj stativ musí stát nehnutě v jakýchkoliv povětrnostních podmínkách), v druhé řadě 2) objektivy (ty jsou „okem fotoaparátu“ a určují optickou kvalitu fotografií), dále to jsou 3) filtry (k čemu drahý objektiv, když pak před něj strčíte nekvalitní filtr, který znehodnotí výslednou fotografii), 4) nutné doplňky (expediční foto-batoh, VR panoramatická hlava, dálkové odpalování, atd.) a až někde za tím vším je 5) fotoaparát.

550d_4.jpg


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dlouho jsem uvažoval o přechodu na full-frame a zvažoval pro a proti:

1) Nižší hladina šumu? Tu ocení fotografové společenských událostí, svateb a všichni ti, kteří potřebují fotografovat na ISO 1600 bez výrazného zvýšení hladiny šumu. Já ale fotím krajinky POUZE na ISO100, kde šum téměř neregistruji. Navíc používám profesionální verzi Imagenomic Noiseware (viz tento článek), takže platit za nižší hladinu šumu se mi nevyplatí.

2) Nižší hloubka ostrosti? Tu ocení fotografové portrétů, módy, svateb a ti, kdo potřebují, aby focený objekt jakoby vystoupil z pozadí. U krajinek ale pracujeme s vysokou hloubkou ostrosti (viz tento článek), jelikož chceme mít vše z rohu do rohu ostré a tak nízkou hloubku ostrosti nevyužijeme vůbec.

3) Vyšší obrazová kvalita? Ano, full-frame fotoaparáty disponují o chlup vyšší obrazovou kvalitou. Ta je ale v krajinářské fotografii snížená horší kresbou objektivu při vysokých clonách, které budeme muset v mnoha situacích použít. (čím větší senzor, tím nižší hloubka ostrosti při použití stejné clony.) O kolik tedy obrazová kvalita naroste (vlivem velikosti senzoru) a následně poklesne (vlivem vysokého clonění), je diskutabilní. Za tímto účelem jsem porovnával mnoho velkoformátových fotografií focených na full-frame / aps-c a mým závěrem je, že laik tento rozdíl nepocítí. Profesionál už asi ano, ale až při detailním zkoumání velkoformátové fotografie.

4) Kratší ohnisko? Full-frame má tu výhodu, že použité ohnisko už nemusíme dále násobit crop-faktorem. To bývala výhoda především dříve, kdy fotografové přecházeli z kinofilmu na digitál a nemuseli měnit objektivy. Dnes je ale na trhu obrovské množství kvalitních širokoúhlých skel i pro aps-c. Taková Tokina 11-16 f2,8 Pro Dx poskytuje nejen fantastickou obrazovou kvalitu, ale i tělo „L-kového“ typu a to vše za výbornou cenu. Proč tedy platit dvakrát tolik?

5) Vyšší váha a odolnost? Na svých expedicích pravidelně bojuji s nadváhou. Za každý gram váhy navíc se v horách nekompromisně platí potem a na letištích financemi. Aps-c těla jsou menší, lehčí a i k nim kompatibilní objektivy (typu Tokina 11-16 f2,8 Pro Dx) jsou na tom váhově lépe. Co se odolnosti týče, Canon 550D je plast bez extra těsnění. Přesto jsem s ním fotil v nejextrémnějších podmínkách, co si člověk asi dokáže představit. Při vánici na hřebenu minulý rok mi na něm během hodiny focení „narostla“ téměř centimetrová vrstva sněhu a ledu. Pokud však člověk ví jak řešit přechody ze zimy do tepla a nenechá si na fotoaparát napršet, není se ani s tímto tělem čeho bát.

Takže výsledek všech pro a proti? Full-frame fotoaparáty mají sice řadu zásadních výhod, jen málokteré však dnes ocení fotograf krajinář. Uvážím-li, že cena je ve srovnání s těly typu aps-c několikanásobně vyšší, jeví se mi jako rozumnější investovat finance do foto-expedic.

