Brand

(Ne)výhody full frame fotoaparátů

Když se řekne "full frame" fotoaparát, tak se leckterému fotografovi rozšíří zorničky. Není se čemu divit, protože tato kategorie fotoaparátů přitahuje pozornost zejména díky svému pověstnému výkonu a širším možnostem při focení. V tomto článku bych chtěl ale poukázat na to, že kolem tzv. "full frame" fotoaparátů krouží pomyslná aura dokonalosti, ale i celá řada problémů a komplikací.

3143g.jpg

Tzv. "full frame" je velmi oblíbená kategorie fotoaparátů, a to především díky velikosti snímače. Ten je nesrovnatelně větší, než například u obyčejných kompaktů a znatelně větší, než u levných zrcadlovek či systémových kompaktů. Plocha full frame snímače (36 x 24mm) je zhruba kolem 800mm2, zatímco plocha APS-C snímače je ani ne poloviční. Nemluvě o malinkatých snímačích běžných kompaktů, které mají plochu třeba pouze jenom 40mm2. Na první pohled to může vypadat jako suchá matematika, která s fotografií nemá nic společného. Jenže to je jen zdání, které klame. Plocha snímače totiž výrazně ovlivňuje nejen obrazovou kvalitu, ale také nepřímo umožňuje fotografovat s menší hloubkou ostrosti. To jsou dvě zásadní (ale ne jediné) výhody full frame fotoaparátů. Ovšem jaké jsou jejich nevýhody? Pojďme se na to podívat pěkně popořadě.

Výhody full frame fotoaparátů

Lepší obrazová kvalita

Jak již bylo naznačeno v úvodu výše, velký snímač je velmi dobrým předpokladem pro výbornou obrazovou kvalitu fotek. Samozřejmě se nebavíme o dovednostech fotografa či o obsahové kvalitě fotek. Mám na mysli zejména technickou kvalitu, což v praxi znamená nízkou míru šumu při vysoké citlivosti ISO, vyšší rozlišení s možností větších výtisků i ořezů, lepší prokreslení detailů, atd. To vše je dané (velmi zjednodušeně řečeno) tím, že na velkou plochu snímače lze umístit větší světlocitlivé buňky. Samozřejmě technologie se mění a nelze jednoznačně říci, že toto je jediný faktor kvality.

nikon-d3s-k.jpgVšeobecně však můžete počítat s tím, že pokud budete fotit s kompaktem nebo základní zrcadlovkou a poté si koupíte full frame fotoaparát s kvalitním objektivem, můžete očekávat výrazný posun kupředu z hlediska technické kvality svých fotek. Je ovšem zásadní myslet na kvalitní optiku, která ovlivní obrazovou kvalitu fotek ještě více, než samotný snímač.

Na toto téma vřele doporučuji pročíst článek DSLR tělo nebo setový objektiv?

Malá hloubka ostrosti

Ono to může znít na první pohled trochu zvláštně - jak může velikost snímače ovlivnit hloubku ostrosti? Odpověď je snadná - nepřímo. Uveďme si praktický příklad. Pokud budeme fotit na Nikon D5200 (který má APS-C snímač) a nasadíme na něj 50mm f/2 objektiv, tak tento objektiv se bude v praxi chovat jako 75mm objektiv. A to kvůli 1,5 crop faktoru. Takže nebude možné fotit zblízka, bude potřeba lehce popojít dál, aby se nám focený člověk celý vešel do jednoho záběru. Pokud ale stejný objektiv nasadíme například na Nikon D800 (což je tzv. "full frame"), tak se tento objektiv bude chovat jako 50mm objektiv. Díky tomu my budeme moci jít blíže k focenému člověku. A jak už jistě tušíte, v praxi platí, že čím blíže jsme k focenému objektu, tím nižší je hloubka ostrosti. A věřte, že v praxi to platí opravdu dost výrazně.

Takže díky tomu je u full frame fotoaparátů snazší dosáhnout nižší hloubky ostrosti. Samozřejmě i u APS-C zrcadlovek či systémových kompaktů lze také dosáhnout malé hloubky ostrosti. Bude ale potřeba použít opravdu velmi světelný objektiv, například se světelností f/1.4 a podobně.

