Brand

Objevte tajemství makrofotografie (2)

makrofotografie brouka

V dnešním druhém dílu článku o makrofotografii se opět ponoříme do světa detailů. Ukážeme si jaké zásady je dobré dodržovat a proč je dobré tato pravidla někdy naopak porušit. Budeme se věnovat především praktickým radám a návodům, jak se zlepšit v makrofotografii.

V duchu praktických ukázek nezapomeneme na to, jaké nastavení fotoaparátu je ideální a proč je často lepší zvolit manuální režim. Zároveň necháme značný prostor kompozičním trikům.

Hloubka ostrosti

Hloubce ostrosti jsme již věnovali celý článek Pracujeme s hloubkou ostrosti, ,přesto se u ní ještě na chvíli zastavíme.

V prvním dílu článku o makrofotografii jsme si vysvětlili, že díky hloubce ostrosti můžeme dosáhnout efektně rozmazaného pozadí. Nyní se ale na hloubku ostrosti zaměříme z druhého konce. Ukážeme totiž, jak s její pomocí dosáhnout ostrých makrofotografií.

V makrofotografii je ostrost fotografovaného objektu jedním z nejdůležitějších faktorů. Můžete mít kompozičně a expozičně sebelepší makrosnímek, ale jakmile nebude hlavní objekt správně zaostřen, nestojí fotka za nic. Pojďme si tedy říct, jak na to v praxi.

makrofotografie motýla

Když fotografujete makro, velmi často se dostanete na vzdálenosti řádově milimetry mezi čočkou objektivu a například okvětím rostliny. To s sebou přináší ostření na velmi malé vzdálenosti, což zapřičiňuje velmi malou hloubku ostrosti. Abychom dosáhli větší hloubky ostrosti, aktivujeme buď manuální a nebo prioritní režim (priority clony, angl. Shutter priority). Potom zvětšíme clonové číslo alespoň na f8 nebo na tolik, kolik fotoaparát dovolí.

Tím, že zvětšíme clonové číslo, se zvětší hloubka ostrosti. Nutno ale dodat, že v makrofotografii dosahuje hloubka ostrosti řádově milimetry. To s sebou přináší následující ošidnosti:

  • Po zaostření nesmíte pohybovat fotoaparátem - stačí půl centimetru a můžete namačkávat, tedy ostřit, znovu.
  • Pokud fouká vítr, je velmi obtížné fotografovat makro - květy rostlin se ve větru pohupují a my pracujeme s milimetrovými vzdálenostmi...

Z toho vyplývá, že nejjistější variantou je stativ. Pokud jej nemáte nebo jej nechcete nosit s sebou, použijte alespoň nějakou podložku nebo si podložte ruce či lokty.

Souhrnně řečeno - z hlediska ostrosti by měl být hlavní objekt na fotografii ostrý. To lze dosáhnout prací s hloubkou ostrosti a za pomoci stativu. Lepší je fotit makro v bezvětří.

Hloubka ostrosti je čím větší, čím větší je clonové číslo. Snímek č.1 byl fotografován s clonovým číslem f2,8, č. 2 s clonovým číslem f5,6 a snímek č.3 s clonovým číslem f11.

snímek s malou hloubkou ostrosti snímek s malou hloubkou ostrosti snímek s malou hloubkou ostrosti

Jaký nastavit režim

Fotografováním makra a nastavením fotoaparátu jsme se zabývali již v článku Používáme digitální fotoaparát, 3. díl.

Prvním předpokladem nastavení je zvolit režim Makro či Supermakro. Toto nastavení dovolí fotoaparátu ostřit na kratší vzdálenosti. Co dál? Jak už jsem uvedl výše, při makrofotogafii je lepší pracovat buď v manuálním režimu a nebo v režimu Priorita clony. Prioritní režim je pohodlnější, protože nastavujete clonu a fotoaparát za Vás nastaví hodnotu závěrky (tedy expozici).

Velmi užitečným pomocníkem v makrofotografii je samospoušť nebo dálkové ovládání. Ačkoliv se to nezdá, domáčknutí spouště (bez použití stativu) vždy vyvolá mírný pohyb fotoaparátu. Proto je lepší použít samospoušť - při samotné expozici tak fotoaparát zůstane relativně v klidu.

makrofotografie kapek rosy

Dálkové ovládání v kombinaci se stativem představuje asi tu High-Top variantu. Jinak řečeno, je to nejjistější a profesionály nejpoužívanější způsob jak fotografovat makro.

Pokud má Váš fotoaparát optický stabilizátor obrazu, pak jej aktivujte. Ten bude eliminovat chvění rukou, takže budete mít větší šanci na ostré snímky, a to především v horších světelných podmínkách.

Citlivost ISO je dobré udržet na rozumné hladině, vždyť nikdo nemá rád zašuměné fotografie. Pokud pomineme ty fotoaparáty, které dobře zvládají i hodnoty 800 (tím jsou pověstné fotoaparáty Fuji), běžně je horní použitelnou hranicí hodnota ISO 200. Velmi to záleží na konkrétním modelu, ale nelze doporučit použít tu nejvyšší hodnotu, kterou fotoaparát nabízí. Pokud chcete mít jistotu, nastavte manuálně citlivost ISO na 80 nebo 100 a výsledkem budou snímky bez šumu.