Navíc, řekněme si to na rovinu. Krajinářská fotografie nepatří mezi komerční druhy fotografie a tak počítat s tím, že se Vám investice do nejdražšího full-frame fotoaparátu finančně vrátí je nereálné.


FOTOAPARÁT A VY

markiv.jpgTakže jaký fotoaparát je ideální pro vás? V prvé řadě přestaňte naslouchat marketingovým propagandám a vykutáleným prodejcům, kteří Vám budou chtít prodat to nejdražší. Místo toho se zamyslete nad tím, co fotíte, na jaké úrovni a co přesně od fotoaparátu potřebujete.

Věnujete-li se profesionálně komerčnímu fotografování lidí (portréty, svatby, móda, atd.) je jasné, že se drahému full-frame fotoaparátu nevyhnete. V tomto případě totiž budete chtít pracovat s nízkou hloubkou ostrosti či fotit při vyšších hodnotách ISO bez výrazného nárůstu šumu. Pravděpodobně budete potřebovat i záložní tělo a spoustu špičkových objektivů. Šetřit se v tomto případě asi moc nevyplácí, jelikož tím dáváte šanci konkurenci, která nabídne lepší výsledky.

Věnujete-li se fotografování sportu nebo divokých zvířat (wildlife) je jasné, že prioritou bude rychlé sekvenční snímání (ideálně 8-10 snímků za sekundu). Jestli zvolíte fotoaparát typu aps-c (díky kterému se k focenému objektu více přiblížíte) nebo full-frame (díky kterému získáte o něco vyšší obrazovou kvalitu a nižší hloubku ostrosti) není už tolik podstatné. Volba se bude odvíjet především od možností vašeho rozpočtu.

Věnujete-li se fotografování krajiny, tedy nekomerční fotografii, není koupě full-frame fotoaparátu takovou nutností. Dříve býval hlavním argumentem pro full-frame absence kvalitních širokých ohnisek v kategorii aps-c. Dnes je ale nabídka širokoúhlých objektivů v této kategorii obrovská a kvalita aps-c senzorů se za poslední roky tolik zlepšila, že je na zváženou, zda se vám investice do full-frame fotoaparátu vyplatí.

Pokud patříte k té největší skupině – amatérských fotografů fotících různé náměty, pak věřte, že opravdu nepotřebujete fotoaparát za 100 tisíc, abyste dosáhli lepších výsledků. Jestli máte peníze nazbyt a chcete je investovat, investujte do objektivů. Ty nepodléhají boomu, který probíhá v elektronice a tak na rozdíl od fotoaparátů neztratí za pár let svou hodnotu.

Kvalitní objektiv vám vydrží desítky let a představuje nejlepší investici, kterou můžete v oblasti foto-techniky realizovat. Proto pokud je váš rozpočet omezený, doporučuji vybrat nejdříve kvalitní objektiv a k němu pak v rámci rozpočtu levnější tělo.

 

Jaký fotoaparát se rozhodnete používat je samozřejmě jen na vás. Vždy je však třeba si uvědomit, že dražší fotoaparát neznamená hezčí fotku! Jestli se fotografie povede, záleží na oku, mozku, rukách a talentu fotografa! Ne na ceně fotoaparátu, který používá.

Jinak řečeno, je potřeba se rozhodnout zda chcete ohromovat fotografiemi nebo fotoaparátem :o)

 

Václav

Václav Krpelík je fotograf, který se zaměřuje především na fotografování krajiny a to jak té na souši, tak té pod vodou. Jako jeden z mála fotografů na světě, se s těžkou foto-technikou vydává do mořských hlubin výhradně bez přístroje. Mnohaleté zkušenosti s fotografováním hor, pobřeží, mořského světa a dalších žánrů pak předává účastníkům svých workshopů a expedic pořádaných v zahraničí.

Více o něm a o jeho tvorbě naleznete na jeho webu www.vaclavkrpelik.com.