Nižší zkreslení objektivů

uk008.jpgJeště bych chtěl dodat, že díky crop faktoru 1x nedochází k přepočtu ohnisek objektivů. Což má takový praktický dopad, že širokoúhlé objektivy v kombinaci s full frame fotoaparátem nemají většinou takové soudkovité zkreslení, než například širokoúhlé objektivy u kompaktů. V praxi jednoduše řečeno platí, že 16mm objektiv na full frame fotoaparátu se bude chovat jako 16mm, takže bude dost širokoúhlý. Abychom dosáhli stejného ohniska u APS-C fotoaparátu, museli bychom použít zhruba 10mm objektiv, který už bude ze své podstaty (kratší ohnisko) více zkreslovat. Nicméně je potřeba dodat, že míru zkreslení také dost výrazně určuje konstrukce a kvalita objektivu, ne pouze výše zmíněný přepočet ohnisek. A může se stá, že kvalitní objektiv na APS-C bude zkreslovat méně, než obyčejný objektiv na full-frame.

Nevýhody full frame fotoaparátů

Doposud jsme si uvedli samá pozitiva a jistoty :)  Jenže full frame fotoaparáty s sebou přináší i celou řadu nevýhod. A na ty je před koupí třeba myslet.

Drahé objektivy

Pokud si někdo koupí full frame fotoaparát, tak musí pamatovat na ověřenou pravdu - že kvalitní fotku dělá zejména objektiv. Tudíž by čerstvý majitel full frame fotoaparátu měl mít k tak kvalitnímu tělu i ekvivalentně dobrý objektiv. A ten rozhodně nebude levný.

Je opravdu hloupost utratit desítky tisíc za drahé tělo a potom na něj nasadit nějaký nekvalitní objektiv. To je vcelku zbytečná investice. Takže je potřeba kupovat full frame tělo s rozmyslem a nezapomínat na to, že na objektivu by se nemělo šetřit. Osobně bych raději koupil horší tělo a lepší objektiv, než naopak.

Drahá těla i servis

Samozřejmě asi nemusím dodávat, že drahé jsou nejen objektivy, ale i samotné full frame fotoaparáty. A to nemluvě o servisních pozáručních opravách, které opravdu nejsou levné. Máte drahý full frame? Tak si zaplatíte.

Nutný nákup nových objektivů

Pokud je objektiv použitelný na full frame, lze jej nasadit i na APS-C fotoaparát. Opačně to ale neplatí - ne všechny objektivy jsou pro full frame fotoaparáty vhodné. Pokud si nejste jistí, zda-li se váš současný objektiv hodí na full frame fotoaparát, podívejte se do jeho specifikací. Je totiž dost pravděpodobné, že budete muset zčásti nebo i zcela vyměnit své objektivy. Také se můžete podívat do seriálu článků o značení objektivů, ve kterém jistě naleznete odpověď (např. Sigma značí objektivy použitelné pro full frame jako DG, zatímco DC jsou jen pro APS-C, Canon je značí jako EF, zatímco EF-S jsou jen pro APS-C, atd.). Zde jsou odkazy jednotlivé články seriálu - značení jednotlivých výrobců:

Vysoké nároky na kvalitu optiky

S větší plochou snímače rostou i nároky na optickou kvalitu použitého objektivu. Velmi stručně řečeno - některé vady levných objektivů se po nasazení na full frame fotoaparáty projeví mnohem více, než u APS-C fotoaparátů. Bude to například vinětace, která u APS-C zrcadlovky nebyla problém, ale najednou senzor snímá i okrajové části obrazu, které objektiv vykreslí, kde právě vinětace bývá velkým problémem. To samozřejmě platí i pro obrazovou ostrost, která bývá právě v rohových částech fotografií nejhorší. 

Hmotnost a rozměry

V neposlední řadě je potřeba myslet i na uživatelské pohodlí. To se poslední dobou stále zlepšuje, a to i díky příchodu systémových kompaktů. Nicméně stále v praxi platí, že (zejména) full frame zrcadlovky jsou velmi rozměrné a těžké a málokdo se s nimi chce tahat na krku celý den. Samozřejmě někdy je mnohem větší zátěží objektiv a tělo nepředstavuje takový podíl v celkové hmotnosti. Ale je potřeba počítat s tím, že full frame tělo váží něco víc, než APS-C.

Totéž pak platí i o objektivech pro full frame fotoaparáty, které jsou většinou znatelně větší i těží, než jiné menší objektivy např. pro systémové kompakty.