Vyvážení bílé představuje rozsáhlou kapitolu. Pokud fotografujete makro v exteriéru za běžného světla, pak většina digitálních fotoaparátů zvládne nastavit bílou automaticky. Výsledky jsou většinou dobré. V interiéru ale na 90% budete potřebovat bílou buď manuálně nakalibrovat a nebo alespoň použít jednu z přednastavených hodnot.

Samozřejmě Vám nic nebrání bílou nakalibrovat i v exteriéru. Pro méně zkušené uživatele jsou tu přednastavené hodnoty, jako např. Slunečno, Zataženo, Zářivka, Žárovka, atd.

Pokud má Váš fotoaparát nastavitelné režimy ostření, pak je velmi praktické nastavit bodové ostření. Je to takový režim ostření, kdy fotoaparát zaostřuje pouze na to, co je v zaměřovacím rámečku. Více se můžete dočíst v již zmiňovaném článku: Používáme digitální fotoaparát, 3. díl. Při použití bodového ostření přesně víte, na co ostříte a nestane se Vám, že takzvaně proostříte.

Kompozice (diagonály, pravidlo třetin)

Z hlediska kompozice platí v makrofotografii podobná pravidla, jak v běžném fotografování. Těmi jsme se zabývali v článku Jak na správnou kompozici?... "dle třetin".

Nebudeme zde již rozebírat pravidlo třetin podrobně vysvětlené ve výše uvedeném článku, ale ukážeme, že velmi efektních výsledků dosáhneme pomocí diagonál.

Ano, diagonální kompozice je často používaný postup, protože je velmi efektní. Použitelnost diagonály můžete posoudit z uvedených snímků.

makrofotografie s použitím diagonály makrofotografie s použitím diagonály makrofotografie s použitím diagonály makrofotografie s použitím diagonály

Zkoušejte nové pohledy

V dnešním článku jsme uvedli několik pravidel, které je většinou dobré dodržovat. Je to taková hra na jistotu. Pokud ale máte představivost, schválně někdy zkuste výše uvedená pravidla porušit. Záměrně středová kompozice, ve které nenajdete ani jednu diagonálu, může být velmi efektní. Jinak řečeno - fantazii se meze nekladou.

makrofotografie květiny

Při fotografování této květiny byl fotoaparát prakticky položen na zemi, ve stejné poloze byl i fotograf.

Výsledkem je celkem nevšední fotografie květiny. Není to sice žádné supermakro, ale z hlediska kompozice a nápadu se jedná o neobvyklý pohled.

Věřte, že i obyčejná Sedmikráska bude při kompozici zespod vypadat daleko mohutněji.

makrofotografie s použitím nového pohledu

Závěrem

V dnešním článku jsme uvedli několik málo pravidel a tipů, jak dosáhnout lepších makrofotografií. Uvedli jsme, že ostrých fotografií lze dosáhnout pomocí práce s hloubkou ostrosti. Nastínili jsme, jaké nastavení fotoaparátu je vhodné. Zároveň jste se dozvěděli o několika kompozičních pravidlech, která je občas dobré porušit.

I když třeba zrovna Váš fotoaparát neumožňuje ostřit od 1cm, nic nevzdávejte. Velkou pravdou je, že nezáleží na fotoaparátu, ale na tom, co je ve fotografovi. Věřím, že nově nabyté vlastnosti budete mít možnost brzy vyzkoušet.


Štítky: makro, fotografujeme

Diskuse

Nikdo zatím nenapsal žádný komentář. Buďte první!
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019

Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.

16.9.2019

Michal Balada

JAK FOTIT DĚTI (nejen) mobilem

Pro děti to nejlepší...to platí i pro fotografii. Základy kompozice a nastavení fotoaparátu a třeba i inspiraci pro fotografování…

21.8.2019

Pavel

CO MOŽNÁ NEVÍTE O FOCENÍ MOBILEM.

Fotografujete mobilem? Tak chcete jistě mít fotky co nejlepší i vytištěné na papíře. Jak nastavit fotoaparát, aby vše bylo i na…

19.6.2019

Pavel

Jak přežít focení "se mnou" v horách

Ať už se rozhodnete pro stanování vysoko v Dolomitech, Alpách nebo pro foto-expedice daleko za severním polárním kruhem, tak jako…

3.6.2019

Václav

Království zamrzlé za polárním kruhem

Lofoty, fjordy, zima, sníh, slunce, polární záře, peří, sněžnice, mačky, cepíny a fototechnika. Sama o sobě pro mě tato slova…

19.3.2019

Václav

Krajinářská fotografie: prosinec 2018 - únor 2019

S Vánoční oblevou posledních let jsem se už smířil a ani tuto zimu to nedopadlo jinak. Ale na rozdíl od minulých let byl…

4.3.2019

Michal Balada