Diskuse

Galdra

2.7.2012 07:40

Mluvíš mi z duše

Článek sice jako úvaha, ale pro mne stoprocentně pravdivý. Jako fotograf živnostník či "profesionál" musím mít dvě těla - jedno skutečně drahé na výše uvedené společenské události (svatby a reportáže) a druhé, jedno z nejlevnějších, ale lehké a odolné bez zbytečných funkcí používám k fotografování krajiny. Objektivy, jak bylo řečeno, je jiná věc. Ty musí být kvalitní a i vše co s optikou souvisí včetně doplňků pro pobyt venku, třeba v horách. Podle řazení důležitosti při fotografování krajiny, jsou u mne ještě před tělem pohodlné a funkční boty plus další výstroj. Každý gram se počítá při šplhání po skalách nebo při dlouhých pěších túrách. Přeji dobré světlo.

Jan Strakoš

2.7.2012 10:08

Argument pro Fullframe

Ahoj musím souhlasit s tvým článkem. Jde vidět, že přibývá fotografů, kteří si techniku opravdu osahají, než o ní začnou psát. Musím přispět svým postřehem, jakožto krajinář ještě nedávno fotící na APS-C. Dlouho jsem zvažoval přechod na FF a hledal jsem pádný důvod. Rozhodující byl pro mne objektiv. Sice na menší čipy je velká nabídka skel, ale přední čočka je výrazně vypouklá, aby se docílilo širokého ohniska (cca 11mm) a tím dochází ke ztrátě optické kvality a při focení slunce se roztřepí paprsky (příklad pěkného slunce http://1x.com/photo/43780/portfolio/99579). A poslední věc je významné ušetření času při úpravách fotek na počítači. Při focení na fullframe není potřeba tolik využívat braketing nebo přechodové filtry. Jinak jsem to také nevydržel a musel jsem si na svých stránkách rýpnout do nové techniky Canon (http://mood.cz/technicke-okenko/). Ještě jednou super článek, rád jsem si ho celý pročetl, což dělám vyjímečně ;-) Ahoj Honza

straka-jakub

2.7.2012 11:40

Skoro 100%

V podstatě s tím článkem souhlasím, hodně jsem se zasmál fotografce krajin s 1DMkIV(jestli to byl on podle těch 10FPS) a i 1000D na krajiny celkem v klidu stačí. :) Jako jeden z argumentů pro APS-C bych ještě dodal, že pokud nepotřebujete ultraširoký ohniska ale vystačíte si s 24-30mm+ (po přepočtu) tak u 16-35L nebo 17-40L budete využívat "sweet spot" a nebude třeba se zabývat vinětací a ostrostí rohů jako u FF. ^^ Jinak s megapixelama nemyslim si že těch 36Mpx D800 je k zahození a neodsuzoval bych to tolik ;) A hodnocení snímků v 5DMkIII (přidalo se ted updatem i do 7D) taky neni špatná věc. Ono se při focení vždycky na něco čeká... a mezi tim mrknu na fotky a tam kde jsem dělal víc expozic si dam hvězdičku k tý která vyšla nejlíp tzv. u mě nejostřejší nejlíp zaostřená. A když chce zákazník na místě vidět fotky na PC a chtěj třeba i 1:1 tak jim ukážu tu co jsem si označil a předejdu těm trapným situacím kdy to člověk přiblíží a neni to ostrý >.< i když to už se s 5DMkIII a jeho AF nestává zdaleka tak často jako třeba u 5DMkII

RMI

2.7.2012 11:41

Souhlas

jenze je tu bohuzel marketingove oddeleni vyrobcu, ktere se stara o maximalni vydelek, ne o nejlepsi fotak dle uzivatelu. Mam D700 a v podstate ma jen tato vazna omezeni - 5fps, zoufale maly buffer a znatelne pomalejsi ostreni pri F5,6 (dusledek TC2x). Cekal jsem na nastupce, ale D800 bylo trpkym zklamanim. Bohuzel, vyrobce dosahl sveho - koupil jsem D4... Alespon mam na HODNE let pokoj...