Shrnutí

Jak vidíte, full frame fotoaparáty nepřináší jen samé výhody, ale i celou řadu komplikací. I fotoaparáty mají "dvě strany mince" a vždy je potřeba zvážit pro a proti. Samozřejmě pro fotografa, který se focením živí, může být full frame správnou volbou. Nicméně zcela nesouhlasím s tvrzením, že pokud někdo myslí fotografování vážně, tak musí mít full frame. Pro mnohé nadšené fotografy je to velmi drahá zbytečnost, která se stane jen zátěží v batohu. Zejména v dnešní uspěchané době, kdy se hodně cestuje, si myslím, že pro mnoho fotografů je ideální volbou systémový kompakt. Sám jeden vlastním a když se mě zeptáte, jestli si s sebou na výlet vezmu full frame zrcadlovku nebo systémový kompakt, tak je má odpověď vcelku jasná (full frame to nebude). Samozřejmě pro pracovní účely jsou full frame fotoaparáty často nenahraditelné. Vždy je ale potřeba se sám sebe zeptat - pro jaké účely fotoaparát potřebuji / chci, co všechno s sebou nákup full frame fotoaparátu přinese a dle toho se pak rozhodovat.

Diskuse

Jiří Kolena

8.5.2015 13:48

Fajn článek, souhlasím s ním. Před dvěma lety jsem si myslel, že časem APS-C zrcadlovku vyměním za full-frame. Jenže pak jsem si všiml článků o tom, jak systémové kompakty jdou rychle kupředu, jak dohánějí výhody zrcadlovek a zdokonalují své přednosti. No a zároveň s tím jsem absolvoval dovolenou, kdy se mi týden skoro pořád na krku houpal Canon 600D se Sigmou 18-35 1.8, to je vynikající, ale sakra těžký objektiv. Zádům se to vůbec nelíbilo, a když jsem si představil, že bych takhle příště táhnul třeba 5D s nějakým FF objektivem...

Teď cestuju s Fuji a jsem spokojen, ačkoliv při ceně Fuji skel se rozhodně nedá říct, že bych oproti plánované FF cestě něco ušetřil. Jasně, je to kompromis, ty výhody FF DSLR prostě existují. Pro mě je důležité to, že i tenhle kompromis už má dneska takovou kvalitu, že pro naprostou většinu uživatelů je plně uspokojivý. S dobrým objektivem a moderním APS-C snímačem si klidně uděláte kvalitní výtisk 90x60cm, když nějaké své dílko uznáte hodné takové investice wink

Tomáš

8.5.2015 19:07

Přesně tak, souhlasím. Pokud si mám vybrat, tak pro osobní účely raději vezmu Sony NEX než EOS 5D III. Vím že to může znít divně, ale "v práci" si těžké zrcadlovky užiju až až...

Josef Plaček

8.5.2015 20:36

Abych řekl pravdu, na FF pokukuju ze studijních důvodů už jenom na "bezzrcadla", případně i v segmentu APSC na Fuji a Sony "bezzrcadla", protože i s APSC DSLR začínám pociťovat vliv váhy a rozměru, asi stárnu, ale vše jen ze studijních důvodů, výbava slouží a dokud slouží tak nemám důvod měnit.

Ale vždy si vzpomenu na větu, už ani nevím který Pan fotograf to řekl, a to že "Nejlepší fotoaparát je ten, který máte právě u sebe".

Martin

9.5.2015 01:22

S těmi nevýhodami u FF fotoaparátů můžu z mého pohledu docela polemizovat. Nedávno jsem totiž důkladně zvažoval přechod z APS-C DSLR na FF vč. případné náhrady za bezzrcadlovku. Výsledek?

Cena - Bezzrcadlovky při požadavku na určitou sestavu (3 objektivy + přísl.) vyšly cenově dražší +10-25%  (Sony FF, APS-C Samsung i Fuji), levnější než FF byl jen systém micro 4/3 ( o 5-15%). A to nepočítám ještě mnohé kompromisy (dostupnost konkrétního ohniska, světelnosti, aj.).

Váha - Oproti předchozímu setu APS-C (tělo+lepší zoom sklo) jsem nyní u FF  “těžší” o 300g. U kompletní sestavy pak o dalších pouhých +105 g. Jestli mě z toho celkového nárůstu o cca 400 g  bolí více záda jsem nepozoroval. Rozměrově vše dám do stejných brašen jako předtím. Při případně náhradě za bezrcadlovky bych “ušetřil” oproti nynější kompletní FF sestavě tolik: FF Sony -700g,  Fuji i Samsung -800g, m4/3 -1100g. Samozřejmě by šla sestava u bezzrcadlovek poskládat jinak a lehčeji, ale tam už pak budou podstatné kompromisy v ohnisku či světelnosti…

“Drahé” FF objektivy - Nejlevnější pevné sklo na APS-C Nikon je za cca 5 tis. (35/1,8), obdobný na FF je za stejnou cenu (50/1,8). Jinak jak Nikon, tak Canon na nějaké rozšiřování řady lepších APS-C skel totálně kašlou. Kromě základních zoomů se světelností na konci f 5,6 se další cropová skla dají spočítat na prstech jedné ruky.

