Brand

Ohnisková vzdálenost a crop faktor

Ohnisková vzdálenost patří mezi nejdůležitější vlastnosti každého objektivu. Celé téma ale velmi komplikují moderní fotoaparáty, které mají snímače menší než kinofilmové políčko. A tak se ohniska objektivů musí různě přepočítávat. A to takzvaným crop faktorem, který se u různých fotoaparátů výrazně liší. V tomto článku zjistíte, jak to v praxi je a že to zase tak složité není.

Reálná ohnisková vzdálenost objektivu

Každý objektiv má určitou ohniskovou vzdálenost. Ať už se jedná o objektiv k zrcadlovce, systémovému nebo běžnému kompaktu, vytváří daný objektiv v určité vzdálenosti obraz, který se promítá na snímač / film. Tuto vzdálenost nazýváme "ohnisková vzdálenost" nebo někdy zkráceně "ohnisko".

Zoomové objektivy, které jsou dnes velmi oblíbené, disponují proměnlivým ohniskem, které se mění dle aktuální polohy čoček v konstrukci, tedy lidově řečeno dle zrovna použitého zoomu.

62444.jpgTyto reálné ohniskové vzdálenosti objektivů jsou vyraženy na tubusech objektivů a jsou uváděny v milimetrech (např. 18-55mm, 35mm, 70-200mm, atd.). Výjimkou jsou snad jen některé kompaktní fotoaparáty, na jejichž objektivech informace o ohnisku nenalezneme.

Jenže aby to nebylo tak jednoduché, s příchodem digitálních fotoaparátů přišla miniaturizace. Ta celou věc zkomplikovala. Níže se dozvíte jak.

Miniaturizace a crop faktor

Jak přišla na trh s fotoaparáty miniaturizace, začaly se zmenšovat nejen fotoaparáty, ale zejména i jejich snímače. A ruku v ruce s tím samozřejmě i objektivy. Klasické kinofilmové pole s rozměrem 36x24mm začalo být příliš velké pro malé digitální fotoaparáty do kapsy, a tak výrobci začali vyrábět fotoaparáty s digitálními snímači velkými třeba jako lidský nehet. Logicky s tímto krokem se musely zmenšit i objektivy. A v tom je právě zakopaný pes.

Uvažme následující praktický příklad. Pan fotograf Starý fotí na klasický 35mm film a používá 50mm objektiv. Úhel pohledu, který tato kombinace poskytuje, se velmi líbí jeho synovi, který chce ale fotoaparát menší a lehčí. A tak si pořídí digitální systémový kompakt se znatelně menším snímačem a 25mm objektivem. Ve výsledku ale obě dvě kombinace poskytnou stejný zorný úhel. Jak je to možné? Pokud zmenšíte snímač fotoaparátu, tak musíte logicky zmenšit i objektiv - tedy i jeho ohniskovou vzdálenost. Díky tomu fotoaparát s menším snímačem a 25mm objektivem poskytne stejný zorný úhel, jako full-frame 35mm film s 50mm objektivem.

Nebo se na to můžeme podívat ještě jinak. 50mm objektiv vykreslí kruhový obraz o určitém průměru. A do tohoto průměru přesně pasuje velikost kinofilmového pole (nyní to berme jako fakt). Jenže když kinofilmové políčko zaměníme za digitální snímač s menšími rozměry, tak dojde k tomu, že tento snímač zachytí pouze určitý výřez z obrazu, který objektiv vykreslil. Zaznamená se menší zorné pole, a tak výsledný snímek bude vypadat, jako bychom jej pořídili objektivem o větší ohniskové vzdálenosti (protože čím větší ohnisko, tím menší zorné pole objektivu).

62445.jpg62446.jpg

 

A nyní jsme již u podstaty věci - fotografujeme-li s fotoaparátem, který má snímač menší než kinofilmové pole, pak musíme reálné ohnisko objektivu (např. zmíněných 50mm) přepočíst na takzvané ekvivalentní ohnisko ke kinofilmu.

A výsledkem je číslo, čemu říkáme "crop faktor". Je to číslo, kterým násobíme reálnou fyzickou ohniskovou vzdálenost objektivů, abychom zjistili, jak se daný objektiv bude chovat na konkrétně malém snímači. Tedy jakou zdánlivou ohniskovou vzdálenost poskytne. V praxi říkáme, že např. 25mm objektiv na micro 4/3 snímači (ten má daný crop faktor 2x) se bude chovat jako 50mm objektiv na kinofilmu. Jinak řečeno, poskytne stejný zorný úhel. Takže pokud jste se již někdy setkali s magickým zaříkadlem "po přepočtu na kinofilm" nebo "po přepočtu na 35mm", tak teď už víte, že je to reálné ohnisko vynásobené crop faktorem. Toto přepočtené ohnisko se nám snaží říct "tento objektiv se na malém snímači bude chovat jako takový a makový objektiv na full-frame".