Václav

2.7.2012 16:09

Re:

Pánové moc díky za komentáře. Je vidět, že všichni máme trošičku rozdílný náhled, ale na tom základním se asi všichni shodnem. Re: Galdra ..vidíš, boty jsem vynechal. Svatá pravda.. bez pořádných bot bych žádnou fotku na horách neudělal :o) Re: Honza ..full-frame má také určitě svá pro, jen nejsem ochotný za těch několik pro zaplatit mnohonásobně vyšší cenu. Ono také záleží jaké aps-c jsi používal. Pokud použiješ nejnovější 18 Mpx senzor v kombinaci se skvělou Tokinou 11-16, tak moc daleko od FF podle mého názoru v případě krajinek nebudeš. Re: Jakub ...Jakube díky za postřehy :o) Re: RMI ...jojo, někdy nezbývá než kupit drahé tělo kvůli jedné funkci, která v tom levném chybí. Třeba někdy přijdou s fotoaparáty na míru :o)

Jiří Míchal

2.7.2012 16:57

Souhlas

Taky musím souhlas a zároveň i nesouhlasit, fotím dost přírodu a ne vždy je to jen o fps, dost často mívám na kurzech lidi s profi vybavením a nakonec nevyfotí ani to co lidi s amatérskou třídou, vždyť ještě před pár lety se fotilo jen na manuál a taky to šlo. Takže závěrem bych řekl, že i s základní třídou se dají dělat pěkné fotky.

RMI

2.7.2012 22:59

FF vs. DX

Doporucuji si precist http://www.nikonclub.cz/blog/nikon-dx-nebo-fx Docela rozumne cteni. A jeste malou poznamku ke koupi dobrych skel - tak nejak jsem si vsimnul, ze vsichni hlavni vyrobci posledni dobou radi inovuji. Pridana hodnota ale bohuzel vetsinou vubec neodpovida navyseni ceny... Ze by kompenzovali zlevnovani tel ???

Václav

2.7.2012 23:09

Re:

RMI máš pravdu s tím sklem... mě na to posledně upozornili dva wildlife fotografové. Konkrétně si stěžovali na nárust cen v kategorii dlouhých skel od Canonu :o( Jirko podle mě kdo neudělá dobrou fotku s entry level dslr, neudělá ji ani se sebelepším tělem :o)

Martin Bednář

3.7.2012 12:12

Ovládání

Takřka souhlas, ale chybí, že vyšší třídy se pohodlněji ovládají. Mám "nižší střední" (Canon 40D)a moc by mi chyběl stavový displej a druhý roller, které třeba už 500D nemá. A to ještě pláču po dalším točítku na ISO a tlačítku pro přímé nastavení bílé.

Václav

3.7.2012 12:34

Re: ovládání

Mirku myslím, že tohle je o zvyku. Někdo právě naopak ocení jednoduchost nižší třídy a absenci spousty fukncí a tlačítek, které člověk v krajinářské fotografii stejně nevyužívá a nechce si s nimi lámat hlavu. :o)

zdenda77

3.7.2012 13:13

84,5mm

Když už byla řeč o filterch jak skončila nabídka filtrů k testu od slovenské společnosti 84,5mm?

Martin Bednář

3.7.2012 13:42

Re: ovládání

Jasně, pokud fotíte jen krajinu, není co řešit. Ale občas člověk foťák vytáhne s kamarády v hospodě nebo u dcery na besídce v MŠ, a pak je každý čudlík dobrý. Samozřejmě to neplatí pro toho, kdo fotí beztak na automat přes displej...

Václav

4.7.2012 00:18

Re: 84,5

Zdendo zatím jsem to musel odložit... popravdě nestíhám.. zítra ráno frčím na další workshop, pak jsem týden na školení mimo Prahu a pak následuje týdenní expedice na Tri Cime di Lavaredo. Omlouvám se všem, kterým tak případně neodpovím na dotazy. Dostupný jsem na telefonním čísle, které najdete na mém webu. Dobré světlo přeje Vašek

Bluesharp

4.7.2012 14:44

Tokina 11-16 s Canonem?