“Vysoké” nároky na kvalitu objektivů -  Vinětaci nepovažuji za problém, nejnovější přístroje i RAW konventory ji odstraní automaticky. Ostrost ke krajům - např. zoom objektiv (a ne levný!) na APSC těle podával u mě v tomto směru i po zaclonění horší výsledky než ekvivalentní sklo na FF těle.

Jinak nejsem žádný “profi” fotograf a fotím si jen pro zábavu. Tahání brašny těžší o těch pár set gramů mně problémy při výletech žádné nedělá. Jinak vždy u sebe mám v kapse na focení celkem slušný mobil a ten beru i na akce, kde bych stejně si stejně nevzal ani lepší kompakt v malé brašničce, ani bezzrcadlovku v menší brašně než mám teď.

Tomáš

9.5.2015 08:39

Vždy je otázkou co porovnáváme. Pokud uvážíte, že solidní základní objektiv pro APS-C pořídíte do 15 tisíc, tak na FF to bude dost problém. 24-70mm objketivy jsou dost předražené a je potřeba hledat alternativy. Cenové srovnání se systémovými kompakty - ano, souhlas, může to vyjít ve výsledku dráž, ale primárně jsem v článku porovnával cenově APS-C a FF. Hmotnost vždy závisí samozřejmě i na použitém objektivu, viz článek. Nicméně srovnejte si všeobecně hmotnost APS-C těl a FF těl a APS-C základních objektivů a FF základních objektivů a vše je zřejmé. Nicméně samozřejmě jsou výjimky. K osrosti v rozích - samozřejmě se najdou objektivy, které kreslí lépe a jiné hůře, nicméně všeobecně tam ten nárok u FF je. Pokud fotíte s 50mm objektivem na APSC k plné spokojenosti a pak jej nasadíte na FF, tak zjistíte, že rohové části, které jste předtím nevyužíval, mohou produkovat průměrný obraz.

Stanislav Lepič

9.5.2015 14:54

Není to tak dávno, co na DPReview vyšel zajímavý článek na téma "cesta k full frame". Snažil se trochu nabourat zažitou představu, že FF je to, kam každý fotograf směřuje a APS-C|m4/3 je vlastně jen mezistupeň na půli cesty k vysněnému cíli.

http://www.dpreview.com/articles/5678273556/opinion-the-myth-of-the-upgrade-path

ryger

11.5.2015 01:15

Mám kompakt, APS i fullframe. Čím myslíte, že fotím nejčastěji? Je ovšem pravda, že nelezu po horách, takže mne nějaké kilo navíc nevytrhne. Ostatně hlavní váhu tvoří světelné objektivy a těch bych se vzdával nerad.

camlost

11.5.2015 09:48

Mezi nevýhodami FF chybí kratší max. ohnisková vzdálenost.

Tomáš

11.5.2015 10:02

"Kratší max. ohnisková vzdálenost"? Jak to myslíte? Jako že díky crop faktoru se přepočte 70-200mm objektiv na delší? Otázkou je, zda-li je to výhoda či nevýhoda, protože se přepočte celý objektiv, takže dojde k celkovému posunu, a to i na začátku ohniska, což zase může být nevýhoda...

vladimír314

11.5.2015 15:05

Myslel jsem si, že FF význam moc nemá a myslím zrovna tady na FR jsem se to dozvěděl. FF kamera je nutná v případech, kdy potřebujete fotit za velmi skromných světelných podmínek až za tmy relativně rychlé scény. Mít možnost nastavením iso někam "do oblak", třeba nad 100.000, dotáhnout expozici na 1/500, až 1/1000 a přitom nemít šum! Ale takových, kdo tohle potřebují moc není, já mezi ně nepatřím! :-)

Pavel

11.5.2015 19:08

Představa, že FF nemá šum na vysokém ISO, je poněkud mimo. Při stejném rozlišení jako na APS-C můžete jít na FF o 2 EV výš, pokud výrobce využil větší plochu čipu ke zvýšení rozlišení, tak to dělá 1-1,5 EV. Takže když máte na APS-C pěkný obraz na ISO 3200, na FF máte obvykle šanci tak na 6400-12800.

vladimír314

12.5.2015 11:01

Ono FF samo o sobě neříká všechno, je potřeba vidět i density, když máte na FF rozlišení jenom 12Mpix, tak lze fotit i s iso 100.000 a je to v pohodě. 