Možná se ptáte, proč se to celé takto komplikuje crop faktorem a proč se ohnisko přepočítává? Z čistě praktických důvodů. Představte si diskuzi tří fotografů, z nichž jeden říká, že na svém systémovém micro 4/3 kompaktu používá 12mm objektiv. Další se chlubí, že na full-frame preferuje 24mm objektiv. Třetí zase dodává, že u své APS-C zrcadlovky má nejradši 16mm objektiv. Bez přepočítávání ohnisek crop faktorem by se nikdy nedozvěděli, že ve výsledku všichni preferují "stejné" objektivy. Ač mají jejich milované objektivy odlišné fyzické ohniskové vzdálenosti, při pohledu do hledáčku uvidí všichni zcela stejnou scénu. Proto se v praxi ohniska objektivů přepočítávají crop faktorem - abychom měli srovnání dle výsledného chování objektivu v praxi - a ne dle jeho papírových vlastností.

Crop faktor v praxi

Crop faktor, který jsme již mnohokrát zmínili výše, je pevně dané číslo výrobcem daného typu fotoaparátu. Je to parametr daný a neměnný. Crop faktor je vždy daný pro konkrétní typ fotoaparátu. Takže pokud máte třeba dva různé, tak mohou mít oba různé crop faktory. V praxi platí tato čísla:

  • Full-frame fotoaparáty: crop faktor 1 (tudíž bez přepočtu - full-frame je cosi jako etalon z hlediska velikosti snímačů a crop faktoru).
  • APS-C fotoaparáty: crop faktor 1.5.
  • APS-C fotoaparáty Canon: 1.6.
  • Systémové kompakty patřící do micro 4/3 systému (zejména Olympus a Panasonic): crop faktor 2.
  • Kompakty s 1" snímačem (např. systémové kompakty Nikon): crop faktor 2.7.
  • Kompakty s 2/3" snímačem: crop faktor 3.6.
  • Kompakty s 1/1.7" snímačem: crop faktor 4.2.
  • Kompakty s 1/1.8" snímačem: crop faktor 4.5.

Výše uvedené jsou (v době publikace článku) nejčastější případy použití crop faktorů v praxi. Tato čísla jsou pevně daná a můžete jimi násobit fyzické ohniskové vzdálenosti svých objektivů.

Proč je crop faktor tak užitečná věc

Takže pokud budete někdy chtít srovnávat objektivy různých výrobců a jejich chování na různých tělech, vždy použijte pro přepočet crop faktor. Pokud jej u svého fotoaparátu nevíte, tak si jej můžete najít buď v našem katalogu fotoaparátů nebo třeba na stránkách výrobce. Díky tomu budete moci v praxi porovnat, že váš 35mm objektiv na vašem APS-C těle poskytuje zhruba stejné ohnisko, jako 50mm objektiv na kamarádově full-frame těle. Crop faktor je takový univerzální jazyk, pomocí kterého se mohou mezi sebou domluvit majitelé všech fotoaparátů a objektivů, aniž by došlo k nedorozumění.

Diskuse

Stanislav

19.4.2016 19:17

Crop faktor platí i pro clonu!! Což se dost zapomíná. Foltyn

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Fujifilm CLASSIC Neg. na starších foťácích Fuji

Pokud fotíte do RAF a používáte pro úpravu Capture One, zde je poměrně snadný trik jak využít nejnovější filmové simulace i na…

5.1.2021

Michal Kroupa

Krajinářská fotografie - rok 2020

Máme za sebou trošku zvláštní rok, tak se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících…

3.1.2021

Michal Balada

Dvojí polarizační filtr aneb využití efektů

Určitě každý známe označení CPL tedy cirkulární polarizační filtr. Každý, kdo tento filtr zná ví také jaký efekt vytváří.…

14.11.2020

Lukáš

Měření expozice: kdy a proč chybuje? Jak na ideální expozici?

Ve fotoaparátu vestavěné měření expozice je velmi užitečné, avšak ne 100% spolehlivé. V jakých případech je potřeba expozimetr…

2.5.2020

Tomáš

Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019

Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.

16.9.2019

Michal Balada

JAK FOTIT DĚTI (nejen) mobilem

Pro děti to nejlepší...to platí i pro fotografii. Základy kompozice a nastavení fotoaparátu a třeba i inspiraci pro fotografování…

21.8.2019

Pavel