Pokud do RAW tak, jo ale jinak je Tokina 11-16 objektiv s velmi vysokou CA! Protože Canon neumí automatickou opravu CA jako Nikon, je dost bolestné fotit jen do jpg - třeba nějakou reportáž.V JPG už s CA nic udělat.Takže ke Canons bych tohle sklo vůbec nedoporučoval.

Bošek

5.7.2012 06:04

Hodnocení snímků na těle

Václave super článek, díky. Reaguju na na hvězdičky u fotek Jakuba Straky. Jsem "pokročilý začátečník" a mám Nikona D80 z druhý ruky. Výběr (označení) nejlepších fotek taky občas dělám na místě, ale protože tělo ničím takovým nedisponuje, prostě jen nejlepší fotku(y)zamknu a na displeji vidím symbol klíče a to je moje "hvězdička". Jinak, co se týká stavového displeje, dvou koleček a počtu čudlíků - naprostá spokojenost a už bych neměnil. Navíc jsem rád, že je to čistokrevnej foťák bez videa - já chci být fotograf :-)

František Zemek ASČF

6.7.2012 13:48

souhlas

Absolutně souhlasím a držím pěsti. Jo link na tento článek jsem si dovolil dát na webovky. Díky. Ale, zas, lidi, prosím blbněte, já si pak od vás ty ,,výběhové,, mašiny od vás pod polovinou ceny rád koupím, když budu chtít ,,přezbrojit,, Co se týče hvězdiček atd. V mé mašině sou dvě karty na tu menší a rychlejší fotím a to co považuju za dobré zkopčím na tu druhou a mám pokoj, pak se nestane, že ukazuju ,,kunšaftovi,, nepovedené výcvaky, nebo deset variací na jedno téma. Což je pro něj dost nudné //hele Venco teď nekoukej než to břeblikám ))))))// DS-ZF

Martin

7.7.2012 11:35

naprostý souhlas

S článkem se nedá než souhlasit, především s její hlavní myšlenkou. Na druhou stranu bych si dovolil poopravit údaj o hloubce ostrosti na FF. Hloubka ostrosti je záležitost týkající se pouze clony a ohniskové vzdálenosti (té fyzické) neboli 50mm na f1,4 bude mít stejnou DOF ať bude na FF nebo na APS-C pouze na APS-C bude úhel záběru odpovídat objektivu 75mm. Takže i portréty a svatby se dají bez překážek fotit na APS-C jen se musí počítat s tím, že máme k dispozici menší úhel záběru a tak musíme stát o chlup dál. Druhá věc je jestli opravdu zákazník konkrétně u svatební fotografie dokáže ocenit a poznat rozdíl jestli se dělají fotky na těle za 70tis nebo na těle za 20tis. Pro většinu je důležitý výsledek a cena, ne technika.

Václav

10.7.2012 16:09

Re:

Bluesharp: prosímtě kdo dneska fotí do JPEG? Článek se vztahuje ke krajinářské fotografii a v té se fotí zásadně do rawu. Do JPEG jsem během posledních 4 let neudělal jediný snímek. V RAWu se problém s CA vyřeší během sekundy.. recenze na tento objektiv mluví za všechno: http://www.photozone.de/canon-eos/379-tokina_1116_28_canon?start=2 Callgaro: máš pravdu.. ale faktem zůstává, že při stejně širokém záběru budeš muset s FF více clonit. Volba mezi aps-c a FF má tedy zásadní vliv na hloubku ostrosti (i když nepřímo prostřednictvím objektivů). Tady je definice: "the smaller the sensor the greater the depth of field for a given aperture at focal lengths to give the same field of view".