Aleš

29.5.2015 16:34

Nechci tady diskutovat o kvalitě výstupu z FF, APS-C nebo kompaktu,to jste řešili výše.Já jsem fotograf z čisté 

radosti,kterou mi to poskytuje.Jelikož jsem horo-skálolezec,tak při této činosti používám k focení kompakt 

Panasonic lumix lx5.V horách ho mám při lezení pověšený na krku,když exponuji,tak jednou rukou se musím

držet skály a druhou mačkám spoušt´,mám nastavenou automatiku a pálím to od "boku".Ze zrcadlovkou by to 

jaksi nešlo,za prvé by mohla přijít k úrazu a za druhé je velká a relativně těžká.I když je to otázka-za mlada jsem 

v batohu nosil v horách dvouokou zrcadlovku Yashiku-D,která byla velká skoro jako cihla a i tak těžká :-) ale ty 

krásné diapozitivy 6x6 z ní! Tak teda ty obrázky z lumixe mi pro dokumentaci postačují.Na "normální"focení mám

APS-C Pentax-K50 na něm fotím výhradně v manuálu a skrze hledáček,na stativu a pouze statické scény.Mám

na něm trvale nasazený pevný pentaxí objektiv 50/f1,8.Zoomové skla nepoužívám,rád si k objektu popojdu,poodejdu

prostě se něco nachodím,než jsem s kompozicí spokojen.Potloukám se tak po valašských kopcoch hore a dole s

baťohem na zádoch,přes rameno stativ se zrcadlovkou a hledám motiv,který sa mi zalubí.No a tím jsem sa pomalu

dostal k tématu zda je full-frame zrcadlovka ne-výhodná. V tom si musí každý udělat jasno sám.Někomu postačí

mobil,někomu nejlevnější kompakt,jinému bezzrcátko,mě vyhovuje APS-C,další nedá dopustit na full-frame a profík

třeba na středoformát.Prostě ten kdo se focením živí,bude mít na používanou techniku jiné nároky,než ten kdo to dělá

pro potěchu :-) jako třeba já.Tož dobré oko a světlo !

Aleš Holiš  Nový Jičín 

 

P.S. Tomáši perfektně napsaný a poučný článek,klobouk dolů!Určitě pomůže někomu,kdo si neví rady s výběrem               vhodné techniky. 

        

Tomáš

9.6.2015 07:43

Díky moc Aleši za Váš pohled na věc a za shrnutí a pochvalu ;)

Ľuboš

15.6.2015 22:20

Odporúčam pozrieť (v angličtine) :)

https://www.youtube.com/watch?v=PHYidejT3KY

 

Martin

6.12.2015 08:16

Chlapi,nemáte niekto skúsenosť s objektívom Sigma 150-500 DG APO HSM na plnoformatovom fotoaparate?  Lebo ho použivam na nikone D 5100 ,som s nim velmi spokojny,ale chcem kupit nikon D 600 a rad by som si nechal aj ten objektív,kedze ma označenie DG čo pri sigme znamena,že je určeny aj pre FF. Tak sa chcem opytať či na FF funguje všetko tak ako má,alebo bude nejako obmedzeny. Podla mna by mal fungovat dobre,ked ma označenie DG. Ci aku mate skusenost Vy ? Dakujem.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Vybíráme

Všechny články kategorie

Jak velkou vybrat odraznou desku?

Mezi fotografy se často řeší výběr odrazné desky. Pomineme nyní otázku zda-li odraznou desku pořídit a vrhneme se rovnou na téma:…

17.5.2016

Tomáš

Makro objektiv nebo mezikroužky?

Zvažujete nákup makro objektivu, protože potřebujete fotit malé detaily? Pak před nákupem popřemýšlejte o takzvaných…

24.9.2015

Tomáš

(Ne)výhody full frame fotoaparátů

Když se řekne "full frame" fotoaparát, tak se leckterému fotografovi rozšíří zorničky. Není se čemu divit, protože tato kategorie…

8.5.2015

Tomáš

Tipy na foto příslušenství pod vánoční stromeček

Vánoce se blíží nezadržitelným tempem, a tak vám dnes přinášíme velkou vánoční inspiraci. Tipy na zajímavé příslušenství, které…

12.12.2014

Tomáš

Vyplatí se extra rychlé paměťové karty?

Jak rychlou paměťovou kartu si do fotoaparátu koupit? Je potřeba investovat do těch nejrychlejších? To jsou otázky, které trápí…

9.10.2014

Tomáš

Jak vybrat ideální pevný objektiv

Výběr pevného objektivu trápí mnoho nadšených fotografů. Je lepší vybrat 35mm, 50mm nebo 85mm? Nebo snad raději úplně jiný?…

3.10.2014

Tomáš