Basti

10.7.2012 20:54

Ano a ne. Dražší tělo se stejným snímačem lepší fotku neudělá, ale dražší objektiv obvykle ano. Otázka je o kolik dražší a o kolik lepší. Bohužel zejména Canon a Nikon jako majoritní výrobci čím dál víc šidí kvalitu, odrbávají základní funkce (AF nekompatibilita u Nikonu, absence předsklopení zrcátka u levnějších modelů atd.) a velmi drsně šidí konstrukci. Canon dokonce i u profi modelů jako jsou 5D - nemají úplné funkční utěsnění, většina L-kových skel taky ne a spousta dalších "perel". Já to vnímám jako šizení a klamání zákazníka, tuplem když to Olympus nebo Pentax zvládají u poloprofi těl a objektivů za 10 tisíc. Další věc je ergonomie - pokud nefotím výhradně ze stativu, pak je focení levným plasťákem doslova očistec, asi tak po hodině už by to člověk nejradši rozdupal. Odolnost hodnotím dost vysoko a tady to Canon totálně projede a Nikon krom D7000 a full-frame taky nemá co nabídnout. Dřív jsem měl Oly E-3 a profi Zuika, po zaříznutí systému ze strany výrobce mám teď Nikona APS-C a rozdíl v optické kvalitě stejně drahých objektivů či rozdíl v ergonomii a odolnosti těla jsou bohužel naprosto zásadní. Jedna věc je jet na akci a vědět, že mi do foťáku ani objektivu nenateče ani v kýblu vody a druhá vědět, že stačí lehčí deštík a může být hotovo. Ono to většinou nějak přežije - bohužel znám i dost lidí, kteří takovou kliku neměli. A tady opět naše slavná dvojice Canon/Nikon člověka nekompromisně tlačí do nejdražších modelů, protože jednoduše nic ve střední třídě nemá skutečné těsnění.

frozen

11.7.2012 11:34

Kolik aparatu na krajinu?

Ja bych si dovolil oponovat autorovi clanku v otazce, kolik aparatu potrebuje krajinar. Moje zkusenost rika, ze prach je svine velika a vnika dovnitr aparatu prave pri vymene objektivu a neni nic hnusnejsiho nez v postprodukci pretirat nebo stemplovat fleky na obloze nebo jinych hladkych plochach, vysledek nebude NIKDY uspokojivy. Tot praxe, ne teorie. Jezdim obcas fotit do mist s vysokou mirou prachu v ovzdusi (napr.duny u more, nebo piscite lesy u nas na Zahori atd). A z techto duvodu si notoricky beru dve tela do terenu, jedno s nasazenym ultrasirokacem, druhy zpravidla bud makro 2,8/150, nekdy 2,8/70-200. Zadne problemy s prachem, zadne vztekle nadavky pri prohlizeni zvetsenych obrazku na obrazovce pc doma.

lada500

11.7.2012 13:14

souhlas - ale

Mám 5DMII, kompakt i 5MPx mobil. Pořád nadávám, že se s takovým těžkým křápem nehodlám tahat. Pořád musím chodit s batohem jako pako. Ale vezmu si s sebou kompakt a když zpracovávám fotografie na PC tak se tak naštvu, že na kompakt zase zapomenu a tahám dál batoh jako pako :o)

soja

11.7.2012 14:39

no nevím

add bod 2 - velikost čipu nemá pražádný vliv na hloubku ostrosti. Doporučuji třeba http://www.fotoroman.cz/techniques2/focus_dof.htm nebo nějakou učebnici fyziky. add bod 3 - objektiv musí zobrazovanou scénu zmenšit na velikost čipu, čím menší čip, tím musí mít výsledný, zmenšený obraz větší hustotu čar, aby byla stejná kvalita (ostrost). Poměr je stejný jako poměr velikostí čipů, tedy cca 50%. Na fotce krajiny v mlze to poznáte těžko, ale jinak :-)).

zdenda77

12.7.2012 10:57

Už si všimli i jinde

http://www.digineff.cz/art/dut-vrba/na-co-apar-t-za-100-tis-c.html

Václav

12.7.2012 18:48

Re:

Václav

12.7.2012 19:05

Re:

Frozen: Nosím jedno tělo a po horách je to dřina i tak - určitě mi dá za pravdu každý účastník nedávných workshopů v Tatrách :o) Objektiv vyměňuji přímo v terénu (někdy i 6x za den) a nikdy jsem s prachem problém neměl. Stačí si stoupnout po větru a tělem vítr zaclonit.. tak se do těla defakto nic nedostane. Takhle to dělám už pár let v extrémních podmínkách (Cornwall - kde lítala vodní tříšť stovky metrů do vnitrozemí, Scotsko - kde jsem zažil nespočet sněhových bouří) a zatím žádný problém... s výměnou objektivů v terénu bych si hlavu prostě nelámal a tahat na krajinku kvůli tomu více těl vidím jako absolutně zbytečnou zátěž. Soja: s tou hloubkou ostrosti nevím jak to myslíš, tak se k tomu nevyjadřuji, ke kvalitě obrazu ti jen řeknu: "Vyfoť si krajinku s Canonem 550D + Tokinou 11-16 f 2,8 Pro Dx, pak za stejných podmínek s Canonem 5D Mark 2 + Canonem 17-40 f4 L USM. 90% lidí neuvidí rozdíl... ..samozřejmě se bavím o krajinkách a nepředpokládám, že to dotyční budou zkoumat pod lupou.

Václav

12.7.2012 19:28

Re: vliv velikosti senzoru na hloubku ostrosti

Vidím, že v této oblasti tady panují ještě nejasnosti, proto bych rád odkázal na tyto články:http://www.fotoradce.cz/hloubka-ostrosti-u-kompaktu-a-zrcadlovek-clanekid108 nebo http://www.digimanie.cz/art_doc-56264CBBEB16AF38C12573DF0028985C.html ...velikost snímače má NEPŘÍMO (prostřednictvím použitého ohniska) zásadní vliv na hloubku ostrosti!!! Cituji z Digimanie.cz: "Čím menší senzor má váš fotoaparát, tím kratší konstrukční ohnisko musí používat a tím má větší hloubku ostrosti." V praxi to znamená, že pro zachycení té samé krajinky (stejné šíře záběru při zachování stejné vzdálenosti od objektu) budete muset s Full-frame clonit více než s aps-c (viz můj článek).

Petr Šigut

13.7.2012 11:14

raw

V.K. Bluesharp: prosímtě kdo dneska fotí do JPEG? Článek se vztahuje ke krajinářské fotografii a v té se fotí zásadně do rawu Já fotím jen do JPG a žiju:-), nenapadlo by mě fotit krajinu do RAWu.

Václav

13.7.2012 17:31

re: raw

Ale tak jo Petře.. je to každého volba. Na nefocení do rawu ještě nikdo neumřel.. to máš pravdu :o)

Petr Šigut

13.7.2012 18:42

já jen reagoval na tvá slova, že nikdo nefotí krajinu do JPGu . JInak je to opravdu každého volba. ( já taky ještě neumřel )

Luckycz

17.7.2012 09:13

vaše tělo

Je jasné že drahé tělo nedělá hezké fotky o tom není pochyb. Vy nutně nepořebujete lepší tělo. Každopádně pokud dáte 250tis za výbavu k tomu tělu. Tak mi přijde nelogické používat tělo za 15tis. Věřím že i vy byste nakonec ty funkce také využil. Jak se říká odříkaného chleba největší krajíc. Sám jsem začátečník, ale třeba stavový displej je ohromná výhoda a to nemluvím o dalších věcech které jste nezmínil. Autofocus, rolery, funkční tlačítka, možnost bezdrátové spouště, atd atd...

Václav

22.7.2012 11:33

re: raw

Petře souhlas.. je to každého věc jestli fotí krajinu do rawu nebo ne. Pro mě je focení do rawu absolutní nutností. Těch argumentů "proč do rawu" je tolik, že by to bylo na samotný článek. Z mého pohledu každý seriózní krajinář fotí do rawu a ten zbytek ať si fotí do čeho chce.. nehodlám tady k používání rawu nikoho přemlouvat.

Václav

22.7.2012 13:01

re: vaše tělo

Luckycz - "Ošahal" jsem si většinu těl od Canonu a netvrdím, že všechny funkce na drahých fotoaparátech jsou k ničemu, jen tvrdím, že je na krajinky nepotřebuji a nejsem ochotný za ně platit často přemrštěné ceny. AUTOFOCUS? Ten co mám na 550D na krajinky bohatě stačí a navíc stejně poslední dobou ostřím všechno manuálně. ROLERY? Krajinka nikam neuteče, nepotřebuji spěchat, jde spíš o to na jaké ovládání si člověk zvykne. FUNKČNÍ TLAČÍTKA? Potřebuji ovládat clonu, čas a iso. Co v případě krajinky s dalšími tlačítky? BEZDRÁTOVÁ SPOUŠŤ? Tu používám u 550D také, ale stejně davám nejraději přednost starému spolehlivému kabelu. Kdybych cítil potřebu přejít například na funkcemi a možnostmi oplývající Canon 7D, tak bych to dávno udělal. Jenže obrazová kvalita obou těl je naprosto totožná, funkce kterými 7D disponuje na krajinku nepotřebuji a platit několikanásobek jen kvůli tomu, abych patřil mezi fotografy s "profesionálním" tělem nehodlám. Leda že by mi to drahé tělo někdo dal zadarmo.. pak teda ano :o)

Václav

29.7.2012 11:58

SKANDÁL ..aneb srandička na závěr :o)

http://www.fotoradce.cz/galerie/displayimage.php?pid=34822&message_id=a2d4aac413eb3e221aeb28ef88319830&message_icon=info#cpgMessageBlock

Petr Šigut

6.8.2012 12:58

raw

Z mého pohledu každý seriózní krajinář fotí do rawu a ten zbytek ať si fotí do čeho chce..- však já taky nejsem seriozní fotograf :-)

Václav

7.8.2012 09:31

re: raw

Petře mě jde hlavně o to, abychom nemátli začátečníky. Po přečtení tvého komentu o focení do jpeg by si řada z nich mohla říct: "aha, krajinku je lepší fotit do jpeg". Což je špatně, tak jsem to musel uvést na pravou míru. Ale díky za inspiraci, možná na toto téma v budoucnu napíšu článek, ať v tom uděláme všem trošku jasno.

Franco

27.1.2013 21:38

naprostý souhlas...

Není nic horšího, než když si začínající fotograf myslí, že aby měl vůbec šanci nafotit dobré snímky, tak musí vlastnit tělo za (x)xx.xxx,-. Osobně vlastním pro neprofesionální účely základní model zrcadlivky od Canonu se sympatickým rozlišením 12Mpx. Jediné omezení, na které jsem narazil, je neměnná matnice, takže manuální ostření "po staru" se nekoná a Canonu tak tu tisícovečku navíc nemohu dát - co už s nima...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Jak fotit, když venku mrzne

V návodu k fotoaparátu se dočtete, že je možno fotoaparát používat do teploty 0°C. Ale v mrazu se přesto běžně fotí. Kde je tedy…

1.1.2022

JaroslavJay

Fujifilm CLASSIC Neg. na starších foťácích Fuji

Pokud fotíte do RAF a používáte pro úpravu Capture One, zde je poměrně snadný trik jak využít nejnovější filmové simulace i na…

5.1.2021

Michal Kroupa

Krajinářská fotografie - rok 2020

Máme za sebou trošku zvláštní rok, tak se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících…

3.1.2021

Michal Balada

Dvojí polarizační filtr aneb využití efektů

Určitě každý známe označení CPL tedy cirkulární polarizační filtr. Každý, kdo tento filtr zná ví také jaký efekt vytváří.…

14.11.2020

Lukáš

Měření expozice: kdy a proč chybuje? Jak na ideální expozici?

Ve fotoaparátu vestavěné měření expozice je velmi užitečné, avšak ne 100% spolehlivé. V jakých případech je potřeba expozimetr…

2.5.2020

Tomáš

Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019

Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.

16.9.2019

Michal Balada